Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Trams altijd voorrang

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Kzou da direct zien zitten om met die trolleys rond te rijden. Bvb just in 't stad en mee aan de tramdraden gaan hangen (die hangen er dan toch al), of is da onmogelijk? Elentriek is ni m'n sterkste vak. Nadeel is wel da we nimmer rond een obstakel kunnen dan. Wat nu een groot voordeel is tgo trams.

Weegt natuurlijk ni op tegen het feit dat het véél mileuvriendelijker is. Wanneer ik uit m'n halte rijd, kijk ik natuurlijk in m'n linkerspiegel om te zien of ik trug op de baan kan, en dan zie ik echt zo'n zwarte wolk vanonder opzij m'n bus komen. Bobo z'n hart zou nogal bloeden moest 'em da zien... denk ik dan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo Bekijk Berichten
      België was een koploper op gebied van experimenten met aardgasbussen, en heeft er veel problemen mee gehad. Nu staat het op punt, en is het in het buitenland populair maar de belgische politiek wil er nu nog maar weinig over weten.

Spijtig, maar we hebben nog steeds LPG en hybride als toekomstig "alternatief".
      och binnenkort rijdt de eerste fuel cell in belgië

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door chevy Bekijk Berichten
        Kzou da direct zien zitten om met die trolleys rond te rijden. Bvb just in 't stad en mee aan de tramdraden gaan hangen (die hangen er dan toch al), of is da onmogelijk? Elentriek is ni m'n sterkste vak. Nadeel is wel da we nimmer rond een obstakel kunnen dan. Wat nu een groot voordeel is tgo trams.

Weegt natuurlijk ni op tegen het feit dat het véél mileuvriendelijker is. Wanneer ik uit m'n halte rijd, kijk ik natuurlijk in m'n linkerspiegel om te zien of ik trug op de baan kan, en dan zie ik echt zo'n zwarte wolk vanonder opzij m'n bus komen. Bobo z'n hart zou nogal bloeden moest 'em da zien... denk ik dan.
        Das onmogelijk. Niet vergeten dat een tram zijn massa aan de grond heeft (de rails), en een trolleybus op één van de twee draden. De nadelen wegen niet op tegen de voordelen. Maar de kostprijs, das wel het grootste probleem.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bertds Bekijk Berichten
          Das onmogelijk. Niet vergeten dat een tram zijn massa aan de grond heeft (de rails), en een trolleybus op één van de twee draden. De nadelen wegen niet op tegen de voordelen. Maar de kostprijs, das wel het grootste probleem.

Mmm, vandaar dat het bij bussen ni metaal op metaal moet zijn. Volgens mij moeten er in deze tijden dan toch betere methodes zijn om milieuvriendelijk(er) te rijden. De kost is enorm hoog en al die werken om over draden te voorzien...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door B4_avant Bekijk Berichten
            och binnenkort rijdt de eerste fuel cell in belgië
            De belastingbetaler zal content zijn dat 'em daarvoor moet betalen, of misschien kunnen ze de prijs van de ticketjes (nog) ne keer omhoog doen, recht evenredig met de prijs van een h2-bus.

Gaan die al wat meer kilometers mee? Ik heb me laten vertellen dat die slechts 75.000 km meegingen. en hoeveel gaat een gewone bus mee? een miljoen km?
            A Twist of the Wrist

Comment

De belastingbetaler zal content zijn dat 'em daarvoor moet betalen, of misschien kunnen ze de prijs van de ticketjes (nog) ne keer omhoog doen, recht evenredig met de prijs van een h2-bus.

Gaan die al wat meer kilometers mee? Ik heb me laten vertellen dat die slechts 75.000 km meegingen. en hoeveel gaat een gewone bus mee? een miljoen km?
              De longen daarentegen........
              Aardgas dan maar.....
              of trolley

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oudbakske Bekijk Berichten
                De longen daarentegen........
                Aardgas dan maar.....
                of trolley

Hey, ik wil ook wel een beetje aan het milieu denken, maar dat ze verdorie een beetje moeite doen bij de regering om de gewone chauffeur aan te zetten tot milieu-vriendelijk rijden.

Als je moeite doet voor op lpg te rijden krijg je extra taks aangerekend.
                A Twist of the Wrist

Comment

gewone chauffeur
                  die gewone chauffeur heeft alternatieven genoeg, de staat moet zoeits niet sponsoren

we zijn in feite slim genoeg, alleen weten we het niet

Comment

Als je moeite doet voor op lpg te rijden krijg je extra taks aangerekend.
                    dan nog spaar je geld en weet je dat je ietwat beter bezig bent

zelfs als dat meer zou kosten moesten we dat gebruiken, neh

tis niet voor de staat of weet-ik-wat dat we moeten, maar voor onszelve

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                      dan nog spaar je geld en weet je dat je ietwat beter bezig bent

zelfs als dat meer zou kosten moesten we dat gebruiken, neh

tis niet voor de staat of weet-ik-wat dat we moeten, maar voor onszelve

ja, op zich wel, maar de meeste huidige lpg-rijders zijn meer groene dan gewone chauffeurs, de gewone automobilist rijdt diesel, al dan niet gechipt. en daar moet dringend verandering in komen.
                      A Twist of the Wrist

Comment

ja, op zich wel, maar de meeste huidige lpg-rijders zijn meer groene dan gewone chauffeurs, de gewone automobilist rijdt diesel, al dan niet gechipt. en daar moet dringend verandering in komen.
                        Ik denk dat de meeste lpg-rijders gewoon de naft te duur vinden en daarom een tank in hun amerikaan smijten dan dat ze bewust voor groen kiezen hoor

Comment

Ik herinner mij een oud arrest van het Hof van Beroep van Gent...

Een auto dwarste de tramlijn en werd aangereden door de tram.
                          De tram was in fout want de autochauffeur kon er normaliter op rekenen dat de tram ging stoppen omdat 20 meter terug een tramhalte was met 3 personen die erop wilden.
                          De tram is echter gewoon doorgereden en heeft aldus inbreuk gepleegd op een Koninklijk Besluit krachtens dewelke hij deze erop moest laten.

Dus niet auto maar tram in fout.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ModaleTurk Bekijk Berichten
                            Ik herinner mij een oud arrest van het Hof van Beroep van Gent...

Een auto dwarste de tramlijn en werd aangereden door de tram.
                            De tram was in fout want de autochauffeur kon er normaliter op rekenen dat de tram ging stoppen omdat 20 meter terug een tramhalte was met 3 personen die erop wilden.
                            De tram is echter gewoon doorgereden en heeft aldus inbreuk gepleegd op een Koninklijk Besluit krachtens dewelke hij deze erop moest laten.

Dus niet auto maar tram in fout.
                            Prachtig, en zo zijn we terug on-topic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frankie Loosveld Bekijk Berichten
                              er zijn een paar uitzonderingen op de algemene voorrang die trams hebben. FramF zal hier straks wel binnenhuppelen om 't uit te leggen. die kerel heeft toch niets anders te doen.
                              Ondanks het feit dat ik inderdaad niets anders te doen heb, heb ik toch geen weet van uitzonderingen.

Mvg,
                              FramF

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                                verkeerslichten al zeker
                                Verkeerslichten zij toch geen "uitzonderingen op de algemene voorrang die trams hebben" ?
                                Of hangt dat van de interpretatie af ?

Comment

trams hebben hun eigen verkeerslichten.
                                  Trams moeten zich volgens mij houden aan de Wegcode voor wat betreft de verkeerslichten (en dan bedoel ik de gewone lichten die ook voor auto's gelden).
                                  Uiteraard hebben de trams bijna altijd eigen verkeerslichten.

Comment

een van de uitzonderingen is volgens mij een tram die de baan dwarst, bijvoorbeeld om van de middenberm in te slaan in een zijstraat. 't kan zijn dat ik me vergis, ik laat het over aan de immer van vriendelijkheid én eruditie overlopende FramF om een behoorlijk lijstje van uitzonderingen te plaatsen.
                                    't Zou kunnen, maar ik denk toch dat een tram dan voorrang heeft.

Is er in Deurne niet zo'n situatie (o.a. tram ; niet zo heel ver van een berucht frituur? Dan zullen er hier zeker ervaringsdeskundigen zijn.

Comment

het onderste kan ook een verticale of schuine streep zijn, afhankelijk van de rijrichting van de verschillende trams. meestal op plaatsen waar én wissels én lichten zijn, is het een complex geheel.
                                      In mijn tijd bestonden de verkeerslichten van trams in Antwerpen en omstreken nog uit (als ik me niet vergis) vier witte lichjes, drie bovenaan en een onderaan (in het midden).

Dus ongeveer zo:

OOO
                                      OO

Drie bovenste branden = rood
                                      Middenste boven + onderste branden = groen om rechtdoor te rijden
                                      Linkse of rechtse boven + onderste branden = groen om links of rechts af te slaan.

Volgens mij is het nu afhankelijk van stad tot stad (lees: uitbater)

Mvg,
                                      FramF
                                      Last edited by ; 04/01/2007, 16:01. Reden: onderste bolletje stond niet op z'n plaats

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Freude am Fahren Bekijk Berichten
                                        't Zou kunnen, maar ik denk toch dat een tram dan voorrang heeft.

Is er in Deurne niet zo'n situatie (o.a. tram ; niet zo heel ver van een berucht frituur? Dan zullen er hier zeker ervaringsdeskundigen zijn.
                                        wel, ik had eenzelfde locatie in gedachten. aan de Jan de Voslei zou er ook iets vreemd aan de hand zijn, en dan heb ik het niet over de afkomst van de meeste bewoners aldaar.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Freude am Fahren Bekijk Berichten
                                          Trams moeten zich volgens mij houden aan de Wegcode voor wat betreft de verkeerslichten (en dan bedoel ik de gewone lichten die ook voor auto's gelden).
                                          Uiteraard hebben de trams bijna altijd eigen verkeerslichten.
                                          en wat als een tram eerder groen krijgt dan de auto's? begaan zij dan een zware overtreding? in Mortsel lijkt het mij dat de tram eerst doorgang krijgt, en dan pas de auto's.

Comment

Working...
                                          X