Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De mythe rond het inrijden van nieuwe dieselmotoren

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• De mythe rond het inrijden van nieuwe dieselmotoren

Heel binnenkort (dat hoop ik toch) krijg ik een fonkelnieuwe dieselmotor onder mijn voetjes om mee te rijden. Ik vroeg me af hoe het eigenlijk nu echt zat rond "de mythe van het inrijden van een nieuwe dieselmotor". Dit is een fenomeen waar heel veel over gepraat wordt en waar blijkbaar iedereen wel een andere mening rond blijkt te hebben. Het feit dat mensen uit de wereld van de wagens (garagisten, mechaniekers, ingenieurs,...) hier mekaar ook over tegenspreken maakt de zaak voor een kleine particulier niet eenvoudiger.

Wat zijn nu de echt correcte raadgevingen voor het "inrijden van een nieuwe diesel"? Moet een moderne dieselmotor nog wel echt ingereden worden en mag je daar vanaf kilometer 1 hem vlotjes in iedere versnelling tot 4000 à 4500 toeren trekken? Zo nee, hoe lang moet je hem dan rustig laten optrekken? En wat is rustig optrekken? Tot 2500 toeren? 3000? En voor hoeveel kilometers moet je dit dan doen? 5000? 10000? 20000? Is er trouwens een verschil voor iemand die elke dag 20km op en af stadsverkeer naar zijn werk doet dan voor iemand die elke 100km autosnelweg rijdt?

Ik wil hier wel opmerken dat ik hier niet geïnteresseerd ben in eco-driving en verbruik en goed voor het milieu blablabla. Ik ben enkel geïnteresseerd om te weten wat goed is voor mijn nieuwe dieselmotor, onafhankelijk of die nu een litertje meer of minder gaat verbruiken.

Oorspronkelijk geplaatst door DarthDavy Bekijk Berichten
    Heel binnenkort (dat hoop ik toch) krijg ik een fonkelnieuwe dieselmotor onder mijn voetjes om mee te rijden. Ik vroeg me af hoe het eigenlijk nu echt zat rond "de mythe van het inrijden van een nieuwe dieselmotor". Dit is een fenomeen waar heel veel over gepraat wordt en waar blijkbaar iedereen wel een andere mening rond blijkt te hebben. Het feit dat mensen uit de wereld van de wagens (garagisten, mechaniekers, ingenieurs,...) hier mekaar ook over tegenspreken maakt de zaak voor een kleine particulier niet eenvoudiger.

Wat zijn nu de echt correcte raadgevingen voor het "inrijden van een nieuwe diesel"? Moet een moderne dieselmotor nog wel echt ingereden worden en mag je daar vanaf kilometer 1 hem vlotjes in iedere versnelling tot 4000 à 4500 toeren trekken? Zo nee, hoe lang moet je hem dan rustig laten optrekken? En wat is rustig optrekken? Tot 2500 toeren? 3000? En voor hoeveel kilometers moet je dit dan doen? 5000? 10000? 20000? Is er trouwens een verschil voor iemand die elke dag 20km op en af stadsverkeer naar zijn werk doet dan voor iemand die elke 100km autosnelweg rijdt?

Ik wil hier wel opmerken dat ik hier niet geïnteresseerd ben in eco-driving en verbruik en goed voor het milieu blablabla. Ik ben enkel geïnteresseerd om te weten wat goed is voor mijn nieuwe dieselmotor, onafhankelijk of die nu een litertje meer of minder gaat verbruiken.
    op lange termijn is ecorijden slechter voor het mileu.

Ik zou en zal altijd een wagen inrijden. Al was het maar om eventuele gebreken die ontdekt kunnen worden zachtjes te ontdekken, in garantie of niet maakt geen zak uit.

Comment

Dat zou ik ook eens willen weten....

Ik dacht wel dat in een nieuwe diesel de eerste keer dunne olie gebruikt wordt. Normaal moet je daarna vrij snel op 1e onderhoud (enkele duizenden Km) waarna die vervangen wordt door de "gewone" olie.

Ik vermoed dat het daar mss mee te maken heeft?

Ik heb ook gehoord dat je voor rodage eigenlijk alle toerentallen moet doormaken (ook 4-4500) hetzij natuurlijk met goed warme motor. Het zou zelfs slecht zijn om op de snelweg lange afstanden te doen aan constante snelheid (constant toerental)

Maar dat mogen de echte kenners van mij gerust bevestigen/ontkrachten....
      Ik rij niet hard, ik vlieg laag
      www.meevliegen.be

Comment

Rodageolie wordt al een tijd niet meer gebruikt. Je kan best doen wat er in het instructieboekje staat, meestal zal daar in staan dat inrijden niet nodig is. De toleraties zijn heden ten dagen zo klein dat het nut van roderen verdwenen is.

Echter, ikzelf zou een nieuwe diesel zeker ook inrijden op de manier waarvan ik en nog een pak andere mensen denken dat het de motor te goede komt.

Comment

Inrijden zou ik nu precies ook wel altijd doen hoor... Het opwarmverhaal van een diesel heeft mij al heel wat "kopzorgen" (ni da'k er ni van slaap ze ) gebaard. Ik rijd met een 118D en de ene zegt 5 minuten, de andere zegt 15km, en 'k weet ondertussen nog altijd niet hoever ik mag gaan in toeren als hij net de garage uitbolt. 2000? 2500? Dit is weer een topicske da'k goe ga volgen maw

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timbeullens Bekijk Berichten
            Ik dacht wel dat in een nieuwe diesel de eerste keer dunne olie gebruikt wordt. Normaal moet je daarna vrij snel op 1e onderhoud (enkele duizenden Km) waarna die vervangen wordt door de "gewone" olie.
            Tsjah, da's ook zoiets. Toen ik in 2008 mijn spiksplinternieuwe Volvo V50 kreeg en vroeg wanneer hij de eerste keer naar de garage moest, antwoordden ze mij doodleuk: "op 30.000km". Ik stond daar met mijn mond vol tanden. En hij was net van de camion gereden, zelfs nog met zijn blokken tussen zijn schokdempers. Nieuwer kun je ze uit de fabriek niet buitenrijden. Toen ik mijn bezorgdheid opmerkten, zeiden ze gewoon: "als er iets is, dan bel je maar." Bon, het was een leasebak, dus uiteindelijk niet veel aan te zeggen.

Wat een verschil met 2006. Toen mijn spiksplinternieuwe Seat Ibiza FR gekocht. Na 5.000km de eerste keer terug naar de garage voor een korte check-up. Geen idee of ze toen olie ververst hebben. En daarna altijd om de 15.000km terug binnen.

Mijn vrouw haar koekedoos op wielen (Nissan Micra 1.5dCI uit 2010) gaat ook om de 15k binnen. Mijn vorige BMW-leasebak ook maar om de 30k.

Nu komt mijn nieuwe BMW-leasebak eraan en zou ik toch graag eens weten hoe er toch mee best kan omgegaan worden (en zeker de begin kilometers, als daar al een verschil opzit).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
              Echter, ikzelf zou een nieuwe diesel zeker ook inrijden op de manier waarvan ik en nog een pak andere mensen denken dat het de motor te goede komt.
              En hoe is dat dan volgens u?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten

Als je een nieuwe vriendin hebt, dan ga je toch ook niet vanaf minuut 1 volle gaas hardcore?

Toch wel hoor, is dat niet goed misschien?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DarthDavy Bekijk Berichten
                  En hoe is dat dan volgens u?

Voorzichtig warmrijden, veel verschillende toerentallen, niet te hoog in toeren trekken, ...

Ik heb dit nog nooit gedaan want ik koop nooit nieuwe auto's. Dat het een zeer grote rol speelt denk ik nu ook weer niet.

Comment

Iemand die kan uitleggen waarom je veel variatie moet brengen in de toeren, en dus niet lang op één toerental mag blijven rijden? ! Dat heb ik nooit begrepen

Die 30K intervallen heb je vaak bij duitsers... maar meestal moet je er dan in tussen zelf olie bijgieten...

Op mijn vorige job met een passat break gereden van 2007, en daar kreeg je bij berens 2 bussen olie mee op je onderhoud Dan ga ik toch liever op 15K binnen hoor... ik ken collegas die als de boordcomputer iets meldde van het olieniveau, er gelijk zo'n fles bijgoten... dat gaat niet helpen denk ik dan...
                    Ik rij niet hard, ik vlieg laag
                    www.meevliegen.be

Comment

Bij mij stond in de handleiding dat er de eerste 1.500km niet meer dan 75% van het toerental en vermogen gebruikt mag worden. was nu wel een benzine dus ik weet niet of daar een verschil mee is. mijn schoonzus heeft net een DS3 diesel gekocht en zit daar vanaf km 1 mee te scheuren omdat haar vriend ( garagist bij audi) zegt dat de auto's zo moeten worden ingereden.
                      BMW X5 45e

Comment

Als de ingenieurs en mechaniekers zelf zeggen dat je niet meer hoeft in te rijden, zal het niet meer nodig zijn zeker?
                        Alleszins moet je elke wagen met zachtheid behandelen. Ik zie er genoeg koud vertrekken en direct volle gas zitten geven.

Comment

Mijn haar komt daar recht omhoog van. We hebben ni weinig leasers bij ons, en als ik zie hoe die mannen soms vertrekken...

Comment

Hier de Jetta 1.9tdi (2007) ingereden zonder me iets te bekommeren over "rodage". Gewoon gaan met die banaan...
                            Nu 130.000km verder en nog geen enkele keer, buiten onderhoud, iets moeten aan gebeuren.
                            “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten
                              Hier de Jetta 1.9tdi (2007) ingereden zonder me iets te bekommeren over "rodage". Gewoon gaan met die banaan...
                              Nu 130.000km verder en nog geen enkele keer, buiten onderhoud, iets moeten aan gebeuren.
                              Je weet pas als je met een andere identieke wagen hebt gereden die wel behoorlijk is ingereden of er een verschil is. Het kan goed zijn dat je minder vermogen hebt of dat je wagen meer verbruikt.

Ik ben er al lang van overtuigd dat je altijd rustig moet opwarmen met gelijk welke diesel en dat veel korte ritjes maken slecht is.

Comment

Had dezelfde vraag gesteld aan de verkoper en die vertelde
                                me de 1e 1000 km niet te véél boven de 3000 tr ( V60 -2.0D )
                                Dus ik me daaraan braafjes gehouden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Evert Bekijk Berichten
                                  Als de ingenieurs en mechaniekers zelf zeggen dat je niet meer hoeft in te rijden, zal het niet meer nodig zijn zeker?
                                  Alleszins moet je elke wagen met zachtheid behandelen. Ik zie er genoeg koud vertrekken en direct volle gas zitten geven.
                                  In een "ver" verleden heb ik nog in de autobranche gewerkt. Het is inderdaad waar dat men zegt dat je een auto niet meer moet inrijden. De achterliggende reden is dat vele mensen schrik krijgen dat ze het compleet verkeerd gaan doen.

Het inrijden van een auto is dus wél aan te raden. Zoals Diabolic zegt is dit de goede methode Voorzichtig warmrijden, veel verschillende toerentallen, niet te hoog in toeren trekken, ... Bijkomend is het niet goed om continu dezelfde toeren aan te houden.
                                  The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
                                  BMW F10 520da 2012
                                  MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                                  BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                                  Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                                  VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Ik heb al een stuk of 17 nieuwe wagens gehad en dus ingereden.
                                    Mijn ervaring: dat maakt echt geen lap uit.

Kzou zeggen als je er snachts beter van slaapt, rij de eerste 1000 kilometer rustig aan.
                                    Schakelen bij 2000-2500 toeren en als je langer dan 250km aan een stuk rijdt, laat hem dan eventjes afkoelen.

Nogmaals, ik ben al met splinternieuwe wagens naar Parijs gereden zonder enige rekening te houden met toeren en dergelijke en ik heb daar nooit last van gehad.
                                    Hoe het nu staat met die wagens dat weet ik natuurlijk niet

Comment

Inrijden hoeft niet alleen zijn er hier en daar bij sommige modellen uitzonderingen waarbij ze inrijden aanraden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten
                                        Het inrijden van een auto is dus wél aan te raden. Zoals Diabolic zegt is dit de goede methode Voorzichtig warmrijden, veel verschillende toerentallen, niet te hoog in toeren trekken, ... Bijkomend is het niet goed om continu dezelfde toeren aan te houden.
                                        Bijkomend zou ik hetvolgende nog aanraden om de levensduur van uw wagen te verlengen. Bij het starten (manuele bak) de koppeling induwen: is veiliger mocht hij nog in versnelling staan en de startmotor wordt minder belast omdat de tandwielen in de versnellingsbak niet moeten aangedreven worden. Wanneer de motor draait (bak in neutraal) de koppeling lossen zodat de spatsmering van de versnellingsbak op gang komt. Ook de motorolie de tijd geven om alle onderdelen te bereiken: krukas,nokkenassen,turbo('s),hydraulische kleppen. (ondertussen kan je wat prutsen aan de radio en de positie van de zetel) en pas na een 15-30tal seconden beginnen rijden.

Ook vóór het stilleggen de motor nog een 15-30tal seconden laten draaien in neutraal om de turbo wat af te laten koelen en het turbotoerental te laten zakken.

Comment

Working...
                                        X