Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Beste zithouding

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
    Ik heb vlug last van pijn in de onderrug, maar heb in een trip naar Genève en terug geen last gehad van m'n rug in de sportzetels van een BMW 1, echt zalig zitten die!
    Echt hè.

Je kan echt alles verstellen, inclusief lendesteun, kantelhoek en lengte van de zitting.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krizie Bekijk Berichten
      niet alleen de zithouding is goed bij dat soort voertuigen, ook de instap is belangrijk voor ruglijders. het is ook het enige waar die lompe dingen goed voor zijn.
      weer zo ene

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door svb Bekijk Berichten
        Wie heeft er ervaring met het verschil in zithouding tussen een Berline, SUV of een monovolume. Heb last in de onderrug bij lange ritten en heb mij laten wijsmaken dat een SUV of Monovolume een oplossing kan bieden.
        Wie onder jullie heeft hier ervaring mee?
        Personen met aanleg voor lage rugklachten moeten zorgen dat ze hun zetel niet te ver naar achter plaatsen zodoende dat de knieën minstens op dezelfde hoogte komen van de heupen en liefst ietsje hoger. Verder is de ideale hoek tussen leuning en zit 110°.
        Een lendensteun is tevens aan te raden om zoveel mogelijk een natuurlijke rughouding aan te nemen.

Groetjes,
        pol.
        BMW M2 Coupé
        Audi S5
        Nobody is Perfect!

Comment

men pa is ruglijder ja en vind zijn huidige saab zetels enorm comfortabel
          2003 Saab 9-5 TiD Hirsched & aeronized
          1998 Saab 9-3 TiD (sold)
          1993 Saab 900i aero (sold)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
            Als er een merk is dat bekend staat om zijn goede en comfortabele zetels is het Volvo wel.

ik sinds enkele weken een s40 van 2000. Heb ook regelmatig last van mijn onderrug. In het begin was het in de volvo nog erger dan mijn kangootje.

Dus ik dacht ik draai aan da knopke voor "de bolling van u rug" ---was gwn nog erger.

Staat nu compleet los,(dus niet "gebold").Nog nooit ni zo goed gezeten in nen oto!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk Berichten
              Personen met aanleg voor lage rugklachten moeten zorgen dat ze hun zetel niet te ver naar achter plaatsen zodoende dat de knieën minstens op dezelfde hoogte komen van de heupen en liefst ietsje hoger. Verder is de ideale hoek tussen leuning en zit 110°.
              Een lendensteun is tevens aan te raden om zoveel mogelijk een natuurlijke rughouding aan te nemen.

Groetjes,
              pol.
              Da is pas nen tip! Ik dacht juist het omgekeerde.

Morgen eens uittesten

Comment

Dat is allemaal heel persoonlijk en niet zozeer gebonden aan de wagen voor mij maar wel aan de instelmogelijkheden. Ik zit graag hoog met een bolle rug en vrij kort bij mijn stuur. Mijn osteopaat zei dat over het algemeen voor de meeste rugpatienten het aangenaam is van iets hoger dus rechter te zitten. Het hoeft in ieder geval geen dure wagen te zijn om een goede zit te hebben. De stoelen in een C3 zijn bijvoorbeeld heel goed. Persoonlijk rijd ik graag met bestelwagens omdat je daar heel recht kan in zitten.

Mijn vader is van een E-klasse overgestapt naar een M-klasse omdat het beter zou zijn voor zijn rug. Hij had net zo goed een E kunnen kopen met goede stoelen maar hij wou eigenlijk gewoon een SUV Zijn V-klasse was ook heel goed voor zijn rug naar zijn ervaring, zijn CLK was een ramp.
                '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                '15 Volvo XC60 D3

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door renio Bekijk Berichten
                  Amaai dan moet ik wel een heel goede rug hebben, als die standaard zetels van Audi zo slecht zijn!
                  Ben zo bv twee keer met de A4 (het vorig model, met standaard zetels) aan 1 stuk door (juist uitstappen om te tanken) naar Kroatië gereden en geen grammetje pijn of last bij aankomst. Nog goed fit zelfs (red bull en koffie zijn dan wel je beste vrienden).
                  De sportzetels van Audi (die ik nu heb) zitten wel nog een stuk lekkerder.
                  Beste Renio, Acht je gelukkig dat je een goeie rug hebt. Draag er zorg voor want ik ken een paar mensen waar het een letterlijk een nacht-(en dag) merrie is.Mijne is wat wankel en waarschijnlijk veel gevoeliger. Echt slechte zetels zijn er gewoon niet meer. Maar de ene zetel is wel beter aan jouw lichaamsbouw zijn aangepast. In alle geval is het voor mij een voldoende reden om Audi een paar minpunten te geven bij de keuze van de wagen. Bij Volvo daarentegen was de hoodsteun 1 geheel. Het paste bovendien 100% met mijn lengte (180cm). Het kuip formaat vangt perfect alles op en je kan ook de bult in je rug(lendensteun) perfect instellen. iets wat bij Audi mijn voornaamste ergernis. In alle geval wordt er bij de keuze van een nieuwe auto wel iets te weinig gekeken naar de zetels. De Pk's,.... daar wordt altijd over gezeurd, terwijl je toch niet meer dan 120km/u mag. Anderzijds zit je uren in de wagen ten gevolg van de files, maar worden 5 sec aandacht aan de zithouding besteed. De laatste keren ben ik begonnen met eerst alle zithoudingen uit te proberen en dan pas te vertrekken (soms tot ergernis van de verkoper, die natuurlijk met andere dingen wil scoren.

Comment

Allemaal zeer mooie posts (behalve die onzinnige ivm lompe dingen, foei!).

Ik rij al m'n 6e of 7e Volvo, onder meer omwille van de goede zetels.
                    Ik ben er ook zeer gevoelig aan, en ben ooit begonnen met een Clio, die was na een jaar terug buiten.

Ik heb zes jaar met een monovolume gereden (firmawagen en had de ruimte nodig omwille van 3 kleine kinderen en drie kinderstoelen op een rij). Daarna heb ik gezworen:nooit meer. Ik heb al veel met een Scenic (auto schoonmoeder) gereden ook, idem dito.

Ik vergelijk het zo:
                    In een monovolume zit je gelijk aan een keukentafel: recht, benen recht naar beneden, en in de meeste gevallen het stuur zo plat alsof je je bord vast hebt.
                    In een ietwat grotere wagen met ietwat goede zetels zit je gelijk in uw salonzetel, goed gesteund, en benen comfortabel, met de handen alsof je je krant vasthoudt, gesteund door armsteunen.
                    Als ik moet kiezen tussen een keukenstoel en een zetel ... kies ik voor Volvo

Niet alle Volvo's zijn zeer goed. De S40/V50 bv is zeer goed voor z'n klasse, maar vergelijk hem niet met een S60/V70 of S80, da's nog een paar trappen hoger.
                    De oudere modellen (S40 gen1, 400-reeks, ...) hebben zelfs een iets te korte zitting vind ik, om supergoed te zijn.

Om te vergelijken: Als ik met m'n Galaxy (wat toch al geen budget-monovolume was) meer dan 350 km deed, had ik rugpijn.
                    Deze zomer ben ik met de V70 op 1 dag 950 km ver gereden vanuit Frankrijk, zo goed als geen pauze (middag half uur en 2x 10 minuten). Ik kon nog een eind doorrijden.

Nog zo een vergelijking die ik af en toe al gebruikt heb hier:
                    in een doorsnee auto zit je. Na een drietal ritten zit je goed. Na een maand foefelen en proberen zit je prima.
                    In m'n V70 zat ik na de eerste rit goed. Na de derde perfect.

Ik raad dus echt een monovolume af, als het komt op zithouding.

Een MB heeft goede zetels. Maar het is jammer dat je 2000 EUR moet opleggen om zeer goede zetels te hebben. Ik heb al eens gereden met zo een zetels en ik moet zeggen dat ze echt wel goed zijn, maar toch niet 100% vergelijkbaar. Des te jammerder is een Volvo dan nog net iets goedkoper dan een vergelijkbare (is niet echt te vergelijken, maar kom) MB, maar dan mag je nog een flinke duit opleggen om hetzelfde comfort te willen. De afwerking is wel serieus wat stappen beter in een MB, en dat moet ook betaald worden. Maar voor mij is een Volvo goed genoeg afgewerkt . Elk zijn prioriteiten hoor.

Een volvozetel is trouwens ook een van de weinige zetels die over het hele lichaam steun geeft.
                    Sommige merken zijn een ramp op dat gebied (en de meeste VW's of Audi's zijn daar ook getuige van): als je steun gevonden hebt in je onderrug, zitten je schouders vrij. Als je die schouders steun gegeven hebt, heb je een opening tussen je onderrug en je zetel.
                    Een Opel Astra vorige generatie is het slechtste voorbeeld hiervan. Kromme rugleuningen als het ware.
                    Ik zit bijna altijd volledig gesteund in m'n zetel: onderrug, rug, schouders én hoofd (dankzij de niet-verstelbare maar voor elke lengte steungevende kopsteunen).
                    Wanneer in niet volledig gesteund zit, is het omdat ik links of rechts kijk.

Bekijk niet alleen de XC60 en S80, maar ook de V70 en XC90, afhankelijk van wat je budget is natuurlijk.

ow ja, even had ik bijna m'n garage gebeld om destijds een volvozetel in m'n Galaxy te laten monteren, maar de zithouding op zich ging er niet mee op verbeteren
                    Last edited by Bompa; 22/11/2008, 20:21.

2015 Volvo V60 D2 aut.
                    2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

de zetels uit onze benz of andere?

Comment

Hee juist! die van jullie ook! Da's waar. Dat was wel een korte rit, maar die voelden hetzelfde aan. Maar die had ik niet direct afgesteld op m'n lichaam.

2015 Volvo V60 D2 aut.
                        2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nikske Bekijk Berichten
                          Hee juist! die van jullie ook! Da's waar. Dat was wel een korte rit, maar die voelden hetzelfde aan. Maar die had ik niet direct afgesteld op m'n lichaam.
                          Was op de meeting in Rumbebe. Dat zijn ook speciale zetels speciaal voor ons moeke omdat ze ook zo'n moeilijke rug heeft. Ze heeft die zetel zodanig afgesteld dat ze 100% goed zit. Owéé als je hem verzet. Deze hadden wel geen leder.

Toen overwoog je wel een stapje naar Benz als ik me goed herinnerde.

Comment

Working...
                          X