Mededeling

Collapse
No announcement yet.

125cc - wat in hemelsnaam kiezen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
    Voor dat geld beter een betrouwbare okkasie moto kopen genre Honda cb500 of zoiets. Zal je in taksn/verzekering/brandstof niet eens zoveel meer kosten.
    Zever gezever.

Runningkost van 125cc (vespa en consoorten buiten beschouwing gelaten) is echt PAKKEN lager dan van een moto.
    Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
    Motoren & Tjeurisme

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
      Maar dan moet je een motorijbewijs halen...
      Is dat een probleem dan?
      Meeste 125cc rijders krijgen vroeg of laat toch zin in een echte moto...

Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
      Zever gezever.

Runningkost van 125cc (vespa en consoorten buiten beschouwing gelaten) is echt PAKKEN lager dan van een moto.
      Waarom denk je dat ik reageerde, omdat er een Vespa werd voorgesteld natuurlijk. Die dingen zijn nieuw zwaar overprijsd, relatief gezien ook duur in onderhoud en als je wat pech hebt nog onbetrouwbaar ook. Niet noodzakelijk grote kosten maar wel veel kleine ambetante prullen. Ik heb in 2002 een cb500 van 4 jaar oud met nog geen 20000km gekocht voor 2500 EUR. 9 jaar later rij ik er nog mee met een minimum aan kosten. Betrouwbaarheid van dat blok is legendarisch en onderhoud poepsimpel. Om nog maar te zwijgen van het feit dat de inzetbaarheid van zo'n cb pakken groter is dan een 125cc.
      Nu jij weer
      2.0 JTDm

Comment

• een normale 125cc heeft een veel betere wind- en weersbescherming, heeft een veel lagere opstapdrempel (waardoor hij meer gebruikt zal worden), moet je geen ketting smeren, moet je zelf niet kunnen schakelen, kan je je helm opbergen onder het zadel en voor 2500 heb je op een 125cc al ABS, wat je op een motor in die prijsklasse niet zal vinden.
        Motoren & Tjeurisme

Comment

• + ik 'wil' voorlopig al helemaal geen moto, ik wil een goedkoop en efficiënt vervoermiddel (gratis parkeerplek, geen file's, 1/3e van het verbruik van mijn BMW, ).

Concrete voorstellen, buiten een Vespa (waar ik enorm fan van ben, maar die dingen zijn inderdaad vrij pricey), waar je weinig mee kan misdoen?

Peugeot? MBK? Chinese merken? Yamaha? Honda?
          '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
          '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
          '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
          '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
          '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
          '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
          '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
          '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
          '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

• Zoiets lijkt me wel leuk, al is dat veel geld voor 'maar' een scooter (nieuw kosten ze +- 4500 euro).

Comment

• Ik moet zeggen dat ik zo goed als geen enkele 125cc scooter ben tegen gekomen waar ik echt enthousiast over ben... Zelf heb ik een ARN 125. En dat ding is wel leuk, maar ongelofelijk onstabiel en pokke traag. Daarnaast heb ik een SH300i. Een beest van een ding. Echt fun om mee op pad te zijn, maar helaas blijkt zijn 125cc broertje van een compleet ander caliber te zijn. Niet enkel het blok is minder waardig, maar ook zijn vering, kader, remmen, afwerking en zit zijn dat. Iedere keer opnieuw ben ik teleurgesteld. Zo ook wanneer ik op een 125cc vespa kruip. Die dingen rijden echt voor geen meter. (alles relatief en het wil ook niet zeggen dat je/ik daar geen plezier op kan beleven!)

Ik denk dat iets genre Yamaha X-City mss wel iets is. Grote voordeel van die dingen is dat ze een middentunnel hebben, wat enorm veel stabiliteit geeft. Nadeel is dat ze een middentunnel hebben wat zeer onpraktisch is.

Op de occasie markt kan je eventueel kijken naar een Aprilia Scarabeo. Die tot op heden toch wel nog steeds als "trendy" beschouwd mag worden :

Als het iets sportiever moet zijn, dan heb je nog de Yamaha maxter (ook occasie om de prijs wat te drukken).

Behalve het nadeel van de middentunnel is deze scooter ook nog eens uitgerust met relatief kleine wieltjes, wat het comfort zeker niet ten goede komt. Het voordeel is wel dat ze nog een stuk wendbaarder zijn.
              Motoren & Tjeurisme

Comment

• En hetgeen ik daar voorstel?

Comment

Ik ben dit topic ook al een tijdje met argusogen aan't volgen... Het kriebelt om een deftige 125cc-scooter te kopen voor m'n woon werk verkeer, dat er vanaf ergens volgend jaar (ik verhuis binnenkort) zo zal uitzien:

+- 32 km enkele rit
                  - hiervan 5 km autosnelweg, de rest B-wegen met 50-70-90 limieten.

Wat is de actieradius van een gemiddelde scooter?

Geen files meer, het zal een droom zijn... Enige toegeving zal zijn dat ik me op de autosnelweg beter aan 90-100 kan houden dan, maar ja, het is tenslotte maar 5 kilometer. En, gezien een scooter toch wendbaar is, kan ik dan ook gerust voor het alternatief (B-weg over de ganse baan) kiezen...

Geef eens wat tips, courante modellen, ...?

Hoe zit het met de taks/BIV? Verzekering kan ik hier wel uitzoeken.

Hey ik heb een yamaha cygnus x gekocht 125 cc ook om naar het werk te rijden,

Ik zit met een actieradius van een goede 200 km en hij gaat vlot 115 km/ h op de teller, das zal in het echt een goede 100 zijn, je gaat een vrachtwagen goed voorbij,

Ik rijd ook zo een 27 km enkel en het is echt een zaligheid, zeker s avonds als iedereen in de file staat

Biv is zo een 80€ en rijtaks moet je niet betalen,

Die cygnus x is niet de mooiste, maar naar betrouwbaarheid en gebruikskost is hij echt geweldig!
                  2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
                  2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
                  2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km

2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
                  2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
                  2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP

Comment

Zoiets lijkt me wel leuk, al is dat veel geld voor 'maar' een scooter (nieuw kosten ze +- 4500 euro).

http://nl.kapaza.be/vlaams-brabant/y...x-57868387.htm

Die dingen zijn heel netjes afgewerkt! Zien er ook wel ok uit. Maar ze zijn heel lang en zwaar. Daardoor is de handelbaarheid beperkt en zijn ze trager dan ander speelgoed op de markt.

Oorspronkelijk geplaatst door Vlammembaareg Bekijk Berichten
                    Die cygnus x is 1 van de lelijkste op de markt, maar naar betrouwbaarheid en gebruikskost is hij echt geweldig!
                    Uitstekende samenvatting
                    Motoren & Tjeurisme

Comment

• Honda PCX 125,

Niet duur, zuinig (start stop functie), degelijk, gecombineerd remssysteem en bolt een echte 100km/u

Comment

• 2 jaar lang met een Honda Phanteon 125cc gereden, nog zo'n lelijke scooter.
                        Maar voor woon-werk een zaligheid.... Hoe meer file, hoe meer plezier!!
                        Daarnaast zit ge redelijk beschermt tegen weer en wind, en hebt ge een kofferruimte waar ge serieus meer in krijgt dan enkel een brooddoos.

En ja : die gebruikskost (buiten de aanschaf) is zo goed als nihil.
                        Taks : vrijgesteld
                        Verzekering : 81 euro (was in 2009)
                        Verbruik : 2,5 liter

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door commanderke Bekijk Berichten
                          Honda PCX 125,

Niet duur, zuinig (start stop functie), degelijk, gecombineerd remssysteem en bolt een echte 100km/u
                          ²²² behoorlijk ideale scooter, dat.

Nog mooi zelfs ook... voor 2599 euro slaat Honda hier alweer de nagel op de kop.

Comment

• Iemand ervaring met het merk Rieju ?

iemand op de hhogte van de kwaliteit enzo ?

Ik vind dit namelijk een mooi model en zou best wel leuk zijn denk ik

Alvast bedankt , Kevin

2009 KIA Soul - 1980 FIAT 126

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door kevin_krystofiak Bekijk Berichten
                              Iemand ervaring met het merk Rieju ?

iemand op de hhogte van de kwaliteit enzo ?
                              Spaansen brol. Stukken levering loopt vaak moeilijk (deels door de veel te lage omzet). Zou het zeker niet aanraden.
                              Motoren & Tjeurisme

Comment

• Koop dan in de plaats een yamaha tricker ofzoiets

Ik ga misschien een xr125 aanschaffen.

Hoe zit dat met beschikbaarheid van onderdelen? Waar halen jullie onderdelen voor zo oude krellen? De honda dealer? Internet? Aftermarket?
                                Last edited by jan.van.gent; 16/09/2011, 12:36.

Comment

• CMSNL specializes in Honda Motorcycle Parts, Kawasaki Motorcycle Parts, Yamaha and Suzuki OEM and Aftermarket Motorcycle Parts for Classic Bikes, Dirt Bikes, ATV's, Snowmobiles and more

Briljante site, maar wel duur. Ideaal voor kleine onderdeeltjes (pakkingen, rubbers,...).

Comment

• ik blijf erbij: ktm duke 125.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
                                      ik blijf erbij: ktm duke 125.
                                      Ik heb een vermoeden dat die vrij tam is? Voor de rest zou ik hem enorm graag willen.

Comment

• elke 125 is tam
                                        maar als je kan rijden is een 2-takter echt wel nijdug

Comment

• Ik heb me vandaag een nx125 gekocht. Ik vind het persoonlijk een tof ding.

Niet zozeer gekocht als vervoermiddel, maar eerder als sleutel object. Ik was van zin om lessen automechanica te volgen. Maar ipv saaie theorie en beetje praktijk (en theorie heb ik al genoeg gehad) heb ik gekozen om iets "sleutelbaar" te kopen. De nx125 is zeker rijdbaar, maar om hem terug mooi te krijgen een beetje werk. Beginnende met nieuwe verse banden, nieuwe ketting set etc.

Comment

Working...
                                          X