Naar aanleiding van dit draadje: Proefritten met een Z plaat. Mag dit?
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Proefrit met Z platen?
Collapse
X
-
Om Z-platen te mogen gebruiken moet het voertuig eigendom zijn van de garagist en je mag enkel de Z-plaat van de garage gebruiken onder de voorwaarde dat je eigen voertuig in de garage staat ter herstelling (met een maximum van 7 dagen en je moet de papieren van je voertuig in herstelling bij je hebben).
Inbreuk = minimum 150 euro.
-
Ik ben al eens aan het rondstruinen geweest op wegcode.be maar ik vind het niet meteen terug. Als ik het goed had begrepen mogen enkel ZZ platen voor proefritten gebruikt worden.
Edit: gevonden!
Net wat ik dacht dus: het is niet toegestaan voor proefritten Z platen te gebruiken.Last edited by Maaher; 12/02/2007, 08:37.American Recordings and Johnny Cash would like to acknowledge the Nashville music establishment and country radio for your support.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Maaher Bekijk BerichtenAls ik het goed had begrepen mogen enkel ZZ platen voor proefritten gebruikt worden.
Comment
-
MB van 23-07-2001 betreffende de inschrijving van voertuigen:
§ 3. De verschillende soorten commerciële kentekenplaten vertonen de volgende bijzondere kenmerken :
1. de proefrittenplaat " auto " : de eerste twee letters " ZX ", " ZY " of " ZZ " worden gevolgd door een derde letter met uitsluiting van de letters " M ", " Q ", " U " en " W ";
2. de proefrittenplaat " aanhangwagen " : de eerste twee letters " ZZ " worden gevolgd door een derde letter " Q " of " U ";
3. de handelaarsplaat " auto " : de eerste letter " Z " wordt gevolgd door een tweede letter, met uitzondering van de letters " M ", " Q ", " U ", en " W " tot " Z ";
4. de handelaarsplaat " aanhangwagen " : de eerste letter " Z " wordt gevolgd door een tweede letter " Q " of " U ".
Comment
-
Dat is hélemáál niet correct !!!
Handelaarsplaat
Een Z-plaat, of handelaarsplaat, laat toe dat enkel de houder van die nummerplaat en iedereen die door 'm wordt tewerkgesteld én er de toelating voor krijgt, toelating heeft om met die nummerplaat te rijden.
Het uitlenen van een handelaarsplaat aan een klant is principieel verboden.
Wettelijk gezien mag een klant van de garage, wel zo'n auto meekrijgen en daar mee rijden, zolang z'n eigen auto bij die garage in herstelling is (en dan moet het inschrijvingsbewijs van de in herstelling zijnde auto mee worden genomen in de handelaarsauto). Tijdelijke onbruikbaarheid is een vereiste, dus dat wil de facto zeggen dat de auto in de registers van de garage ter herstelling is opgenomen. Dit is om te verhinderen dat een klant zijn eigen auto "ter herstelling" op de parking laat staan en daar een half uur later weer mee wegrijdt. Aangezien het betreffende register bij controle wordt nagezien samen met de facturen, zullen garagisten geen wagen in hun boeken ter herstelling opnemen, zonder daar een factuur voor uit te schrijven.
Een auto met Z-platen meegeven aan een klant, zonder begeleiding, voor een testrit terwijl het voertuig van de klant NIET in herstelling is, mag en kan dus principieel niet, en kan door een lacune in de wet en door de onwil van de maatschappijen ook op vandaag zelfs ook moeilijk correct verzekerd worden als de testrijder (de "klant") geen eigen auto heeft of niet geldig verzekerd is (wat B.A. betreft), en is zowiezo verzekeringstechnisch een probleem wat betreft de casco-verzekering (dus de omnium).
Proefrittenplaten
Met ZZ-platen of proefrittenplaten is het echter nog moeilijker. ZZ-platen zijn "proefrittenplaten", ja, maar dat wil niet zeggen dat een auto onder proefrittenplaat zomaar kan meegegeven worden aan een klant zonder begeleiding !!!
De proefrittenplaat is wettelijk én verzekeringstechnisch nog beperkter qua gebruik dan een handelaarsplaat. Waar een handelaarsplaat legaal zonder begeleiding kan worden meegegeven aan een klant (zie hoger) als diens auto in herstelling is, waar een handelaarsplaat legaal mag worden gebruikt door de houder van de plaat voor privé-doeleinden, of door zijn familieleden... is dit bij een proefrittenplaat allemaal niet mogelijk.
En bovendien moet er in de buurt van de plaats van constructie of herstelling of verkoop worden gereden, en dit volgens een vastgelegde route. Geen privé-gebruik, en de titularis van de proefrittenplaat moet aanwezig zijn (in de auto of in een begeleidend voertuig).
Hoe moet je dan op legale en correct verzekerde wijze een testrit zonder begeleiding doen?
1. Testauto onder ZZ-plaat.Zonder begeleiding? Niet mogelijk, dus illegaal. Zelfs al staat jouw auto in herstelling...
2. Testauto onder Z-plaat.
Het kan weldegelijk. Maar onder voorwaarden...
a) jouw auto is in herstelling (onbruikbaar)Wees je er goéd van bewust dat je zélf risico's neemt als je een auto onder Z-plaat meeneemt. Neem zowiezo je inschrijvingsbewijs van jouw auto mee in de proefauto, en controleer daarna of alle boorddocumenten in de proefauto aanwezig zijn. Het meenemen van jouw eigen groene kaart is niet verplicht, en eigenlijk ook niet echt nuttig, immers niet-dekking van de verzekering B.A. van de handelaar zal maar achteraf uitkomen, en dan kan je alsnog jouw verzekering B.A. aanspreken.b) jouw auto is NIET buiten gebruik en dus niet in herstelling
Wat betreft de dekking casco (de "omnium" dus, afgesloten door de verzekeraar) : in het minste geval zal je een franchise mogen ophoesten bij de garagist, doorgaans onderteken je een dergelijke clausule wanneer je de overeenkomst tot bruiklening ondertekent voor je de auto meekrijgt.
Als jouw auto NIET in herstelling is binnengegeven bij een garagist, dan kan je op geen enkele manier op legale wijze een auto proefrijden, tenzij als 'ie onder normale plaat is ingeschreven. Dus NIET met handelaarsplaten of proefrittenplaten. Het gevaar dat je dus zelf loopt, is groot !!!
Het probleem zit 'm vooral bij de verzekering, en dan vooral bij de dekking omnium.- Wat de dekking B.A. betreft is 't niet metéén zo'n probleem : zelfs als de verzekeraar B.A. van de handelaarsplaat nadien op de garagist terugvordert en deze jou aanspreekt, kan je beroep doen op jouw B.A.-verzekering (de Modelovereenkomst vereist niet dat je een tijdelijk vervangvoertuig aangeeft).
- Maar wel in de dekking omnium die de garagist afsloot voor de auto die 'ie aan jou meegeeft, kan het grootste gevaar schuilen. De verzekeraar kan zich beperken tot de wettelijke toegestane gevallen van "uitlenen" van een handelaarsplaat, en dus tussenkomst weigeren als jouw auto niet ter herstelling werd binnengegeven. Als de garagist dan jou aanspreekt voor de totale schade, en jij hebt geen omnium-verzekering voor jouw auto die je tijdelijk op de testwagen hebt overgezet (iets wat zowiezo niet "zomaar" kan, en iets wat ik ook nog nooit heb zien gebeuren) ... dan ben je de pineut, en dien jij 't totale schadebedrag aan die auto op te hoesten !!!!
"Jamaar ik ondertekende een contract dat ik enkel maar de franchise moet betalen?" hoor ik dan. Ja, omdat de meeste garagisten niet eens bewust zijn van 't feit dat hun casco-dekking kan weigeren tussen te komen ... maar bij een zwaar schadegeval (ik had er ooit zelf zo-eentje met een nieuwe BMW 730d, waarde 100.000 EUR) zal 'ie wél aan jouw deur komen kloppen. En dan begint de miserie...
Het is een lacune in de wet : op vandaag kan het meegeven van een testauto zonder begeleiding niet legaal gebeuren als jouw auto niet in herstelling is, tenzij wanneer deze testauto op normale manier is ingeschreven onder normale nummerplaat. Maar dat is voor garagisten onbegonnen werk...
Ik heb al gehoord dat het ondertussen zou worden toegelaten dat een handelaarsplaat en een proefrittenplaat zouden worden toegestaan gebruikt te worden door een klant (en dus niet door de houder of één van z'n aangestelden), zolang de houder van de nummerplaat er maar bij aanwezig is (in dezelfde of een begeleidend voertuig), en er een route wordt gereden die op voorhand is gepland en in de buurt van de garage. Maar ik vond daar, wat betreft het uitlenen van handelaarsplaten zonder dat er een wagen in herstelling wordt genomen, nog geen bevestiging van. Graag jullie input, op dat vlak.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door karin Bekijk BerichtenDaarom dat er veel garages zijn die de voertuigen die ze uitlenen voor proefritten, van een gewone nummerplaat en bijpassende verzekering voorzien.
Ik ken persoonlijk eigenlijk géén garages die het doen. Immers, een dealer zou dan elke testauto moeten inschrijven : compleet gekkenwerk ! Vandaar dat de centrale testcentra steeds meer opmars maken, ook, trouwens.
Een testauto van nummerplaten van een andere auto voorzien, is wettelijk ook niet toegestaan. Dat wordt nog veel vaker gedaan, en is te vermijden, want jij als testrijder kan en zal een boete krijgen voor het rijden van een auto die niet is ingeschreven.
Er is dus een lacune in de wet, en ik hoop dat ze snel werk maken van een goeie oplossing. Immers, het meegeven van een auto voor een dag of een weekend is soms onvermijdelijk, zeker naar betere klanten toe.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
Handelaarsplaat
Een Z-plaat, of handelaarsplaat, laat toe dat enkel de houder van die nummerplaat en iedereen die door 'm wordt tewerkgesteld én er de toelating voor krijgt, toelating heeft om met die nummerplaat te rijden.
Het uitlenen van een handelaarsplaat aan een klant is principieel verboden.
Enkel houder en werknemers
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenHet is ook de enige corrécte manier, maar wel zeer omslachtig en erg duur. Immers, dan moet de auto ingeschreven worden, dus dat brengt kosten mee, en bovendien heeft de auto dan ook al één officiële eigenaar gehad.
Ik ken persoonlijk eigenlijk géén garages die het doen. Immers, een dealer zou dan elke testauto moeten inschrijven : compleet gekkenwerk !
Anders nog nooit een gewone plak op een testwagen gehad. Bij bmw zeiden ze wel dat ik moest zeggen dat mijn auto in herstelling was en daar moest ik mijn eigen papieren meenemen. Bij Volvo was dat allemaal niet nodig.
Comment
-
Heb mijn vorige post aagepast... Het woordje 'veel' was er teveel aan.
Was eerst anders begonnen, sorry.
Er zijn garages die de problematiek van de Z/ZZ-platen inzien en daarom opteren voor de gewone nummerplaat.
Dat is natuurlijk niet mogelijk voor elke garage omdat het toch een kostelijke zaak is.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door massy Bekijk BerichtenBij bmw zeiden ze wel dat ik moest zeggen dat mijn auto in herstelling was en daar moest ik mijn eigen papieren meenemen. Bij Volvo was dat allemaal niet nodig.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door massy Bekijk BerichtenAls ik de 207 ging testen hadden ze in Ieper 2 207s ingeschreven, gewone plaat. Een diesel en een benzine, beide driedeurs. En hun zustergarage (zelfde naam, andere gemeente) had een vijfdeurs. Ik denk dat ze uitwisseling deden.Oorspronkelijk geplaatst door karin Bekijk BerichtenHeb mijn vorige post aagepast... Het woordje 'veel' was er teveel aan.Er zijn garages die de problematiek van de Z/ZZ-platen inzien en daarom opteren voor de gewone nummerplaat.
Dat is natuurlijk niet mogelijk voor elke garage omdat het toch een kostelijke zaak is.
Comment
-
Bij BMW kreeg ik een wagen met reguliere platen, maar bij Alfa Romeo een 159 met Z platen. Het was trouwens tijdens hun "testing days". Dat zijn m.i. toch dagen waarop het risico op ongevallen groot, zeer groot zelfs, is.
Bij Opel waren het ook Z platen, maar er zat wel een mechanieker bij. Bij GMAN heb ik het gevraagd en men verzekerde me dat er gewone nummerplaten aan de wagen zullen hangen.American Recordings and Johnny Cash would like to acknowledge the Nashville music establishment and country radio for your support.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Maaher Bekijk BerichtenBij GMAN heb ik het gevraagd en men verzekerde me dat er gewone nummerplaten aan de wagen zullen hangen.
Het verhangen van gewone nummerplaten was een tactiek die vroeger veel werd gebruikt, omdat 't niet opviel en je dus quasi zeker geen opzettelijke controle aan je broek had door de flikken. Maar bij een ongeval...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door oudbakske Bekijk BerichtenAl die zever met jongleren met autoplaten, ze moesten altijd op de wagen blijven, zoals in NL.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door xit2050 Bekijk BerichtenWat heeft dat nu weer met Z-platen te maken?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten- Maar wel in de dekking omnium die de garagist afsloot voor de auto die 'ie aan jou meegeeft, kan het grootste gevaar schuilen. De verzekeraar kan zich beperken tot de wettelijke toegestane gevallen van "uitlenen" van een handelaarsplaat, en dus tussenkomst weigeren als jouw auto niet ter herstelling werd binnengegeven. Als de garagist dan jou aanspreekt voor de totale schade, en jij hebt geen omnium-verzekering voor jouw auto die je tijdelijk op de testwagen hebt overgezet (iets wat zowiezo niet "zomaar" kan, en iets wat ik ook nog nooit heb zien gebeuren) ... dan ben je de pineut, en dien jij 't totale schadebedrag aan die auto op te hoesten !!!!
- "Jamaar ik ondertekende een contract dat ik enkel maar de franchise moet betalen?" hoor ik dan. Ja, omdat de meeste garagisten niet eens bewust zijn van 't feit dat hun casco-dekking kan weigeren tussen te komen ... maar bij een zwaar schadegeval (ik had er ooit zelf zo-eentje met een nieuwe BMW 730d, waarde 100.000 EUR) zal 'ie wél aan jouw deur komen kloppen. En dan begint de miserie...
Je hebt gelijk dat de kans groot is dat de garagist aan jouw deur zal komen kloppen en dat dan de miserie begint, maar de kans dat je daadwerkelijk meer zal moeten betalen dan de vrijstelling is volgens mij gering.
Een ieder wordt geacht de wet te kennen en dus zou je moeten weten dat je geen proefrit mag maken met een Z plaat.
Maar, het gaat hier wel om een "consument" die er van mag uitgaan dat de wagen die hem ter beschikking wordt gesteld om een proefrit te maken geldig verzekerd is, ook omnium. Zéker als je eerst een document hebt ondertekend waarin staat dat je enkel een vrijstelling moet betalen.
Indien de ominiumverzekeraar zou weigeren tussen te komen is het volgens mij de garagist die met de gebakken peren blijft zitten.
Comment
Comment