Mededeling

Collapse
No announcement yet.

overzetten papieren auto

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• overzetten papieren auto

vraagje voor iemand die ik ken ...

de auto en de verzekering staan op naam van de moeder
    je wil de auto + verzekering op uw naam zetten ,
    is dit overdraagbaar of niet ?
    moet de auto opnieuw geschouwd worden , en zoja moet er dan opnieuw BIV betaald worden ?

of hoe gaat dit juist in het werk ?

Voor zover ik weet, is dat net hetzelfde alsof je de auto aan iemand totaal anders zou verkopen. Dus keuring voor verkoop, BIV, etc.

Comment

is idderdaag gelijk aan verkopen dacht ik. (keuring, opnieuw inschrijven, oude platen opsturen, nieuwe platen erop vijzen, BIV, ....)

wat wel gaat is de wagen (roze kaart) op naam van je moetder laten staan en de verzekering volledig op jouw naam nemen (kan totaal onafhankelijk) en geen miserie met vadertje staat

Comment

Inderdaad, heb het overlaatst nog gedaan met m'n oude golf die nu op mijn zus haar naam staat. Zoals reeds gezegd keuring voor verkoop laten uitvoeren, nieuwe platen gaan halen en dat is het zowat
        2009 BMW E91 320d
        2002 BMW E46 M3
        2013 ALPINA F11 D5 Biturbo Touring
        2010 MINI R56 Cooper S Mayfair

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frits Bekijk Berichten
          Voor zover ik weet, is dat net hetzelfde alsof je de auto aan iemand totaal anders zou verkopen. Dus keuring voor verkoop, BIV, etc.
          Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
          is idderdaag gelijk aan verkopen dacht ik. (keuring, opnieuw inschrijven, oude platen opsturen, nieuwe platen erop vijzen, BIV, ....)

wat wel gaat is de wagen (roze kaart) op naam van je moetder laten staan en de verzekering volledig op jouw naam nemen (kan totaal onafhankelijk) en geen miserie met vadertje staat
          Oorspronkelijk geplaatst door B3noît Bekijk Berichten
          Inderdaad, heb het overlaatst nog gedaan met m'n oude golf die nu op mijn zus haar naam staat. Zoals reeds gezegd keuring voor verkoop laten uitvoeren, nieuwe platen gaan halen en dat is het zowat

bedankt voor de uitleg ,
          straks mail ik het hem door

Comment

Is dat een moeder / dochter of zoon relatie ???

Zoja dan is het natuurlijk andere koek ;-)

Zoniet dan is alles al gezegd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gillio Bekijk Berichten
              Is dat een moeder / dochter of zoon relatie ???

Zoja dan is het natuurlijk andere koek ;-)

Zoniet dan is alles al gezegd
              die gast zijn auto staat momenteel op zijn moeder + de verzekering , maar hij wil dit liever op zijn naam zetten , maar wel met een minimum aan kosten natuurlijk

Comment

Dan gaat dit perfect.

Bij de gemeente bewijs van afstamming vragen ( dienst bevolking )
                en met dat papier + geschreven overeenkomst dat de nrplaat mag worden
                overgedragen naar de verzekeringsmakelaar stappen.

Die zal het nodige papierwerk dan doen.

Kosten DIV : 0 eur

Comment

Dan gaat dit perfect.

thx

Comment

Dan gaat dit perfect.

Even een oud topic kicken:

is het werkelijk zo simpel?
                    Ik sta voor zelfde situatie, en de DIV is wel kostelijk dus zou het fijn zijn dat ik auto op die manier mee heb

Kan Toere of vriend van toere dit bevestigen?

Comment

Hier kom ik op uit,

en met mijn logisch boerenverstand:

Overdracht van kenteken plaat,
                      is NIET op nieuw inschrijven,
                      dus is geen Belasting op in verkeerstelling betalen (die 1malige, )

De overdracht van een kentekenplaat?

Enkel voor een gewone beschikbare kentekenplaat.
                      Een gewone kentekenplaat kan, mits het akkoord van de titularis ervan, overgedragen worden op naam van de echtgenoot, de wettelijk samenwonende partner of één van de kinderen van de titularis, voor zover dat het voertuig van de titularis of een ander voertuig tegelijkertijd ingeschreven wordt onder dit plaatnummer.
                      De nodige attesten moeten bijgevoegd worden bij het aanvraagformulier.
                      In geval van overlijden van de titularis kan een gewone kentekenplaat overgedragen worden op naam van de overlevende echtgenoot, de overlevende wettelijk samenwonende partner of één van zijn kinderen, voor zover dat het voertuig van de overleden titularis of een ander voertuig tegelijkertijd ingeschreven wordt onder dit plaatnummer.
                      De nodige attesten moeten bijgevoegd worden bij het aanvraagformulier.
                      IN DE PRAKTIJK:
                      Vul het aanvraagformulier in en vermeld in het vak U1: “Overdracht plaat van … naar …”
                      Bijvoorbeeld “Overdracht van een plaat tussen echtgenoten”.
                      Kleef een verzekeringsvignet op het formulier en voeg de 2 nodige bijlagen bij:
                      • 1e bijlage: een handgeschreven akkoord van de huidige titularis die zijn kentekenplaat wenst over te dragen OF een bewijs van overlijden afgeleverd door de gemeentelijke administratie.
                      • 2e bijlage:
                        • voor een overdracht van plaat tussen gehuwden: ofwel een recent afschrift uit de huwelijksakte afgeleverd door de gemeente. Dit attest mag maximum 15 dagen oud zijn. Ofwel een recent attest van gezinssamenstelling afgeleverd door de gemeente. Dit attest mag maximum 15 dagen oud zijn.
                        • Voor een overdracht van plaat tussen wettelijk samenwonenden: een attest van wettelijke samenwoning afgeleverd door de gemeente. Dit attest mag maximum 15 dagen oud zijn.
                        • Voor een overdracht van plaat van ouder naar kind: ofwel een uittreksel uit de geboorteakte afgeleverd door de gemeente, ofwel een afschrift van de akte van wettelijke adoptie afgeleverd door de gemeente, ofwel een recent attest van gezinssamenstelling afgeleverd door de gemeente. Dit laatste attest mag maximum 15 dagen oud zijn.

BELANGRIJKE OPMERKING:
                      Wanneer het gaat over een overdracht van een kentekenplaat tegelijkertijd met het voertuig dat op die plaat was ingeschreven, moet er geen attest van een keuringsstation op het aanvraagformulier voorkomen. In dit geval moet het originele kentekenbewijs bij de aanvraag tot inschrijving gevoegd worden

Comment

Is BIV niet gekoppeld aan de persoon? Dus bij overdracht naar kind eerder wel?
                        Last edited by ; 03/06/2010, 16:55.

Comment

Maar het is geen nieuwe inschrijving he,
                          het is overdracht,

bewijs zou leuk zijn,
                          want in het artikel dat ik op fgov.be vond staat dat nie vermeld,

maar overdracht is niet opnieuw inschrijven, daarom dat ik denk dat BIV niet nodig is dan...

als je leest: 2e bijlage 3e punt...
                          maar kvind het maar ingewikkeld, waar zou ik in persoon deze vraag kunnen gaan stellen,
                          ik betaal liever geen 450eur aan BIV als het ook voor 0eur kan :p
                          Last edited by ; 03/06/2010, 17:02.

Comment

Het kost je niks aan BIV

Comment

Ik blijf bij m'n standpunt : wel BIV (bron : Assuropolis)

Om emotionele redenen, bij voorbeeld bij overlijden van het kind, is het vaak wenselijk dat een kentekenplaat behouden kan worden door de ouder. De DIV aanvaardt in dat geval de overdracht. Dit kan volgens een interne instructie.

Nieuwe praktijk DIV

Bij te voegen voor de inschrijving:

Bij overlijden: de overlijdensakte +attest van afstamming.
                              Bij leven: attest van afstamming + brief dat vader of moeder wel degelijk de inschrijving van het voertuig op hun naam willen. De brief dient ter controle van de wil van de ouder om het voertuig in te schrijven. Als ze over het geschrift van de ouder twijfelt, kan de DIV de overdracht onder levenden weigeren.
                              Wat bij Keuring?

zonder technische keuring als voertuig en plaat van het kind worden overgedragen;
                              met een keuring of administratieve keuring (voor bedrijfsvoertuig) als het voertuig nog niet op naam van de ouder staat en enkel de kentekenplaat van het kind wordt overgenomen. Dit zoals bij overdracht van de kentekenplaat van de ouders naar het kind.
                              Bij overdracht zonder keuring, kan bij wegcontrole een probleem ontstaan. Men kan immers vaststellen dat een voertuig geen keuringsbewijs heeft terwijl het al eerder op naam van een andere persoon (het kind) was ingeschreven. De Technische dienst kan het parket dan informeren dat er geen keuring vereist was volgens de procedure van de DIV. Wel opletten dat er geen keuringsbewijs vereist is om andere redenen dan de overdracht. Bij voorbeeld wegens de aanwezigheid van een trekhaak op het voertuig.

De verzekeringsonderneming die verhaal wil uitoefenen wegens het ontbreken van het keuringsbewijs, voert een verloren strijd als het keuringsbewijs enkel ontbreekt wegens de overdracht van kind naar ouder. Ten eerste omdat ze meestal zelf het roze formulier valideerde voor de overdracht met haar vignet of attest van verzekeraar. Ten tweede omdat de procedure met keuring bij overdracht er eigenlijk alleen is om de inschrijving met zo weinig mogelijk fouten te kunnen verwerken.

Een keuring van een voertuig is op zichzelf maar een controle op dat ogenblik. Toch kan een keuring bij overdracht dienen als bewijs dat de overdrager geen voertuig overdroeg waarvan hij ernstige gebreken kende voor remmen, ophanging, enz.

Belasting op Inverkeersstelling (BIV)

Deze procedure van overdracht plaat en/of voertuig brengt geen voordelen mee voor de BIV. De BIV wordt geheven telkens als de personenauto, auto voor dubbel gebruik, minibus of moto voor de eerste keer wordt ingeschreven op naam van een nieuwe titularis. Ze blijft verschuldigd bij elke overdracht tussen ouders en kinderen of omgekeerd. De wetgever voorziet enkel vrijstelling van BIV bij overdracht tussen echtgenoten of samenwonenden in de bij decreet of ordonnantie bepaalde omstandigheden.

Zie ook discussie gevonden via google :

+ mail van belastingen zelf :

"Geachte heer,

Bij overdracht van de nummerplaat van ouders naar kinderen, is de BIV opnieuw verschuldigd.

Enkel bij overdracht tussen echtgenoten (ook wettelijk samenwonenden in het Waals gewest) is er geen BIV verschuldigd, op voorwaarde dat deze reeds eerder betaald werd door éen van beiden of bij overdracht tussen uit de echt gescheiden personen, onder dezelfde voorwaarde en wanneer de overdracht het gevolg is van de echtscheiding.

Hoogachtend,

Geert De Smet

Administratief assistent

ontv.bel.auto [ontv.bel.auto@minfin.fed.be] "
                              Last edited by ; 04/06/2010, 12:41.

Comment

Dat is duidelijk,
                                jammer maar helaas.

Merciekes :-)

Comment

Ik heb het reeds gedaan, wagen moest niet worden gekeurd voor verkoop. Platen zijn overdraagbaar.

Nu weet ik wel niet meer zeker als ik biv heb betaald..

Comment

Gojah, eens navragen bij verezekeringsagent,

blijkbaar is het voor sommige verzekeraars dus geen probleem als roze kaart op naam van ouders staat en verzekering op adres en naam van kinderen (hoe raar dit mij ook lijkt)...

verder is het spijtig dat de auto geen 4 jaar ouder is, anders was biv maar 61eur... nu is het pakje mee

beetje verlies hebt ge altijd...

Comment

Is toch vrij logisch, inschrijven van het voertuig is iets administratief en is kassa voor vadertje staat. De verzekering (en bijhorende premie) is gerelateerd aan het risico op een ongeval van de bestuurder, dus moet je als jongere je eigen auto verzekeren.

Voor de verzekeringsmaatschappij maakt het toch weinig of niets uit wie de BIV en verkeersbelasting betaalt?

Omgekeerd zou wel verdacht zijn, als jongere inschrijven en op je ouders verzekeren ...
                                      Opel Astra Sports Tourer, 1.3CDTi ecoFLEX:
                                      BMW E90 320d:

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skyrider Bekijk Berichten
                                        Is toch vrij logisch, inschrijven van het voertuig is iets administratief en is kassa voor vadertje staat. De verzekering (en bijhorende premie) is gerelateerd aan het risico op een ongeval van de bestuurder, dus moet je als jongere je eigen auto verzekeren.

Voor de verzekeringsmaatschappij maakt het toch weinig of niets uit wie de BIV en verkeersbelasting betaalt?

Omgekeerd zou wel verdacht zijn, als jongere inschrijven en op je ouders verzekeren ...
                                        Ja, logisch wel,
                                        maar logisch en verzekeringen en logisch en vadertje staat zijn dingen die meestal niet in 1 zin komen tenzij het NIET is :p

mjah, ik wou al even inlichtingen inwinnen,
                                        binnenkort date met verzekeraar dus dan wordt het vragen vragen vragen... :-)

Comment

Working...
                                        X