Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tweedehandskeuring door koper?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Tweedehandskeuring door koper?

Hallo allemaal,

Ik heb zojuist mijn jawoord gegeven voor een Volvo 242 DL uit 1979. Auto verkeert werkelijk in topstaat en hoewel ik verknocht ben aan volvo 240 stationwagens, kon ik ditmaal niet om de verleiding heen om deze sedan te kopen

Maar ik zit nog met een paar vraagjes. De verkoper doet een leuke som van de prijs af, als ik zélf de auto laat keuren. Maar hoe zit dat dan met de tweedehandskeuring? Moet ik als nieuwe eigenaar dan zelf nog een tweedehandskeuring laten doen, of kan ik 'm gewoon rechtstreeks voor een normale keuring voorrijden??

En met welke platen? Ik had ergens gelezen dat auto's ouder dan 25 jaar evt wél nog met platen van een andere, eigen auto mochten voorgereden worden. Dit als tegemoetkoming aan de soms specifieke situaties bij oldtimers. Maar ik vind hierover niets terug? Of kan dat alleen als je de auto laat keuren als oldtimer? (is overigens niet de bedoeling, hij moet voor dagelijks verkeer worden ingeschreven)

In het andere geval moet ik aan een garagist vragen dat hij met Z(Z)-platen mijn wagen naar de keuring brengt, zeker? Iemand een idee wat dat moet kosten? Valt dat zomaar aan elke garagist te vragen?

Overstelp mij met wijs advies, o nobel forumvolk!

Als je die voor dagelijks gebruik wil laten keuren, moet die aan dezelfde technische eisen voldoen als bijv. een auto met bouwjaar 2004
    Keuring voor verkoop met carpass is trouwens verplicht, anders heb je het recht om de koop nietig te verklaren.
    Er is mss. een reden waarom de verkoper het niet wil doen
    Ik zou een auto uit 1979 toch niet ongekeurd kopen.
    Kans bestaat dat je een veelvoud van uw 'korting' aan reparaties mag uitgeven om hem gekeurd te krijgen.

Comment

Je moet hem laten keuren voor verkoop, dat is de enige manier om de nodige papieren vast te krijgen om hem in te schrijven.
      Dit kan met de platen waarmee de wagen het laatst was ingeschreven, of met Z-platen. Voor Z-platen moet je ongeveer 100 euro rekenen (inclusief keuringskosten), ik zou dit vragen aan een garagist waar je al klant bent, die kan moeilijker weigeren.
      Dus als de eigenaar de platen nog heeft, probeer dan eventueel met zijn platen naar de keuring te kunnen, of hem te laten gaan.
      Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

Comment

Mja, jullie hebben vast gelijk! Nog eens over nadenken

Al is de wagen wel elk jaar gekeurd geweest, en heeft ook nu nog een geldige keuring, dus veel problemen verwachtte ik nu ook niet. Ik zal ook maar eens bij mijn garagist informeren vwb de kostprijs van die platen. Ik heb er twee, dubbel kans

Comment

je kan hem laten keuren met je eigen platen als oldtimer als je hem nadien ook op diezelfde naam inschrijft.

Comment

Laat je garagist anders eens naar die wagen kijken. Als hij zegt dat er geen grote mankementen aan zijn en je hebt niks verdachts opgemerkt bij een testrit dan zou ik een wagen durven kopen zonder keuring. Ik heb zoiets al verschillende keren gedaan en het ging niet om wagens van €1000...

Als je ervoor zorgt dat het niet op papier staat dat je akkoord bent dat de wagen geen tweedehandskeuring ondergaat door de verkoper en achteraf blijken er grote kosten aan te zijn dan kan je de koop nog steeds ongedaan laten maken omdat de verkoper hem niet gekeurd had voor verkoop;

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bucky Laplasse Bekijk Berichten
              je kan hem laten keuren met je eigen platen als oldtimer als je hem nadien ook op diezelfde naam inschrijft.
              Dat geldt dan puur alleen bij de keuring als oldtimer (en dus ook inschrijven als..) hé? Moet er dan nog een tweedehandskeuring vooraf gebeurd zijn?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                Laat je garagist anders eens naar die wagen kijken. Als hij zegt dat er geen grote mankementen aan zijn en je hebt niks verdachts opgemerkt bij een testrit dan zou ik een wagen durven kopen zonder keuring. Ik heb zoiets al verschillende keren gedaan en het ging niet om wagens van €1000...

Als je ervoor zorgt dat het niet op papier staat dat je akkoord bent dat de wagen geen tweedehandskeuring ondergaat door de verkoper en achteraf blijken er grote kosten aan te zijn dan kan je de koop nog steeds ongedaan laten maken omdat de verkoper hem niet gekeurd had voor verkoop;
                Da's een goeie tip, thanx. Ik ben niet zo vreemd met het keuren van tweedehandswagens voor de koop, dus ik verwacht nu ook niet zo veel problemen. Maar ik vraag me af of 't wel wettelijk is, dat is een beetje 't probleem. En eerlijk gezegd heb ik nu ook niet zoveel zin in het gedoe met garageplaten. Maar goed, mijn garages zijn dit weekend dicht, dus ik kan niet eerder dan maandag e.e.a. bij hen navragen!
                Na jullie reacties ben ik wel geneigd de verkoper alsnog zelf te laten keuren.. voor die paar honderd euro.. hou je toch een stok achter de deur hé..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rubicon Bekijk Berichten
                  Dat geldt dan puur alleen bij de keuring als oldtimer (en dus ook inschrijven als..) hé? Moet er dan nog een tweedehandskeuring vooraf gebeurd zijn?
                  énkel als oldtimer, en inschrijving dient te gebeuren op dezelfde naam als die van de platen waarmee gekeurd wordt. om die reden heb ik een oldtimerkeuring met garageplaten gedaan, ik had geen platen meer op mijn naam.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bucky Laplasse Bekijk Berichten
                    énkel als oldtimer, en inschrijving dient te gebeuren op dezelfde naam als die van de platen waarmee gekeurd wordt. om die reden heb ik een oldtimerkeuring met garageplaten gedaan, ik had geen platen meer op mijn naam.
                    Ok, bedankt! Ik heb nog wel platen, mijn andere auto is nog niet verkocht. Er is geen haast bij, eventueel schrijf ik de 'nieuwe' tijdelijk als oldtimer in, tot de andere weg is. Ik wil nl. graag mijn oude platen houden en overzetten.

Comment

Ik hoor juist dat er iets veranderd is in geval van tweedehandskeuring met garageplaten: enkel de garagist of één van zijn werknemers mag nu tweedehandskeuring gaan doen met zijn platen... Alweer zo'n klotemaatregel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                        Ik hoor juist dat er iets veranderd is in geval van tweedehandskeuring met garageplaten: enkel de garagist of één van zijn werknemers mag nu tweedehandskeuring gaan doen met zijn platen... Alweer zo'n klotemaatregel.
                        Dat is al langer zo (maar wordt niet gecontroleerd op de keuring)
                        Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

Comment

Een garagist riskeert zelfs z'n z-platen kwijt te raken als een klant van 'm gepakt wordt op de openbare weg met z-platen .

Beste manier is laten keuren door de verkoper.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten

Beste manier is laten keuren door de verkoper.
                            And so be it. Ik heb de verkoper maar een belletje gegeven of ie 'm zelf wil keuren, en dat gaat ie doen.

Alleen betwiste hij 't feit dat die tweedehandskeuring wettelijk verplicht is. Ik heb 't idee dat die man totaal niet (meer) op de hoogte is van dat soort zaken, maar hij wou me echt niet geloven Maar hij was gelijk akkoord om het te laten doen, dat was geen probleem.

Comment

De tweedehandskeuring is niet wettelijk verplicht, maar als kopende particulier kan je enkel een auto inschrijven door 'm te laten keuren voor tweedehands verkoop door een garagist in te schakelen - of de koper met originele nummerplaat de wagen te laten keuren.

Comment

De tweedehandskeuring is niet wettelijk verplicht, maar als kopende particulier kan je enkel een auto inschrijven door 'm te laten keuren voor tweedehands verkoop door een garagist in te schakelen - of de koper met originele nummerplaat de wagen te laten keuren.
                                Ok, om absoluut zeker te zijn:
                                Ik mag een auto ongekeurd verkopen en de koper moet hem dan door een garagist laten keuren om hem ingeschreven te krijgen?
                                All'alba vincerò!

Comment

Correct, om veilig te spelen kan je in je advertentie "voor export of handelaar" zetten, daarvoor is die tweedehandskeuring niet verplicht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elio Bekijk Berichten
                                    Correct, om veilig te spelen kan je in je advertentie "voor export of handelaar" zetten, daarvoor is die tweedehandskeuring niet verplicht.
                                    Dank je.
                                    Het probleem is dat ik een Alfa Romeo 156 JTD uit 2002 verkoop. Denk niet dat daar veel handelaars/export op afkomt. Heb vooral reactie van particulieren.
                                    Dus zal ik de auto best laten keuren voor verkoop.
                                    All'alba vincerò!

Comment

Bij verkoop aan een particulier is een Car Pass van max twee maand oud wettelijk verplicht en die kan je niet verkrijgen zonder een keuring te laten doen. Enkel als een particulier aan een bedrijf of verkoper verkoopt is dat niet verplicht.

Comment

http://www.carpas.be/nl/particulieren/vragen.html
                                        - Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G Premium Edition - Sonic silver - 2016
                                        - VW Golf Variant 1.6 TDI Highline - Tungsten silver - 2014

Comment

Working...
                                        X