wat betekent zweten van transmissie ? Het staat op het keurings bewijs. Is het erg ?
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Zweten Van Transmissie
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door PT Cruiser Bekijk Berichten't wil zeggen dat er een beetje olieverlies is.
Als het maar zweten is dan zal het niet zoveel kwaad kunnen. Bij gelegenheid navragen aan de garagist.
Oh oke, en waar lekt de olie dan kun je dat zien van buiten? en geeft dat ook een stinke geur? hoeveel zou het kosten om het te maken. Het gaat om een renaultlaguna 1995
Comment
-
Dat wil zeggen dat er transmissievloeistof "lekt". Versnellingsbakoilie dus. Dat zie je waarschijnlijk aan de anderkant waar de motor en versnellingsbak samenkomen. Is niet echt lekken/druppen, eerder wat vochtig zijn2002 MX-5 NB 1.6
2011 Honda PCX
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk BerichtenDat wil zeggen dat er transmissievloeistof "lekt". Versnellingsbakoilie dus. Dat zie je waarschijnlijk aan de anderkant waar de motor en versnellingsbak samenkomen. Is niet echt lekken/druppen, eerder wat vochtig zijn
Beschadigd de schakelaar daardoor of niet?
Comment
-
Zweten is niet zo erg als lekken. Zie je smorgens olie op de grond liggen als je vertrekt? Als dat is dan is het verlies al wat groter als "zweten". Nu een manuele versnellingsbak is gevuld met transmissieolie (heeft een eerder zuur stinkende geur) als die echt op raakt dan ga je dingen beschadigen. Maar dan moet het al heel erg zijn. Je zal bij wat minder olie eerst wat stroefer gaan schakelen.
De meeste boiten hebben een vulopening ergens op een bepaalde hoogte in de boit, je moet dan vullen tot als olie gelijk staat met de openning. Meestal is dit tss de 1 en 3 liter (ruim genomen marges hier). De olie wordt inwendig door het roteren van de assen "rondgegooit" en zorgt voor smering van assen, tandwielen, syncro's, ...
Meestal zegt men vanuit de fabriek dan een boit gevuld is voor het leven maar boitolie verliest zoals alle olie na tijd en gebruik toch wel zijn eigenschappen een beetje. Als je dus zou bijvullen zou ik eerder alle olie aflaten en een keertje met nieuwe olie opvullen. (wel de juiste spec boitolie voor jouw boit gebruiken natuurlijk)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door nayat Bekijk BerichtenOeiii Wat nu ? Stinkt het niet, en kan je dan gewoon goed schakelen en de koppeling normaal induwen?
Beschadigd de schakelaar daardoor of niet?2002 MX-5 NB 1.6
2011 Honda PCX
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk BerichtenZweten is niet zo erg als lekken. Zie je smorgens olie op de grond liggen als je vertrekt? Als dat is dan is het verlies al wat groter als "zweten". Nu een manuele versnellingsbak is gevuld met transmissieolie (heeft een eerder zuur stinkende geur) als die echt op raakt dan ga je dingen beschadigen. Maar dan moet het al heel erg zijn. Je zal bij wat minder olie eerst wat stroefer gaan schakelen.
De meeste boiten hebben een vulopening ergens op een bepaalde hoogte in de boit, je moet dan vullen tot als olie gelijk staat met de openning. Meestal is dit tss de 1 en 3 liter (ruim genomen marges hier). De olie wordt inwendig door het roteren van de assen "rondgegooit" en zorgt voor smering van assen, tandwielen, syncro's, ...
Meestal zegt men vanuit de fabriek dan een boit gevuld is voor het leven maar boitolie verliest zoals alle olie na tijd en gebruik toch wel zijn eigenschappen een beetje. Als je dus zou bijvullen zou ik eerder alle olie aflaten en een keertje met nieuwe olie opvullen. (wel de juiste spec boitolie voor jouw boit gebruiken natuurlijk)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door nayat Bekijk BerichtenOke, en waar kan die olie kopen? ja sorry ik heb er geen verstand van.
boitolie is meestal 75w80 80w90 75w80 (dus vrij dikke olie), maar zie dus wel naar de juiste specificaties die nodig zijn. En als je zou willen gaan vullen zoek eerst het vulgat en eventueel aflaatgat. (sommige boiten moet je leegzuigen). Als je makkelijk aan vulgat kan, doe het dan eens open en zie waar het niveau van de olie staat normaal gaat van een beetje zweten het niveau niet echt te laag zijn.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichtengewoon waar je ook gewone motorolie kan halen.
boitolie is meestal 75w80 80w90 75w80 (dus vrij dikke olie), maar zie dus wel naar de juiste specificaties die nodig zijn. En als je zou willen gaan vullen zoek eerst het vulgat en eventueel aflaatgat. (sommige boiten moet je leegzuigen). Als je makkelijk aan vulgat kan, doe het dan eens open en zie waar het niveau van de olie staat normaal gaat van een beetje zweten het niveau niet echt te laag zijn.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door nayat Bekijk BerichtenOke ik zal eens kijken. Het is wel moeilijk, ben bang dat de versnellingsbak kapot gaat, of het schakelen erg moeilijk word.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichtenzo snel moet je geen schrik hebben. Boit olie vliegt goed rond tijdens het rijden, een klein beetje minder olie kan niet zoveel kwaat in een boit. En als het bij zweten blijft ga je echt geen liter olie op een jaar verliezen hoor.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door nayat Bekijk BerichtenDat valt dan nog wel mee, maar ben bang dat de schakelaar gaat stroeven, of gebeurd dat niet ? Of misschien dat de koppeling het niet goed wilt doen, dan heb ik wel een serieuze probleem.
Schakel stangen of kabels (van pook tot boit) gaan er ook geen last van hebben.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door nayat Bekijk BerichtenNu ben ik teleur gesteld, maar wat kan de koppeling wel kapot maken?
koppeling is zowizo een "slijtage-onderdeel"
je moet zo bekijken, je motor (krukas) eindigd in het vliegwiel. Tegen vliegwiel is je koppeling gevezen, in je koppeling zit de primaire as van je versnellignsbak. Die as gaat dan de versenllingsbak in waar dan via de overbrengingen uiteindelijk je differentieel wordt aangedreven, vantuit differentieel vertrekken dan assen naar de wielen.
Je versnellingsbak zit wel tegen je motor gevezen maar er is een soort holte waarin dus je koppeling huist.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichtenveel met slippende koppeling rijden
koppeling is zowizo een "slijtage-onderdeel"
je moet zo bekijken, je motor (krukas) eindigd in het vliegwiel. Tegen vliegwiel is je koppeling gevezen, in je koppeling zit de primaire as van je versnellignsbak. Die as gaat dan de versenllingsbak in waar dan via de overbrengingen uiteindelijk je differentieel wordt aangedreven, vantuit differentieel vertrekken dan assen naar de wielen.
Je versnellingsbak zit wel tegen je motor gevezen maar er is een soort holte waarin dus je koppeling huist.
Comment
-
Comment
Comment