Mededeling

Collapse
No announcement yet.

1 op 10 dieselrijders rijden op mazout

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• 1 op 10 dieselrijders rijden op mazout

Meer dieselrijders rijden op huisbrandolie

za 03/11/07 - belga

Een op de tien dieselauto's rijdt op illegale huisbrandolie, een stijging van ruim 8 procent. Dat blijkt uit cijfers van de douanediensten.
    In 2006 reed nog maar 1,3 procent van de gecontroleerde auto's op huisbrandolie. In de eerste negen maanden van dit jaar is dat percentage opgelopen tot 9,7 procent.

Toch wil dit niet zeggen dat de Belgen massaal overschakelen op illegale brandstof, nu de prijs van diesel recordhoogtes bereikt. De opsporingstechnieken zijn verbeterd zodat misbruik sneller aan het licht komt, zegt de douane.

De petroleumindustrie voegt zelf een rode kleurstof toe om het verschil tussen mazout en gewone stookolie te kunnen zien. Maar inmiddels bestaat een techniek om de rode mazout weer te ontkleuren.

Daarom test de douane nu niet alleen meer op de rode kleurstof in mazout maar ook op een andere stof die bij ontkleuring toch nog aanwezig blijft.

De Belgische douanediensten kondigen alvast verscherpte controle's aan voor de komende maanden. Zo zullen de controle's voor personenwagens verscherpt worden en kondigt men aan meer te zullen controleren langs de snelwegparkings.
    Last edited by ; 03/11/2007, 13:30.

Een dieselwagen is in feite een mazoutketel om u mee te verplaatsen van punt a naar b, diegenen die mazout tanken nemen dat dus letterlijk op

Comment

Tja, ge zou voor minder. Ik rij er jaarlijks 35.000-40.000 en ben nog nooit tegengehouden geweest. Wel al een paar keer gezien, ma ni moeten stoppen

Comment

Moest ik met mazout stoken, dan zou ik dat ook wel durven.

Comment

Als je chance hebt haal je het eruit voor ze je pakken. Wat is 500 euro boete nu in vergelijking met de honderden euro's die je kan besparen door op rode mazout kilometers af te malen? Moest ik een eigen wagen op diesel hebben, ik zou zeker en vast rode mazout tanken, het is een gokje wagen en als je geluk hebt met het spel heb je er een groot voordeel door.

Comment

Ik zou het ook nog riskeren, ik ken nog niemand die is tegengehouden voor de mazout na te kijken ed... En nu met de zeer hoge prijzen heb je die 500 euro boete er snel uitgehaald !!

Comment

Ik heb deze morgen gehoord dat dit percentage gestegen door het feit dat er verbeterde technieken op de markt zijn. Dus misschien toch maar niet proberen?(niet dat ik het van plan ben hoor) Ligt de boete trouwens niet hoger dan € 500?

Comment

De staat moedigt gebruik van goejkope diesel wel aan, dus het verbaast me niks, maar ikzelf heb geen liter mazout/diesel gekocht sinds 1997, dus ik ben geen doelpubliek

edit
                Last edited by ; 03/11/2007, 16:01.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zero2 Bekijk Berichten
                  De staat moedigt gebruik van goejkope naft wel aan
                  Hoezo?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                    Hoezo?
                    - hoge dieselprijs (onverantwoord hoog, moet ik zeggen)
                    - geen controle (dat is mijn ervaring, na 14 jaar rondbollen)

edit

Comment

- hoge dieselprijs (onverantwoord hoog, moet ik zeggen)
                      - geen controle (dat is mijn ervaring, na 14 jaar rondbollen)

edit
                      maar wat bedoel je met 'goedkope naft'?

Comment

die die je niet mag hebben in uwen oto ... 'k bedoel de diesel die je niet mag hebben, ekskuzes

Comment

die die je niet mag hebben in uwen oto ... 'k bedoel de diesel die je niet mag hebben, ekskuzes
                          ah ok

Comment

Muggenzifters

Comment

Hoeveel schadelijker is mazout eigenlijk voor het mileu?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten

Allebei t zelfde dus nja...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
                                  Voor 't miliieu niet zoveel meer. Voor de schatkist, of liever 't gat erin, wel.

Comment

Diesel en mazout zijn exact hetzelfde. 't Een heeft enkel een ander kleurtje en andere taxatie.

Ik tank regelementair, maar ik kan best begrijpen dat er veel mensen op mazout rijden gezien de prijzen en de lage pakkans.

Comment

Voor het milieu is diesel beter (denk ik) vanwege minder verbruik dus minder CO2 voor eenzelfde afstand.

Voor volksgezondheid is het véééééél slechter wegens uitstoot van fijne stofdeeltjes.

Edit: dit is tussen diesel en naft, ik denk ook dat er tussen diesel en stookolie geen verschil is.

Comment

"We gaan wat meer controleren." Yeah right.

't Is al bijna 10 jaar geleden, denk ik. M'n pa wordt met een E39 525tdsA tegengehouden in Maldegem: controle douane. 'Ie moet van de steenweg af en laat zich uitbollen terwijl 'ie al de motor aflegt. 'Ie komt tot stilstand bij zo'n mannetje met 'n kepie aan.
                                        "Goeiedag meneer. Routinecontrole. Rijdt U met diesel?"
                                        *koelbloedig* "Neen, benzine."
                                        "Oké, sorry voor het storen. Prettige dag nog meneer."
                                        *start motor (= dieselsound) en rijdt weg*

Zo slim zijn ze.

Comment

Working...
                                        X