Mededeling

Collapse
No announcement yet.

nieuwe regel MTMs +3.5 T max snelheid 90kmh heeft belachelijke bijwerkingen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • nieuwe regel MTMs +3.5 T max snelheid 90kmh heeft belachelijke bijwerkingen

    even de nieuwe regel vanaf 1 febr:
    een sleep (auto en aanhanger) met een MTMS (max toegelaten massa sleep) van meer dan 3500 kg mag maar 90 meer op autosnelweg.



    met mijn passat variant 4motion V6 tdi mag ik 2 ton trekken.
    MTM is 2450 kg . de wagen weegt leeg 1830 kg

    een gemiddelde caravan MTM 1300 kg geeft al een MTMS van 3750 kg. dus 90 kmh Hang dit achter een golfke en je mag weer 120. Ik denk toch dat mijn zwaargebouwde permanent vierwielaangedreven break met power op overschot dit iets veiliger zal trekken ???????

    mijn dubbelas-aanhanger leeg 650 kg MTM 2800 kg geeft een MTMS 5250 kg dus 90, hoewel de aanhanger amper voelbaar is als ze leeg is .

    nog zotter kan ook

    Mijn paardentrailer leeg 950 kg MTM 2000 kg
    achter mijn passat 90 kmh
    achter mijn ibiza 120 kmh


    een beetje belachelijk niet ???


    PS heb dit ook naar minister Landuyt gestuurd

  • #2
    Klinkt inderdaad redelijk idioot
    Hou ons op de hoogte over z'n antwoord

    Comment


    • #3
      Is de maximum toegelaten snelheid met een aanhanger niet zowieso 90?

      Comment


      • #4
        120 in belgie, 80 in de rest van europa

        Comment


        • #5
          ben je trouwens zeker dat dat ook geldt voor een sleep ?

          want dat gaat mij ook aan

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
            ben je trouwens zeker dat dat ook geldt voor een sleep ?

            want dat gaat mij ook aan
            komt uit wetboek


            11.2 De snelheid van voertuigen [op de autosnelwegen en op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting, voor zover de rijrichtingen anders dan door wegmarkeringen gescheiden zijn.] en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton, van autobussen en autocars, is hier evenwel beperkt tot 90 km per uur.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door arktiaxs Bekijk Berichten
              even de nieuwe regel vanaf 1 febr:
              een sleep (auto en aanhanger) met een MTMS (max toegelaten massa sleep) van meer dan 3500 kg mag maar 90 meer op autosnelweg.



              met mijn passat variant 4motion V6 tdi mag ik 2 ton trekken.
              MTM is 2450 kg . de wagen weegt leeg 1830 kg

              een gemiddelde caravan MTM 1300 kg geeft al een MTMS van 3750 kg. dus 90 kmh Hang dit achter een golfke en je mag weer 120. Ik denk toch dat mijn zwaargebouwde permanent vierwielaangedreven break met power op overschot dit iets veiliger zal trekken ???????

              mijn dubbelas-aanhanger leeg 650 kg MTM 2800 kg geeft een MTMS 5250 kg dus 90, hoewel de aanhanger amper voelbaar is als ze leeg is .

              nog zotter kan ook

              Mijn paardentrailer leeg 950 kg MTM 2000 kg
              achter mijn passat 90 kmh
              achter mijn ibiza 120 kmh


              een beetje belachelijk niet ???


              PS heb dit ook naar minister Landuyt gestuurd

              Foute interpretatie van de wet.

              Met je Passat en je trailer mag je gerust 120km/h rijden.

              Ik leg even uit.

              Oorspronkelijk geplaatst door Wegcode.be
              De wijzigingen hebben betrekking op voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa (M.T.M.) van meer dan 3,5 ton.

              Snelheidsbeperking van 90 km/u op autosnelwegen en op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting en waarvan de rijrichtingen anders dan door wegmarkeringen gescheiden zijn.
              (gewijzigd artikel : 11.2., 1°, tweede lid)
              De snelheidsbeperking is dus van toepassing op

              1) voertuigen met een MTM van +3.500kg
              2) slepen met een MTM van +3.500kg

              Het samenstel mag dus een MTM hebben van 7.000kg (maximaal) of volgens de technische specificaties van het trekkend voertuig. Dit zal in uw geval dus lager liggen dan 7 ton

              Het gaat hier trouwens zuiver over de MTM en niet over de MTMS!

              Er staat "duidelijk":

              De wijzigingen hebben betrekking op voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa (M.T.M.) van meer dan 3,5 ton.

              Er staat dus niet dat het van toepassing is op de MTMS.




              Dit even ter info

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Bralo20 Bekijk Berichten
                Foute interpretatie van de wet.

                Met je Passat en je trailer mag je gerust 120km/h rijden.

                Ik leg even uit.



                De snelheidsbeperking is dus van toepassing op

                1) voertuigen met een MTM van +3.500kg
                2) slepen met een MTM van +3.500kg

                Het samenstel mag dus een MTM hebben van 7.000kg (maximaal) of volgens de technische specificaties van het trekkend voertuig. Dit zal in uw geval dus lager liggen dan 7 ton

                Het gaat hier trouwens zuiver over de MTM en niet over de MTMS!

                Er staat "duidelijk":

                De wijzigingen hebben betrekking op voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa (M.T.M.) van meer dan 3,5 ton.

                Er staat dus niet dat het van toepassing is op de MTMS.




                Dit even ter info


                en toch niet hoor.

                een sleep bestaat uit wagen en aanhanger. dus MTM van een sleep is wel degelijk MTMS.

                dus 90.

                heb het laten bevestigen door specialisten terzake.

                kijk ook eens op het forum van http://www.wegcode.be

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door arktiaxs Bekijk Berichten
                  en toch niet hoor.

                  een sleep bestaat uit wagen en aanhanger. dus MTM van een sleep is wel degelijk MTMS.

                  dus 90.

                  heb het laten bevestigen door specialisten terzake.

                  kijk ook eens op het forum van http://www.wegcode.be
                  Graag antwoord van de agenten hier.
                  Ik heb (politionele) diensten die het antwoord op wegcode tegenspreken.

                  Comment


                  • #10
                    nog altijd niemand anders ?????

                    ik blijf bij mijn stelling hoor..

                    Comment


                    • #11
                      ik blijf ook kurjeus

                      maar ik blijf er ook bij dat een sleep tegen 120 niet echt je dat is, ook al kan het comfy en goed aanvoelen

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                        ik blijf ook kurjeus

                        maar ik blijf er ook bij dat een sleep tegen 120 niet echt je dat is, ook al kan het comfy en goed aanvoelen

                        meer dan 90 is daarom nog geen 120....

                        105 a 110 op cruise control (veel beter voor paardjes) met de paardentrailer en de passat is ideaal in 6de.

                        Comment


                        • #13
                          Ik vind dat ze het voor beide (de ibiza en de Passat) moeten verbieden om sneller dan 100 te gaan. De power op zich maakt niet zo veel meer uit voor stabiliteit als het echt mis dreigt te gaan.

                          Trouwens, ik heb er al gezien die met minder dan 70 al in de problemen geraakten met aanhanger.

                          Ik vind dat ze op aanhangers streng op mogen controleren als je ziet hoe sommige mensen met een aanhanger soms nog vlot 140 durven rijden.
                          A Twist of the Wrist

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo Bekijk Berichten
                            Ik vind dat ze het voor beide (de ibiza en de Passat) moeten verbieden om sneller dan 100 te gaan. De power op zich maakt niet zo veel meer uit voor stabiliteit als het echt mis dreigt te gaan.

                            Trouwens, ik heb er al gezien die met minder dan 70 al in de problemen geraakten met aanhanger.

                            Ik vind dat ze op aanhangers streng op mogen controleren als je ziet hoe sommige mensen met een aanhanger soms nog vlot 140 durven rijden.
                            eens en oneens

                            met mij ibiza moet je zowiezo niks trekken

                            met mijn passat (niet eender dewelke )
                            - permanent 4x4 dus ook stabieler bij gas lossen want motorrem op 4 wielen.
                            - lange wielbasis dus ook stabieler
                            - eigengewicht van 1830 kg leeg
                            - toegelaten treingewicht 4450 kg


                            dus met twee in de passat (2000 kg) met een aanhanger van 1500 kg (1 paard) is 105 a 110 geen probleem. Ik spreek ook over een kalm verkeer en goede weersomstandigheden140 is er over en geen klein beetje.
                            Vermogen doet er inderdaad niet toe, maar ik kan tegen 90 nog voldoende veilig accelereren. .
                            Als ik trouwens 3.5T achter mijn landrover hang, duurt het drie jaar voor ik 100 kmh haal en dat kan wel, maar met zo'n gewicht rij je 80 a 90. Ik ben ook niet zot.


                            en tegen 70 in de problemen geraakt.....
                            tja ... slecht geladen.....niet aangepaste wagen ervoor....niet gewoon om met aanhanger te rijden....foute rijbewijs.....slecht onderhouden aanhanger......etc....


                            hoeveel mensen met een caravan kunnen er eigenlijk deftig mee rijden ?? twee maal per jaar op de baan en zelfs niet weten wat te doen als ze slingert en meestal overbeladen.

                            Ik rij per week gemiddeld 2x met de paardentrailer (meestal met landrover-wegens terrein) en 1x met de platte 3.5T dubbelasser (§passat of landrover-afhankelijk van gewicht te vervoeren)

                            Comment


                            • #15
                              Het probleem is meestal niet dat je zelf kan rijden met de trailer maar dat de medeweggebruikers niet beseffen dat je met levend gewicht op de baan bent .
                              Als mijn trailer geladen is (dus paarden erop) dan rij ik niet harder dan 100 (meestal zelf rond de 90 zodat ik rechts op mijn gemak kan blijven rijden.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                ik blijf ook kurjeus

                                maar ik blijf er ook bij dat een sleep tegen 120 niet echt je dat is, ook al kan het comfy en goed aanvoelen
                                Volledig akkoord.
                                België is het enige land waar je met een grote aanhangwagen zo snel mag.
                                En ik heb zo het vermoeden dat als er in de wet verschil zou gemaakt wordne tussen een lege en geladen aanhangwagen, dat er ook weer veel commentaar zou komen in de trant van "is het nog niet ingewikkeld genoeg?"
                                Als je met een lege aanhangwagen heel hard moet remmen, reageert je auto trouwens ook plots anders.
                                Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                                Comment


                                • #17
                                  arktiaxs heeft gelijk.
                                  Een sleep bestaat steeds uit het geheel van het trekkend voertuig én de aanhangwagen(s).

                                  Heb jij trouwens een rijbewijs BE? Want anders mag je gewoon helemaal niet met een sleep met een MTM van meer dan 3,5T rijden.
                                  Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                  Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                  If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                                    arktiaxs heeft gelijk.
                                    Een sleep bestaat steeds uit het geheel van het trekkend voertuig én de aanhangwagen(s).

                                    Heb jij trouwens een rijbewijs BE? Want anders mag je gewoon helemaal niet met een sleep met een MTM van meer dan 3,5T rijden.

                                    ik heb natuurlijk ne BE

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ik had nog een opmerking die hierbij aanleunt.
                                      Eigenlijk vind ik heel de regeling ivm het rijbewijs BE voor een sleep met MTM van meer dan 3.5 ton.

                                      De regel is:
                                      Rijbewijs B volstaat wanneer
                                      de MTM van het samenstel niet méér bedraagt dan 3.500 kg en
                                      de MTM van de aanhangwagen mag de ledige massa van het trekkend voertuig niet overschrijden.

                                      Stel nu:
                                      auto A:
                                      leeggewicht 1500 kg
                                      MTM 2000 kg

                                      auto B:
                                      leeggewicht 1500 kg
                                      MTM 2100 kg

                                      aanhangwagen 1500 kg

                                      Met auto A kan je de aanhangwagen trekken met een B rijbewijs
                                      Met auto B moet je een een BE hebben om de aanhangwagen te mogen trekken!

                                      Dat terwijl er technisch gezien er toch geen verschil is tussen die twee op 100 kg na
                                      Wat is de logica daarvan??
                                      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                      Comment


                                      • #20
                                        vraag

                                        ik ben geflitst op autosnelweg met bestelwagen 3500mtm en aangangwagen 3500mtm
                                        aan 102 kmp/h kan dit
                                        ik dacht dat ik 120 mag rijden
                                        hoe vlug mag ik dan op de gewone wegen rijden
                                        kurt

                                        Comment

                                        Working...
                                        X