Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Snelheden

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Snelheden

Hallo

opt werk bij mij is er een kleine discussie ontstaan over de toegestane snelheden.

voor zover ik weet

speelzone (ander woord? :p) 20
    School & stad zelf 30
    bebouwde kom 50
    niet bebouwde kom 90?
    autosnelweg (aparte rijvakken en tegengangers gescheiden met een berm)120

dit zijn de snelheden? (indien er geen borden staan natuurlijk)
    nu de discussie ging erom dat als je buiten de bebouwde kom rijd je 70 maar mag en ik zei 90.

Dus in het kort klopt het hierbovenstaande of moet 70km/u nog in mijn lijstje?

alvast bedankt

Buiten de bebouwde kom is de toegestane snelheid 90 kmh, tenzij
    • anders aangegeven (kan 60, 70, 80 kmh zijn)
    • je op een weg rijdt met minstens twee rijvakken in elke richting, gescheiden door een vaste middenberm (dan mag je 120 kmh)

Bebouwde kom is 50,
    zone 30 is 30
    speelzone .. geen idee, speelt ook geen rol
    1963 Land Rover Series IIa
    1994 Mercedes SL320
    2015 Land Rover Discovery SDV6
    2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

BINNEN DE BEBOUWDE KOM

- is de snelheid beperkt tot 50 km per uur.
      - tot 45 km per uur voor de bromfietsen klasse B.
      - tot 25 km per uur voor de bromfietsen klasse A.
      - Op sommige openbare wegen (zowel binnen als buiten de bebouwde kom) kan een lagere of hogere snelheidsbeperking opgelegd of toegelaten worden door het verkeersbord C43.

Wat als een verkeersbord C43 (70 km/uur) voor het bord F1 (begin bebouwde kom) staat?

- Het bord C43 vervalt bij het eerstvolgende kruispunt.
      - Het aanwijzingsbord F1 duidt het begin van een bebouwde kom aan.
      - De verkeersregel (art.11.1) zegt: 'In de bebouwde kom is de maximum toegelaten snelheid 50 km/uur.
      - Het verkeersreglement zegt dat verkeersborden boven verkeersregels gaan.
      Men zou dus logischerwijze kunnen aannemen dat de rode wagen op onze schets in de bebouwde kom 70 km/uur mag rijden tot het eerstvolgende kruispunt.
      Het Hof van Cassatie heeft echter in een arrest bepaald dat een verkeersbord C43 (in tegenstelling tot wat de straatcode bepaalt) niet tot aan het volgende kruispunt geldt indien er tussen die C43 en dat volgend kruispunt een verkeersbord F1 staat.

Staat het bord C43 pal boven het bord F1 (begin bebouwde kom)(dus op dezelfde paal), dan geldt de opgelegde snelheidsbeperking binnen de hele bebouwde kom.

Goed om weten:

Het verkeersbord C43 MAX 50 KM/UUR en een onderbord HERHALING

Op sommige plaatsen zie je een verkeersbord C43 MAX 50 KM/UUR staan en daaronder een onderbord met de tekst "HERHALING"

Toch heb je daarvoor geen bord C43 MAX 50 KM/UUR zien staan.
      Hoe komt het dan dat er HERHALING staat?

Wanneer binnen de bebouwde kom (waar je normaal slechts 50 km/uur mag rijden) een bord C43 staat waardoor je sneller mag rijden (voorbeeld 80 km/uur) dan geldt die hogere maximumsnelheid tot aan het eerstvolgende kruispunt.
      Voorbij dat kruispunt mag je dus opnieuw maar 50 km/uur rijden omdat je nog steeds binnen de bebouwde kom rijdt.
      Om je daaraan te herinneren plaatst men voorbij dat kruispunt een bord C43 MAX 50 KM/UUR en een onderbord HERHALING

BUITEN DE BEBOUWDE KOM

1. Het verkeersbord C43.

- Het verbod geldt tot (en met) het eerstvolgde kruispunt of vervalt eerder door een ander verkeersbord C43 of het verkeersbord C45 of C46.

2. Maximaal 120 km per uur:

a. Op autosnelwegen.

. Maar op autosnelwegen mogen slechts 90 km/uur rijden:
      - Voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa (M.T.M.) van meer dan 7,5 ton.
      - Autobussen en autocars.
      . Defecte wagen die voortgesleept wordt: maximaal 25 km/uur.

b. Andere wegen:

Op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken, waarvan er tenminste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting, voor zover de rijrichtingen anders dan door wegmarkeringen gescheiden zijn. (Dus geen witte doorlopende streep)

c. Uitzondering C43

Het verkeersbord C43 kan natuurlijk lagere snelheidsbeperkingen opleggen.

3. Maximum 90 km per uur:

A.
      Op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er tenminste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting en de rijrichtingen gescheiden zijn door wegmarkeringen.
      B.
      Op de andere openbare wegen.

De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit de aard van het voertuig (vb bromfiets klasse B slechts 45 km/uur) blijven van toepassing.

Comment

Wat kost een overtreding? (Vanaf 31 maart 2006)

1/ Plaatsen waar de snelheid beperkt is tot 20, 30 of 50 km/uur:
        - Je rijdt minder dan 10 km/h te veel: 50 euro.
        - Vanaf 10 km/h te veel: 10 euro per kilometer te veel.
        - Vanaf 30 km/h te veel: 220 euro + naar de rechter voor een rijverbod.

2/ Plaatsen waar de snelheid beperkt is tot 70, 90 of 120 km/uur:
        - Vanaf 10 km/h te veel: 5 euro per kilometer te veel.
        - Vanaf 40 km/h te veel: 220 euro + naar de rechter voor een rijverbod.

Goed om weten:

De maximum toegelaten snelheid is niet altijd een aangepaste snelheid.
        Een bestuurder die zich mooi aan de opgelegde snelheidslimieten houdt, kan toch een gevaar zijn op de weg als hij zijn snelheid niet aanpast aan de omstandigheden.
        Waar of wanneer moet je de snelheid matigen?
        - Bij weersomstandigheden zoals regen, sneeuwval of mist;
        - Bij het naderen van een file, wegenwerken, een verkeersongeval of een oversteekplaats;
        - Wanneer je met een voertuig rijdt dat zwaar beladen is;
        - In een zone met veel voetgangers en fietsers.

Regen, sneeuw, mist, ijzel. (Tips rijbewijs Nederland)
        - Regen: Bij regenweer moet je meer afstand houden van je voorganger en trager rijden omdat de zichtbaarheid sterk vermindert. Ook de wegmarkeringen vervagen en 's nachts worden ze vaak onzichtbaar.
        - Sneeuw: Sneeuw betekent niet alleen een glad wegdek, maar ook de wegmarkeringen verdwijnen onder de sneeuwlaag. Hevige sneeuwval belemmert daarenboven de zichtbaarheid. Traag rijden is noodzakelijk en enkel je voertuig gebruiken als het echt noodzakelijk is.
        - Ijzel: Het lijkt alsof het regent en plots is het wegdek spiegelglad. Auto rijden wordt haast onmogelijk en het enige wat je kan doen om brokken te vermijden is zo vlug mogelijk stoppen.
        - Mist: Bij mistig weer halveer je minstens je snelheid en verdubbel je de afstand. Is de mist plots zeer dik, dan rijd je best met het raam open, zodat je het overige verkeer kunt horen.

bron

Comment

Het is trouwens een woonerf/erf waar de snelheid tot 20km/u beperkt is .

Comment

maar in het centrum zelf is het 30 niet?

Ik meen te herinneren dat in Brugge je maar 30km/u mag rijden dus vermoed ik dat dit overal zo is?

(niet dat ik ooit met een wagen in het stad kom maar toch interessant om te weten)

alvast bedankt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlaCkBirD

Ik meen te herinneren dat in Brugge je maar 30km/u mag rijden dus vermoed ik dat dit overal zo is?

(niet dat ik ooit met een wagen in het stad kom maar toch interessant om te weten)

alvast bedankt
              Neen, 't is altijd 90 tenzij anders aangeduid, bvb. d.m.v. een bord bebouwde kom, een bord zone "30", een rond bord "70",... . Ik weet niet wat er in Brugge staat, maar over 't algemeen is 't toch 50 in de stedelijke centra.
              Life's too short. Not to. Live it.
              1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
              2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
              2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
              2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

Comment

Een bebouwde kom is normaalgezien 50 kmh; maar in sommige steden (Brugge, Kortrijk, ..) geldt "intra muros" inderdaad een beperking tot 30 kmh. Niet dat er daar zich veel mensen aan houden, maar soit.
                1963 Land Rover Series IIa
                1994 Mercedes SL320
                2015 Land Rover Discovery SDV6
                2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

Waar er geen flitskast of iets met een blauwe streep te zien is, mag je zelf de snelheid kiezen

Comment

alvast bedankt
                    Alleen als er bordjes zone 30 staan he

Anders altijd 50.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Glenn C

1/ Plaatsen waar de snelheid beperkt is tot 20, 30 of 50 km/uur:
                      - Vanaf 10 km/h te veel: 10 euro per kilometer te veel.
                      - Vanaf 30 km/h te veel: 220 euro + naar de rechter voor een rijverbod.

2/ Plaatsen waar de snelheid beperkt is tot 70, 90 of 120 km/uur:
                      - Vanaf 10 km/h te veel: 5 euro per kilometer te veel.
                      - Vanaf 40 km/h te veel: 220 euro + naar de rechter voor een rijverbod.
                      Ik weet niet waar je dit haalt, maar dit klopt niet helemaal.
                      Bijvoorbeeld: Het kan best zijn dat je ergens zit waar de snelheidbeperking 50 is, maar je toch niet in de bebouwde kom zit. De boetentarieven die jij opgeeft kloppen dan niet.
                      Het is ook niet gezegd dat je boete 220euro is als je 30 of resp. 40km/u teveel rijdt.

Aangepast:

1/ binnen bebouwde kom, in zone 30, schoolomgeving, erf en woonerf:
                      - Tot 10 km/h te veel: 50 euro.
                      - Vanaf meer dan 10 km/h te veel: 50 euro + 10 euro per bijkomende kilometer te veel.
                      - + 30 km/h te veel: sowieso naar de rechter die de boete bepaald (55-2750euro) + rijverbod (8 dagen tot 5 jaar) + mogelijke intrekking rijbewijs

2/ op alle andere wegen:
                      - Tot 10 km/h te veel: 50 euro.
                      - Vanaf meer dan 10 km/h te veel: 50 euro + 5 euro per bijkomende kilometer te veel.
                      - + 40 km/h te veel: sowieso naar de rechter die de boete bepaald (55-2750euro) + rijverbod (8 dagen tot 5 jaar) + mogelijke intrekking rijbewijs

En dan ben ik nog bijlange niet volledig. Een mooi overzicht vind je hier terug :

Comment

@ Lord Tom: ik heb het ook maar van die site he .

Comment

Working...
                        X