Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Rijbewijs B voor motorfiets tot 125 cc

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Rijbewijs B voor motorfiets tot 125 cc

Hallo allen,
    ik ben wellicht correct als ik stel dat een rijbewijs B sinds 2007 volstaat voor met een motorfiets tot en met 125cc te rijden, dit met een maximaal vermogen van 11 kw.
    Hoe zit het met oldtimers (Vespa/Lambretta) waar er geen aantal kw is vermeld op het gelijkvormigheisattest?
    Groeten

Oorspronkelijk geplaatst door BWS Bekijk Berichten
    Hallo allen,
    ik ben wellicht correct als ik stel dat een rijbewijs B sinds 2007 volstaat voor met een motorfiets tot en met 125cc te rijden, dit met een maximaal vermogen van 11 kw.
    Hoe zit het met oldtimers (Vespa/Lambretta) waar er geen aantal kw is vermeld op het gelijkvormigheisattest?
    Groeten
    Als je 2 jaar in het bezit bent van een rijbewijs B, mag je inderdaad met een 125 cc rijden met een maximaal vermogen van 11 Kw of 15 PK.

Wat Vespa's en Lambretta's betreft, ook hier mag je maar maximaal met een 125 cc rijden met je B rijbewijs. Uiteindelijk moet je, om te kunnen rijden, in het bezit zijn van een gelijkvormigheidsattest EN een inschrijvingsbewijs. Hier staat de cilinderinhoud zeker vermeld.

Wat het maximaal vermogen betreft van een oldtimer 125 cc Vespa of Lambretta, daar ga je zelden of zeg maar nooit boven de 11 kw uitkomen, tenzij je de motor volledig laat tunen (uitlaat, andere cilinder,...). Maar ook hier zal de cilinderinhoud uitgeboord worden en zit je weer boven die 125 cc. Dus dat kan niet, als je het allemaal wettelijk en correct wil spelen natuurlijk, waar ik van uitga

Een moderne Vespa 125 GTS, viertakt, perst er maximaal 10,5 Kw uit.

Tenslotte, met een 125 cc en een B-rijbewijs mag je niet naar het buitenland. Dit principe geldt enkel voor België.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door binnenmuisarchitekt Bekijk Berichten
      Tenslotte, met een 125 cc en een B-rijbewijs mag je niet naar het buitenland. Dit principe geldt enkel voor België.
      in frankrijk kan je proberen, maar als ge een lastigaard aan je been hebt... kan het zijn dat ge niet meer verder mag rijden. Andere landen zijn zeker een no go.

ivm de wettelijkheid van sommige zaken, ge gaat al serieus wat moeten investeren voor wat meer kracht eruit te krijgen, dus dan ben je beter af met gewoon voor een motorijbewijs te gaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door binnenmuisarchitekt Bekijk Berichten
        Niet 'naar' het buitenland? Maar kan je in het buitenland op vertonen van je B-rijbewijs een motorfiets tot 125cc huren?

Comment

neen, wettelijk mag je niet rijden in het buitenland, tenzij zij (de verhuurder) dat over het hoofd zien

Comment

Working...
          X