Mededeling

Collapse
No announcement yet.

advies: BMW 525d touring met grote kosten...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten
    Schitterend model! Mijn ouders hadden in 1994 een gelijkaardige E250d facelift ook in malachiet groen. Is deftig afgewerkt maar een stap vooruit vind ik het niet. Deze is nog eens 10 jaar ouder. Heeft het dubbel aantal kms en ook een turbo erop zitten hé. De 525d zat op gemiddeld 5,4 liter (ik rijd er wel héél rustig mee), dat haal ik nooit met deze Merc. Bijkomend zijn de taksen ook een stuk duurder en krijg ik er niet meer voor in de plaats. Kwalitatief is de W124 wellicht wel de auto die het meest in de buurt komt van de E39. Maar ook hier zijn de goede exemplaren stilaan moeilijk te vinden.

    Wel stom... heb vorig jaar de E200 benz van mijn schoonouders voor export verkocht uit 1994. Wel een 4 deur model...
    Verlies heb je niet, de prijs van herstelling turbo = prijs van die s124 (is trouwens zonder turbo).
    Je hebt gelijk te zeggen dat het een 10j oudere wagen is, maar qua mechaniek en onderhoud is dat juist een voordeel.
    Het verouderd zijn moet je erbij nemen, mij stoort dat juist niet, het verhoogt juist het plezier van het autorijden.

    Ma bon, dat is maar één van de vele mogelijke pistes hé.

    Comment


    • #42
      Die 300 van Djenne heeft geen turbo itt wat je zou denken Hok heeft massa's plaats ook en simpele betrouwbare mechaniek, atmo 6 cilinder dieselklankt...En voor dat geld heb ik mijn 260e ook gekocht, en eigenlijk nog maar weinig kosten aan gehad buiten gewoon onderhoud en wat slijtage onderdelen. Ik rijd even graag met mijn Benz als met de BMW. Is anders, maar je hebt toch altijd dat kwaliteitsgevoel als je rijdt...

      Verder wel klote natuurlijk dat zo'n goed onderhouden auto dan zijn turbo opvreet...en een 2de hands turbo is wellicht het sop van de kolen niet waard gezien evengrote risico's op falen.
      1984 BMW M635CSi F u n
      1990 Mercedes-Benz 260E Sportline D a i l y

      Comment


      • #43
        Ah woeps... De T staat wellicht gewoon voor "t-model" dan? Je had de 300 toen toch ook als turbodiesel dacht ik?? Zelfs een 250 turbodiesel? Nu moet ik wel zeggen dat de 250d best wel een aangename sound had vroeger. Maar qua verbruik is het sowieso niet interessant. Als ik een W124 (s is de breakvariant?) zou nemen, moet het écht eentje zijn zonder kms en die zijn wellicht onvindbaar of écht duur. En sowieso een hele recente. Tot 1996 ofzo gebouwd?

        Anders eens op ebay zoeken naar gereviseerde turbo's... Tussen dit en een half uur ga ik de 525d ophalen met mijn nonkel. Dan heb ik een 2de mening aangezien hij garagist is (wel 2pk's ). Daarna de auto bij Andreas zetten. Via bimmerboard heb ik zelfs al een mailtje gekregen of ze de auto in de huidige staat niet mogen kopen. Iemand heeft blijkbaar een motor en turbo apart liggen.
        The shark is BACK! BMW 635csi

        BMW E24 635csi 1985
        BMW F10 520da 2012
        MINI Clubman Cooper 2017


        2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
        BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
        Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
        VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

        Comment


        • #44
          Heb deze doorgekregen van 123GT.

          AutoScout24, hier vind je het meest uitgebreide aanbod van nieuwe en tweedehandswagens, Europa's grootste online automarkt


          Mijn echtgenote wilde vroeger al een RAV4 hebben maar uiteindelijk vond ik ze véél te duur voor wat ik kreeg. Dus mss wel een interessante piste. Als ik andere zoekertjes bekijk is deze wel goedkoop voor deze kmstand. Mss is er iets grondigs mis mee. Ook al relatief duur...
          The shark is BACK! BMW 635csi

          BMW E24 635csi 1985
          BMW F10 520da 2012
          MINI Clubman Cooper 2017


          2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
          BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
          Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
          VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

          Comment


          • #45
            Ik zou in deze situatie precies toch op zoek gaan naar een leuke oudere maar nog goede auto om een periode van 1 of 2 jaar te overbruggen. Als ik lees dat uw vrouw hoofdzakelijk toch maar korte ritten doet, moet dit zeker haalbaar zijn. Je hebt je 520 dan nog om mee te rijden en je kan in die tussenperiode op zoek gaan naar de auto die je echt graag wil.

            Is volgens mij momenteel de goedkoopste oplossing... je moet alleen van uw bmw-auto-hart eventjes een steen maken maar er zijn toch zoveel leuke "depaneurkes" te vinden voor weinig geld. Zoiets gelijk mijn Escortje zou in dit geval ideaal zijn (om maar iets te zeggen )

            Comment


            • #46
              En ten andere, die leuke depaneurkes kunnen evengoed ook uit BMW-stal komen overlaatst stond er een geweldige E36 316i te koop van eerste oude eigenaar... een rode, schitterende auto!

              Comment


              • #48
                De BMW is veilig in de andere garage geraakt. Met een Mitsu L200 hebben we hem gesleept maar dat was niet zo makkelijk. Vanaf 70km/u begon de aanhangwagen serieus te slingeren op de snelweg. Ik heb de knoop definitief doorgehakt om de auto te laten maken. Vermoedelijk is de motor niet geraakt. Beetje gokken dus... Hopelijk krijg ik er geen spijt van achteraf. De turbo wordt vervangen door een revisie exemplaar, nieuwe olieleiding, luchtinlaat proper maken, dan nog iets met carterontluchting ofzo... Ik had nog 3 (van de 5) groene blokjes voor het volgende onderhoud maar toch in één keer maar een INSP II doorvoeren. Ik wil de auto niet opgeven . Een andere occassie kan de miserie van een ander zijn terwijl ik deze auto door en door ken. Ondanks de leeftijd en kms rijdt de auto nog steeds perfect, zuinig, hoog koppel, geen interieurgeluiden, degelijke afwerking,... Eénmaal gemaakt ga ik er nog een jaartje of 2 met proberen te bollen en tegen dan zijn de kids wat ouder en kan ik een andere auto kopen.
                The shark is BACK! BMW 635csi

                BMW E24 635csi 1985
                BMW F10 520da 2012
                MINI Clubman Cooper 2017


                2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                Comment


                • #49
                  Naar mijn mening een goede keuze!

                  Succes!
                  BMW E61 525d LCI '09
                  Suzuki Bandit 1250NA /07
                  Fiesta Red Edition '16

                  Comment


                  • #50
                    Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten
                    (...)
                    WAT NU??
                    (...)
                    Wat nu? Simpel: Lessen trekken en volgende keer een auto kopen zonder al die turborommel.
                    Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                    Comment


                    • #51
                      Vind ik nog de verstandigste keuze, en dan weet je gelijk wat je hebt !
                      Motorblok binnenin kunnen ze indien gewenst nakijken met een speciale micro camera.
                      Thans wat ook uitweg bied, een revisiemotor waar alle draaiende delen (slijtage) vernieuwd zijn.
                      Ik had hier ergens gegevens van dit bedrijf ( is uit nederland) en heb ze gesproken op autotechica.
                      Beurs voor professionelen (was er met mijn avondschool nvdr).
                      En dat viel net op de moment dat ik op mijn c4 coupe een nieuwe oem cilinderkop had laten plaatsen in de citroen garage.
                      Kan kort zijn voor het bedrag dat ik die oem kop betaald heb,kon ik bij dit bedrijf een gehele revisiemotor gekregen hebben (mits inruil oud blok) zelfs enkele 100 goedkoper nog.
                      Maar nieuwe kop zat er al op dus helaas pindakaas,maar zoiets vind ik ook wel iets interesant.


                      Sent from my iPad 3 using Tapatalk

                      Comment


                      • #52
                        Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten
                        -manueel (ik wil geen automaat omdat die op 200.000kms allemaal in de soep draaien en 3000 tot 5000 euro kosten voor de herstelling)
                        Wat sneu voor je, komt altijd zeer ongelegen zo iets.
                        Wat de automaat betreft, je mag wel niet veralgemenen. Of bedoel je dat dit merk gebonden is? Maar dan nog, koop gerust ééntje met een automaat als je dat wil.

                        Lees nu in je laatste bijdragen dat je voor de revisie hebt gekozen, misschien nog de beste (lees goedkoopste) oplossing op dit ogenblik. Succes!!
                        Last edited by Metaxa; 03/03/2013, 20:08.
                        Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                        Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                        Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                        Comment


                        • #53
                          Hou ons op de hoogte! Ik hoop dat je er hierna nog lang van kan genieten!
                          '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                          '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                          '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                          '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                          '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                          '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                          '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                          '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                          '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                          '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                          Comment


                          • #54
                            Zal ik zeker doen. Ben met een bang hartje op feedback aan het wachten

                            @ El greco: ik had het specifiek over de BMW E39/38
                            @ the swede: Zelfs op benzine auto's zetten ze tegenwoordig turbo brol
                            The shark is BACK! BMW 635csi

                            BMW E24 635csi 1985
                            BMW F10 520da 2012
                            MINI Clubman Cooper 2017


                            2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                            BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                            Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                            VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                            Comment


                            • #55
                              Een paar bedenkingen :

                              - Je zegt dat de turbo alle olie door de uitlaat geblazen heeft ? Dan moet het oliecarter volledig leeg geweest zijn en is de motor er ook aan ?
                              - Als de turbo in stukken gevlogen is, zullen er nogal wat stukken in de intercooler zitten. Best deze ook eens uitkuisen
                              - Als een turbo genoeg olie krijgt en na het rijden stationair even kan nadraaien, mag deze niet zo snel kapot gaan. Er moet dus inderdaad een verstopping gebeurd zijn. Sommige turbo's (weet niet hoe het bij deze BMW is) hebben een filter in de banjobout die het motorblok verbindt met de olie-toevoerleiding naar de turbo. Best kijken of deze niet verstopt is.
                              - Een verstopping kan gebeuren door een olie te gebruiken van te lage kwaliteit. Minimum ACEA B4 is nodig dacht ik om sludgevorming te voorkomen in de oliekanalen.
                              - Eventueel motor spoelen om de sludge in de oliekanalen te verwijderen; zoniet is uw nieuwe turbo er binnen 500km terug aan.
                              - Als er sludgevorming is zou ik ook het carter eraf halen en controleren of de olieaanzuigzeef niet is verstopt.

                              Comment


                              • #56
                                ik snap het niet goed, het blijven vlg mij kosten op het sterfhuis

                                vanaf dag 1 ongeveer had je bij de 525 een minder gevoel als de 520, toch blijf je maar pompen in een bmw die gaat blijven stukgaan
                                ik snap wel dat je bmw rijplezier veel centen mag kosten, maar toch

                                Comment


                                • #57
                                  Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                  ik snap het niet goed, het blijven vlg mij kosten op het sterfhuis

                                  vanaf dag 1 ongeveer had je bij de 525 een minder gevoel als de 520, toch blijf je maar pompen in een bmw die gaat blijven stukgaan
                                  ik snap wel dat je bmw rijplezier veel centen mag kosten, maar toch
                                  Ik volg u daar ook wel in, bodemloos vat om toch maar hiermee te blijven rijden ... ieder zijn keuze natuurlijk.
                                  Na een paar 1000-tjes besef je algauw (hopelijk) dat je al lang iets anders had kunnen kopen. Succes!

                                  Comment


                                  • #58
                                    @ Ksirk:
                                    - de eerste garagist heeft mij dit verteld aan de hand van de "oliestok". Blijkbaar zou er dan nog steeds een halve liter tot een liter olie in reserve zijn.
                                    - intercooler ging de garagist uitkuisen
                                    - geen idee hoe deze turbo functioneert. Enigste dat ik weet is dat het olieleidingske durft verstroppen en dat dit blijkbaar nooit nagekeken wordt door de garage bij onderhoud. Ik had reeds een 80km gereden toen hij kapot ging. Op een keertje vlot optrekken na, rijd ik op de snelweg meestal erg rustig.
                                    - olie is altijd door de BMW dealer vervangen. En nog maar net eigenlijk. Ik had nog 3/5 groene blokjes voro het volgende onderhoud.
                                    - garagist heeft me gezegd dat hij alles ging spoelen maar de auto zou sowieso nog een 100km blijven roken na het vervangen van de turbo omdat de olie werkelijk overal zit waar hij niet thuishoort.
                                    - dat laatste punt ga ik aan de garagist meedelen. Hij sprak wel van een carterontluchting ofzo (slakkenhuis??)

                                    @ bobo: Dat is correct. Maar ik moet wel toegeven dat ik mijn mening over de 525d moet herbekijken. In het begin was er 1 flexibel (waar de kat aan vasthangt) aan de onderkant van de wagen stuk waardoor de auto in verhouding veel lawaai maakte. Eénmaal vervangen draaide de motor véél zachter. De 520d is nog steeds qua motorisatie meer dan voldoende aangezien ik de neiging heb om "te" sportief te rijden met een wagen met meer pk's. Daarom ook dat mijn echtgenote het vaakst met de 525d reed. Sedert een tijdje heb ik echter ontdekt dat je met de 525d beduidend zuiniger kan rijden dan met de 520d. Mede door het hoge koppel kan je "meer" schakellui rijden of in een te grote versnelling rijden zonder dat de motor eronder lijdt.
                                    De 520d heb ik momenteel 5,5 jaar en de 525d ongeveer 3,5 jaar. De 520d was beduidend duurder in aanschaf dan de 525d. Dit kwam oa door 81000km tov 169000kms, exclusive line tov gewone uitvoering, via BMW dealer gekocht tov particulier,... De 520d was mijn eerste "moderne" BMW. Een droomauto op dat moment voor mij en die heb ik altijd maniakaal blijven verzorgen tot een vrachtwagen 2 deuren beschadigde. De 525d is echter gekocht als 2de wagen. Deze was VEEL goedkoper in aanschaf mede door de minder populaire kleur, beschadiging van kinderstoel in het leder, kapotte ledverlichting, 15inch velgen,... Op onderhoud na heb ik aan de 520d eigenlijk geen kosten gehad. Alhoewel... wel een koppeling en een paar lampjes moeten vervangen. De 525d had meer liefde nodig om terug in orde te krijgen (deel van het leder is vernieuwd, nieuwe led verlichting, technische kant vernieuwd, nieuwe velgen,...). Als ik het totale budget bekijk wat de 525d me tot hiertoe gekost heeft is het eigenlijk een hele goedkope wagen geweest om toch premium te kunnen rijden. Er zijn wagens die harder in waarde dalen op 1 jaar tijd. De 520d is kwalitatief beter afgewerkt en ik hecht er meer waarde aan. Maar de 525 is zeker geen slechte wagen.

                                    Of deze kost doen een goede keuze is, weet ik eerlijk gezegd niet. Als de auto terug in orde is mits het vervangen van de turbo en nog wat andere prullen dan ben ik gelukkig. Anders is het dikke pech... De auto is reeds oud (13j) en heeft reeds veel kms (223000) maar voor het overige is de auto écht wel in orde. Als je op internet kijkt dan zijn er E39 die het dubbel aantal kms bereiken.

                                    Waarom dan niet switchen van auto... Ik heb mijn eerste auto, een opel corsa 1.7dti sport in 2003 nieuw gekocht. Ik wilde echter een E36 coupé als eerste wagen... Ik heb 4 jaar met de corsa gereden en elk jaar heb ik geld gepompt in Irmscher spulletjes om de auto "volledig" naar mijn zin te krijgen. Het werd echter nooit mijn "droom"auto. De corsa had een hele dure verzekering (als jonge gast...), heeft gigantisch véél kosten gehad,...
                                    De 520d heb ik gekocht toen hij 5 jaar oud was, is tot hiertoe goedkoper in verzekering (logisch met oa leeftijd, ongevalvrij rijden). De 520d is zeer goed afgewerkt, geeft me veel rijplezier (bereikbare droomauto) en buiten onderhoud heeft hij me eigenlijk geen vodde opgeleverd.
                                    Als ik nu een andere "budgetauto" zou kopen in de plaats van de 525d dan wil ik niet opnieuw met de corsasituatie zitten. Ik ben veel te veeleisend qua auto. Ik zal niet tevreden zijn tot ik opnieuw gekocht heb wat ik wil hebben. Een tijdelijk andere auto kopen zal wellicht van héél korte duur zijn bijkomend kan ik het mijn echtgenote niet aandoen... Ze verkocht immers haar polo (zeer betrouwbaar bakske trouwens) omdat ze zich er niet meer veilig in voelde om ook BMW te kunnen rijden. Welke BMW's komen in aanmerking die betaalbaar zijn? Auto's die reeds kms hebben, mogelijks meerdere eigenaars, mogelijks slecht onderhouden,... Een andere 525d kopen met 180000kms kan me morgen ook een kapotte turbo opleveren. Mijn 525d staat voor de rest wel compleet in orde.
                                    Waarom geen 3 serie? De koffer is gewoonweg te klein, 3 series zijn in occassie niet persé goedkoper. Een 5 serie stuurt minder sportief, wordt vaker gekocht doro mensen die de apenjaren ontgroeid zijn, zijn vaak beter uitgerust. Ivm de 2 jonge kinderen heb ik ook een auto met véél ruimte nodig. Je wil niet weten wat er allemaal meegaat (2 kinderwagens, relax, verzorgingstas, vaak speelgoed, reisbedje (soms),...

                                    Ik had in november vorig jaar mijn 525d te koop gezet omdat ik graag een E38 730d wilde kopen. Probleem is dat eentje met weinig kms zo goed als onvindbaar is. Bijkomend zijn ze duurder dan een E39 in onderhoud en is de automaat een grote kost die eraan komt rond 200.000kms. De E38 viel dus af ook al hou ik de zoekertjes nog steeds in het oog. Meest logische stap is een E61 maar die vind ik nog steeds lelijk (koplampen, nieren, voorbumper, ontbreken van beschermingsstrips op de deuren...). Een auto kopen die niet 100% uw ding is... Hmmm... Wat dan? Ik wilde persé een auto met open dakje maar die zijn niet makkelijk te vinden... Een oude X5 is te verouderd qua looks, Een 3 serie te klein, een E65 7 serie overwoog ik dan tot ik tal van horrorverhalen hoorde over de betrouwbaarheid en de mogelijke kosten. Dan blijft er nog maar weinig over. Wellicht is blijven bollen tot de F10/F11 5 serie of de F01 7 serie betaalbaarder worden de enigste optie. De huidige X3 en X5 vind ik ook erg geslaagd. Alternatieve om "vreemd" te gaan zijn een Merc E klasse (vorig model, zowel de ouders als schoonouders hebben/hadden er eentje), Jaguar S type (maar is dan weer niet practisch), Range Rover sport (verbruikt veel en stuurt erg licht vind ik).

                                    Hoe ik het draai of keer ik vind momenteel geen auto die me 100% aanstaat die betaalbaar en betrouwbaar is. Ik kom steeds terug bij de E39 en dan laat ik hem maar het beste maken. Binnen een jaartje of 2 zijn de kids weeral iets ouder en dan kan ik misschien de swich doen naar een MINI Countryman?? Dat lijkt me ook een leuke auto. De kans dat ik ooit terug een nieuwe auto koop is echter erg klein omdat auto's véél te hard in waarde dalen vind ik.
                                    The shark is BACK! BMW 635csi

                                    BMW E24 635csi 1985
                                    BMW F10 520da 2012
                                    MINI Clubman Cooper 2017


                                    2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                                    BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                                    Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                                    VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                                    Comment


                                    • #59
                                      Je weet volgens mij nooit of de dealer de correcte olie gebruikt voor uw type motor. Als een BMW dealer een vat olie moet staan hebben voor elke type motor dat ze in hun gamma hebben of gehad hebben....
                                      Meestal hebben ze maar 2 of 3 verschillende types olie staan.

                                      Wat ook kan, zeker gezien de leeftijd van de wagen is dat de oliesludge die sinds 2000 is opgebouwd is (motorolie was toen nu eenmaal niet zo goed als vandaag) is losgeweekt door de latere oliewissels met modernere oliën die additieven bevatten tegen sludge en deze ook losweken.

                                      Of je nu hard optrekt of niet, een turbo die voldoende gesmeerd wordt moet hier tegen kunnen.

                                      Carterontluchting controleren op blokkage is inderdaad ook een goed idee.
                                      Last edited by ksirk; 05/03/2013, 22:39.

                                      Comment


                                      • #60
                                        De kans is ook groot dat het de carterontluchting is . Het is ocharm een filter van 20euro maar neem de cycloon versie deze kosten een 10euro meer en verstoppen niet. De kans is ook groot dat deze bij u wagen nooit niet vervangen is en zou best bij ieder groot onderhoud gedaan worden. Vervangen van dat filter is 15min werk en kan iedere leek zelf doen.
                                        Intercooler en katalysator best zuiver maken.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X