Heeft iemand dit een beetje gevolgd want voor mij was het compleet nieuw:
En hier een filmpje over hoe het zou werken:
Dus na de lichamelijke doping, zou men nu overstappen op een andere vorm van 'fraude' namelijk de electrische fiets die de renner op cruciale momenten net dat ietsje meer kan geven om van de concurrentie weg te fietsen.
Tijdens de komende Ronde van Frankrijk zullen ook de fietsen van de renners worden gecontroleerd. Na elke etappe zal de jury van commissarissen aanduiden welke tweewielers door de scanner moeten, zo heeft de UCI vrijdag bekendgemaakt.
De geselecteerde wielrenners hebben na aankomst dertig minuten om zich met hun fiets aan te bieden. 'De jury zal kiezen naar het verloop van de rit. Ze kunnen er één uitkiezen, of vijf of vijftien,' verduidelijkte de voorzitter van de jury van UCI-commissarissen, Francesco Cenere.
'De scanner werkt zoals in luchthavens, en toont een beeld van de binnenkant van het fietskader. Als er iets aan de hand lijkt, wordt de fiets in beslag genomen en de wielrenner uit koers gezet', zei hij over de controles. 'De jury assisteert bij de controle maar de verantwoordelijkheid om de fiets goed te keuren of niet ligt bij de technicus die de controle uitvoert.'
'In de wedstrijd mogen de wielrenners enkel gebruik maken van de fietsen waarmee ze aan de start komen. Tijdens de rit mogen de wielen vervangen worden, maar niet de fiets tenzij door de volgwagens van de ploeg, de neutrale wagens en de bezemwagen. Een wielrenner die een andere fiets gebruikt kan uit de wedstrijd worden gezet,' voegde hij eraan toe.
De geselecteerde wielrenners hebben na aankomst dertig minuten om zich met hun fiets aan te bieden. 'De jury zal kiezen naar het verloop van de rit. Ze kunnen er één uitkiezen, of vijf of vijftien,' verduidelijkte de voorzitter van de jury van UCI-commissarissen, Francesco Cenere.
'De scanner werkt zoals in luchthavens, en toont een beeld van de binnenkant van het fietskader. Als er iets aan de hand lijkt, wordt de fiets in beslag genomen en de wielrenner uit koers gezet', zei hij over de controles. 'De jury assisteert bij de controle maar de verantwoordelijkheid om de fiets goed te keuren of niet ligt bij de technicus die de controle uitvoert.'
'In de wedstrijd mogen de wielrenners enkel gebruik maken van de fietsen waarmee ze aan de start komen. Tijdens de rit mogen de wielen vervangen worden, maar niet de fiets tenzij door de volgwagens van de ploeg, de neutrale wagens en de bezemwagen. Een wielrenner die een andere fiets gebruikt kan uit de wedstrijd worden gezet,' voegde hij eraan toe.
+ YouTube Video | |
Dus na de lichamelijke doping, zou men nu overstappen op een andere vorm van 'fraude' namelijk de electrische fiets die de renner op cruciale momenten net dat ietsje meer kan geven om van de concurrentie weg te fietsen.
Comment