Goeiemorgen,
gisteren belde een vriend mij met volgend probleem: hij heeft een 520d van net vijf jaar oud, met 160000km op de teller. Altijd op tijd onderhouden bij de dealer, en normaal bereden (dagelijks autosnelweg). Regelmatig oliepeil gecheckt, en nooit een te laag peil vastgesteld. Vorige week viel het vermogen plots weg, en klonk er een raar geluid uit de motor. Verdict: krukaslagers om zeep, een herstelling van de motor zou 4000 euro kosten, een ruilmotor 10000.
Nu de vragen: is dit een bekend euvel bij die blokken? Zou het zin hebben om een tegemoetkoming te vragen van BMW? En wat zouden jullie doen, motor laten herstellen (volgens de dealer biedt dit geen zekerheid omdat er altijd nog ijzerresten in het blok kunnen zitten die de nieuwe lagers om zeep helpen) of een nieuwe erin? En daarna verder oprijden of snel wegdoen? Voor de auto in herstelde toestand zou hij nog ongeveer 10000 euro krijgen.
gisteren belde een vriend mij met volgend probleem: hij heeft een 520d van net vijf jaar oud, met 160000km op de teller. Altijd op tijd onderhouden bij de dealer, en normaal bereden (dagelijks autosnelweg). Regelmatig oliepeil gecheckt, en nooit een te laag peil vastgesteld. Vorige week viel het vermogen plots weg, en klonk er een raar geluid uit de motor. Verdict: krukaslagers om zeep, een herstelling van de motor zou 4000 euro kosten, een ruilmotor 10000.
Nu de vragen: is dit een bekend euvel bij die blokken? Zou het zin hebben om een tegemoetkoming te vragen van BMW? En wat zouden jullie doen, motor laten herstellen (volgens de dealer biedt dit geen zekerheid omdat er altijd nog ijzerresten in het blok kunnen zitten die de nieuwe lagers om zeep helpen) of een nieuwe erin? En daarna verder oprijden of snel wegdoen? Voor de auto in herstelde toestand zou hij nog ongeveer 10000 euro krijgen.
Comment