Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lichten uit langs Vlaamse snelwegen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Fastastic Bekijk Berichten
    wat een dom idee om alle lichten te doven... gisteravond naar Antwerpen gereden via autostrade... en zeker 4 putten niet gezien en ingereden
    En? Wanneer is de begrafenis?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen_M5 Bekijk Berichten
      Echt hé. Gisteren ook een heel stuk in den donkeren gereden, en dan nog met zware regenval. Met als gevolg dat je de lijnen op de weg niet meer ziet.
      de verkeerde lijnen, uitgeschraapd of zwart overspoten na wegenwerken of veranderde wegsituatie, zie je bij donker en zware regenval wél

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bompa Bekijk Berichten
        LED-technologie is nog niet klaar om op deze wijze te gebruiken dacht ik.
        O Jawel

Denk dat ze dat op de A2 in Engeland al gebruiken. Vind ik supervet, je kan mooi de vorm van de weg volgen, maakt niet veel lichtpollutie, je ziet wat je moet ziet.

Oorspronkelijk geplaatst door TurboBoost Bekijk Berichten
        Openbare verlichting scheelt verkeersslachtoffers

7 juli 2011 | Actueel, Verkeersveiligheid | 603 keer bekeken, 31 keer vandaag Openbare verlichting kan het aantal verkeersongevallen met vele tientallen procenten terugdringen. Op sommige wegen daalt het aantal dodelijke ongevallen met bijna 90%, zo blijkt uit Noors onderzoek.

In de nieuwe Factsheet ‘Openbare verlichting’ zet de SWOV de onderzoeksresultaten van de afgelopen jaren op een rij. Vooral een Noors onderzoek (gepubliceerd in het Handbook Of Road Safety Measures) komt tot opvallende conclusies.

Op voorheen onverlichte wegen daalt het aantal ongevallen spectaculair als verlichting wordt aangebracht. Dat geldt vooral het landelijk gebied. Dodelijke ongevallen verminderen daar tot -87%, ongevallen met gewonden met 26% en ongevallen met blikschade met 27%

.Maar ook binnen de bebouwde kom valt winst te behalen. Ongevallen met alleen blikschade op kruispunten verminderen in zowel landelijke als stedelijke gebieden met zo’n 30% als verlichting wordt aangebracht. Volgens de Noorse onderzoekers is het verlichten van wegen die voorheen onverlicht waren op de meeste wegen (uitgezonderd de autosnelweg) kosteneffectief vanaf een verkeersintensiteit van 15.000 voertuigen per dag of hoger.
        Onderzoek naar het dimmen van bestaande verlichting levert wisselende conclusies op.

Nederlands onderzoek uit 1998 meldt dat onder gunstige omstandigheden (lage verkeersintensiteit, droog weer) zonder problemen een veel lager lichtniveau gehanteerd kan worden, namelijk 20% van het normale niveau.

Een internationale analyse wijst echter uit dat een halvering van het verlichtingsniveau gepaard gaat met een toename van ongeveer 17% aan letselongevallen en 27% aan ongevallen met alleen blikschade.
        .
        .
        .Direct te bestellen bij Bol.com via Verkeersnet:

http://www.verkeersnet.nl/5533/openb...sslachtoffers/
        Relevantie nihil? Het gaat hier over alle wegen buiten autostrades :/

Ik heb dit jaar al meer in het buitenland - en dus 's nachts op onverlichte wegen - gereden, dan iets anders, en ik moet zeggen, ben wel voorstander. België is zo goed als het enigste land waar de lichten branden, helemaal onnodig. Vind het trouwens ook rustgevender
        Oorspronkelijk geplaatst door Alexis
        Was grappig om je bij het vertrekken elke 90° bocht al clutchdumpend scheef te zien nemen om je kar wat te sparen

Comment

deels akkoord maar daar staan katogen langs de wegen, is de belijning beter en zijn de borden van de afritten reflecterend
          hier zijn de borden nog al te vaak verlicht, en die doven dus mee met de verlichting en zie je ze dus niet

in gps tijden mss ni relevant

Comment

Meer nog, rondom het knooppunt in Lummen hebben ze zelfs nieuwe borden gezet met geïntegreerde verlichting... Per sjans gaan ze daar ook het licht aanlaten, maar ik ken ook genoeg knooppunten in Duitsland die heel wat scherper zijn (echte klaverbladen) zonder verlichting.

Comment

Allez, daarnet was het weer van dat. Zware regenval in het heengaan, veel opspattend water door groeven in de baan, onnozelaars die tegen 100 op het middenvak rijden en dan een andere die met een zwalpende caravan tegen 140 op het linkse vak voorbijvlamt en geen verlichting. Leuk rijden!

In het terugkeren dan weer een aantal pipo's (Duitser & Nederlander) die het per se nodig vonden om met hun grootlichten aan te rijden. Ik weet niet hoe dat voor de meeste mensen is maar wanneer zo iemand achter mij rijdt (zelfs met de achteruitkijkspiegel op nachtstand) zie ik gewoon een witte vlek die een paar seconden op m'n netvlies gebrand staat, super lastig.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yaqub Bekijk Berichten
                Allez, daarnet was het weer van dat. Zware regenval in het heengaan, veel opspattend water door groeven in de baan, onnozelaars die tegen 100 op het middenvak rijden en dan een andere die met een zwalpende caravan tegen 140 op het linkse vak voorbijvlamt en geen verlichting. Leuk rijden! .
                lijkt me even gevaarlijk met als zonder verlichting.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yaqub Bekijk Berichten

In het terugkeren dan weer een aantal pipo's (Duitser & Nederlander) die het per se nodig vonden om met hun grootlichten aan te rijden. Ik weet niet hoe dat voor de meeste mensen is maar wanneer zo iemand achter mij rijdt (zelfs met de achteruitkijkspiegel op nachtstand) zie ik gewoon een witte vlek die een paar seconden op m'n netvlies gebrand staat, super lastig.
                  idd je komt veel van die kiekens tegen, ook aan de overkant, die je zo dan verblinden. (ofwel zet ik dan ook men pharen op, ofwel doe ik men achterste mistlampen branden)

hetgeen ik wel doe als ik 's nachts zonder wegverlichting rij (enkel op autostrade natuurlijk) is men voorste mistlampen opzetten. die geven dan een heel goed beeld weer van wegmarkeringen en putten
                  wimoptiek.be op

Comment

"Verlichting op snelweg doven is gevaarlijk"

De verlichting op de snelweg doven is gevaarlijk wanneer het hevig regent zoals afgelopen weekend het geval was. Dat zeggen mobiliteitsorganisaties Touring en VAB in de Concentrakranten.

De Vlaamse snelwegen "zijn niet geschikt om de lichten in zo'n omstandigheden simpelweg uit te laten", luidt het. "Bij extreme regenval zoals afgelopen zaterdag moeten de lichten overal aan", betoogt Danny Smagghe van Touring.

Dat de Franse en Nederlandse snelwegen al jaren in het duister zijn gehuld 's nachts, vinden de organisaties geen argument. "In Nederland en Frankrijk gebruiken aannemers (...) fluisterasfalt. Dat mengsel kent een grove steentjesstructuur, waardoor het wegdek holtes heeft. Die holtes vangen bij hevige regenval het overtollige water op", zegt Maarten Matienko van VAB. Het Vlaamse wegdek bestaat echter voor 95 procent uit gesloten asfalt, dat amper water doorlaat, waardoor je bij hevige regenval een spekglad wegdek en opspattend water krijgt, vervolgt hij.

Onder meer de Wegpolitie kan vragen om 's nachts de verlichting op snelwegen toch aan te knippen, maar bij Touring en VAB zijn ze niet overtuigd.
                    Minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) heeft al laten weten dat het Vlaamse lichtplan kan worden bijgestuurd indien dat nodig zou blijken. (belga/sps) 17/08/11 04u01

HLN - Het Laatste Nieuws - Volg het nieuws op de nr1 nieuwssite in België, HLN.be brengt je het allerlaatste nieuws 24/24 en 7/7, uit binnen - en buitenland, evenals dichtbij met nieuws uit je eigen regio.

Comment

vind het wat zever. Heb op de meeste belgische snelwegen minder last van spray dan in duitsland, waar de wegen ook niet verlicht zijn. Was vrijdag zelfs zo erg dat ik mistlampen tijdens de regen nuttig vond. Terwijl ik dat in belgië altijd uiterst irritant vind. Dat nieuw stuk tussen aalst en affligem vind ik trouwens prachtig. Super strakke asfalt en niets nada noppes spray. Rest de vraag hoe dat er over 10 jaar nog zal bijliggen.
                      Oorspronkelijk geplaatst door Alexis
                      Was grappig om je bij het vertrekken elke 90° bocht al clutchdumpend scheef te zien nemen om je kar wat te sparen

Comment

Er zijn stukken in België waar ZOAB ligt en je dus nauwelijks nog waterspray ziet. Maar globaal gezien zijn de snelwegen in België niet aangepast om in het duister te rijden, itt tot de kattenogen gemonteerd tussen de rijvakken in Groot-Brittannië, de reflectoren naast de weg die onderhouden worden in NL en DE en het feit dat beide landen de laatste 10-15 jaar net investeren in snelwegverlichting.

Comment

De Belg is verwend en nu ze de lichten doven is het kommer en kwel. Deze morgen op de radio was er ne pippo van touring nog aan het zeveren. Ze leggen wel allemaal zonnepanelen op hun dak en recycleren regenwater. Is dat voor het milieu of voor hun portemenee? Met de lichten 's nachts te doven is het veel beter rijden dan voordien. En als het hard regent past ge uw snelheid aan. Neen gas blijven geven en dan kwakken ze op een boom. Geen medelijden mee.

Comment

HLN - Het Laatste Nieuws - Volg het nieuws op de nr1 nieuwssite in België, HLN.be brengt je het allerlaatste nieuws 24/24 en 7/7, uit binnen - en buitenland, evenals dichtbij met nieuws uit je eigen regio.

Eerst miljoenen investeren om overal verlichtingspalen te plaatsen, dan ze niet gebruiken om te besparen, en dan komen er dodelijke ongevallen van, die met de verlichting aan te vermijden waren. Belgisch zeker...
                            2012 Renault Megane RS

Comment

of erger : rijden we ons dood tegen een verlichtingspaal die niet gebruikt wordt

Comment

Iemand die aan 80km/h op de snelweg rijdt is in mijn ogen een gevaar op de weg. Iemand die dat in het stikdonker doet is levensmoe. Volgens wegen en verkeer zouden de lichten in het oude systeem ook uit zijn geweest dus daar zal het niet aan gelegen hebben.

Comment

+ YouTube Video
                                  ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.
                                  1996 Opel Corsa B Joy 1.2 - 1998 Opel Astra G Comfort 1.7TD - 1995 Opel Corsa B 1.4SI - 2001 Opel Astra G Coupé Bertoné Edition 1.8 - 2002 Opel Zafira A Sport 1.6 - 2005 Opel Vectra C Break Cosmo 1.9CDTI
                                  2006 Opel Corsa C Enjoy 1.2Twinport - 2009 Opel Insignia Sports Tourer Edition 2.0CDTI

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door McClane Bekijk Berichten
                                    + YouTube Video
                                    ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

En dat heeft met deze discussie wat? te maken????

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cash Bekijk Berichten
                                      http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...-snelweg.dhtml

Eerst miljoenen investeren om overal verlichtingspalen te plaatsen, dan ze niet gebruiken om te besparen, en dan komen er dodelijke ongevallen van, die met de verlichting aan te vermijden waren. Belgisch zeker...
                                      Yup. En als de lichten aan zijn, racen ze zich dood. Een zwaluw maakt de lente niet, wil je hier je punt bewezen dan moet je eerst statistisch relevante cijfers hebben.

Comment

Ik ben benieuwd naar die statistieken, want in jouw voorbeeld zijn het niet de gewone weggebruikers die zich dood rijden, terwijl dit geval er eentje was van brave trage rechtervakrijders die doodgereden werden door iemand die ook op het rechtervak braaf reed.

De racers rijden al langer met high beam assist en bi-xenon...

Comment

• Ik vind het goed dat de lichten uit zijn.
                                          Alleen : de prijs van den electriek die gewonnen wordt, mag wel gebruikt worden om katte-ogen te steken ipv die belachelijke plastieke paaltjes met een reflecterende verfdot erop. Kwestie van de weg te zien op voorhand in plaats van net voor je auto.

Nu op de autosnelweg is het licht uit, maar in de straat waar mijn ouders wonen (Doornstraat bij het wit kasteeltje) zat er vroeger een donker punt. Nu hebben ze daar lichten gezet om de veiligheid te promoten. Hoezo veiligheid?
                                          Voorheen : je remde en reed traag, want het is donker en er is een bocht met reflectoren aangeduid. Rij je te snel : de gracht kwam nader en je kon op tijd stoppen, want je reed niet te snel (en anders : pech, maar dat doe je maar 1 keer)
                                          Nu : remmen is voor janetten, want alles is verlicht zoals een landingsbaan. Resulaat : remmende lijnen over het asfalt zodat ze minder in de gracht zitten.

Leg uit : lichten aan = verhogen veiligheid.
                                          Leg uit : lichten aan in een bos is goed voor ...?

Leg ook uit, we willen geen sluipwegen aanleggen, mensen moeten de hoofdbanen gebruiken (lees Torhoutsesteenweg en Gistelsesteenweg).
                                          Daarom dat de bussen op de hoofdbanen stoppen op de baan, dat ze de Doornstraat verbreed hebben in het bos (nu kan je kruisen zonder van de weg af te moeten gaan). en hebben ze de verlichting vernieuwd (in een bos ).
                                          Uitleg van Brugge : het is voor de veiligheid en voor het milieu. Mensen zien de dieren beter in het donker en zullen ze niet doodrijden. Nachtdieren en licht gaan niet samen! Licht uit aub!

Comment

Working...
                                          X