Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wagen van de zaak

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Wagen van de zaak

Ik had graag wat info gehad over een wagen op naam van de zaak kopen. Ben een totale leek, dus alle info is welkom. Moet dat een nieuwe wagen zijn? Hoe zit dat met het afschrijven? Wat houdt dat in? Heeft dat betrekking op de aankoopprijs van de wagen? Hoe zit dat met de BTW? BIV, wegentaks, verzekering? Beperkingen? Wat als de zaak in huis is, gaat dat dan ook? Of moet je een reden hebben dat je die wagen echt gebruikt voor je werk? Mag het eender welke wagen zijn, of moet het een wagen met laadcapaciteit of zo zijn? Met andere woorden, de hele bataklang. Zelfs de meest logische en simpele dingen, want zoals al vermeld, ik weet er echt niks van.

Alvast bedankt.

Ik ga hier nu ne hele boterham op antwoorden, even geduld bitte

Comment

Het moet geen nieuwe zijn.
      Afschrijven is een waardevermindering van de auto die per boekjaar in rekening wordt gebracht.
      Afschrijving waarde wordt in de meest eenvoudige vorm bepaald door de aanschaffingswaarde te delen door de gebruiksduur, aangenomen dat de restwaarde 0 is.
      Voor de BTW zijn er een hele rists regels. Een er van is dat een niet lichte vracht maximum voor 50% kan worden afgetrokken. Als ik het goed voor heb dan wil dat zeggen dat je max de helft van die waardevermindering in je boekhouding mag inbrengen. Lichte vrachten die voor dubbel gebruik worden gebruikt kunnen procentueel worden afgetrokken van de belastingen. 90% aftrekken wil dan zeggen dat er 90% voor de zaak mee gereden wordt. Als je de wagen 100% volledig afschrijft moet je in theorie steeds kunnen bewijzen dat elke km voor de zaak werd gereden.
      Als je thuis werkt moet dat ook kunnen. Een garagist werkt ook thuis en heeft ook een camionette nodig om te depanneren.
      In Principe mag het eender welke auto zijn. Maar omwille van fiscale aantrekelijkheid zal een deftige boekhouder je steeds een lichte vracht aanraden.

Ik ben zelf ook geen expert in deze zaken. Het best ben je dat je even overlegt met je boekhouder voor je een beslissing maakt.
      Powered by Detroit Diesel.

Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door chevy Bekijk Berichten
        Ik had graag wat info gehad over een wagen op naam van de zaak kopen. Ben een totale leek, dus alle info is welkom.
        Bon, waar beginnen we

Ik veronderstel dat je een eigen zaak hebt he (een BVBA)

Moet dat een nieuwe wagen zijn?
        Nee. Maar het is vaak wel interessanter omdat je een stuk van de btw kan recupereren. Een jonge tweedehands waar je dat niet op kan (als je van particulieren koopt, of een okkazie van een garage die van een particulier kwam zit er geen btw op het aankoopbedrag) kan dan duurder of bijna even duur uitkomen dan een nieuwe.
        Let wel, je kan bv een okkazie kopen van iemand die die zelf op zn zaak heeft/had, daar zit dan wel weer btw op.

Hoe zit dat met het afschrijven? Wat houdt dat in? Heeft dat betrekking op de aankoopprijs van de wagen?
        Afhankelijk van de categorie van wagen, of het een nieuwe of tweedehandse is en zijn prijs wordt een auto op 4 of 5 jaar afgeschreven. Wat dat wil zeggen is dat je van het inkomen van het bedrijf een percentage van de aankoopprijs aftrekt, alsof je dat geld niet verdiend hebt.

Bij voorbeeld: je koopt een porsche voor 100.000€
        Afschrijven op 5 jaar
        dan trek je 20.000€ van je inkomen in de vennootschap af elk jaar.

Maar let nu op:
        stel
        je verdient dit jaar 300.000€ in je vennootschap. "Leuk, laat ik een porsche kopen ". je geeft 100.000€ uit aan die Porsche, dan blijft er nog 200.000€ over. Dan zou je denken dat de fiscus je belast op die 200.000€.... FOUT

De auto is een afschrijving zoals reeds gezegd, die wordt op 5 jaar afgeschreven. Dus wat gebeurt er, stel dat je elk jaar 300.000€ verdient in je bedrijf:
        Elk jaar wordt er van je inkomen 1/5e van de aanschafprijs van je auto afgetrokken alvorens belastingen te berekenen.

Dus het jaar dat je je auto aanschaft rekent de fiscus : 300.000€ inkomen min 100.000 / 5 = 280.000€ inkomen. Dus daar wordt je bedrijf op belast. Maar ik hoor je al denken "joma, en die andere 80.000€ die ik heb uitgegeven, daar moet ik dan belastingen op betalen?" Ja, maar volgend jaar ga je geen auto kopen, edoch je trekt weer 20.000€ af van je bedrijfswinst, dus zelfs al maak je geen kosten, en je krijgt 300.000€ binnen volgend jaar zal je belastingen betalen op 280.000€, en dit gaat zo 5 jaar, tot het volledige bedrag is afgeschreven. (let op dit is een simpele voorstelling, sebiet krijg je meer details en cijfers )

Met andere woorden, als ge slim zijt koopt ge als zelfstandige gene auto cash op de zaak, want dan moet je het eerste jaar belastingen betalen op geld dat je niet meer hebt staan, en je vermindert ook je cash-flow. Wat je dan doet is naar de bank stappen en een lening vragen. Het voordeel is dat als je leent op 5 jaar, je elk jaar 1/5e terugbetaalt van de auto (exact het bedrag wat de belastingen ook accepteren als aftrek), en dat de intrest die je op die lening betaalt ook fiscaal afgetrokken wordt.
        2 voordelen,

1- je bent geen geld kwijt waar je belastingen op moet betalen
        2- je komt niet aan je cash-flow

Hoe zit dat met de BTW? BIV, wegentaks, verzekering? Beperkingen?
        Nu wordt het leuk, anders zou het te simpel zijn he (t is Belgie voor iets )

De BTW: op een auto geldt een aftrekbeperking van de btw van 50%.
        Wat wil dit zeggen:
        Stel een auto kost 100.000€ exc. BTW, dan kost deze dus 121.000€ BTW in.
        Als je op je zaak die auto koopt mag je meteen de helft van de btw recupereren, die betaal je dus eigenlijk niet, dus die auto kost je 110.500€
        Het bedrag ex.BTW + de rest van de BTW mag je dan afschrijven op 4-5 jaar

Maar, vadertje staat zou vadertje staat niet zijn moesten ze niet nog wat geld willen recupereren.

Op een auto zit ook een beperking qua aftrek. Deze beperking was vroeger 75%, edoch vandaag is dat in functie van de CO2 uitstoot van het voertuig. Als je een dikke sportwagen koopt mag je maar 60% aftrekken, koop je een smart loopt dit op tot 90%

Om terug te komen op het voorbeeld. Je hebt dus 110.500€ betaald voor je auto. Die ga je op 5 jaar afschrijven, en het is een Porsche, dus beperking tot 60%
        Elk jaar mag je dus van je bedrijfswinst het volgende bedrag aftrekken:

110.500 / 5 * 0.6 = 13260. De rest van de aanschafprijs (zijnde dus per jaar 8840€) mag je niet aftrekken en zal dus bij je bedrijfswinst blijven en belast worden.

BIV, wegentaks, verzekering, naft, banden, onderhoud .... zijn allemaal kosten, die mag je dus volledig aftrekken het jaar dat je ze doet (dus geen afschrijving), maar met dezelfde regels. 50% van de BTW is recupereerbaar, en bij een Porsche is 60% van het resterende bedrag fiscaal aftrekbaar

Wat als de zaak in huis is, gaat dat dan ook? Of moet je een reden hebben dat je die wagen echt gebruikt voor je werk?
        Als jij naar klanten moet kunnen gaan heb je vervoer nodig, wil je naar leveranciers kunnen gaan heb je ook vervoer nodig. Ik denk niet dat er veel zelfstandigen zijn die zich nooit moeten verplaatsen voor het werk.

Mag het eender welke wagen zijn, of moet het een wagen met laadcapaciteit of zo zijn? Met andere woorden, de hele bataklang.
        Dat maakt niet uit, zolang je em maar nodig hebt voor je werk. Als je een camionette/lichte vracht zou kopen is er 1 groot voordeel aan, dat is dat er geen aftrekbeperking is. Dus alle btw is recupereerbaar, en de kosten zijn 100% aftrekbaar.

Da is dus wa betreft de fiscale aftrek in een vennootschap. Maar nu komt vadertje staat nog eens kijken. Want jij als bedrijfsleider gebruikt een auto van de zaak. Dus je doet daar ook privé verplaatsingen mee. Dat wordt beschouwd als een voordeel in natura. En dat wordt dan belast in je privé personenbelasting. Men rekent daar 5000 km/ jaar forfaitair (of 7500 als je verder dan 25km van je bedrijf zou wonen, wat niet het geval is als je thuis je firma hebt).

Dat aantal km'ers wordt met een forfait vermenigvuldigd. Dat forfait is afhankelijk van de fiscale pk's van de auto. Hoe "dikker den bak", hoe hoger die forfait. Je kan die wel vinden online, die tabellen. Het bedrag dat je dan krijgt wordt bij je privé inkomen geteld en daar betaal je dan belastingen voor.

Oja, als ge gewoon zelfstandige zijt zonder vennootschap, laat dan nekeer iet weten, want dan zitten er een aantal dingen anders

Comment

Bedenking bij dat voorlaatste:

Koop een lichte vracht, met 5 plaatsen en schrijf hem af voor max 90%. Hoe kunnen ze dat ooit gaan checken of je wel degelijk 90% van de km voor de zaak maakt?
          Powered by Detroit Diesel.

Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

Comment

Zeer mooie post !!!

Mag zeker niet verloren gaan !
            Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten

Oja, als ge gewoon zelfstandige zijt zonder vennootschap, laat dan nekeer iet weten, want dan zitten er een aantal dingen anders
            Ik heb een éénmanszaak.

Wat zijn juist de verschillen...?!

Comment

Inderdaad een heel goede uitleg van ir_fuel
              Misschien ook nog iets zeggen over de belasting op meerwaarde bij de verkoop
              Uw porsche heeft dus na 5 jaar boekhoudkundige waarde nul.
              Dit betekent natuurlijk niet dat hij niks meer waard is.
              Als je die verkoopt zal je op de meerwaarde worden belast
              Je kan bijvoorbeeld ook aan uw eigen verkopen als privé-persoon.
              Als je het niet te bruin bakt qua waardebepaling kan je hier een goede zaak mee doen.
              Stel dat die Porsche na 5 jaar nog een marktwaarde heeft van 35.000
              Dan kun je proberen om die aan jezelf (of je vrouw bijvoorbeeld) te verkopen voor 15.000
              De fiscus zijn natuurlijk geen uilen en zullen dat nooit aanvaarden. Voor 25.000 bvb. is al een ander verhaal. Let wel: als btw-plichtige moet je ook btw aanrekenen op de verkoop, zelfs al is het aan een particulier.
              Porsche is nu op zich niet aan te raden want ik weet uit ervaring dat dit merk op controleurs werkt als een rode lap op een stier.
              wagen op de zaak heeft heel veel voordelen maar je moet niet proberen het onderste uit de kan te halen op je krijgt het deksel op de neus.

Comment

Afhankelijk van je activiteit ben je als eenmanszaak btw-plichtig of niet
                Heb je een BTW-nr., dan gelden grotendeels dezelfde regels.
                Een andere mogelijkheid is om je privé-wagen te 'verhuren' aan je firma aan een vast maandelijks bedrag.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sega Bekijk Berichten
                  Ik heb een éénmanszaak.

Wat zijn juist de verschillen...?!

De verschillen zitten em op 2 vlakken:

1) het principe "voordeel in natura" bestaat niet, want jouw belastingen = de belastingen van jouw firma in het geval van een eenmans-zaak.

Hoe het dan wel werkt? Herinner je de aftrekbeperking (50% voor btw, 60-90% voor de rest afhankelijk van type auto). Wel die beperking moet je dan nog eens een tweede maal "beperken" met het beroepsgebruik.

Stel je rijdt met je auto van maandag tot vrijdag naar klanten, en in t weekend privé, en het gaat weer over een Porsche. Dan mag je voor die auto 5/7 * 60% van alle kosten aftrekken, en 5/7*50% van de BTW recupereren.

Maar dit maakt het dan weer leuk he. In een vennootschap is dat allemaal "simpel" geregeld en dat zijn de regels zoals ik ze hierboven heb gezet. Als eenmanszaak kan je beginnen koehandel drijven met je belastingcontroleur (en achteraf ook nog eens met de btw controleur, maar da verhaal vertel ik sebiet wel ). Jij beweert "ik gebruik die auto 5/7 van de tijd beroeps" en de fiscus zegt "nee, ik ga daar niet mee akkoord", en dan moet je gaan onderhandelen tot je een overeenkomst hebt over het beroepsgebruik en percentage aftrek dat daaruit voortvloeit. Ik raad je dan ook ten stelligste aan van een boekhouder te nemen (bij een vennootschap is dat sowieso nodig ), want als je dat zelf moet gaan verdedigen sta je daar mooi.

Een klein voorbeeld.

Ik had toen ik nog een eenmanszaak had mijn auto en motorfiets in de zaak zitten. Laat je niks wijsmaken, je kan meerdere vervoermiddelen inbrengen in de zaak en die 100% aftrekken (allez, min het privégebruik, min de wettelijke beperking), aangezien je toch maar met 1 tegelijk kan rijden. t is niet zo dat als je 1 vervoermiddelen hebt dat je dan alles moet delen door 2 per vervoermiddel!
                  Edoch, dit gezegd zijnde, den deze kreeg btw controle. Enfin, ni veel speciaals, er werd wa onderhandeld en men kwam op 6/7 beroepsgebruik voor de auto (aja ik werk 's zaterdags ook he), en 80% beroeps voor de motor.
                  En toen kreeg ik belastingscontrole ....
                  Kreeg na de controle een brief waarin men me doodleuk meedeelde dat gezien de afstand tot mijn klant (die slechts 5 km zou zijn, wat niet klopte want dat was de klant van het jaar ervoor, mn nieuwe zat 110km van mn deur) het beroepsgebruik van mn auto werd beperkt tot 25%, en dat het beroepsgebruik van mn motor niet bewezen was en dat dus mn volledige motorkosten werden verworpen . Het argument van onze kant dat we met de btw al een overeenkomst hadden werd weggeveegd met een "dat weet ik, maar ik leg dat naast mij neer" (2 diensten he, die hebben niks met mekaar te zien .....). Enfin, na wa gepalaver ineens een nieuw bericht. Auto voor 6/7 en motor 80%.... Go figure

Dit gezegd zijnde is er nog 1 ding waar je voor moet opletten, als je controleur het echt wil kan hij blijkbaar ook beslissen van al je werkelijke autokosten te verwerpen, en over te schakelen op een forfait van 0.15€ per gereden kilometer per jaar. Daar word je ook niet vrolijk van....

maw, alvorens die nieuwe Bugatti te kopen, spreek met je boekhouder, en vooral, en hoop dat je een goeie hebt

Comment

En nog 1 ding, als je je de vraag stelt "Fiat of Ferrari":

Als zelfstandige heb je het recht van te kiezen wat goed voor je is voor de uitoefening van je job. Als jij beslist van een zware audi a3 full option te pakken die 50.000€ kost mag de controleur niet zeggen "jamaar meneer, met ne citroen C3 kunt ge da werk ook doen, dus ik aanvaard die meerprijs niet", maar je moet opletten dat het niet de spuigaten uitloopt. Als je bv voor 100.000€ facturen schrijft moet je niet ineens een auto van 250.000€ gaan kopen en volledig in je kosten draaien. Ze kijken namelijk bij de fiscus naar de ratio inkomsten/uitgaven. Als je bijna geen belasingen meer betaalt zullen ze al eens sneller geneigd zijn de boel eens komen uit te mesten, en dat kost altijd geld

Comment

Zeeeer goede uitleg!

In grote lijnen wist ik eigenlijk alles al. Echter! Ik kan niet geïnformeerd genoeg zijn. Hartelijk bedankt voor deze schitterende en verduidelijkende post. Ik moet wel zeggen dat mijn besluit nu vaster staat dan voordien.

Momenteel rij ik een BMW 320d Touring van 2004. Ik schrijf die wagen momenteel af op 5 jaar. Dus! In 2009 koop ik mij een andere. Ik denk dat dit de beste beslissing is?! M'n Touring zou tegen dan iets over de 100.000km hebben. Nog ideaal voor een mooie restwaarde denk ik. En daartegen zou ik een grotere wagen goed kunnen gebruiken (gezinsuitbreiding)

Of is het financieël gezien beter om m'n huidige Touring echt op te rijden ?!

Comment

Toch maar eens denken aan een bvba Sega
                        Als eenmanszaak wordt je gigantisch geript door de fiscus feitelijk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sega Bekijk Berichten
                          Zeeeer goede uitleg!

Of is het financieël gezien beter om m'n huidige Touring echt op te rijden ?!
                          Neen, want dan heb je na 2009 geen aftrekbare kost meer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dimas Bekijk Berichten
                            Neen, want dan heb je na 2009 geen aftrekbare kost meer

Das niet waar. t is niet omdat je auto fiscaal afgeschreven is dat je je lopende kosten zoals benzine edm niet meer mag inbrengen he .

Je moet het zo bezien, kosten maken om kosten te maken is dom. Zelfs al kan je ze aftrekken van de belastingen. Soms hoor ik van die mensen bezig "ja k ga rap kosten moeten maken anders betaal ik teveel belastingen". Da is dus nonsens he, als je niks nodig hebt moet je niks gaan kopen, t is niet alsof de fiscus het in uw plaats betaalt.

Voorbeeld: Je hebt 2000€ winst. Oei oei, daar ga je belastingen op betalen. Laat ons het simpel houden (en ni over sociale lasten edm beginnen). 50%. Dus je maakt geen kosten:

2000€
                            u passeert langs start (= vadertje staat) en u legt 1000€
                            wat staat er nog op uw privé rekening: 1000€ waar ge van op congé kunt gaan, of uw klein mannen een heel jaar lang nen Happy Meal trakteren, of een deftige sjakosh voor uw madam mee kopen

Nu denkte slim te zijn "a jama, ik ga nekeer kosten maken se, anders loopt de staat met mn geld weg". En ge koopt u ne moto van 10.000€, op 5 jaar af te schrijven, met een lening zonder interest bij de bank ( ja utopisch i know )

resultaat:

2000€
                            u passeert langs de garage en legt 10.000€ van de bank, en geeft er 2000€ aan uw bank als terugbetaling da jaar.
                            Wat staat er nog op uw privé rekening: just ja NOUGABALLEN. Ok de staat heeft idd uwe moto voor de helft meebetaald, maar ondertussen hebt ge privé niks meer om van te leven, hebben uw klein mannen honger en loopt uw vrouw ambetant want haar oude sjakosh is kapot en ze moet een nieuw

Comment

Die keuze is niet altijd even evident. Hou er rekening mee dat een BVBA veel meer boekhoudkundige rompslomp met zich meebrengt (dubbele boekhouding) en dus een stuk duurder is dan een vennootschap, dat je oprichtingskosten moet betalen (een akte kost om en bij de 1000€), dat je een jaarrekening moet neerleggen (kost ook nog eens geld elk jaar) en dat je het startkapitaal moet hebben (als je met meerdere personen ze opricht moet je 6200€ hebben, zijn de 1/3e van het te volstorten kapitaal, doe je een eenmans-bvba is dat 12400€ die je moet in je zaak steken) en een business-plan (ben de correcte naam effe kwijt) met de prognoses voor de eerste drie jaar. Als je bvba dan geld verdient komt het ook in de bvba terecht. Als eigenaar van de bvba keer je jezelf al dan niet regelmatig een bezoldiging uit om privé van te leven. Je moet dus wel genoeg verdienen om een stuk van je geld in je bvba te laten staan om beroepskosten mee te betalen. Dat geld kan je dan ook niet voor privé doeleinden gebruiken. Als je al zelfstandige bent, hou er dan ook rekening mee dat als je een BVBA opricht je niet simpelweg alles wat je al hebt lopen in afschrijvingen kan meenemen naar die BVBA. Daar komt in principe een bedrijfsrevisor aan te pas, en dat is ook niet gratis ....

En voor de getrouwden onder ons met gemeenschap van goederen. Vergeet ni da als ge een vennootschap opricht, en uw huwelijk loopt spaak en ge krijgt een scheiding, da als ge u ni correct indekt da uw ex dan wel lopen is met 50% van de aandelen van uw vennootschap he

Comment

pffff

straks gaan de mensen nog peizen da k nen boekhouder ben ipv ne freelance software developer

Comment

ik heb een eenmanszaak.

op mijn zaak heb ik een kleine auto waar ik toch veel in kan laden (ik moet niets anders doen dan naar klanten rijden om te verkopen met soms zware voorwerpen)

en privé heb ik mijn een porsche boxster gekocht. Deze doe ik volledig privé en breng ik niet in. Is dit dan een slechte beslissing geweest ofzo?

moet ik een bvba nemen of wat raden jullie mij aan?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SPEEDMAN Bekijk Berichten
                                    ik heb een eenmanszaak.

op mijn zaak heb ik een kleine auto waar ik toch veel in kan laden (ik moet niets anders doen dan naar klanten rijden om te verkopen met soms zware voorwerpen)

en privé heb ik mijn een porsche boxster gekocht. Deze doe ik volledig privé en breng ik niet in. Is dit dan een slechte beslissing geweest ofzo?

moet ik een bvba nemen of wat raden jullie mij aan?

Ik zou het omgekeerde gedaan hebben, of de 2 autos op de zaak gekocht

Ik raad u aan van eens met uwe boekhouder te gaan babbelen, want da kan niemand in uw plaats beslissen, zonder een grondig financieel overzicht

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                                      pffff

straks gaan de mensen nog peizen da k nen boekhouder ben ipv ne freelance software developer
                                      You're kiddin' right?

Comment

Da's reeds lange tijd geleden dat er nog zo'n nuttige bijdragen in het foru stonden/
                                        Thanks IR_Fuel..
                                        Het meeste wist ik echter al...

Aan de topicopener : vooraleer je een auto denkt te kopen "op de zaak", vergewis je er eerst van dat je zaak zelf in orde is en vooral, je boekhouder.

Ik dacht ook van een goeie te hebben, tot ik langs de neus weg eens bij iemand binnenstapte die me via,via was aangeraden !**
                                        Als ik toen de overstap niet gemaakt had kon ik dit jaar 14.000€ leggen.
                                        En believe me, de belastingen wachten niet graag...

**Een boekhouder is iemand die je ganse (financiele) leven zal gaan kennen , dus neem er rustig de tijd voor alvorens een keuze te maken. Ik persoonlijk vind ook dat hij altijd moet aangeraden worden door iemand (vrienden, kenissen), zomaar ergens binnenstappen vind ik in dit geval een NO...
                                        Als je even wat rondvraagt, zijn er mensen genoeg in je omgeving die je wel verder kunnen helpen...
                                        www.perfectshine.be

Comment

Working...
                                        X