Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Auto vroeger buiten of...

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Auto vroeger buiten of...

Ik weet dat ik de vraag al vroeg stel maar het houdt me bezig (ne mens moet iets hebben om naar uit te kijken hé ).

Mijnen auto is deels gefinancierd op vijf jaar hetgeen betekend dat ik hem zou weg mogen doen binnen twee jaar.
    Nu speelt de gedachte om hem volgend jaar (dan wordt 'em vier) eventueel weg te doen.

Vraag is wat de financieële gevolgen van de financiering zijn en of dat verstandig (is relatief) is.
    Ik denk dan van, volgend jaar is de auto 5,5jr en dan krijg ik misschien nog een deftige prijs terug (voor zover da mogelijk is met nen Opel, ik zal het alvast maar zelf stellen... ), als hij weer een jaaartje ouder is daalt de waarde misschien weeral een stuk sneller...

En het feit dat het volgend jaar autosalon is en er weer heel wat jonge auto's vrijkomen (denk in de richting van directiewagen of jaarwagen) doet het weer meer kriebelen om te veranderen.
    2007 Audi A6 Avant 2.7tdi S-line Quattro Tiptronic

Het verschil in waarde tussen 5,5 en 6,5 jaar oud gaat weinig zijn volgens mij.

Comment

Als ge em vroeger verkoopt moet ge gewoon uw lening vroegtijdig aflossen

Comment

oe oe

Nog 1 bericht en ik heb er hier 1000

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
          Als ge em vroeger verkoopt moet ge gewoon uw lening vroegtijdig aflossen
          Waarom?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_s Bekijk Berichten
            Waarom?
            Omdat ge als ge uwe auto wegdoet ge geen autofinanciering meer moogt hebben op die auto, want ge hebt die auto nimeer

Comment

Omdat ge als ge uwe auto wegdoet ge geen autofinanciering meer moogt hebben op die auto, want ge hebt die auto nimeer
              mijn afbetaling liep nog en mijne wagen was al weg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tuscani Bekijk Berichten
                mijn afbetaling liep nog en mijne wagen was al weg.
                Als je vervroegd wil terugbetalen zal je het uitstaande kapitaal moeten terugbetalen(logisch) plus een kleine wederbellegingsvergoeding van om en bij de 3 maand interest
                als ik me niet vergis.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jimmy69 Bekijk Berichten
                  Als je vervroegd wil terugbetalen zal je het uitstaande kapitaal moeten terugbetalen(logisch) plus een kleine wederbellegingsvergoeding van om en bij de 3 maand interest
                  als ik me niet vergis.
                  idd maar als de bank niets stuurt of vermeld gebaar ik mij van krommen haas. ze moesten maar zo slim zijn van de link tussen de verkoop en de ontvangen bankcheque te maken.
                  als ik tegen het loket zeg dat ik een bankcheque binnenbreng door verkoop van mijn wagen en zij reageren daar niet op....
                  (mijn afbetaling liep nog een 5 à6maand)

Comment

Heb ne keer naar de bank gebeld om te horen wat dat kost als je financiering vroegtijdig stopt.
                    Blijkt dat er bij een financiering voor 'bedrijfswagen' zes maanden zogenaamde wederbeleggingsvergoeding gerekend wordt, hetgeen me +-150eur zou kosten wat op zich nog meevalt vindt ik.
                    Dan nog ne keer een jaar afbetaling rekenen (ook +- 2500euro) die ik van de herverkoop van m'n auto moet tellen.
                    En de boekhouder wist me ook te vertellen dat ik als ik de auto verkoop er BTW zal moeten doorgestort worden, hoewel ik de wagen particulier aankocht...
                    Wordt dat dan ook nog ne keer als bedrijfwinst bekeken ofzo?

Zal al bij al een serieuze duit gaan kosten eer ik met een andere kar rondrijdt vrees ik ...(maar dat van dien BTW zal een jaar later ook wel zijn denk ik...)

Comment

Is bij mij toch nooit een probleem geweest en bij Tuscani blijkbaar ook niet (als je maandelijks netjes betaald dan maken ze daar geen probleem van).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fa820373 Bekijk Berichten
                        En de boekhouder wist me ook te vertellen dat ik als ik de auto verkoop er BTW zal moeten doorgestort worden, hoewel ik de wagen particulier aankocht...
                        Wordt dat dan ook nog ne keer als bedrijfwinst bekeken ofzo?
                        Ja

en

Ja

Als jij je auto verkoopt moet je op de factuur 21% BTW bijtellen, die je mag doorstorten aan vadertje staat.

En het gedeelte van het factuurbedrag dat hoger ligt dan de restwaarde van de afschrijving wordt als bedrijfswinst belast.

vb: auto 10.000€, 5 jaar afschrijven
                        na 4 jaar verkoop je hem
                        dus je hebt al 8000€ afgeschreven en er staat er nog 2000 open

Nu verkoop je dat spel voor 4000€
                        In die 4000€ zit 21% btw (ook als je aan een particulier verkoopt he), die "heb" je eigenlijk niet, dus heb je eigenlijk 3305€ gekregen voor je auto.

Je auto was voor de fiscus nog 2000€ waard (laatste jaar afschrijving)
                        dus:
                        3305 - 2000 = 1305 €

en die 1305€ wordt bij je bedrijfswinst geteld.

Moraal van het verhaal, als je een auto zoekt te kopen als zelfstandige, zoek een waar 21% btw op zit bij aankoop (die je dan gedeeltelijk kan recupereren), want je bent sowieso verplicht bij verkoop achteraf 21% btw te rekenen

Comment

Ja

en

Ja

Als jij je auto verkoopt moet je op de factuur 21% BTW bijtellen, die je mag doorstorten aan vadertje staat.

En het gedeelte van het factuurbedrag dat hoger ligt dan de restwaarde van de afschrijving wordt als bedrijfswinst belast.

vb: auto 10.000€, 5 jaar afschrijven
                          na 4 jaar verkoop je hem
                          dus je hebt al 8000€ afgeschreven en er staat er nog 2000 open

Nu verkoop je dat spel voor 4000€
                          In die 4000€ zit 21% btw (ook als je aan een particulier verkoopt he), die "heb" je eigenlijk niet, dus heb je eigenlijk 3305€ gekregen voor je auto.

Je auto was voor de fiscus nog 2000€ waard (laatste jaar afschrijving)
                          dus:
                          3305 - 2000 = 1305 €

en die 1305€ wordt bij je bedrijfswinst geteld.

Moraal van het verhaal, als je een auto zoekt te kopen als zelfstandige, zoek een waar 21% btw op zit bij aankoop (die je dan gedeeltelijk kan recupereren), want je bent sowieso verplicht bij verkoop achteraf 21% btw te rekenen
                          Dat maakt het al heel wat duidelijker voor me, merci.

Dus zal ik gewoon ne keer serieus moeten uittellen qua restwaarde/nog te vereffenen bedrag/wederbellegging en al de rest van de zever errond...zal het rationele tegen de kriebels om nen anderen tuut te kopen worden vrees ik...

Comment

En vergeet ook ni da als je een nieuwe koopt, dat die dan ook in de afschrijving gaat he, dus uiteindelijk van die "extra bedrijfswinst" zal er niet veel overschieten nadat je alles betaald hebt van kosten (zoals biv enzo)

Comment

En als je partikulier verkoopt dan moet je op de verkoopovereenkomst de verkoopprijs vermelden (als je begrijpt wat ik bedoel)

Comment

Dat maakt het al heel wat duidelijker voor me, merci.

Dus zal ik gewoon ne keer serieus moeten uittellen qua restwaarde/nog te vereffenen bedrag/wederbellegging en al de rest van de zever errond...zal het rationele tegen de kriebels om nen anderen tuut te kopen worden vrees ik...
                                beste is nooit voor zijn 5jaar te verkopen (kwestie van geen probs met de afschrijving en controle te hebben).
                                en verkopen is idd een winst voor de zaak met factuur.
                                bellen naar de bank met vragen wat het kost om de lening vervroegd stopt te zetten is onnodig. gewoon blijven doorbetalen en die zeggen niets.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tuscani Bekijk Berichten
                                  beste is nooit voor zijn 5jaar te verkopen (kwestie van geen probs met de afschrijving en controle te hebben).
                                  Als ge lineair afschrijft zie ik ni in waarom de fiscus daar problemen over zou maken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_s Bekijk Berichten
                                    En als je partikulier verkoopt dan moet je op de verkoopovereenkomst de verkoopprijs vermelden (als je begrijpt wat ik bedoel)
                                    Idd, mijn eenmanszaakje zal waarschijnlijk geen bedrijfswinst moeten gaan inbrengen door de verkoop van m'n krel, da weet ik nu al...

Comment

Idd, mijn eenmanszaakje zal waarschijnlijk geen bedrijfswinst moeten gaan inbrengen door de verkoop van m'n krel, da weet ik nu al...

Zitten zeker zware kosten aan te komen he, aan die auto?

Comment

Als ik me niet vergis moet je enkel BTW rekenen op de marge.
                                        Dus als je als bedrijf een wagen van een particulier koopt dan betaal je vanzelfsprekend geen BTW hierop. Als je die wagen dan weer doorverkoopt moet je enkel BTW betalen op hetgeen je er meer voor vraagt. Dus zoalang je er geen winst op maakt zal je normaalgezien geen BTW moeten rekenen. (correct me if I'm wrong )

Als je de wagen op het einde verkoopt voor meer dan dat hij boekhoudkundig nog waard is dan ga je er wel op belast worden.
                                        So far 233 rondjes op dé ring

Comment

Working...
                                        X