Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote ergernis topic deel IX

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Jakkel
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten

    Ik ga nu niet op al je tekst reageren, maar dit is het beste voorbeeld in elk geval. Hoe dikwijls rijdt er een fiets zonder kijken de straat op een halve meter voor je. Als je bijvoorbeeld even vertraagt voor een auto voor je die moet afslaan, en ze steken je op het voetpad voorbij en springen zomaar voor je weer de baan op. Als je dan even iets durft zeggen tegen zo'n gasten krijg je een verwijt naar je kop.
    Conclusie: overal zitten rotte appels tussen. Met dat verschil dat auto's die asociaal rijden of overtredingen begaan in het verkeer, veel dodelijker kunnen zijn dan fietsers die dat doen. En dat beseffen velen niet.

    Af te leiden uit je reacties heb ik een sterk vermoeden dat je iemand bent die zelden tot nooit fietst. Als je regelmatig zou fietsen dan zou je begrijpen wat er zoal schort in ons verkeer en in onze mentaliteit tegenover fietsers. En ik begrijp dat gedrag enigszins hoor. We leven hier (nog) niet in een fietscultuur. Nog niet zo lang geleden was fietsen enkel iets voor studenten, oude madammekes zonder rijbewijs, marginalen, enz... Dé auto was (...is) de absolute koning en etaleerde grotendeels mee onze status in de maatschappij. Elke verplaatsing deden we met de auto, overal doorknallen, parkeerplaatsen met hopen, weinig files,... en als het ergens wat trager ging dan nam je een andere weg. Maar door een constante bevolkingsgroei en de er onlosmakelijk aan verbonden toenemende bevolkingsdichtheid (zeker in regio's met veel werkgelegenheid), meer gezinnen die met twee gaan werken, meer hobby's, meer ouderen die blijven rijden,... krijg je dus veel meer verplaatsingen, met die auto. Ons wegennet, dat grotendeels gebaseerd is op de karsporen van onze voorvaderen, is daardoor gewoon verzadigd. Ik ben 50, ik heb het allemaal zien evolueren en ook mis zien lopen. Een fiets is een prachtig alternatief voor vele verplaatsingen en zal er op termijn ook voor zorgen dat mensen die de auto echt nodig hebben, nog wel van hun plaats zullen geraken. Sinds de komst van de elektrische fiets is het ook ideaal voor mensen met een mindere conditie en voor mensen die verder moeten. En dat merk je stilaan, het aantal pendelaars die de fiets gebruiken voor woon-werk is enorm gestegen de laatste jaren. Door de e-bike, door de fietsvergoeding en door de stilaan verbeterde fietsinfrastructuur. In en rond Antwerpen fietsen is nu tegenover een jaar of 20 terug een wereld van verschil. Op m'n vroege trainingen langs het Albertkanaal vanuit de Kempen richting Antwerpen steken de speed pedelecs mij tegenwoordig met hopen voorbij (ook leuk om bij aan te pikken). Logisch, als je op 't jaagpad de E34 in Oelegem onder door rijdt, die wat verder aansluit op de E313, dan staat het daarboven nagenoeg altijd stil 's morgens. Maar al die extra fietsen, die dan dikwijls ook nog sneller rijden dan vroeger, dat zijn autobestuurders niet gewoon. Ook is de fietsinfrastructuur op veel plaatsen nog niet wat het moet zijn. Anderzijds zijn veel speedpedelec rijders ook niet heel ervaren. Tja, velen hebben immers ook nooit op een fiets gezeten, dan is de stap naar 45 per uur op een fiets wel heel groot. En dat zorgt dikwijls voor bizarre, gevaarlijke en asociale toestanden. Maar dan kom ik terug op hetgeen waarmee ik begonnen ben, dat een auto een veel groter letaal wapen kan zijn dan een fiets. En net daarom moeten auto's zoveel rekening houden met fietsers. En ook al rijd je super defensief als fietser, je blijft veel kwetsbaarder dan een persoon in een auto. Het begrip zwakke weggebruiker komt van ergens hoor. En ik weet dat het allemaal wat gevoelig ligt dit te verkondigen op een autoforum, maar het is nu eenmaal de realiteit in onze contreien.

    Leave a comment:


  • bobo
    replied
    ter sensibilisering

    https://www.hln.be/antwerpen/inges-e...teld~af783a25/

    te snel en gashendel

    Leave a comment:


  • flappy
    replied
    ge hebt de verkeersregels en de regels van de fysica. Als ge die laatste negeert zult ge dat wel heel snel ondervinden.

    Leave a comment:


  • order66
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten

    Dan voldoet die niet aan de (o.a. Belgische) regels voor speedpedelecs. 45 km/u is de max toegelaten snelheid tot waar de trapondersteuning mag blijven werken.
    Inderdaad. Rijden die M1’s in België? Nou daar wil je dan geen ongeval mee hebben, je hangt voor de rest van je leven op alle gebied. En gegarandeerd dat ze dat onderzoeken als er letsels of uitbetalingen aan te pas komen.
    ‘Daar kan je je toch onmogelijk veilig op voelen.

    Leave a comment:


  • DACIA DUSTER DRIVER
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten
    M1 Spilzing gaat tot 75 km/u
    Dan voldoet die niet aan de (o.a. Belgische) regels voor speedpedelecs. 45 km/u is de max toegelaten snelheid tot waar de trapondersteuning mag blijven werken.

    Leave a comment:


  • Utah
    replied
    M1 Spilzing gaat tot 75 km/u

    Leave a comment:


  • order66
    replied
    Dan is daar vast mee gesjoemeld. Mijn R&M valt uit aan 44.
    Iedereen mag eens komen fietsen in Gent trouwens ipv op den boerenbuiten. Studenten, Ubers, coureurs, elektrische fietsen, bakfietsen … het vliegt u allemaal om de oren, allemaal boter op het hoofd. Weinigen anticiperen en kennen de verkeersregels of houden er rekening mee.

    Leave a comment:


  • Utah
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

    Die speed pedelecs zouden beter verplicht worden om in de zones 50 op de weg te rijden. Nu hebben ze de keuze.
    Langs de andere kant, liever een asociale speed pedelec in m'n deur dan een asociale auto die tegen 100 per uur in m'n deur knalt, dat ga ik negen op de tien dan immers niet meer kunnen na vertellen.
    De speed pedelecs zijn inderdaad soms een pest. In een zone 30 moeten wegspringen omdat er ene het nodig vind te demonstreren dat hij loeihard kan rijden . Op banen waar 50 toegelaten is steken ze je soms voorbij als je braafjes 50 rijd. Of gaan ze harder op het fietspad dan jouw 50 per uur. Want daar kunnen ze blijkbaar niet geflitst worden volgens een collega die ook met een speed pedelec rijd, of beter vliegt. Hoog tijd om daar ook eens wat aan banden te leggen. Want het wordt soms wat gortig.

    Leave a comment:


  • RX-8
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten
    ... auto's die zonder kijken het fietspad oprijden...
    Ik ga nu niet op al je tekst reageren, maar dit is het beste voorbeeld in elk geval. Hoe dikwijls rijdt er een fiets zonder kijken de straat op een halve meter voor je. Als je bijvoorbeeld even vertraagt voor een auto voor je die moet afslaan, en ze steken je op het voetpad voorbij en springen zomaar voor je weer de baan op. Als je dan even iets durft zeggen tegen zo'n gasten krijg je een verwijt naar je kop.

    Leave a comment:


  • Hayes
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
    Mààr 35, op een fietspad ?? Je vindt het dus echt normaal ..
    Die chauffeur had misschien wel gekeken, maar op 2 seconden zit je dan wel plots 20 meter verder. Misschien had hij maar 30 meter ver gekeken ipv 50, ik praat hem niet goed, maar er zijn altijd 2 kanten. Had je 20 gereden, dan zat je na 2 seconden 11 meter verder en was de auto al uit je weg toen je daar passeerde.
    Je meent dat dus echt??
    Oei, dan blijft hij toch best wel weg van de rijbaan, want auto's rijden daar nog een stuk rapper. Die zijn nog rapper dichtbij hoor. Maar een fietser moet zich maar zelf aanpassen. Dat is in Vlaanderen echt de mentaliteit. Fietsers moeten aan ronde punten, kruispunten,..; de raarste bochten maken, voor hun eigen veiligheid.

    Als fietser moet je continu uitkijken voor openzwaaiende deuren, voor auto's die zonder kijken het fietspad oprijden, of die wel kijken en toch voor je neus gaan staan, intussen alle kuilen en bulten vermijden. En uiteraard met een complete fluo outfit, want anders kunnen auto's je niet zien hé. En dus niet rapper dan 20, dat weten we nu ook weer.

    Als auto kijk ik persoonlijk continu naar fietsers, voetgangers, moto's,... Ik snap echt niet hoe je een fietser compleet kan missen. Dan ben je gewoon niet aan het opletten. En blijf je beter thuis. Je bent op de baan met een 'wapen' van anderhalve ton. Wat opletten is toch écht niet te veel gevraagd.
    Last edited by Hayes; 31/10/2021, 16:40.

    Leave a comment:


  • Jakkel
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten

    en aangezien je antwoordde op een post over fietsen op een fietspad ..
    Klopt, en ik antwoord met het algemeen fietsen in het verkeer. Lijkt me toch wel zeer relevant.
    Post is heel duidelijk...

    Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

    Dat kan je inderdaad beter doen, dat extra uitkijken. Ik wil ook liever plots geen autodeur voor me zien opduiken als ik met m'n fiets over het fietspad of de rijweg rijd. Daarstraks was het weer bijna prijs. Ik rijd zo'n 35 per uur komt er ene van de parking van de Delhaize zonder te kijken de weg opgereden, weeral maar eens hevig in de remmen en nog kunnen uitwijken. Enfin, niks speciaals aan de hand hoor, is immers elke fietsrit enkele keren wel iets gelijkaardigs.
    Op fietspaden is het nog gevaarlijker, kan je soms haast niet uitwijken bij een auto die plots opduikt.
    Maar ja, als we als wielertoeristen op de weg rijden is het ook weer niet goed...

    Leave a comment:


  • RX-8
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
    ... Ik wil ook liever plots geen autodeur voor me zien opduiken als ik met m'n fiets over het fietspad of de rijweg rijd. Daarstraks was het weer bijna prijs. Ik rijd zo'n 35 per uur komt er ene van de parking van de Delhaize zonder te kijken de weg opgereden, weeral maar eens hevig in de remmen en nog kunnen uitwijken...
    en aangezien je antwoordde op een post over fietsen op een fietspad ..
    Last edited by RX-8; 30/10/2021, 20:41.

    Leave a comment:


  • Jakkel
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
    Mààr 35, op een fietspad ?? Je vindt het dus echt normaal ..
    Die chauffeur had misschien wel gekeken, maar op 2 seconden zit je dan wel plots 20 meter verder. Misschien had hij maar 30 meter ver gekeken ipv 50, ik praat hem niet goed, maar er zijn altijd 2 kanten. Had je 20 gereden, dan zat je na 2 seconden 11 meter verder en was de auto al uit je weg toen je daar passeerde.
    Zie je wel dat je vooringenomen bent. Je leest zelfs dingen die niet gezegd zijn geweest. Ik heb immers nergens gezegd dat ik op een fietspad reed, want ik reed ook niet op een fietspad.
    En dan nog, 35 op een fietspad zou perfect moeten kunnen... als iedereen zich aan de verkeersregels zou houden alvast toch.

    Leave a comment:


  • order66
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
    35 op een fietspad zou perfect normaal moeten zijn als je mensen uit de auto wil halen

    Helaas is dat een droom

    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Inderdaad. Het is simpel, met de fiets is een ongeval gewoon een kwestie van wanneer het je zal overkomen. Onze fietsinfrastructuur is totaal niet aangepast.

    Leave a comment:


  • bobo
    replied
    35 op een fietspad zou perfect normaal moeten zijn als je mensen uit de auto wil halen

    Helaas is dat een droom


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

    Leave a comment:


  • RX-8
    replied
    Mààr 35, op een fietspad ?? Je vindt het dus echt normaal ..
    Die chauffeur had misschien wel gekeken, maar op 2 seconden zit je dan wel plots 20 meter verder. Misschien had hij maar 30 meter ver gekeken ipv 50, ik praat hem niet goed, maar er zijn altijd 2 kanten. Had je 20 gereden, dan zat je na 2 seconden 11 meter verder en was de auto al uit je weg toen je daar passeerde.

    Leave a comment:


  • Jakkel
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
    Ik stel niets voor. Ik stel iets vast. Lees misschien ook de laatste reactie van order. Zoals hij zegt, pas je snelheid aan de omstandigheden aan en rijd defensief. Of okee, ik stel voor : als je aan de parking van de Delhaize passeert, moet je weten dat er een auto kan uitrijden en kan je eventjes vertragen. Win-win, voor jou én de autochauffeur ;-)
    Dat is echt wel een niet doordachte uitspraak. Net zoals je elke oprit van een huis passeert dan maar moet vertragen omdat er iemand zonder kijken de weg kan oprijden. Misschien kan je er gewoon overal max.10 per uur van maken, voor alle weggebruikers. Dan kan iedereen op tijd stoppen voor mensen die aan eender welke verkeersregel hun laars lappen.
    Als men z'n snelheid moet aanpassen aan elke (zware) overtreding die zich zou kunnen voordoen, zowel met de auto als met de fiets, dan kan je in geen enkele bebouwde en/of drukkere omgeving nog ergens deftig rijden. Dan ga je stapvoets moeten rijden. Ik reed maar 35, hé. Auto's rijden daar gemakkelijk 50 en meer. Wat had je gezegd als niet een fiets maar een auto die 50 reed, tegen die parkingauto geknald was? Dat hij z'n snelheid maar had moeten aanpassen? 50 is op die plaats een aangepaste snelheid. Dus met m'n 35 was niet onmiddelijk iets mis. Maar ja, die vooringenomenheid tegenover wielertoeristen weer, hé...

    Ik rijd zo'n 12k km's per jaar met de fiets, al jaren, je moet mij niet vertellen wat defensief, proactief en anticiperend fietsen is hoor. Had ik dat nog niet gedaan, ik was al twintig keer gestorven en net zoveel keer gereïncarneerd. Ik doe het constant, heb ook nog nooit een val gemaakt, wel een massa slippers en uitwijkmanoeuvres, 'k mag van geluk spreken! Sommige incidenten kan je gewoonweg niet vermijden. Zoals dat aan de Delhaize bijvoorbeeld. Ik doe m'n trainingen vooral op de jaagpaden, omdat het op de openbare weg op de meeste plaatsen een hel is voor de fietser. Zeker als ik een deftige training gepland heb.

    Leave a comment:


  • RX-8
    replied
    Ik stel niets voor. Ik stel iets vast. Lees misschien ook de laatste reactie van order. Zoals hij zegt, pas je snelheid aan de omstandigheden aan en rijd defensief. Of okee, ik stel voor : als je aan de parking van de Delhaize passeert, moet je weten dat er een auto kan uitrijden en kan je eventjes vertragen. Win-win, voor jou én de autochauffeur ;-)

    Leave a comment:


  • Jakkel
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
    Ja, als jij dat normaal vindt, dat een automobilist moet kunnen inschatten dat een fietser komt afgevlamd tegen 35, ja, ja dan vind je dat normaal hee ...
    Oké, wat stel je dan voor? Dat fietsers niet meer sneller dan 25 mogen rijden, of wat?

    Leave a comment:


  • order66
    replied
    Amateur coureurs rijden ook 35-40 zoals speedpedelecs, die geven al lang geregeld het voorbeeld door op/in de weg te rijden op de rijbaan . Dezer dagen kom ik er geregeld tegen rond 6u30, zelf te voet met de hond. Die mannen zijn amper verlicht. Zo’n flikkerlichtje vooraan dat amper iets geeft en that’s it. Die zie je bijna niet afkomen in het donker. De baan vóór hen is dus ook niet verlicht, een gevaar voor zichzelf en anderen. Aan ontiegelijke snelheden wel, geen verschil met sommige speedpedelecs, behalve dat die dan wel zeer goede verlichting hebben.
    Het is zoals met andere voertuigen, velen weten hun snelheid niet aan te passen aan de omstandigheden, en net dat is zo belangrijk. Defensief rijden is altijd belangrijk maar als kwetsbare weggebruiker dubbel.

    Leave a comment:

Working...
X