Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nummerplaten carrousel

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Nummerplaten carrousel

Ik heb 2 auto's (A en B) die allebei ingeschreven zijn op mijn naam. Ik heb nu een derde tweedehands auto gekocht: C.
    De bedoeling is dat ik de nummerplaat van auto A verwissel naar auto B, en de nummerplaat van auto B naar auto C. A zou ik daarna verkopen.

Ik weet dat het simpeler zou zijn om direct de plaat van A over te zetten op C, maar om allerlei redenen wil/kan ik dat niet.

Concreet moet ik dus geen nieuwe nummerplaat hebben. Ik moet mijn recente tweedehandsauto laten inschrijven met een nummerplaat die ik reeds heb (B). Dit kan geen probleem zijn. Maar dan moet ik de andere nummerplaat van de ene auto op mijn andere auto zetten. Wat is hiervoor de procedure? En de kosten????

Ik heb gekeken op de site van de DIV maar geen antwoord gevonden. Ik heb hen een mail gestuurd maar een antwoord kan tot 14 dagen duren.... en ik wil zo snel mogelijk met mijn nieuwe tweedehands rijden!

Voor auto C heb je op de TC een roos papier gehad, de verzekering vult dit in, stempel erop, en dat gaat naar DIV voor aanvraag nummerplaat. Je hebt daar bovenaan de keuze uit "nieuwe nummerplaat" of "bestaande nummerplaat" , waar jij nu in jouw geval de nummerplaat van auto B zal invullen.
    Voor auto B terug in orde te krijgen doe je net hetzelfde, TC en bij de verzekering langsgaan.

Comment

..........snap er niks meer van......

kan men in belgie zomaar de kenteken per auto veranderen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dirkbruijns Bekijk Berichten
        Voor auto C heb je op de TC een roos papier gehad, de verzekering vult dit in, stempel erop, en dat gaat naar DIV voor aanvraag nummerplaat. Je hebt daar bovenaan de keuze uit "nieuwe nummerplaat" of "bestaande nummerplaat" , waar jij nu in jouw geval de nummerplaat van auto B zal invullen.
        Voor auto B terug in orde te krijgen doe je net hetzelfde, TC en bij de verzekering langsgaan.
        Enig idee wat dit mij gaat kosten voor auto B? Ik moet toch niet opnieuw de belasting op inverkeersstelling betalen hoop ik??
        Ik vind het wel raar dat hij moet gekeurd worden; de eigenaar verandert toch niet?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door walterclaes Bekijk Berichten
          Enig idee wat dit mij gaat kosten voor auto B? Ik moet toch niet opnieuw de belasting op inverkeersstelling betalen hoop ik??
          Ik vind het wel raar dat hij moet gekeurd worden; de eigenaar verandert toch niet?
          BIV moet je zeker niet meer betalen. En ik denk ook niet dat de wagen gekeurd moet worden.

Jouw verzekeringsmaatschappij kan een papier invullen, zij zullen wel weten hoe het moet.
          Die letzten Worte ...
          ... eines Diesel-Fahrers:
          "Lieber tot, als Schwung verlieren"
          ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
          W201/S123/S202 DIESEL(power)ED
          W201 BENZIN

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eland-Runner Bekijk Berichten
            ..........snap er niks meer van......

kan men in belgie zomaar de kenteken per auto veranderen
            Hier in Belgie staat de nummerplaat op naam van de persoon die de plaat aanvraagt.
            Koop je een andere auto,dan zet je je nummerplaat op je nieuwe auto nadat ie ingeschreven is bij de DIV (Dienst Inbedrijfsstelling Voertuigen).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geert dr Bekijk Berichten
              Hier in Belgie staat de nummerplaat op naam van de persoon die de plaat aanvraagt.
              Koop je een andere auto,dan zet je je nummerplaat op je nieuwe auto nadat ie ingeschreven is bij de DIV (Dienst Inbedrijfsstelling Voertuigen).
              blijft die nummer dan van die persoon? dus blijft hetzelfde?

Comment

Probeer da maar nie te begrijpen, doen wij ook niet.

In principe hoort de nummerplaat bij de eigenaar, maar veel eigenaars vragen een nieuwe plaat aan bij aankoop van de nieuwe auto.
                Soms ingewikkelde mensen wij Belgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eland-Runner Bekijk Berichten
                  blijft die nummer dan van die persoon? dus blijft hetzelfde?
                  Idd; België is 1 van de weinige landen waar een nummerplaat persoonsgebonden is in plaats van autogebonden

@ topicstarter: ik zou gewoon mijn verzekeraar eens contacteren .. die zullen u er alles over kunnen vertellen.
                  1963 Land Rover Series IIa
                  1994 Mercedes SL320
                  2015 Land Rover Discovery SDV6
                  2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

Ik denk dat je toch die BIV gaat moeten betalen, als je wagen B en wagen C inschrijft.
                    En naar de TC met wagen B. Ik heb vorig jaar ongeveer dezelfde carrousel gedraaid, en op die manier heb ik het gedaan, op aangeven van de verzekeringsagent. TC kost nu +/_33 euro dacht ik, en de prijzen van BIV en jaarlijkse wegentaks per voertuig kun je overal terugvinden. Laat zeker eens weten hoet het afloopt, ben benieuwd.

Comment

Nee hoor, een herinschrijving op dezelfde persoon is gratis. Dit kan op een nieuwe nummerplaat, of op één waarvan je al de titularis bent. Gewoon auto C inschrijven op de plaat van B, en auto B tegelijk herinschrijven op de plaat van auto A.

Comment

Bedankt voor alle reacties.
                        Niet alleen hier waren de reacties verdeeld, maar ook mijn verzekeraar kon mij geen zekerheid geven over de procedure.
                        Dit (snelle!) antwoord kreeg ik van de DIV:
                        "Daar elk chassisnummer reeds is ingeschreven geweest op Uw naam dient U van
                        elk voertuig die U wenst te behouden de originele inschrijvingsbewijzen af
                        te geven aan Uw verzekeringsmakelaar die deze samen met een volldige
                        manueel ingevuld document "aanvraag tot inschrijving van een voertuig"
                        voorzien van de nodige vignetten met naam en handtekening en in de vakjes P
                        vermeld "plaat beschikbaar" en de plaatcombinatie noteert onder welk
                        kenteken dat voertuig nu moet worden ingeschreven alsook in het vak van de
                        bijkomende verklaring noteert "herinschrijving onder zelfde titularis".
                        Om de kostprijs te bepalen dient U zich te informeren via de overheidsdient
                        FOD Financiën die de verrekening kan maken van de verschillden pk's onder
                        de verschillende voertuigen die staan ingeschreven."
                        Ik begrijp hieruit dat ik voor beide auto's de hele procedure moet doorlopen : keuring en BIV betalen.
                        Ik ga dan ook gewoon een nieuwe plaat aanvragen voor mijn nieuwe (tweedehands) auto, en later de nummerplaat van wagen A terugsturen. Deze simpele oplossing geeft voor mij andere problemen , maar die kan ik wel oplossen... In elk geval zal dit de goedkoopste oplossing zijn. Toch??

Comment

Zo had ik het dus ook begrepen, mijn wagen B moest naar de keuring om de nummerplaat van wagen A te krijgen, voor wagen A werd een nieuwe nummerplaat aangevraagd.

Comment

Gaat je niks kosten.

Die verrekening slaat op de verkeersbelasting, niet op de BIV.
                            Die letzten Worte ...
                            ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
                            W201 BENZIN

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door walterclaes Bekijk Berichten
                              Bedankt voor alle reacties.
                              Niet alleen hier waren de reacties verdeeld, maar ook mijn verzekeraar kon mij geen zekerheid geven over de procedure.
                              Dit (snelle!) antwoord kreeg ik van de DIV:
                              "Daar elk chassisnummer reeds is ingeschreven geweest op Uw naam dient U van
                              elk voertuig die U wenst te behouden de originele inschrijvingsbewijzen af
                              te geven aan Uw verzekeringsmakelaar die deze samen met een volldige
                              manueel ingevuld document "aanvraag tot inschrijving van een voertuig"
                              voorzien van de nodige vignetten met naam en handtekening en in de vakjes P
                              vermeld "plaat beschikbaar" en de plaatcombinatie noteert onder welk
                              kenteken dat voertuig nu moet worden ingeschreven alsook in het vak van de
                              bijkomende verklaring noteert "herinschrijving onder zelfde titularis".
                              Om de kostprijs te bepalen dient U zich te informeren via de overheidsdient
                              FOD Financiën die de verrekening kan maken van de verschillden pk's onder
                              de verschillende voertuigen die staan ingeschreven."
                              Ik begrijp hieruit dat ik voor beide auto's de hele procedure moet doorlopen : keuring en BIV betalen.
                              Ik ga dan ook gewoon een nieuwe plaat aanvragen voor mijn nieuwe (tweedehands) auto, en later de nummerplaat van wagen A terugsturen. Deze simpele oplossing geeft voor mij andere problemen , maar die kan ik wel oplossen... In elk geval zal dit de goedkoopste oplossing zijn. Toch??
                              Antwoord van DIV klopt niet volledig , want voertuig C is nog niet op uw naam ingeschreven.
                              Beste optie is inderdaad voor voertuig C volledig nieuwe nummerplaat aanvragen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gillio Bekijk Berichten
                                Antwoord van DIV klopt niet volledig , want voertuig C is nog niet op uw naam ingeschreven.
                                Beste optie is inderdaad voor voertuig C volledig nieuwe nummerplaat aanvragen.
                                Dat hoeft toch helemaal niet?

Plaat B naar C is standaard, gewoon die plaat invullen op het formulier. Voor C betaal je wel BIV natuurlijk.

Plaat A op auto B kan ook, gewoon vermelden dat het dezelfde titularis is. => geen BIV. Keuring hoeft ook niet volgens mij (als het niet moet tussen gehuwden, zal het ook niet moeten voor dezelfde eigenaar), hier meer uitleg : http://www.wegcode.be/forum/index.ph...;topic=30941.0

Dan wordt er nog wel een verrekening gemaakt voor de verkeersbelasting uiteraard.
                                Die letzten Worte ...
                                ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
                                W201 BENZIN

Comment

[IMG][/IMG]

gene stress van welke auto schrijf ik in op welke plaat, je kunt dagelijks wisselen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door W201 Bekijk Berichten
                                    Dat hoeft toch helemaal niet?

Plaat B naar C is standaard, gewoon die plaat invullen op het formulier. Voor C betaal je wel BIV natuurlijk.

Plaat A op auto B kan ook, gewoon vermelden dat het dezelfde titularis is. => geen BIV. Keuring hoeft ook niet volgens mij (als het niet moet tussen gehuwden, zal het ook niet moeten voor dezelfde eigenaar), hier meer uitleg : http://www.wegcode.be/forum/index.ph...;topic=30941.0

Dan wordt er nog wel een verrekening gemaakt voor de verkeersbelasting uiteraard.
                                    Keuring hoeft inderdaad niet, makelaar/verzekering kan gewoon zelf een aanvraag tot inschrijving invullen.

Het is inderdaad allemaal zeer eenvoudig en het kost je geen cent meer dan wanneer je een nieuwe nummerplaat aanvraagt. Niets om je zorgen over te maken dus!
                                    2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Working...
                                    X