Het hing al een tijdje in de lucht, maar nu is het officieel. Bedrijfswagens worden duurder voor ondernemingen. Wanneer er - zoals voorgesteld in de nota Di Rupo - een aanpassing komt aan de berekening van het voordeel van alle aard is nog onduidelijk, maar vanaf vandaag kunnen ondernemingen minder btw recupereren op de aankoop of leasing van een bedrijfswagen.
Tot op de dag van vandaag geldde de regeling dat ondernemingen 50% van de btw op de aankoop of leasing van een personenwagen fiscaal konden aftrekken, wegens het verondersteld privé-gebruik van een bedrijfswagen. Op dat privé-gebruik was ook nog btw verschuldigd, gebaseerd op het belastbaar voordeel voor de werknemer. Dat voordeel wordt geraamd door een forfaitair bepaald aantal kilometer (5.000 km voor een woonwerkafstand kleiner of gelijk aan 25 km; 7.500 km voor een woonwerkafstand groter dan 25 km) te vermenigvuldigen met de CO2-uitstoot en een CO2-coëfficiënt. Door die relatief lage forfaitkilometers, vielen de extra btw-kosten voor een onderneming al bij al mee.
Werkelijke privé-kilometers
Vandaag meldt de krant De Tijd echter dat het Hoofdbestuur van de Btw-Administratie een nieuwe richtlijn uitstuurde. Die baseert zich op de wetswijziging van 1 januari 2011 en stelt dat voor de berekening van de btw op het prive-gebruik van de bedrijfswagen moet worden uitgegaan van de werkelijk afgelegde privé-kilometers (inclusief woon-werkverplaatsingen) in plaats van de forfaitair geraamde kilometers.
Vermits die werkelijke kilometers veelal een stuk hoger liggen dat de forfaitaire kilometers, vallen de btw-kosten voor een onderneming dus een stuk hoger uit, tot honderden euro's per jaar per bedrijfswagen.
Al voor 2011
Bovendien - zo stelt de richtlijn - moet de wetswijziging al dit jaar worden toegepast. Dat betekent een onverwachtse meerkost voor dit boekjaar voor heel wat bedrijven en vergt bovendien een hele administratieve aanpassing. Elk geval moet apart bekeken worden, zowel door het bedrijf als door de belastingcontroleurs.
Of en wanneer het voordeel van alle aard voor de werknemer dezelfde hervorming te wachten staat is onduidelijk, alsook de manier waarop de werkelijke kilometers zullen moeten worden geregistreerd.
(Bron: De Tijd, eigen berichtgeving)
Tot op de dag van vandaag geldde de regeling dat ondernemingen 50% van de btw op de aankoop of leasing van een personenwagen fiscaal konden aftrekken, wegens het verondersteld privé-gebruik van een bedrijfswagen. Op dat privé-gebruik was ook nog btw verschuldigd, gebaseerd op het belastbaar voordeel voor de werknemer. Dat voordeel wordt geraamd door een forfaitair bepaald aantal kilometer (5.000 km voor een woonwerkafstand kleiner of gelijk aan 25 km; 7.500 km voor een woonwerkafstand groter dan 25 km) te vermenigvuldigen met de CO2-uitstoot en een CO2-coëfficiënt. Door die relatief lage forfaitkilometers, vielen de extra btw-kosten voor een onderneming al bij al mee.
Werkelijke privé-kilometers
Vandaag meldt de krant De Tijd echter dat het Hoofdbestuur van de Btw-Administratie een nieuwe richtlijn uitstuurde. Die baseert zich op de wetswijziging van 1 januari 2011 en stelt dat voor de berekening van de btw op het prive-gebruik van de bedrijfswagen moet worden uitgegaan van de werkelijk afgelegde privé-kilometers (inclusief woon-werkverplaatsingen) in plaats van de forfaitair geraamde kilometers.
Vermits die werkelijke kilometers veelal een stuk hoger liggen dat de forfaitaire kilometers, vallen de btw-kosten voor een onderneming dus een stuk hoger uit, tot honderden euro's per jaar per bedrijfswagen.
Al voor 2011
Bovendien - zo stelt de richtlijn - moet de wetswijziging al dit jaar worden toegepast. Dat betekent een onverwachtse meerkost voor dit boekjaar voor heel wat bedrijven en vergt bovendien een hele administratieve aanpassing. Elk geval moet apart bekeken worden, zowel door het bedrijf als door de belastingcontroleurs.
Of en wanneer het voordeel van alle aard voor de werknemer dezelfde hervorming te wachten staat is onduidelijk, alsook de manier waarop de werkelijke kilometers zullen moeten worden geregistreerd.
(Bron: De Tijd, eigen berichtgeving)
Comment