Aangezien dit ook over het verkeer en meer specifiek de veiligheid in het verkeer gaat wil ik een nieuw topic openen waarbij ik eens een fotoreportage wil laten zien van een echte crash met een gewone personenwagen en een botsaborbeerder.
Iedereen kent ze maar weinigen weten wat nu het exacte doel is van deze toestellen, je ziet ze voordurend op de wegen maar voor wat dienen ze nu eigenlijk? Uiteraard dienen ze ter beveiliging van een (mobiele) werf maar evengoed is het doel de chauffeur te beschermen die op deze botsaborbeerder zou inrijden. Het gebruik van botsabsorbeerders is vastgelegd in het zogenaamd "Standaardbestek 250" maar kort kunnen we zeggen dat ze ingezet dienen te worden op wegen met 2x2 vakken of meer. Een botsabsorbeerder is niet zomaar een toestel dat je zelf kan maken, het is een getest en goedgekeurd toestel dat aan bepaalde vereisten dient te voldoen, welke deze vereisten zijn is ook weer netjes vastgelegd in de wet. Het komt erop naar dat een botsabsorbeerder moet voldoen aan de NCHRP 350 norm (Testlevel 1, 2 & 3)van de Federal Highway Administration in de Verenigde staten. Waarom nu juist een bepaling uit de US? Botsabsorbeerders (Truck Mounted Attenuators zoals ze ginder genoemd worden) werden vroeger voornamelijk in de USA gebruikt en pas later is het gebruik hier overgewaaid, aangezien de Amerikanen de ervaring en de kennis hadden werden de "NCHRP" normen ook hier wet.
Maar goed, een botsabsorbeerder die voldoet aan NCHRP 350 TL3 (zwaarste norm) moet in staat zijn om een voertuig met een massa van 2.000kg bij een snelheid van 100km/h veilig tot stilstand te brengen met geen of minimale verwondingen tot gevolg.
Op de DetaXPO beurs te Kortrijk werd door Dhr. Iserbyt, zaakvoerder van de firma ARISCO NV het initiatief genomen om een demonstratie te geven van het nut van de botsabsorbeerder. Tijdens de opening van de eerste editie van DetaXPO, een vakbeurs voor depannagebedrijven, etc... werd de demonstratie uitgevoerd voor het oog van een talrijk publiek. Om dit gedaan te krijgen diende eerst hemel en aarde bewogen te worden, alle botsabsorbeerders die voldoen aan de NCHRP norm zijn fabrikaat van Amerikaanse constructeurs die de toestellen door de Federal Highway Administration ter homologatie laten testen hebben... Ondanks de gunstige testresultaten blijft een Amerikaan altijd een Amerikaan en werd er negatief advies verleent om de demonstratie uit te voeren. Maar waar een wil is, is een weg zeggen ze en zo geschiedde... Deze ochtend was het dan zover, een personenwagen reed er met een snelheid van 80km/h (snelheid beperkt op vraag v/d hulpdiensten/organisatie) in op een botsabsorbeerder. Een korte droge slag en een kleine stofwolk verscheen en alles was achter de rug... De chauffeur, een stuntman uit Frankrijk, stapte na het "ongeval" netjes uit de wagen alsof er niets gebeurd was... De test werd uitgevoerd met een standaard personenwagen (Ford Scorpio) zonder verstevigingen.
Ik wil nog even het volgende meegeven: Als je je ooit in een situatie bevind waarbij een aanrijding met een botsabsorbeerder (quasi) onvermijdelijk is dan is het belangrijk om de aanrijding niet proberen te ontwijken, als er al slachtoffers vallen is het vaak omdat ze op het laatste moment nog het voertuig van de botsabsorbeerder proberen weg te sturen, meestal te laat waardoor het voertuig soms het kussen mist en op de vrachtwagen of elders terecht komt... Als je een aanrijding niet kan vermijden, probeer dan niet te sturen maar rij er gewoon frontaal op, op die manier heb je de meeste kansen om de aanrijding te overleven ZONDER noemenswaardig letsel (op voorwaarde natuurlijk dat je je aan de snelheid houdt.
Maar goed, genoeg geleuterd, tijd voor de foto's...
Even voorstellen en een korte test om te kijken of alles correct staat:


En hier gaan we...
Iedereen kent ze maar weinigen weten wat nu het exacte doel is van deze toestellen, je ziet ze voordurend op de wegen maar voor wat dienen ze nu eigenlijk? Uiteraard dienen ze ter beveiliging van een (mobiele) werf maar evengoed is het doel de chauffeur te beschermen die op deze botsaborbeerder zou inrijden. Het gebruik van botsabsorbeerders is vastgelegd in het zogenaamd "Standaardbestek 250" maar kort kunnen we zeggen dat ze ingezet dienen te worden op wegen met 2x2 vakken of meer. Een botsabsorbeerder is niet zomaar een toestel dat je zelf kan maken, het is een getest en goedgekeurd toestel dat aan bepaalde vereisten dient te voldoen, welke deze vereisten zijn is ook weer netjes vastgelegd in de wet. Het komt erop naar dat een botsabsorbeerder moet voldoen aan de NCHRP 350 norm (Testlevel 1, 2 & 3)van de Federal Highway Administration in de Verenigde staten. Waarom nu juist een bepaling uit de US? Botsabsorbeerders (Truck Mounted Attenuators zoals ze ginder genoemd worden) werden vroeger voornamelijk in de USA gebruikt en pas later is het gebruik hier overgewaaid, aangezien de Amerikanen de ervaring en de kennis hadden werden de "NCHRP" normen ook hier wet.
Maar goed, een botsabsorbeerder die voldoet aan NCHRP 350 TL3 (zwaarste norm) moet in staat zijn om een voertuig met een massa van 2.000kg bij een snelheid van 100km/h veilig tot stilstand te brengen met geen of minimale verwondingen tot gevolg.
Op de DetaXPO beurs te Kortrijk werd door Dhr. Iserbyt, zaakvoerder van de firma ARISCO NV het initiatief genomen om een demonstratie te geven van het nut van de botsabsorbeerder. Tijdens de opening van de eerste editie van DetaXPO, een vakbeurs voor depannagebedrijven, etc... werd de demonstratie uitgevoerd voor het oog van een talrijk publiek. Om dit gedaan te krijgen diende eerst hemel en aarde bewogen te worden, alle botsabsorbeerders die voldoen aan de NCHRP norm zijn fabrikaat van Amerikaanse constructeurs die de toestellen door de Federal Highway Administration ter homologatie laten testen hebben... Ondanks de gunstige testresultaten blijft een Amerikaan altijd een Amerikaan en werd er negatief advies verleent om de demonstratie uit te voeren. Maar waar een wil is, is een weg zeggen ze en zo geschiedde... Deze ochtend was het dan zover, een personenwagen reed er met een snelheid van 80km/h (snelheid beperkt op vraag v/d hulpdiensten/organisatie) in op een botsabsorbeerder. Een korte droge slag en een kleine stofwolk verscheen en alles was achter de rug... De chauffeur, een stuntman uit Frankrijk, stapte na het "ongeval" netjes uit de wagen alsof er niets gebeurd was... De test werd uitgevoerd met een standaard personenwagen (Ford Scorpio) zonder verstevigingen.
Ik wil nog even het volgende meegeven: Als je je ooit in een situatie bevind waarbij een aanrijding met een botsabsorbeerder (quasi) onvermijdelijk is dan is het belangrijk om de aanrijding niet proberen te ontwijken, als er al slachtoffers vallen is het vaak omdat ze op het laatste moment nog het voertuig van de botsabsorbeerder proberen weg te sturen, meestal te laat waardoor het voertuig soms het kussen mist en op de vrachtwagen of elders terecht komt... Als je een aanrijding niet kan vermijden, probeer dan niet te sturen maar rij er gewoon frontaal op, op die manier heb je de meeste kansen om de aanrijding te overleven ZONDER noemenswaardig letsel (op voorwaarde natuurlijk dat je je aan de snelheid houdt.
Maar goed, genoeg geleuterd, tijd voor de foto's...
Even voorstellen en een korte test om te kijken of alles correct staat:


En hier gaan we...

Comment