Mededeling

Collapse
No announcement yet.

nieuwe wagen andere verzekeringsmaatschappij

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• nieuwe wagen andere verzekeringsmaatschappij

wagen komt bijna binnen, mag ik de wagen bij een andere verzekeringsmaatschappij inschrijven. en nadien na een week of zo de huidige platen binnenbrengen wagen verkopen en huidige polis laten schorsen. sommige zeggen van wel sommige zeggen van niet.
    zou veel schelen voor me, honderde euro's.

dus nieuwe inschrijven op nieuwe platen terwijl ik oude nog heb

Comment

Waarom zou dat niet mogen?

Comment

Nieuwe maatschappij kan zeggen dat er geen schadeverleden is voor de nieuwe. Een overname is meestal goedkoper dan een 'nieuwe zaak'
        Je kunt immers geen schadeattest met einddatum voorleggen.
        2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

www.carattest.be van datassur

daar kan ik middels inloggen met identiteitskaart mijn schadeverleden opvragen de afgelopen 5 jaar.

dacht dat deze site hier wel bekend was

Comment

en waarom mss niet, ik heb een jaarcontract getekend stil zwijgend verlengt in prenciepe moet ik ba bij huidige nemen, weet alleen niet als ik nieuwe plaat neem of het ook nog moet

Comment

Dat contract is voor die auto. Zodra die auto niet meer in je bezit is, is het contract dan ook afgelopen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door houdinibe
                www.carattest.be van datassur

daar kan ik middels inloggen met identiteitskaart mijn schadeverleden opvragen de afgelopen 5 jaar.

dacht dat deze site hier wel bekend was
                Site is me inderdaad bekend.
                En daar staat geen einddatum op, die aantoont dat het over een overname met aantoonbare trackrecord gaat.

Niet alle maatschappijen zijn even strikt, makelaars evenmin. Zij worden steekproefsgewijs gecontroleerd door de maatschappij.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phate
                  Dat contract is voor die auto. Zodra die auto niet meer in je bezit is, is het contract dan ook afgelopen.
                  Ah ja? Voor een omnium gaat het verhaal van 'verdwijnen van het risico' op.
                  BA is echter geen zaakschadeverzekering, maar een aansprakelijksheidsdekking. En die verdwijnt niet met de verkoop.

Comment

De Verzekeringsnemer kan de overeenkomst opzeggen:
                    3. in geval van wijziging van de verzekeringsvoorwaarden en van het tarief of alleen van het tarief, overeenkomstig artikel 15;
                    7. in geval van schorsing van de overeenkomst, zoals bepaald in artikel 30.

Artikel 30 Wanneer het omschreven rijtuig in eigendom of in huur wordt opgevorderd, wordt de overeenkomst geschorst door het enkel feit dat de opvorderende overheid het rijtuig in bezit neemt.
                    Bij mijn verzekeraar.
                    Lijkt hier beide het geval te zijn.

Ik zou alleszins gewoon gaan horen bij de "nieuwe" verzekeraar. Zij zullen je daar toch zeker in willen verder helpen aangezien ze je dan als klant binnen halen. Zij zullen je sowieso hier in verder moeten kunnen helpen.
                    Last edited by Phate; 26/02/2017, 18:50.

Comment

Toch niet:
                      3. Dit is wanneer de maatschappij de voorwaarden wijzigt, los van de indexatie op de vervaldag
                      7. Als je voertuig opgevorderd wordt (door bv de politie)

Comment

Kan toch niet legaal zijn? Ik ga een verzekeringscontract aan voor die wagen. Het bedrag dat ik betaal voor die verzekering had af van welke wagen dat dit is. Als ik dan deze wagen verkoop en een nieuwe wagen koop, heeft deze daar niets mee te maken. Kunnen mij allemaal mijne rug op als ze met van die belachelijke onzin afkomen. Andere wagen = ander tarief en ander contract.

Comment

Ik heb de wet niet gemaakt.
                          Jij duidelijk ook niet.
                          En toch moeten we er ons allebei aan houden.
                          Een autoverzekering is een contract van een jaar, dat op vervaldag stilzwijgend wordt verlengd, tenzij het minstens drie maanden voordien werd opgezegd (met een paar uitzonderingen, meerendeel in het voordeel van de consument).

Je hebt het trouwens nog steeds niet door dat je eigenlijk niet je wagen verzekert, maar wel je aansprakelijkheid (voor schade die je toebrengt aan derden).
                          Wat je in je laatste zin poneert, gaat op voor je omnium, niet voor je BA.

Comment

En toch betaal ik meer per auto die ik verzeker. Zelfs met een alleenbestuurdersverzekering. En toch hangt het af van het vermogen van de auto.

Of stel ik heb twee auto's maar ik beslis om elke auto elders te verzekeren. (Is op zich toch niets mis mee? Of wel?) Wat dan als ik één auto verkoop?

Comment

Dan wordt de polis geschorst tot de volgende vervaldag.
                              Je mag uiteraard je auto's bij verschillende verzekeraars verzekeren, zolang ze maar allebei de juiste info hebben.
                              Stel dat je op beide auto's jezelf als hoofdbestuurder zet, maar dat je in werkelijkheid je 19jarige zoon met één van beide dagelijks naar school rijdt. Dan kan de verzekeraar bij een schadegeval de polis nietig verklaren.
                              Reden: de verzekeraar kon door de bewust verkeerde info het risico niet correct inschatten, en kon dus ook niet de gepaste premie rekenen.
                              Gevolg: alle uitkeringen van het ongeval (en ook eventueel voorgaande) kunnen terug gevorderd worden.

Je premie is afhankelijk van het risico dat je een ongeval en schade (aan derden) veroorzaakt. Een krachtiger wagen wordt als risicovoller beschouwd. Maar sommige maatschappijen gaan ook jet gewicht van de auto (zware auto > meer kans op grotere schade bij de tegenpartij), en het aantal inzittenden (in een monovolume kunnen meer slachtoffers vallen dan in een tweezitter - en passagiers zijn ook derden).
                              Wissel je van auto, dan gaat je premie ook aangepast worden aan het risico).
                              Je woonplaats is ook van belang: woon je in een stedelijke omgeving dan is de kans dat je een ongeval veroorzaakt groter dan als je landelijk woont.
                              Tussen ons gezegd: of je dan dagelijks naar Brussel pendelt, wordt meestal niet in scope genomen .

Comment

Maar hoe kan men je dan verplichten om bij een andere wagen ook de polis daar te nemen? Want stel ik heb twee wagens, bij verschillende verzekeraars verzekerd. Ik verkoop beide en koop één ter vervanging.Kan ik em toch moeilijk dubbel gaan verzekeren.

Of ik koop een nieuwe auto, verzeker deze elders en verkoop dan een maand later pas de tweede (oude) auto? (Gelijk TS vraagt.)

Comment

Als je een verkoopt: die polis wordt geschorst tot de vervaldag. Als je tegen dan geen nieuwe wagen hebt, wordt de polis ontbonden, en krijg je het onverbruikte deel van de premie terug.
                                  Een van beide verkochte zal vervangen worden door je nieuwe aankoop.

Koop je een tweede wagen, zoals de topicstarter, dan wordt die tweede wagen een tweede, nieuw, risico. Dit zal dus geen overname met aantoonbare historiek zijn, maar een volledig nieuw risico, weliswaar met een chauffeur met een bepaald schadeverleden. Dit tarief zal veelal minder voordelig zijn dan een overname, met een gedocumenteerd verleden.
                                  Dit is zo gegroeid omdat veel chauffeurs met een slecht schadeverleden op die manier een 'nieuw leven' wilden opbouwen. Tweede voertuig (voor eventjes) en weer vanaf scratch beginnen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                                    Een autoverzekering is een contract van een jaar, dat op vervaldag stilzwijgend wordt verlengd, tenzij het minstens drie maanden voordien werd opgezegd (met een paar uitzonderingen, meerendeel in het voordeel van de consument).
                                    Is dat zo? Stel nu dat je beslist om de 2de gezinsauto te verkopen, bijv. plotse wijziging van familiale of werkomstandigheden, kan het dus zijn dat je in het slechtste geval nog 14,5 maanden moet blijven betalen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten

Is dat zo? Stel nu dat je beslist om de 2de gezinsauto te verkopen, bijv. plotse wijziging van familiale of werkomstandigheden, kan het dus zijn dat je in het slechtste geval nog 14,5 maanden moet blijven betalen?
                                      je ba-luik van je verzekering kan ten allen tijde opgezegd worden (zoals zowat alle contracten heb je het recht om die te verbreken) met inachtname van een opzegtermijn (vaak 3 maanden). Dit is nog iets anders dan de jaarlijkse stilzwijgende verlenging. Die gebeurt automatisch, tenzij je reeds meer dan drie maand daarvoor je contract opgezegd hebt. Zo'n opzegging stuit dan de automatische verlenging.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten

in dat geval gaat men de polis schorsen, en ga je een teruggave krijgen voor het niet verbruikte stuk premie. Je contract blijft dan wel bestaan, maar is geschorst.

je ba-luik van je verzekering kan ten allen tijde opgezegd worden (zoals zowat alle contracten heb je het recht om die te verbreken) met inachtname van een opzegtermijn (vaak 3 maanden). Dit is nog iets anders dan de jaarlijkse stilzwijgende verlenging. Die gebeurt automatisch, tenzij je reeds meer dan drie maand daarvoor je contract opgezegd hebt. Zo'n opzegging stuit dan de automatische verlenging.
                                        Uit de (gestandaardiseerde) algemene voorwaarden van BA Auto:

Artikel 26

De duur van de overeenkomst is één jaar. Op het einde van de verzekeringsperiode wordt de overeenkomst stilzwijgend van jaar tot jaar vernieuwd, tenzij zij door een van de partijen ten minste 3 maanden voor het verstrijken van de lopende periode werd opgezegd.

Artikel 27: wanneer & hoe een verzekeringsmaatschappij kan opzeggen, niet van toepassing in dit topic.

Artikel 28

De verzekeringnemer kan de overeenkomst opzeggen:

1. tegen het einde van elke verzekeringsperiode overeenkomstig artikel 26;
                                        2. na iedere aangifte van een schadegeval, maar uiterlijk een maand na de kennisgeving door de maatschappij van de uitbetaling of de weigering tot uitbetaling van de schadevergoeding;
                                        3. in geval van wijziging van de verzekering voorwaarden en van het tarief of alleen van het tarief overeenkomstig artikel 15;
                                        4. in geval van faillissement, gerechtelijk akkoord of intrekking van de toelating van de maatschappij;
                                        5. in geval van vermindering van het risico, zoals bepaald in artikel 10 (artikel 10 :Als, in de loop van de overeenkomst, het risico dat het verzekerde voorval zich voor doet, aanzienlijk en blijvend verminderd is en wel zo dat de maatschappij, als die vermindering bij het sluiten van de overeenkomst had bestaan, onder andere voorwaarden zou hebben verzekerd, staat zij een overeenkomstige vermindering van de premie toe vanaf de dag waarop zij van de vermindering van het risico kennis heeft gekregen. Als de contractanten het niet eens worden over de nieuwe premie binnen een maand na de aanvraag tot vermindering door de verzekeringnemer, kan hij de overeenkomst opzeggen);
                                        6. wanneer tussen de datum van het sluiten en de aanvangsdatum een termijn van meer dan een jaar verloopt. De opzegging dient betekend uiterlijk drie maanden voor de aanvangsdatum van de overeenkomst;
                                        7. in geval van schorsing van de overeenkomst zoals bepaald in artikel 30. (artikel 30: Als het omschreven rijtuig in eigendom of in huur wordt opgevorderd, wordt de overeenkomst geschorst, enkel door het feit dat de opvorderende overheid het rijtuig in bezit neemt.)

Als de overeenkomst tot stand kwam via verkoop op afstand (zoals internet of telefoon), kan de verzekeringnemer de overeenkomst opzeggen binnen een beden termijn van 14 dagen, nadat hij de volledige contractvoorwaarden heeft ontvangen.

Dat je ten allen tijde je contract kunt verbreken klopt dus volgens mij (en volgens het bovenstaande) niet.

Comment

Working...
                                        X