Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Grote ergernis op autokeuring

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Ik heb nog nooit last gehad met de keuring. En de mijne nadert nu toch al de 260.000km. 'k Ben wel al 's mogen teruggaan omwille van verkeerd afgestelde lichten, maar daar hadden ze gelijk in. En de jaarlijkse opmerking over 't feit dat de motor een beetje "zweet" aan de onderkant krijg ik ook altijd, maar daar hangt nu eenmaal altijd een vochtige olieplek. Dus die opmerking is niet onterecht.

Ook met de ex-wagen van mijn vader hebben we nooit iets vreemds aan de hand gehad, en die had aan 't einde toch ook 200k km. Dit jaar moet de MG voor de eerste keer gaan; 't ding heeft net geen 50.000km, dus dat zal wel snor zitten.

Welk keuringscentrum heb je bezocht, fjanssen ?
    Ik heb immers de indruk dat ze in Alken vrij laks zijn. Ik ben een keertje geweest met vrij versleten remblokjes achteraan, en toch hadden ze er niks over gezegd. Idem voor de brandblusser... ik heb er gewoon geen, en dat hebben ze nog nooit opgemerkt. Ik heb eerder de indruk dat ze te weinig mankementen opmerken dan te veel. Mss dat dit elders juist het tegenovergestelde is ?
    Life's too short. Not to. Live it.
    1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
    2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
    2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
    2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

Comment

• Hangt misschien ook af van het "lawaai" dat iemand voortbrengt als hij zijn wagen aanbiedt?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
        Hangt misschien ook af van het "lawaai" dat iemand voortbrengt als hij zijn wagen aanbiedt?
        Het lawaai ?
        Meer dan een vriendelijke goeiendag aan elk van die mannen zeg ik niet hoor.

Ik rij binnen, geef mijn documenten af... en voor de rest laat ik hen hun werk doen.
        Ik wandel gewoon mee met mijn auto terwijl ze 'm door de testbaan rijden.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door sibi Bekijk Berichten
          Het lawaai ?
          Meer dan een vriendelijke goeiendag aan elk van die mannen zeg ik niet hoor.

Ik rij binnen, geef mijn documenten af... en voor de rest laat ik hen hun werk doen.
          Ik wandel gewoon mee met mijn auto terwijl ze 'm door de testbaan rijden.
          Doe ik ook, maar ik veronderstel dat, als men binnenkomt en die mannen direct ne keer gaat zeggen wat ze wel en wat ze niet kunnen of mogen, ze wel eens op hun "sjiek" gaan bijten en ne keer de puntjes op de I gaan zetten. 't Is dat wat ik bedoel met "lawaai".

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door sibi Bekijk Berichten
            Welk keuringscentrum heb je bezocht, fjanssen ?
            Ik heb immers de indruk dat ze in Alken vrij laks zijn. Ik ben een keertje geweest met vrij versleten remblokjes achteraan, en toch hadden ze er niks over gezegd. Idem voor de brandblusser... ik heb er gewoon geen, en dat hebben ze nog nooit opgemerkt. Ik heb eerder de indruk dat ze te weinig mankementen opmerken dan te veel. Mss dat dit elders juist het tegenovergestelde is ?
            Laks is Alken
            Dan is d'r veel veranderd, mijna pa ging vroeger altijd in Alken, en was d'r NOOIT van den eerste keer door, steeds voor de kleinste prul afgekeurd!
            Ze hebben d'r zelfs ooit eens mee nen hamer door de bodemplaat van den auto geslagen!
            Nu gaan we altijd naar Heers, nog nooit een probleem gehad daar.

Wat die brandblusser betreft, dat bekijken ze op de keuring niet (enkel bij tweedehandskeuring).
            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
              Doe ik ook, maar ik veronderstel dat, als men binnenkomt en die mannen direct ne keer gaat zeggen wat ze wel en wat ze niet kunnen of mogen, ze wel eens op hun "sjiek" gaan bijten en ne keer de puntjes op de I gaan zetten. 't Is dat wat ik bedoel met "lawaai".
              wees daar maar zeker, de grootste praatjesmakers worden het hardst gecontroleerd. Vriendelijk zijn en ne goeiedag zeggen doet geen zeer en kost bovenal geen geld.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                Wat die brandblusser betreft, dat bekijken ze op de keuring niet (enkel bij tweedehandskeuring).
                Het zou nochtans wel moeten.

Vanop goca.be:
                De keuring omvat een aantal onderdelen afhankelijk van de verplichte uitrusting van het gekeurde voertuig.

1. De identificatie van het voertuig (kentekenplaat, chassisnummer)
                2. De milieutest:
                * dieselrookmeting voor dieselmotoren
                * meting van uitlaatgassen bij benzinemotoren
                3. De reminstallatie (bedrijfsrem, hulprem, parkeerrem)
                4. De stuurinrichting
                5. Het zicht (ruiten, achteruitkijkspiegel, ruitenwisser,...)
                6. De lichten (grootlicht, dimlicht, breedtelicht, achterlicht, markeringslichten,...)
                7. De assen, wielen, banden en ophanging
                8. Het chassis en het koetswerk
                9. De binneninrichting (veiligheidsgordels, zitplaatsen, ...)

De onderdelen of elementen van de verplichte uitrusting worden gekeurd conform de voorschriften (reglementair en technisch). De onderdelen die belangrijk zijn voor de verkeersveiligheid worden ook op hun bevestiging en slijtage gekeurd. Op die manier kan men de eventuele gevaren detecteren.
                Vanop http://www.wegcode.be/wet.php?wet=22&node=art70 :
                5° De blustoestellen moeten op een steun staan en op een in het oog vallende en gemakkelijk te bereiken plaats zijn aangebracht. Ten minste één blustoestel moet zich binnen het bereik van de bestuurder bevinden. De blustoestellen moeten bedrijfswaardig zijn.
                De steun van het blustoestel moet aan het voertuig zijn vastgemaakt en het afnemen van het toestel van zijn steun mag niet meer dan 10 seconden in beslag nemen.
                Ik heb wel een blusser, maar die ligt gewoon los in een bakje in de koffer, alleszins vér buiten het bereik van de bestuurder.
                Maar die blusser is maar een detailke natuurlijk. 't Is niet alsof mijn wagen hierdoor een gevaar op de weg wordt, toch ?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door B4_avant Bekijk Berichten
                  wees daar maar zeker, de grootste praatjesmakers worden het hardst gecontroleerd. Vriendelijk zijn en ne goeiedag zeggen doet geen zeer en kost bovenal geen geld.
                  Voila. En er is nog geen enkele 'uitgevlogen' omdat er iemand vriendelijk ne goeien dag zei.

Comment

• Last edited by ; 04/01/2014, 19:18.

Comment

En dat ben ik ook en algemeen mag ik niet klagen over de keuringsmensen (enkele uitzonderingen nagelaten) maar ik haat het dus als sommige keurders geen communicatie doen met hun "klanten", dan kom je buiten en staat er bv vermeld olie of kloeistoflek (ook al heb ik dan een groen kaart), is het dan zo een grote moeite voor de keurder in de put om te melden waar zich dat bevindt.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door fjanssen Bekijk Berichten
                        Wie zegt dat ik 'n halve Hollander ben....sterker nog, 1/3de Hollander....

FF nog een reactie op een latere post weliswaar van iemand anders...

Tja en dat 1/3de Hollander bepaald ook het waarom dat ik net één wagen op deze Belgische plaat rijd....en dat heeft uiteraard maar één gegronde reden...Deze wagen is in de andere landen niet interessant qua vaste lasten...en is hier het goedkoopste om te rijden....Tja, je moet natuurlijk op de kleintjes blijven letten..

Gr.
                        je bent duidelijk een hele hollander, staat het Belgisch keuringsysteem je niet aan, schrijf je voertuig dan in Nederland in of hou op met kankeren op mensen die jij niet wilt begrijpen

Comment

• Mijn broers Saxo werd vandaag afgekeurd omwille vd achterste schokdempers. Nu moet je weten dat deze week de volledige achtertrein werd vernieuwd,dus inclusief schokdempers. Dit alles origineel Citroen!!! Begrijpe wie begrijpen kan.
                          Amateurisme zoals het station in Ieper gekend is??
                          R.I.P. Murphy 16/06/2003 - 08/07/09
                          Mitsubishi Lancer Evo6 RS
                          Mercedes-Benz ML 320 CDi

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Vanni Bekijk Berichten
                            Mijn broers Saxo werd vandaag afgekeurd omwille vd achterste schokdempers. Nu moet je weten dat deze week de volledige achtertrein werd vernieuwd,dus inclusief schokdempers. Dit alles origineel Citroen!!! Begrijpe wie begrijpen kan.
                            Alles op mijne Saxo is al even oud als den auto zelf (10 jaar in augustus of september), en ben nog nooit afgekeurd. Eind januari d'r nog door geraakt.
                            Wat die schokdempers betreft, zet mijn banden altijd wat zachter als ik naar de keuring ga, en nog nooit problemen mee gehad
                            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Vanni Bekijk Berichten
                              Mijn broers Saxo werd vandaag afgekeurd omwille vd achterste schokdempers. Nu moet je weten dat deze week de volledige achtertrein werd vernieuwd,dus inclusief schokdempers. Dit alles origineel Citroen!!! Begrijpe wie begrijpen kan.
                              saxo's wegen te weinig vanachter. Die bakjes mag je eigenlijk niet verlagen of laagprofielbandjes onderleggen.

Tips:
                              bandenspanning naar 1.8 bar
                              vragen om op de achterbank te mogen plaatsnemen
                              volle naftbak

Comment

• of eens goed gaan luisteren bij de garagist of hij niet "per ongeluk" de oude dempers weer gestoken heeft.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door tuscani Bekijk Berichten
                                  of eens goed gaan luisteren bij de garagist of hij niet "per ongeluk" de oude dempers weer gestoken heeft.
                                  tis een citroën, geen ford

Comment

tis een citroën, geen ford
                                    bwoah, ik heb nog nooit dempers moeten vervangen op één van men wagens. dus als ze bij citroen kapot gaan....

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door fjanssen Bekijk Berichten
                                      Wie zegt dat ik 'n halve Hollander ben....sterker nog, 1/3de Hollander....

FF nog een reactie op een latere post weliswaar van iemand anders...

Tja en dat 1/3de Hollander bepaald ook het waarom dat ik net één wagen op deze Belgische plaat rijd....en dat heeft uiteraard maar één gegronde reden...Deze wagen is in de andere landen niet interessant qua vaste lasten...en is hier het goedkoopste om te rijden....Tja, je moet natuurlijk op de kleintjes blijven letten..

Gr.
                                      tja frank
                                      er zijn hier een paar speciale mannen .
                                      ps ben jij frank jansen van

Comment

• Onder het motto: als het goed is zeggen we het ook.

Gisteren met de S4 naar de keuring voor verkoop geweest. Super aardige gasten die zelf half op de auto stonden te spritzen. Zo kan het dus ook. Zalig.

Comment

• vandaag ook naar de keuring
                                          met slecht afgeregelde lichten en verkeerde banden (215/45/17)

dus rode kaart voor de lichten
                                          de banden hebben ze zo gelaten omdat die toch bijna versleten waren .
                                          en ik heb er mij een beetje uitgeluld dat ik volgende maand sowieso achter nieuwe banden ging

Comment

Working...
                                          X