Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe wagen benzine of diesel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Nieuwe wagen benzine of diesel

    Hallo !

    Ik sta voor een nieuwe wagen .
    Heb altijd VW gereden namelijk de VW Golf 3 GTI 16 V .

    Nu sta ik echt voor het dilemma of ik terug een benzine zou kopen of een diesel .

    Natuurlijk is er het verbruik dat bij de benzine hoger is dan bij de diesel .

    Maar waar ik me meer zorgen om maak bij de keuze is of het gevoel van rijden wel gewoon ga worden , want met een diesel rijden is toch anders dan met een benzine dit vooral motorgeluid , toerental en vermogen .

    Ik maak me dus vooral zorgen dat ik het me ga beklagen dat ik voor een diesel zou gekozen hebben .

    Anderzijds kan je met een chiptuning toch al redelijk wat vermogen halen uit een diesel .

    De keuze ligt dus bij bij tussen een VW Golf TSI 160 PK en een VW TDI 136 PK .

    Graag wat meningen hierover ?

    Zijn er trouwens mensen op het forum die in dezelfde situatie hebben gezeten en wat is hun ervaring ?

    Teleurgesteld met de overgang van benzine naar diesel ?

  • #2
    Eerst en vooral: hoeveel km per jaar doe je?

    Comment


    • #3
      Ik reed hiervoor met een benzine, en ik heb niet direct spijt dat ik nu diesel ( zeker met de prijzen aan de pomp niet ), maar soms mis ik het doorrijden wel tot 5 - 6.000 toeren.
      BMW X5 45e

      Comment


      • #4
        Momenteel doe ik er een kleine 20 000 km per jaar , maar ik verander binnenkort van werk en heb dit ingekalkuleerd dat dit op jaarbasis een 21000 km extra zal zijn .

        Zodus neem toch maar voor de zekerheid een 41000 km per jaar

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Doris Bekijk Berichten
          Momenteel doe ik er een kleine 20 000 km per jaar , maar ik verander binnenkort van werk en heb dit ingekalkuleerd dat dit op jaarbasis een 21000 km extra zal zijn .

          Zodus neem toch maar voor de zekerheid een 41000 km per jaar



          Dan zeker een diesel ..

          Comment


          • #6
            De vraag is wat belangrijk is voor jezelf.

            Al rijdt ik morgen 80000km per jaar, dan nog heb ik veel liever het rijgevoel van een benzine, zeker atmosferisch, vergeleken met een diesel. Ik koop me dan liever een wagen die een stuk goedkoper is en geef dat geld aan brandstof.

            Als je een benzine multiklepper gewoon bent, dan ga je echt wel serieus op uw honger blijven zitten met een diesel, hoe krachtig ook. Want je gaat nooit het gevoel hebben dat je lang kan doortrekken.

            Gaan mee rijden, beste oplossing.
            Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

            Comment


            • #7
              Is net wat sweed zegt,is maar wat je zelf wil he,het is niet meer spectaculair verschil in diesel en benzine qua prijzen he.
              Aan de pomp moet je het al niet laten,prijzen staan bijna gelijk en zullen ook gelijk komen.
              Verbruik,tja een recente benzine motor verbruikt nu ook niet zo veel meer dan een diesel.
              Taxen zijn in het algemeen duurder voor diesel dan benzine.
              Mijn eerste wagen heb ik 40.000 km op een jaar gedaan,en toch ben ik voor mijn volgende wagen een jaar later weer voor benzine gegaan.
              Ook na die wagen waar ik *maar* een jaar mee heb gereden,heb ik nu alweer een benzine wagen aangekocht,en me nog geen seconde spijt van gehad.
              Een diesel raden ze meestal aan vanaf een 20.000 j MAAR zoals ik bovenaan al vermelde,en deze tijden is een diesel niet noodzakelijker,
              goedkoper dan een benzine.
              En rest waarde,tja daar schillen meningen ook enorm rond,op deze moment zou ik het echt niet weten wat aan te raden,normaal met die km/j diesel.
              Maar zoals ik al eerder zij,diesel zal op korte tijd wel gelijk komen met benzine,verbruik valt bij normaal gedrag te verwaarlozen.
              Dus op gebied van *goedkoper* af zijn met een diesel tov benzine is nihil naar mijn mening.


              Rijden , testen en kopen waar je u het beste in voelt ! Qua verschil in prijzen moet je u nu niet echt laten leiden.
              Last edited by ; 26/09/2012, 18:36.

              Comment


              • #8
                Onverwacht door een staking aan de luchthaven dusseldorf doorgereden naar milaan met een golf 6 tdi 2.0. 110 pk. Met kind van 2j en vrouw,+ koffers, toch stevig doorgereden waar het kon in duitsland (160 waar het vrij was).
                In Zwitserland aan de snelheidslimieten gehouden.
                Verbruik, 5l/100km.

                Comment


                • #9
                  Aan dat tempo verbruikte mijn ouwe E230 maar 8.5L. En die was lollig om mee te rijden.
                  Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                    Aan dat tempo verbruikte mijn ouwe E230 maar 8.5L. En die was lollig om mee te rijden.
                    Die golf ook, en die staat op de bvba, die oude merc is buiten roestig ook nog is duur aan vaa.
                    Di Rupo verdient al genoeg.

                    Comment


                    • #11
                      Je kan je hart of je portemonnee laten spreken.
                      Swede spreekt van een goedkope wagen om dan meer geld in brandstof te kunnen steken. Zo heb ik ook gedacht, maar oudere wagen betekende meer kosten (verbruik kon mij niet zo schelen) en als je dan +€2000 kosten per jaar moet doen (excl. taks, verzekering en benzine!), is een nieuwe wagen het overwegen waard. Been there, done that.
                      Had ik geld op overschot genoeg, ik reed nog altijd met mijn vorige (Omega 2.2 benzine) rond.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door bjorncoupe Bekijk Berichten
                        Is net wat sweed zegt,is maar wat je zelf wil he,het is niet meer spectaculair verschil in diesel en benzine qua prijzen he.
                        Aan de pomp moet je het al niet laten,prijzen staan bijna gelijk en zullen ook gelijk komen.
                        Verbruik,tja een recente benzine motor verbruikt nu ook niet zo veel meer dan een diesel.
                        Taxen zijn in het algemeen duurder voor diesel dan benzine.
                        Mijn eerste wagen heb ik 40.000 km op een jaar gedaan,en toch ben ik voor mijn volgende wagen een jaar later weer voor benzine gegaan.
                        Ook na die wagen waar ik *maar* een jaar mee heb gereden,heb ik nu alweer een benzine wagen aangekocht,en me nog geen seconde spijt van gehad.
                        Een diesel raden ze meestal aan vanaf een 20.000 j MAAR zoals ik bovenaan al vermelde,en deze tijden is een diesel niet noodzakelijker,
                        goedkoper dan een benzine.
                        En rest waarde,tja daar schillen meningen ook enorm rond,op deze moment zou ik het echt niet weten wat aan te raden,normaal met die km/j diesel.
                        Maar zoals ik al eerder zij,diesel zal op korte tijd wel gelijk komen met benzine,verbruik valt bij normaal gedrag te verwaarlozen.
                        Dus op gebied van *goedkoper* af zijn met een diesel tov benzine is nihil naar mijn mening.


                        Rijden , testen en kopen waar je u het beste in voelt ! Qua verschil in prijzen moet je u nu niet echt laten leiden.
                        Da's toch wat kort door de bocht hoor Bjorn.
                        Het verschil in verbruik tussen een gelijkaardige diesel en benzine is nog zeker meer dan 15%, zal eerder richting de 20% gaan, voor de nieuwe Golf zelfs meer dan 29% én 10PK meer (4,1l/100km voor 110KW diesel vs 5,3l/100km voor 103KW benzine)!
                        Heel concreet is het verschil in normverbruik dus 1,2/100km.
                        We weten allemaal dat het normverbruik meestal niet klopt en het werkelijke verschil zal dus proportioneel toenemen naargelang het werkelijke verbruik afwijkt van het normverbruik.
                        Mijn persoonlijke ervaring leert met dat het werkelijke verbruik ongeveer een derde boven het opgegeven normverbruik ligt.
                        Die 1,2l/100km is in die zin als een ondergrens te beschouwen, in realiteit zal het eerder rond de 1,6l/100kkm liggen.

                        Het verschil in prijs is misschien wat aan het nivelleren maar is toch nog substantieel en bedraagt ook nog altijd zo'n 15-20%.

                        Dat zijn allemaal geen verwaarloosbare waarden meer.
                        Als ik even snel reken (verbruik diesel 5,33l/100km, benzine 6,89l/100km, dieselprijs €1,4/l, benzine € 1,65/l en 41000km/jaar) kom ik op een verschil van net boven de € 1600 per jaar!
                        Tel daar nog wat van af voor de hogere taksen en je zit toch nog rond de € 1500.
                        Dat verschil zal toenemen naargelang het aantal kilometers stijgt en afnemen met afnemende kilometers en een kleinere discrepantie tussen benzine- en dieselprijs enerzijds en opgegeven normverbruik en werkelijk verbruik anderzijds.
                        Dat is voor de ene veel en voor de andere weinig.
                        Zelf eens tellen zou ik zeggen maar dat lijkt me in ieder geval geen bedrag dat je zomaar met wat loze veronderstellingen onder tafel kan schuiven.
                        Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                        Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                        If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                        Comment


                        • #13
                          Wat betreft dat gelijktrekken van de benzine-en dieselprijzen, daar spreken ze al jaren over en tot op heden nog steeds niet uitgevoerd.

                          Comment


                          • #14
                            Als je bijna uitsluitend op de snelweg rijdt zou ik persoonlijk voor een diesel kiezen, eens op kruissnelheid klim je toch niet meer hoog in de toeren en zijn de prestaties bij hernemingen die een turbodiesel neerzet mooi meegenomen. Zelf rijd ik momenteel ongeveer 50% snelweg / 50% binnenwegen en ik zou elke dag opnieuw voor een benzine kiezen. Desalniettemin zit ik met mijn atmosferische 1.4 snel aan een gemiddeld verbruik van 8 tot 8,5l/100km als ik eens wat sportiever rijd (zonder echt hard door te duwen). Wat waarschijnlijk nog meevalt in vergelijking met je Golf III GTI

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                              Da's toch wat kort door de bocht hoor Bjorn.
                              Het verschil in verbruik tussen een gelijkaardige diesel en benzine is nog zeker meer dan 15%, zal eerder richting de 20% gaan, voor de nieuwe Golf zelfs meer dan 29% én 10PK meer (4,1l/100km voor 110KW diesel vs 5,3l/100km voor 103KW benzine)!
                              Heel concreet is het verschil in normverbruik dus 1,2/100km.
                              We weten allemaal dat het normverbruik meestal niet klopt en het werkelijke verschil zal dus proportioneel toenemen naargelang het werkelijke verbruik afwijkt van het normverbruik.
                              Mijn persoonlijke ervaring leert met dat het werkelijke verbruik ongeveer een derde boven het opgegeven normverbruik ligt.
                              Die 1,2l/100km is in die zin als een ondergrens te beschouwen, in realiteit zal het eerder rond de 1,6l/100kkm liggen.

                              Het verschil in prijs is misschien wat aan het nivelleren maar is toch nog substantieel en bedraagt ook nog altijd zo'n 15-20%.

                              Dat zijn allemaal geen verwaarloosbare waarden meer.
                              Als ik even snel reken (verbruik diesel 5,33l/100km, benzine 6,89l/100km, dieselprijs €1,4/l, benzine € 1,65/l en 41000km/jaar) kom ik op een verschil van net boven de € 1600 per jaar!
                              Tel daar nog wat van af voor de hogere taksen en je zit toch nog rond de € 1500.
                              Dat verschil zal toenemen naargelang het aantal kilometers stijgt en afnemen met afnemende kilometers en een kleinere discrepantie tussen benzine- en dieselprijs enerzijds en opgegeven normverbruik en werkelijk verbruik anderzijds.
                              Dat is voor de ene veel en voor de andere weinig.
                              Zelf eens tellen zou ik zeggen maar dat lijkt me in ieder geval geen bedrag dat je zomaar met wat loze veronderstellingen onder tafel kan schuiven.
                              Hmm,ik heb het puur over 2 NIEUWE wagens een diesel en een benzine,beiden aan een normaal tempo.
                              Geen al te zware motor, zal de tax en bivv in het voordeel van een benzine uitdraaien.
                              (heb uit nieuwschierigheid eens een gelijk aardige diesel prijs gevraagt,en die bivv kwam een stukje duurder uit dan mijn gelijkaardige benzine)
                              Verder ,zoals de diesel nu aan het stijgen is (diesel stijgt,benzine daalt) is logish ook gezien de productie van diesel duurder is.
                              En zoals ik meer en meer hoor op beurzen,avondschool (automechaniek) zal de diesel echt wel gelijk komen.
                              En je ziet dat stil aan komen he,zo gigantish verschil zit er niet meer in he tov vorig jaar is het al na mijn inzien goed geevolueerd.
                              Wil niet zeggen dat ik een diesel AFraad dat nu ook weer niet,maar het verschil word kleiner en kleiner waardoor ook nu een benzine kan overwogen worden.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                                Wat betreft dat gelijktrekken van de benzine-en dieselprijzen, daar spreken ze al jaren over en tot op heden nog steeds niet uitgevoerd.
                                Je hoort het vaker en vaker,en heb laatst nog gesproken met iemand die op de hoofdzetel van Q8 heeft gewerkt,en er nog ze conecties heeft,
                                en die bevestigde dat het echt niet ZO lang meer zal duren,en je ziet het zelf ook evolueren he.
                                Ik wil zeker geen benzine op dringen en een diesel AFraden,maar als TS toch voor een benzine zou gaan zou ik dat niet absurd vinden iiig.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door bjorncoupe Bekijk Berichten
                                  Hmm,ik heb het puur over 2 NIEUWE wagens een diesel en een benzine,beiden aan een normaal tempo.
                                  Geen al te zware motor, zal de tax en bivv in het voordeel van een benzine uitdraaien.
                                  (heb uit nieuwschierigheid eens een gelijk aardige diesel prijs gevraagt,en die bivv kwam een stukje duurder uit dan mijn gelijkaardige benzine)
                                  Ik heb het OOK over nieuwe wagens. De cijfers komen van de Duitse configurator van de nieuwe Golf, stond trouwens ook in mijn vorige post.
                                  Ik zal zelfs meer zeggen, de diesel is de 2-liter omdat ik geen 1.6 zie met 130PK, enkel een lichtere met 110 PK of zo, vandaar dat ik de zwaardere diesel genomen heb om te vergelijken.
                                  Diesel en naft niet veel verschillen in verbruik? Schrijft dat maar dik op uwen buik.

                                  Tax en BIV draaien inderdaad voordeliger uit voor de benzine, respectievelijk € 293,76 (eenmalig want BIV) en € 175,16 (jaarlijks want verkeersbelasting).
                                  Zoals ik OOK al zei in mijn eerste post, het verschil is dan nog substantieel.

                                  Ik heb de berekening nog eens gemaakt met een volledige gelijke prijs voor diesel en benzine, waar we overigens nog lang niet aan toe zijn (zal wel komen maar daar zal toch nog wel wat tijd over gaan).
                                  Dan is het verschil nog altijd € 1055, net omdat het verbruik zo hoog ligt.
                                  Trek daar het verschil in verkeersbelasting van af en de BIV (over, laat ons zeggen 4jaar?), dan is de diesel nog altijd € 806,74 per jaar goedkoper.
                                  Naarmate de brandstofprijzen stijgen wordt dat verschil weer groter.
                                  En zoals gezegd, dat is met een twee-liter gerekend mét meer vermogen dan de benzine.
                                  Als Volkswagen in België een 1.6 uitbrengt met wat vermogen (kon ik niet zien want de Belgische configurator was tijdelijk onbeschikbaar) dan zal dat allicht nog een slokje op de borrel schelen.

                                  Oorspronkelijk geplaatst door bjorncoupe Bekijk Berichten
                                  Wil niet zeggen dat ik een diesel AFraad dat nu ook weer niet,maar het verschil word kleiner en kleiner waardoor ook nu een benzine kan overwogen worden.
                                  Dat beweer ik ook niet en ik zeg ook niet het tegendeel.
                                  Ik zeg enkel dat je het verschil in verbruik niet zomaar mag minimaliseren en de gevolgen daarvan voor je brandstofkost ook niet.
                                  Jouw argument was gewoon niet onderbouwd.
                                  Zeggen dat "ze bijna evenveel verbruiken" klopt gewoon niet, helemaal niet zelfs, dat is wat de cijfers die ik vond aantonen.
                                  Wat TS daar verder mee doet is volledig zijn/haar zaak en of dat voldoende is om het verlies aan rijplezier te compenseren al helemaal.
                                  Stick to the facts!
                                  Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                  Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                  If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                                  Comment


                                  • #18
                                    Hmm, pas op het is niet dat ik je niet begrijp schussboelie.
                                    Maar van uit het opzicht van een benzine rijder zal het minimaal lijken zeker,en al zeker als je geen zware motoren rijd.
                                    Bv in mijn geval een opel astra atmo 1.4 die ik heb en dan een 1.3 cdti vergelijken,zou het echt niet in me opkomen om die te nemen,
                                    omwille dat ie goedkoper is qua verbruik en brandstof.
                                    Verder kan je er niet om heen dat meer en meer dealers terug benzine wagens beginnen verkopen,we weten niet wat er nog boven ons hoofd hangt.
                                    Als de logishe regeling van belasten op roet ipv co2 er door komt bv zullen veel dieselrijders weer over naar benzine gaan.
                                    En het lijkt me gewoon bizar dat ik in mijn geval dan zoveel geld zou verspelen puur omdat ik benzine rijd tov diesel ?
                                    Enfin het rijplezier van een benzine zal ik niet laten varen voor een prijsverschil aan de pomp.

                                    Maar als je puur gezien gaat van wat is het voordeligste tja dan zal het diesel zijn ja (het is zo vanaf 15 k/j dat een diesel verantwoord is).
                                    Aleen de vraag is voor hoelang natuurlijk.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door bjorncoupe Bekijk Berichten
                                      Je hoort het vaker en vaker,en heb laatst nog gesproken met iemand die op de hoofdzetel van Q8 heeft gewerkt,en er nog ze conecties heeft,
                                      Bjorn, moet jij eens aan je connecties vragen waarom in Nederland het verschil tussen diesel en benzine het afgelopen jaar groter is geworden? Op dit moment is het verschil aan de pomp bijna 40 eurocent.
                                      En dat gelijktrekken van de prijzen duurt nog zeker enkele jaren. Het is niet meer of minder dan een accijnzen kwestie.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door bjorncoupe Bekijk Berichten
                                        Hmm, pas op het is niet dat ik je niet begrijp schussboelie.
                                        Maar van uit het opzicht van een benzine rijder zal het minimaal lijken zeker,en al zeker als je geen zware motoren rijd.
                                        Bv in mijn geval een opel astra atmo 1.4 die ik heb en dan een 1.3 cdti vergelijken,zou het echt niet in me opkomen om die te nemen,
                                        omwille dat ie goedkoper is qua verbruik en brandstof.
                                        Verder kan je er niet om heen dat meer en meer dealers terug benzine wagens beginnen verkopen,we weten niet wat er nog boven ons hoofd hangt.
                                        Als de logishe regeling van belasten op roet ipv co2 er door komt bv zullen veel dieselrijders weer over naar benzine gaan.
                                        En het lijkt me gewoon bizar dat ik in mijn geval dan zoveel geld zou verspelen puur omdat ik benzine rijd tov diesel ?
                                        Enfin het rijplezier van een benzine zal ik niet laten varen voor een prijsverschil aan de pomp.

                                        Maar als je puur gezien gaat van wat is het voordeligste tja dan zal het diesel zijn ja (het is zo vanaf 15 k/j dat een diesel verantwoord is).
                                        Aleen de vraag is voor hoelang natuurlijk.
                                        Het ligt allemaal aan de manier van rijden. het kan zijn dat bij u er niet veel verschil op zit.
                                        Bij mij was dat wel het geval.
                                        Ik had een ibiza 1.9TDI met 90pk. daar verbruikte ik 4 - 4,5ltr mee.
                                        Erna had ik een ibiza benzine met 85. met dezelfde rijstijl zat ik aan 9,5ltr.
                                        da is een verbruik dat dubbel zo hoog ligt voor een wagen met dezelfde prestaties ( of gebrek eraan).
                                        BMW X5 45e

                                        Comment

                                        Working...
                                        X