Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Maximaal toegelaten gewicht

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Maximaal toegelaten gewicht

Ik beschouw me nu niet onmiddellijk van de domste maar uit de wetgeving ivb met lasten raak ik niet uit. Kan iemand me deze wetgeving toepassen op mijn specifiek geval?

Er zijn geen prijzen op het einde van de kwis.

Ik wil een autotrailer slepen met mijn Jimny (ik begrijp het er zijn betere wagens, maar ik hoef het maar 8x per jaar te doen en enkel in Be).

Eerste vraag Rijbewijs

Ik denk dat ik een BE moet hebben. Waarom? MTM Jimny 1420kg MTM trailer 2000 kg = 3420kg dus je zou zeggen dat B genoeg is maar er is een tweede regel die stelt dat indien MTM trailer groter is dan MTM wagen ==BE
    Klopt mijn redenering?
    Ik kan de trailer ook op 1500kg zetten. Dat is nog groter dan 1420 maar bijna gelijk is er een afwijking toegestaan?

Nu wordt het moeilijk. Wat mag ik aan last meenemen.
    Even de cijfers:

MTM 1420 Jimny
    MTM trailer 2000 (geremd uiteraard)
    Leeggewicht trailer 450
    Maximum mass of combination 2720kg Jimny (op Certificate of Conformity).
    Gewicht van de racewagen op de trailer 950kg (heel nat gewogen)

Ik lees de wet bla bla bla bla ingeval van 4x4 MTM * 1,2 is de maximale last die ik mag vervoeren. Dus denk ik 1420*1,2= 1704 (2% afwijking toegestaan).
    Klopt dit?

Dus racewagen 950+trailer 450 = 1400 Dus ik mag deze combinatie trekken niet?

Het CEC stelt echter 2720kg of combination voor. Dus denk ik dat ik eigenlijk 2720kg mag trekken met de Jimny (ik laat in het midden of dat wijs is; het gaat me over wat kan).
    Combination is het Engelse woord voor aanhanwagen plus last. Tenzij ze met combination wagen + aanhangwagen + last bedoelen....Iemand?
    Ook in dat tweede geval zit ik goed: Leeggewicht Jimny 950+racewagen 950+trailer 450= 2350kg.

Nu komt ook het juridische geleuter. Blijkbaar bepaalt de keuring de maximale last op sleep. Vaak zetten ze die lager dan op het CEC. Dit kan niet (hier ben ik zeker van ) aangezien Europese richtlijnen voorrang hebben op Belgische wetgeving. Uiteraard in Be veegt iedere ambtenaar hier zijn voeten aan. Heeft iemand dit reeds met succes betwist. Ik denk hier aan Grand Cherokee eigenaars die 1.500kg moeten inleveren wanneer ze de Belgische grens overgaan.

Alvast dank.

Michel

Rijb cat B

Als houder van een rijbewijs cat. B kan/mag een aanhangwagen met een MTM +750 kg voortgetrokken worden indien :
    • de optelsom van de respectievelijke MTM's (trekkend voertuig en aanhangwagen) ten hoogste 3500 kg bedraagt, EN
    • de maximum toegelaten massa van de aanhangwagen niet groter is dan de ledige massa van het trekkend voertuig.
    Indien je een rijbewijs B+E hebt moet je enkel rekening houden met de technische beperkingen van het trekkend voertuig. Op het identificatieplaatje wordt bepaald welk gewicht de wagen mag trekken.

Inzake gewicht

We moeten hier enkele zaken uit elkaar houden :
    • de maximum toegelaten massa van de sleep (MTMS, in dit geval ? kg);
    • de maximum toegelaten massa van de auto (MTM, hier ? kg);
    • de maximum toegelaten sleepbare massa van de auto (MTSM, geremd ? kg & ongeremd ? kg).
    Deze gewichten zijn terug te vinden op het inschrijvingsbewijs (roos of grijs), Keuringsbewijs en COC of gelijkvormigheidsattest.

Mogelijks zullen de waarden verschillen per stuk.
    Last edited by ; 07/06/2009, 11:58.

Comment

Working...
    X