Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verlopen keuringsbewijs

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Verlopen keuringsbewijs

Even situatie schetsen:
    - firmawagen staat ingeschreven op de firma (is dus geen leasing)
    - verzekering is ook op firma

Nu heb ik gisteren ontdekt dat het keuringsbewijs voor die firmawagen vervallen is (11/'06). Nu heb ik pas di 09/01/'07 een afspraak kunnen vastleggen bij de garage en kan dus pas daarna naar de keuring.

Rijden zonder gekeurd voertuig hoort niet (al is er niets aan de wagen aan; wordt geregeld gecontroleerd door mechanicien) maar mijn eigen wagen zou eens dringend naar de garage moeten maar is er dus nooit van gekomen door de firmawagen.

Nu mijn pa is ervan overtuigd dat als ze me laten stoppen / als ik een ongeval heb, ik mijn rijbewijs sowieso kwijt ben en alle kosten ook voor mijn rekening zijn - omdat ik verantwoordelijk ben over dat voertuig omdat ik ermee rond rijd - ik ben uiteraard van mening dat het de firma haar verantwoordelijk is dat het personeel met gekeurde, verzekerde, etc. wagens op de baan kan.

Uit voorzorg zal ik dan maar met mijn eigen wagen rijden waar vanalles aan hapert maar die wel gekeurd werd - maar kan iemand mij vertellen hoe dit nu juist zit? Wie dus gelijk heeft en of er risico's voor mij inzitten moest ik met die wagen dringend ergens naartoe rijden.

Als er een oorzakelijk verband kan aangetoond worden tussen een eventueel ongeval en de technische staat van het voertuig en het ontbreken van een geldig schouwingsbewijs dan heb je inderdaad problemen...

Zoniet zal het in vele gevallen bij een geldboete blijven.

Rijden zonder verzekering echter is goed voor inbeslagname van het voertuig en hierop staan tevens strengere straffen.

Comment

Ok bedankt.
      Dat van de verzekering wist ik maar dat van de technische controle niet.
      Ik rijd dus voor alle zekerheid maar met mijn eigen wagen dan tot die firmawagen de technische controle heeft gehad.

Comment

Bij een ongeval kan het zijn dat de verzekering niet uitbetaald aan derden omdat de wagen niet meer gekeurd is.
        T'is te zeggen, ze betalen de slachtoffers/eventuele schade, maar verhalen die gewoon terug op jou.
        ALs chauffeur in Belgie ben je verplicht voor de aanvang van elke rit in een voertuig alle nodige boorddocumenten te controleren, (ook werking van lichten...), dit is trouwens een van de eerste artikels in de verkeerswet ! Is er iets niet in orde, mag je niet met dat voertuig rijden !
        ALs het over veel geld gaat : lichtpalen, bushokjes, of erger nog, mensen, ben je wel effe de klos...
        www.perfectshine.be

Comment

leuk topic.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frankie Loosveld Bekijk Berichten
            leuk topic.

Ja he !

Misschien de titel veranderen in "Zoek de fouten".

Mvg,
            FramF

Comment

"Soek de vouten." is misschien beter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Freude am Fahren Bekijk Berichten
                Ja he !

Misschien de titel veranderen in "Zoek de fouten".

Mvg,
                FramF
                "men" verwacht jouw tussenkomst nog in het tram-heeft-altijd-voorrang-topic. haast je!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bralo20 Bekijk Berichten
                  Als er een oorzakelijk verband kan aangetoond worden tussen een eventueel ongeval en de technische staat van het voertuig en het ontbreken van een geldig schouwingsbewijs dan heb je inderdaad problemen...
                  Voor alle duidelijkheid:

De verzekeringsmaatschappij heeft een recht van verhaal op de verzekerde wanneer het voertuig op het ogenblik van het schadegeval niet of voorzien is van een geldig keuringsbewijs en het is aan de verzekerde om aan te tonen dat er geen oorzakelijk verband bestaat tussen de staat van het rijtuig en het schadegeval.

Of zoals Frankie het zegt: het is aan de maatschappij om de link te leggen en aan de verzekerde om die te weerleggen (of zoiets).

Mvg,
                  FramF

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Freude am Fahren Bekijk Berichten
                    Of zoals Frankie het zegt: het is aan de maatschappij om de link te leggen en aan de verzekerde om die te weerleggen (of zoiets).
                    voila. zo simpel is het.

ik heb overigens nog nooit geweten dat een maatschappij verhaal heeft uitgeoefend in zo'n situatie. de achterkant van de gemiddelde ongevalsaangifte (met vermelding van de kleur en geldigheid van het laatste keuringsbewijs) wordt meestal niet ingevuld.

Comment

voila. zo simpel is het.

ik heb overigens nog nooit geweten dat een maatschappij verhaal heeft uitgeoefend in zo'n situatie. de achterkant van de gemiddelde ongevalsaangifte (met vermelding van de kleur en geldigheid van het laatste keuringsbewijs) wordt meestal niet ingevuld.
                      Ah, is daar een achterkant aan?

Bij een ongeval met menselijk leed kan het natuurlijk wel wat anders zijn...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bralo20 Bekijk Berichten
                        Ah, is daar een achterkant aan?

Bij een ongeval met menselijk leed kan het natuurlijk wel wat anders zijn...
                        dan komt de pliesie er bij.

Comment

dan komt de pliesie er bij.
                          toffe mensen zoals mcclane

Comment

Working...
                          X