Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
ontopic : mij is er verteld geweest om te ontkoppelen, en dat is blijkbaar niet een uniek geval. Als het omgekeerde moet gebeuren, is dat wel interessant om te weten. Ik hoop dat iemand de correcte info kan geven.
Je kan ook proberen een plas te ontwijken, helpt ook.
Je slipt sowieso al. Het omgekeerde lijkt me trouwens waar. Als je niet ontkoppeld en gas lost tracht je motor de wielen te remmen. En aangezien de grip nihiel is zullen de wielen verhoudingsgewijs meer gaan afremmen dan je snelheid (=meer slip). Dus niet ontkoppelen is eigenlijk remmen. En dat is te vermijden denk ik.
Daarbij komt het volgende uit de uitleg op Wikipedia. Deze vind ik daarom nog steeds geloofwaardigste:
Niet ontkoppelen, want op het moment dat het contact hersteld wordt, bestaat het gevaar dat het wiel niet snel genoeg op gang kan komen waardoor alsnog slipgevaar bestaat.
En dat kan wel kloppen denk ik, want een wiel dat opnieuw het wegdek raakt moet zijn draaisnelheid zonder tegenwerking van de motor zo snel mogelijk kunnen aanpassen aan de snelheid van de wagen. Anders raak je in onbalans.
Ik speel een beetje advocaat van de duivel natuurlijk, maar ik heb nog geen deftige uitleg gelezen/gehoord die de theorie van het NIET ontkoppelen deftig ondersteund
pffff, daarvoor moet je dus eens de hydrodynamische smeertheorie gaan bekijken.
good luck . ik heb die een jaar of 3 geleden moeten blokken, maar het is niet bepaald iets dat je wil onthouden.
edit: heb hier toevallig nog de cursus liggen. De inleidende afleiding is al 14 pagina's ...dan heb je nog niets toegepast ...
Die stof heb ik ook ooit gehad. Maar ik hoef nu ook geen wiskundige stellingen enz. he. Gewoon een plausibele technische uitleg die het waarom toelicht.
volgens mij:
-ontkoppelen: als ge op voorhand ziet dat er een plas is en als er wsl aquaplanning zal zijn
-niet ontkoppelen: als ge al in de plas zit en er aquaplaning is; als de auto toch begint te slippen, ontkoppelen en sturen/kijken in de richting waar ge naartoe wilt
Inderdaad, om te slippen moet je ontkoppelen ... dus als je aquaplanning hebt nooit ontkoppelen ... je bevestigt hier wat ik net bedoel ... als je ontkoppelt ga je slippen, en op openbare weg is dat niet altijd even leuk!
ik denk dat als ge ontkoppelt ge niet automatisch gaat slippen, alleen als ge bruusk aan uw stuur draait zal dat mss gebeuren
Die stof heb ik ook ooit gehad. Maar ik hoef nu ook geen wiskundige stellingen enz. he. Gewoon een plausibele technische uitleg die het waarom toelicht.
dat is zeer moeilijk uit te leggen omdat het over een drukopbouw gaat door dynamische krachten.
op internet zul je wel wat dingen vinden over een oneindig breed rollend lichaam op een vloeistof, maar bij aquaplanning is de breedte van de band beperkt, dus heb je zijdelingse uitstroom + een band is niet rond + ...
dan is er ook nog het feit dat al-dan-niet ontkoppelen de stabiliteit van de wagen beïnvloedt. dus er bestaat volgens mij niet echt een technische uitleg. Mss enkel een simulatiemodel
heb eens slipschool gedaan opt circuit van zolder en daar hebben we wat geslipt
altijd ontkoppelen hebben ze gezegd ( ervaren piloten ( enen zelfs nog chauffeur voor koninklijke familie) )
Heb ook nog een slipcursus gehad (vroeger op de vlakte van de Heizel nog) en daar was het ook aangeraden om, als men slipt, de koppeling in te trappen om alle parasietreacties van de aandrijving uit te sluiten (dus niet om een slip uit te lokken, wel om een slip op te vangen). Dit natuurlijk op gladde ondergrond en ALS men in een slip geraakt (is). In het geval van aquaplaining denk ik dat het het beste is gewoon gas te lossen en niet te remmen, gewoon de wagen zo recht mogelijk trachten te houden en INDIEN men begint te slippen DAN te ontkoppelen om dat principe van sneeuw/ijs slip toe te passen.
dat is zeer moeilijk uit te leggen omdat het over een drukopbouw gaat door dynamische krachten.
op internet zul je wel wat dingen vinden over een oneindig breed rollend lichaam op een vloeistof, maar bij aquaplanning is de breedte van de band beperkt, dus heb je zijdelingse uitstroom + een band is niet rond + ...
Zo technisch hoeft het zelfs niet te gaan. Het moet begrijpbaar zijn voor iedereen. Een uitleg al-la Wikipedia die ik eerder poste bv.
Je komt in de plas terecht, en er komt een dunne film water tussen de banden en het wegdek.
Reactie 1: Remmen
Bij remmen krijg je een lastwissel waarbij bijkomende druk op de voorste wielen komt. Indien alle 4 de wielen "drijven", blokkeren de 4 wielen, en zal bij nieuw contact met de weg, de eerste band die grip heeft de richting bepalen waarin de auto zal bewegen... Bijvoorbeeld, band linksvoor: de auto zal rechts rond de as draaien van deze band. Het ABS zal pas bij nieuw contact zijn functie vervullen, er moet immers een zekere kracht werken.
Resultaat: Spin
Verdict: VERY BAD
Reactie 2: Gas Geven
Bij gas geven krijg je een lastwissel waarbij bijkomende druk op de achterse wielen komt. Indien alle 4 de wielen "drijven", gaan de aangedreven wielen doorspinnen. Bij voorwieltractie krijg je "torquesteer", waarbij de vooras links of rechts wegtrekt, bij achterwielaandrijving zal de achteras links of rechts wegtrekken.
Resultaat: Voorwieltraktie: gevaarlijk / Achterwielaandrijving: zeer gevaarlijk.
Verdict: NOT GOOD
Reactie 3: Gas Constant houden
Bij het gas erop houden,bij het verliezen van de grip dat de motor minder moeite moet doen om de aangedreven wielen rond te draaien. De wielen gaan doorspinnen, echter minder erg dan bij gas bijgeven. Je krijgt weer een lastwissel waarbij bijkomende druk op de achterse wielen komt. Bij voorwieltractie krijg je "torquesteer", waarbij de vooras links of rechts wegtrekt, bij achterwielaandrijving zal de achteras links of rechts wegtrekken.
Resultaat: Voorwieltraktie: gevaarlijk / Achterwielaandrijving: zeer gevaarlijk.
Verdict: NOT GOOD
Reactie 4: Gas Lossen, Motorrem Gebruiken
Bij het gas lossen, en gebruik van de motorrem, heb je het voordeel dat de wielen niet blokkeren. Je krijgt wederom een lastwissel naar de voorzijde van de auto door de remfunctie. Er ontstaat echter een belangrijk snelheidsverschil tussen de aangedreven en vrijstaande wielen. De aangedreven wielen die terug grip krijgendoen het motortoerental terug stijgen, waarbij het wiel die als eerste grip krijgt, ook weer de richting bepaalt waar de auto naartoe gaat.
Resultaat: Voorwieltraktie: gevaarlijk / Achterwielaandrijving: zeer gevaarlijk.
Verdict: NOT GOOD
Reactie 5: Ontkoppelen
Bij het ontkoppelen schakel je de motor los van de aandrijving. Alle wielen zijn nu gelijk, en de weerstand voor versnelling en vertraging is dus evenredig.
Er is (nagenoeg) geen lastwissel, dus de 4 wielen dragen "evenveel" van de wagen.
Indien de auto terug grip krijgt, zullen door de minieme weerstand de banden vrij makkelijk terug op snelheid komen, echter hou 't stuur goed vast op een eventuele "schok" op te vangen.
Resultaat: Voorwieltraktie of Achterwielaandrijving: gevaarlijk.
Verdict: GOOD
Je merkt dat de idee eigenlijk is, om lastwissels te vermijden. Een lastwissel brengt de auto uit balans, en hierbij kan de auto compleet uit je controle geraken. Grip maakt dan niet meer uit...
Het ideale scenario, is waarbij je redelijk krachtig kan remmen VOOR de plas, zodat je aan lagere snelheid door de plas kan, waarbij je banden beter in staat zijn om het water af te voeren.
----------------------------------------------------------------------------------
2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver 2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
-------------------------------------------------------------------------------------------- It's like being in command of the Battlestar Galactica:
It might need half a starsystem to turn around,
but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
Cylons have respect for it...
--------------------------------------------------------------------------------------------
Reactie 2: Gas Geven
Bij gas geven krijg je een lastwissel waarbij bijkomende druk op de achterse wielen komt. Indien alle 4 de wielen "drijven", gaan de aangedreven wielen doorspinnen. Bij voorwieltractie krijg je "torquesteer", waarbij de vooras links of rechts wegtrekt, bij achterwielaandrijving zal de achteras links of rechts wegtrekken.
Resultaat: Voorwieltraktie: gevaarlijk / Achterwielaandrijving: zeer gevaarlijk.
Verdict: NOT GOOD
Ik vraag me af hoe je aan “torquesteer” zou komen. Een fenomeen waarbij de aandrijving koppelreacties doorgeeft aan het stuur. (Doorgaans een probleem van krachtige voorwielaandrijvers). Ik vraag me af hoe je dat kan hebben bij aquaplaning, want de eerste vereiste hiervoor is (veel) grip.
Wat ik me wel kan inbeelden is dat er het ene wiel wel altijd net iets meer grip vindt dan het andere. En dat is gevaarlijk, want dan gaat je wagen scheeftrekken. En dat wil je niet op zo’n moment. Misschien bedoel je dat.
Verder zou je door gas te geven ook net meer water persen tussen de wielen. Te vermijden dus.
Oorspronkelijk geplaatst door ScoobySimon
Reactie 5: Ontkoppelen
Bij het ontkoppelen schakel je de motor los van de aandrijving. Alle wielen zijn nu gelijk, en de weerstand voor versnelling en vertraging is dus evenredig.
Er is (nagenoeg) geen lastwissel, dus de 4 wielen dragen "evenveel" van de wagen.
Indien de auto terug grip krijgt, zullen door de minieme weerstand de banden vrij makkelijk terug op snelheid komen, echter hou 't stuur goed vast op een eventuele "schok" op te vangen.
Resultaat: Voorwieltraktie of Achterwielaandrijving: gevaarlijk.
Verdict: GOOD
Ik denk ook dat ontkoppelen aangewezen is om de reden die jij aanhaalt. Het gas lossen en ontkoppelen gebeurt dan best haast gelijktijdig. Dit om lastwissels te vermijden.
Een kanttekening toch: Het moet dan wel over echte aquaplaning gaan. Want als je wielen nog wegcontact hebben denk ik dat gewoon zachtjes gas lossen het beste is. De grip die je dan hebt kan die vertraging wel verwerken. Door de lastwissel zullen de banden zicht nog meer op de weg drukken, en zo vermijden dat er een laagje water tussen de band en het wegdek komt. Dus gas lossen en niet ontkoppelen is misschien “preventief” het beste.
Oorspronkelijk geplaatst door ScoobySimon
Je merkt dat de idee eigenlijk is, om lastwissels te vermijden. Een lastwissel brengt de auto uit balans, en hierbij kan de auto compleet uit je controle geraken. Grip maakt dan niet meer uit...
Het ideale scenario, is waarbij je redelijk krachtig kan remmen VOOR de plas, zodat je aan lagere snelheid door de plas kan, waarbij je banden beter in staat zijn om het water af te voeren.
Dat laatste is een goede tip natuurlijk. Snelheid aanpassen...
Torquesteer in de zin dat de auto links of rechts wegtrekt, in plaats van rechtdoor
----------------------------------------------------------------------------------
2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver 2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
-------------------------------------------------------------------------------------------- It's like being in command of the Battlestar Galactica:
It might need half a starsystem to turn around,
but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
Cylons have respect for it...
--------------------------------------------------------------------------------------------
Comment