Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mountainbikers-topic

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Voor mij 1 van de beste banden van het moment. Zonder twijfel.
    In de Ardennen gebruik ik op m'n fully wel Nobby Nics.
    Dit weekend in Houffalize een 60km marathon gedaan met vooraan een oude Big Jim en achteraan een Nokian NBX Lite 2.2. Maar het was zo droog dat je bijna met slicks kon rijden

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door AdriH Bekijk Berichten
      Voor mij is de Z-max serieus out-dated. heb daar vroeger mee gereden en dat was toch serieus verschieten toen die soms wegschoot, zonder verwittigen. (was wel de WCS versie). Ik heb nog een set SC's (Severe Condition) liggen maar monteer die eigenlijk nooit meer, wegens te onbetrouwbare wegligging.
      Ondertussen zijn er vele betere banden op de markt.
      Echt modern is hij natuurlijk niet. Dat hij nooit erg veel zijdelingse grip kan hebben, is wel duidelijk. Bij mij zou het sowieso voor op droog zijn. En idd, zelfs binnen dezelfde soort zullen er wel banden zijn met meer zijdelingse grip. Mijn Speed Kings zouden op dat vlak ook wel eens beter kunnen scoren.
      De Z-Max stamt eigenlijk nog uit de tijd dat MTB-banden vooral tractie moesten hebben en dat er nog niet veel specifieke voorbanden op de markt waren.
      Old school dus.
      120d Hatch Edition Sport

Comment

• Amai, ik zou ze ineens willen bestellen maar ik heb ze nog lang niet nodig:

Comment

• Ge kunt ze toch al hebben, als je er een koopke aan kunt doen. Later gaat ge het u beklagen

Comment

• Iemand die dit weekend naar D'Ardennen is gaan kijken ? Heb de live uitzending opgenomen en nu net gezien.

Toch wel indrukwekkend, bijna 2h op dergelijk parcour blijven geven, straffe kost.

Wat me opviel is dat er nog veel op de trappers staan op relatief steile stukken en dat het nog goed ging. Zelf moet ik dat al niet proberen op droge kasseien bergop, raar....? Gezien het parcour, op welke bandenspanning reden die gasten ongeveer? (bv iemand van 70kg)

Ook raar vond ik sommigen op een fully. Het is offroad maar qua 'schokken' leek het me nog wel mee te vallen. Ik kan natuurlijk enkel afgaan op de beelden maar vering is op zo'n parcour toch niet echt nodig...

Anyway, leuk om de toppers eens bezig te zien

Comment

• Ik was daar maar heb de wedstrijden niet gezien.
              Wat de schokken betreft, het commentaar van Christophe Meurice tijdens de uitzending op de rtbf maakte alles duidelijk.

Comment

• Heb er volle 4 dagen geweest en bij redelijk wat teams gezeten. De mannen met de Dugast tuben allemaal plat, zonder uitzondering als ik me niet vergis. Shurter is op tubeless gestart.

De druk in de banden ligt, naargelang de rijder op 1.6-1.8 gemiddeld.

Wat opviel: niet zo heel veel Schwalbe op wedstrijdfietsen, wel Conti en Hutchinson. En we spreken dan niet over sponsoring.

Vooral met veel interesse naar de vrouwen gekeken, "spannende" wedstrijd en veel schoon "materiaal".

Hier en daar duiken er ook 29ers op, de winnares bij de vrouwen oa.
                Last edited by Jokke_vlo; 03/05/2010, 18:22.

Comment

• dat weet ik al jaren dat er bij de vrouwen met schoon materiaal gereden wordt.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten

Wat zijn eigenlijk de voor- en nadelen van 29ers?

Comment

Ik was daar maar heb de wedstrijden niet gezien.
                      Wat de schokken betreft, het commentaar van Christophe Meurice tijdens de uitzending op de rtbf maakte alles duidelijk.
                      Oeie, dan zal ik die Franse passage net gemist hebben, kan je ff kort herhalen..?

Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                      Heb er volle 4 dagen geweest en bij redelijk wat teams gezeten. De mannen met de Dugast tuben allemaal plat, zonder uitzondering als ik me niet vergis. Shurter is op tubeless gestart.

De druk in de banden ligt, naargelang de rijder op 1.6-1.8 gemiddeld.

Wat opviel: niet zo heel veel Schwalbe op wedstrijdfietsen, wel Conti en Hutchinson. En we spreken dan niet over sponsoring.

Vooral met veel interesse naar de vrouwen gekeken, "spannende" wedstrijd en veel schoon "materiaal".

Wow, rond de 1,7 is best weinig. Kga toch eens moeten wat meer moeite doen om me in de bandenwereld te verdiepen. Wat is het voordeel/nadeel van die 29 misschien ? edit iemand was me voor

Comment

• wat betreft de keuze van de fietsen. De toprijders zijn superfit en hebben zodoende geen nood aan comfort op hun bikes. Hierdoor kiezen ze ook sneller voor beenhard en superlicht materiaal. Ik hoorde dat de fiets van Manuel Fumic 7.5kg woog.
                        Dat sommigen toch met een fully aantreden kan persoonlijke voorkeur zijn of verplichting vanwege de sponsor.

29', groot voordeel is de betere afloop van het grotere wiel, dus passages over geaccidenteerd terrein lopen vlotter. Dat heb ik aan den lijve mogen ondervinden over rotspartijen in de Ardennen.
                        Iets moeilijker in gang te krijgen door de grotere wieldiameter en ook bij singletracks is het grotere wiel geen voordeel.

Comment

• Technische parcours: 26", goed lopende parcours (net als een koersfiets dus) grotere wielen door idd grotere afloop:29".

29"
                          Het kost dus meer kracht om dat wiel "in beweging" te krijgen, maar eens vertrokken haal je grotere snelheden.

26"
                          Sneller in beweging (veel aanzetten) en technische parcours.

Een niet te vergeten verschil, 29" wielen zorgen er voor dat je ook minder efficiënt bent op technische delen. Je frame is altijd relatief groter dan een 26" wat je fiets ook minder bestuurbaar maakt.
                          Je ziet vooral Amerikanen op 29", in europa is het succes minder groot.
                          In Averbode (Belgian cup), de Kempen, Limburg en de kustcriteriums is de 29" aan te raden.
                          In Houffalize minder, het is dan ook een sponsorverplichting (Gary Fisher).

Last but not least: een 26" wiel zal altijd sterker zijn dan een 29", en DAT is in een wedstrijd ook niet onbelangrijk
                          Eigenlijk zou je kunnen stellen dat de 29" een Amerikaanse versie van de cyclo cross fiets is.

Comment

wat betreft de keuze van de fietsen. De toprijders zijn superfit en hebben zodoende geen nood aan comfort op hun bikes. Hierdoor kiezen ze ook sneller voor beenhard en superlicht materiaal. Ik hoorde dat de fiets van Manuel Fumic 7.5kg woog.
                            Dat sommigen toch met een fully aantreden kan persoonlijke voorkeur zijn of verplichting vanwege de sponsor.

29', groot voordeel is de betere afloop van het grotere wiel, dus passages over geaccidenteerd terrein lopen vlotter. Dat heb ik aan den lijve mogen ondervinden over rotspartijen in de Ardennen.
                            Iets moeilijker in gang te krijgen door de grotere wieldiameter en ook bij singletracks is het grotere wiel geen voordeel.
                            Wat je met een fully ook niet mag vergeten: scharnierpunten, achtervering..... meer spul dat defect kan gaan en je race "verbrodden". Dus als het niet moet zullen ze het niet snel gebruiken.
                            Het is wel zo dat hoe langer een wedstrijd duurt (marathon) hoe belangrijker het comfort wordt, vandaar zie je daar bv meer titanium en fully's tov cross country.

Comment

Idd. Is allemaal ook logisch natuurlijk.
                              Alles loopt vlotter, maar je fiets wordt er iets meer een "diesel" door.

Alleszins een ferm parcours, ginder in Houffa. X aantal jaar geleden het parcours eens gedaan, tussen de wedstrijd van de vrouwen en de mannen in. Ik geloof dat de mannen het vijf keer moesten rijden en de vrouwen drie keer. Drie keer iets van een 13 km lijkt niet veel, maar dat is toch nog wat anders dan een toertochtje van 40 km hier bij ons in de Vlaamse Ardennen. Vooral ook omdat er weinig mogelijkheden tot recuperatie zijn.

Een prachtige MTB-omgeving, ginder. Zoveel is zeker.

Alleen niet echt op mijn lijf geschreven.
                              120d Hatch Edition Sport

Comment

Last but not least: een 26" wiel zal altijd sterker zijn dan een 29", en DAT is in een wedstrijd ook niet onbelangrijk
                                Eigenlijk zou je kunnen stellen dat de 29" een Amerikaanse versie van de cyclo cross fiets is.
                                Een 29'er is wat mij betreft dan ook enkel goed als fiets voor 'erbij'. Immers, totaal niet polyvalent.

Hoeveel 29'ers ga je aantreffen in de Alpen?

Mbt de discussie fully/hardtail: eenmaal geproefd van een fully zijn er weinigen die uit zichzelf teruggrijpen naar een hardtail..

Comment

Wat je met een fully ook niet mag vergeten: scharnierpunten, achtervering..... meer spul dat defect kan gaan en je race "verbrodden". Dus als het niet moet zullen ze het niet snel gebruiken.
                                  Het is wel zo dat hoe langer een wedstrijd duurt (marathon) hoe belangrijker het comfort wordt, vandaar zie je daar bv meer titanium en fully's tov cross country.
                                  Moh... een scharnierpunt of achtervering zullen wellicht geen heel seizoen doorstaan bij een wedstrijdrijder, maar een 50km? Het zou er wat over zijn als er een mankement op zou treden in die korte tijd. Zeker als je weet dat de fiets goed nagekeken wordt voorafgaand aan de start

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                                    Mbt de discussie fully/hardtail: eenmaal geproefd van een fully zijn er weinigen die uit zichzelf teruggrijpen naar een hardtail..
                                    Aanwezig!

120d Hatch Edition Sport

Comment

Moh... een scharnierpunt of achtervering zullen wellicht geen heel seizoen doorstaan bij een wedstrijdrijder, maar een 50km? Het zou er wat over zijn als er een mankement op zou treden in die korte tijd. Zeker als je weet dat de fiets goed nagekeken wordt voorafgaand aan de start
                                      Ik denk dat je je vergist hier. Die mannen gaan echt tot het uiterste in een cross country terwijl het tegelijk ultra licht materiaal is, in dit geval nog is met een pak modder er bovenop.
                                      In Houffalize, zeker bij droog weer, zie je dat het zowat 50/50 in gebruik is. Echter de mannen die echt kunnen kiezen, gingen voor de hardtail, zeker met dat slijk.
                                      Qua comfort ook niet vergeten dat je met 1.7 gram druk eigenlijk redelijk wat comfort hebt. Alleen de lange afdalingen met dikke stenen en boomwortels zijn in het voordeel van de fully hier.
                                      Last edited by Jokke_vlo; 03/05/2010, 23:31.

Comment

Ik heb hier beide staan
                                        Zeer gelijkend afgemonteerd.
                                        Al kan ik de keren dat ik de fully gebruikt heb dit jaar op één hand tellen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten
                                          Idd. Is allemaal ook logisch natuurlijk.
                                          Alles loopt vlotter, maar je fiets wordt er iets meer een "diesel" door.

Alleszins een ferm parcours, ginder in Houffa. X aantal jaar geleden het parcours eens gedaan, tussen de wedstrijd van de vrouwen en de mannen in. Ik geloof dat de mannen het vijf keer moesten rijden en de vrouwen drie keer. Drie keer iets van een 13 km lijkt niet veel, maar dat is toch nog wat anders dan een toertochtje van 40 km hier bij ons in de Vlaamse Ardennen. Vooral ook omdat er weinig mogelijkheden tot recuperatie zijn.

Een prachtige MTB-omgeving, ginder. Zoveel is zeker.

Alleen niet echt op mijn lijf geschreven.
                                          In 1992 en daaromtrent reden de mannen inderdaad nog 60km. Ik geloof dat Johnny T toen won.
                                          En op de Ol Fosse d'Outh stonden nog bomen. Later hebben ze die weggedaan om het minder gevaarlijk ( ) te maken

Comment

Working...
                                          X