Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De mythe rond het inrijden van nieuwe dieselmotoren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten
    In een "ver" verleden heb ik nog in de autobranche gewerkt. Het is inderdaad waar dat men zegt dat je een auto niet meer moet inrijden. De achterliggende reden is dat vele mensen schrik krijgen dat ze het compleet verkeerd gaan doen.

    Het inrijden van een auto is dus wél aan te raden. Zoals Diabolic zegt is dit de goede methode Voorzichtig warmrijden, veel verschillende toerentallen, niet te hoog in toeren trekken, ... Bijkomend is het niet goed om continu dezelfde toeren aan te houden.
    En uw belasting niet te hoog doen oplopen! Velen snappen nog steeds niet dat aan laag toerental vloeren veel belastender is dan 2mm gas geven en de motor rustig in de toeren laten klimmen. Da laatste is ideaal voor rodage. Rustig toerental opbouwen en gas pedaal weinig induwen.
    Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
    Motoren & Tjeurisme

    Comment


    • #22
      tegenwoordig is een motor al uitbundig getest in e fabriek voor die in u auto komt.
      gewoon u auto starten, rustig met het verkeer meerijden. zoals je gewoon zou rijden.
      dus als je op 2 km van de snelweg woont, tja, gewoon op de snelweg 120 rijden.
      en pas als die warm is doorgeven.

      al de rest van starten met de koppeling naar beneden en andere shit is bullshit.


      zolas hierboven ook aangehaald is dat in hoge vitesse optrekken met de gas helemaal tot beneden schadelijker dan een vitesse lager liggen, wat meer toeren te maken en wat minder je gas in te drukken.

      om u een idee te geven, mijn auto is van fabriek geprogrameerd om pas in overdrive ( 4de vitesse ) te gaan als de motor warm is.
      MAW, ik rij dus 70 in 3de tegen 2000rpm, en pas als die warm is schakelt die bij 70 over naar overdrive, 1400 rpm.
      + krijgt de motor het hierdoor ook nog eens iets sneller warm.

      Ook vóór het stilleggen de motor nog een 15-30tal seconden laten draaien in neutraal om de turbo wat af te laten koelen en het turbotoerental te laten zakken.
      its a dieseL, Not a rallycar.
      het moment dat die bij hem/haar de straat indraait en op de oprit rijd is die turbo al lang niet meer op toeren.
      Last edited by Timmie; 03/03/2011, 17:43.

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door ksirk Bekijk Berichten
        Bijkomend zou ik hetvolgende nog aanraden om de levensduur van uw wagen te verlengen. Bij het starten (manuele bak) de koppeling induwen: is veiliger mocht hij nog in versnelling staan en de startmotor wordt minder belast omdat de tandwielen in de versnellingsbak niet moeten aangedreven worden. Wanneer de motor draait (bak in neutraal) de koppeling lossen zodat de spatsmering van de versnellingsbak op gang komt. Ook de motorolie de tijd geven om alle onderdelen te bereiken: krukas,nokkenassen,turbo('s),hydraulische kleppen. (ondertussen kan je wat prutsen aan de radio en de positie van de zetel) en pas na een 15-30tal seconden beginnen rijden.

        Ook vóór het stilleggen de motor nog een 15-30tal seconden laten draaien in neutraal om de turbo wat af te laten koelen en het turbotoerental te laten zakken.

        Een moderne diesel is na 10sec na koude start al vertrekkensklaar. Je hebt ook van die slimmerikken die hun auto een half uur laten "warmdraaien" in de winter voor ze vertrekken. Zoiets is moordend voor een motor.

        Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
        En uw belasting niet te hoog doen oplopen! Velen snappen nog steeds niet dat aan laag toerental vloeren veel belastender is dan 2mm gas geven en de motor rustig in de toeren laten klimmen. Da laatste is ideaal voor rodage. Rustig toerental opbouwen en gas pedaal weinig induwen.
        Goede tip en volledig correct. Het gaspedaal vloeren bij koude motor is heel slecht ook al ga je niet hoog in toeren.

        Comment


        • #24
          Altijd een kleine minuut laten draaien om de smering te bevorderen. Koud nooit stampen en de eerste 1000km het toerental opbouwen. Daarna als de motor is ingereden zeker en vast afentoe eens plankgas als ie warm heeft.
          Motor in alle gevallen laten nadraaien voor de turbo. Die is nl uitlaat gas aangedreven en bvb bij onmiddellijk stilleggen na gassen gaat deze nog moeten uitbollen,terwijl de motor (en dus de oliepomp stilligt). Helemaal niet goed.

          En als het het privé is. Tussen de onderhoudsintervallen altijd een oliewissel+filter doen
          BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

          Comment


          • #25
            Dat nadraaien met die start stop techniek op bijna iedere nieuwe auto, zal dus geen kwaad kunnen als dat niet gedaan wordt.

            Comment


            • #26
              voor de milieunormen te halen zijn al meer heilige huisjes gesloopt hoor....
              BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door Super Dooper Bekijk Berichten
                Dat nadraaien met die start stop techniek op bijna iedere nieuwe auto, zal dus geen kwaad kunnen als dat niet gedaan wordt.
                De motor slaat niet direct af bij een start stop systeem maar na eerder een 10s

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door DarthDavy Bekijk Berichten
                  Heel binnenkort (dat hoop ik toch) krijg ik een fonkelnieuwe dieselmotor onder mijn voetjes om mee te rijden. Ik vroeg me af hoe het eigenlijk nu echt zat rond "de mythe van het inrijden van een nieuwe dieselmotor". Dit is een fenomeen waar heel veel over gepraat wordt en waar blijkbaar iedereen wel een andere mening rond blijkt te hebben. Het feit dat mensen uit de wereld van de wagens (garagisten, mechaniekers, ingenieurs,...) hier mekaar ook over tegenspreken maakt de zaak voor een kleine particulier niet eenvoudiger.

                  Wat zijn nu de echt correcte raadgevingen voor het "inrijden van een nieuwe diesel"? Moet een moderne dieselmotor nog wel echt ingereden worden en mag je daar vanaf kilometer 1 hem vlotjes in iedere versnelling tot 4000 à 4500 toeren trekken? Zo nee, hoe lang moet je hem dan rustig laten optrekken? En wat is rustig optrekken? Tot 2500 toeren? 3000? En voor hoeveel kilometers moet je dit dan doen? 5000? 10000? 20000? Is er trouwens een verschil voor iemand die elke dag 20km op en af stadsverkeer naar zijn werk doet dan voor iemand die elke 100km autosnelweg rijdt?

                  Ik wil hier wel opmerken dat ik hier niet geïnteresseerd ben in eco-driving en verbruik en goed voor het milieu blablabla. Ik ben enkel geïnteresseerd om te weten wat goed is voor mijn nieuwe dieselmotor, onafhankelijk of die nu een litertje meer of minder gaat verbruiken.

                  Als verbruik en uitstoot u geen reet aantrekt, waarom hebt ge u dan in godsnaam zo een mazoutstoof gekocht?? Dit tart toch ook elke logica.


                  Oorspronkelijk geplaatst door vinox Bekijk Berichten
                  Inrijden zou ik nu precies ook wel altijd doen hoor... Het opwarmverhaal van een diesel heeft mij al heel wat "kopzorgen" (ni da'k er ni van slaap ze ) gebaard. Ik rijd met een 118D en de ene zegt 5 minuten, de andere zegt 15km, en 'k weet ondertussen nog altijd niet hoever ik mag gaan in toeren als hij net de garage uitbolt. 2000? 2500? Dit is weer een topicske da'k goe ga volgen maw

                  Laat ons zeggen dat ge meestal niet lang genoeg zult warmrijden.

                  Ik ga van het principe uit dat als de olie niet op bedrijfstemperatuur en -viscositeit is, ze niet optimaal smeert en dus moet je niet gaan doorstampen.

                  Als je eens met een wagen rijdt die een oliethermometer en oliedrukmeter heeft, dan merk je gauw dat de olie veel trager opwarmt dan het koelwater en dat je je op die laatste meter dus niet al te veel mag vertrouwen.

                  Andere fout: motor laten warmdraaien op de oprit en dan volgas weg... Wel efkes vergeten dat de bak nog koud stond etc. 'k Heb op één wagen ooit een andree versnellingsbak moeten steken. De factuur was van die aard dat ik mijn les heb geleerd.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                  al de rest van starten met de koppeling naar beneden en andere shit is bullshit.

                  its a dieseL, Not a rallycar.
                  het moment dat die bij hem/haar de straat indraait en op de oprit rijd is die turbo al lang niet meer op toeren.
                  Hiermee ben ik niet 100% akkoord. Als je ziet welke hoge vermogens ze tegenwoordig uit kleine dieselmotoren persen, dan weet je dat ze, net als bij een competitiemotor, alle zeilen hebben moeten bijzetten om dat te bereiken.

                  Een 2.0 diesel die 170pk of 200pk neerzet, zou ik zeker met wat meer respect denken te behandelen dan een 3.0 benzine met 220pk.

                  Met dat laten draaien op het eind van de rit moet je gewoon wat slim zijn. Er wordt altijd maar gemolken over die turbo, maar er vergeten veel dat ge na en hete rit ook met kokende remmen etc zit en dat je eigenlijk de laatste 2 kilometer beter wat rustig rijdt dan om de ganse boel te laten afkoelen. Ge moet dat ook niet overdrijven, maar anderzijds moeten sommige idioten soms nog eens tonen hoe sportief hunnen bak wel is voor het afzetten en geven ze nog eens ene goei scheut gas...

                  De koppeling steeds loslaten als je stilstaat en de bak in neutraal verlengt gewoon de levensduur van je koppeling.
                  Als je een Evo ooit kocht, dan kreeg je steeds dat advies... welke natuurlijk 90% aan hun laars lappen en die vervangen dus om de 20000km hun koppeling. Ik respecteer het steeds heilig en rij na 50000km nog steeds met een gezonde eerste koppeling rond.
                  Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                    Als verbruik en uitstoot u geen reet aantrekt, waarom hebt ge u dan in godsnaam zo een mazoutstoof gekocht?? Dit tart toch ook elke logica.
                    Omdat het een bedrijfsvoertuig is en dat ie 60 à 70k per jaar gaat afleggen.

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door DarthDavy Bekijk Berichten
                      Omdat het een bedrijfsvoertuig is en dat ie 60 à 70k per jaar gaat afleggen.
                      Waarom trek je het je dan wel aan dat hij goed ingereden is?
                      Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                        Waarom trek je het je dan wel aan dat hij goed ingereden is?
                        Om hem zo goed mogelijk te kunnen laten "marcheren" zeker?
                        1991 BMW E30 318is

                        Comment


                        • #32
                          Het is niet omdat het voertuig niet mijn eigendom is, dat ik hem niet goed wil verzorgen.

                          Trouwens, als ie voor mankementen naar de garage moet, dan kost mij dat tijd en tijd is me soms meer waard dan geld.

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door DenDuvel Bekijk Berichten
                            Om hem zo goed mogelijk te kunnen laten "marcheren" zeker?

                            Ik denk dat mijn mening dan genoegzaam bekend is
                            Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                              Ik denk dat mijn mening dan genoegzaam bekend is
                              1991 BMW E30 318is

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door DenDuvel Bekijk Berichten
                                I rest my case. Volgend topic
                                Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                                Comment


                                • #36
                                  Idd, zeer complete reply! Hetgeen ge zegt heb ik nog al gehoord, olie duurt langer dan water. Ik ben echt heel voorzichtig met al hetgeen ge daar aanhaalt.
                                  • Koppeling altijd uit en neutraal aan't licht; start stop altijd aan, BEHALVE de eerste 15-20 km van de rit. Het lijkt me niet wijs aan uit aan uit aan uit te doen als ge nog aan't warmrijden zijt
                                  • Rustig rijden in onze wijk en zelfs over de laatste km's snelweg, leuker voor de bewoners, en beter voor Daffy
                                  • Dat van die boite merk ik ook, dus ik schakel heel rustig de eerste kilometers, ik heb al gevoeld en gehoord dat het soms allemaal wat schuurt en kraakt, waarna mijne frang viel ivm boite olie. Heel erg op gelet sindsdien

                                  Ik denkt dat ik mss niet altijd volledig op bedrijfstemperatuur ben, maar met echt stoempen wacht ik LANG ze, better safe than sorry hè.

                                  Hoedanook, here's another one for ya, hoe lang blijft een motor gemiddeld op temperatuur, en hoe snel zakt deze? Laat ons zeggen buiten, bij ne graad of 15?
                                  Last edited by ; 30/03/2011, 11:06.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X