Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Boete voor het rijden met een ongekeurde trekhaak

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #81
    Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
    Naar het schijnt zou dat wel een waterzak van zo'n 10 cm hoog zijn over de volledige oppervlakte van de laadvloer ?? Dat zal toch wel wat resultaat opleveren denk ik ?
    Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
    over de oppervlakte van je dak wel ja will
    Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
    Waterzak???
    Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
    euro ?
    Ja sorry dat ik u nog wat wijzer wou maken éh maar naar 't schijnt zou het mogelijk zijn om bij de Dodge RAM een dubbele bodem over het ganse oppervlak van de laadvloer te monteren waaronder een voor dat doel gebouwde, met water te vullen, zak kan gelegd worden, dit om, met het extra gewicht, de krachten op de achterwielen wat in bedwang te houden en geen "sur-places" te doen bij ieder vertrekken met de wagen.

    Comment


    • #82
      Wat omvat technisch gezien een keuring van de trekhaak?

      Ben daar ook voor aangesproken geweest dit weekend (verwittiging bij alcoholcontrole)

      Comment


      • #83
        de trekhaak moet goed bevestigd zijn

        hoe controleren ze dat? Bij mij hebben ze er eens met de lamp langsgegaan en gezien dat het goed was en ik was 7 of 9 € armer op 15 seconden.
        www.peugeotforum.be

        Comment


        • #84
          Is dat keuren voor gebruik (ook bij het trekken van <750kg) een nieuwe regel?

          Ik dacht dat dat vroeger enkel moest na 4 jaar of wanneer je een aanhanger vor de 750kg (of 500kg?) ging trekken.

          Wat me wel opvalt, is hoeveel trekhaken niet reglementair zijn, ook af fabriek. Vaak mist er bvb een aanhechtingspunt voor de remkabel onafhankelijk van de bol. (vroeger een "varkensstaartje")

          Mijn trekhaak komt van GDW, een Belgisch fabricant dus, maar er is geen enkele andere manier om de noodremkabel te bevestigen dan hem rond de bol te leggen...
          Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

          Comment


          • #85
            normaal leveren ze daar van GDW een "oog" bij dat aan de bol gevezen wordt, en daar moet je dan de kabel van de losbreekrem aanhangen.

            Comment


            • #86
              Bij mij, ook een GDW, staat er zoiets neven die buis waar de afneembare trekhaak moet in gemonteerd worden;
              Bijgevoegde Bestanden

              Comment


              • #87
                inderdaad, dat is't

                Comment


                • #88
                  bij de standaard trekhaak van de passat is er zo niets. en bi jde nagemonteerde van de saab ook niet. wij leggen die ketting steeds rond de bol dus.
                  wimoptiek.be op

                  Comment


                  • #89
                    Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
                    d zijn...



                    Volgens mij geld nog steeds de regel dat je pas moet keuren als je een aanhanger trekt van meer dan 750kg... Dus die containerpark dingskes mag je trekken zonder keuring en fietsdrager of zo...
                    Ik zou moeten opzoeken of je een initiële keuring moet laten uitvoeren.... Als ik me goed herinner moet je bij dergelijk gebruik met je auto naar de keuring als hij nieuw is of geplaatst en dan de komende 4 jaar niet meer. Dan krijg je keuringsbewijs voor het trekken van minder dan 750kg.

                    Oppassen want als je met dergelijke keuring een aanhangertje trekt met een MTM van 750kg maar overladen bent, verwacht je maar aan 2 PV's: eentje voor overgewicht en eentje voor ongekeurd trekken van meer dan 750kg.
                    en hoe weten ze dat?
                    men vader bv. heeft een trekhaak laten monteren en wil maar max 500kilo (aanhangwagen en inhoud inbegrepen) trekken. terwijl er op de site staat dat hij 1600kilo mag trekken. (hij is dus een schouwing gaan laten doen.)
                    ze kunnen toch nooit weten hoeveel je gaat trekken ooit?
                    wimoptiek.be op

                    Comment


                    • #90
                      Oorspronkelijk geplaatst door wisali Bekijk Berichten
                      bij de standaard trekhaak van de passat is er zo niets. en bi jde nagemonteerde van de saab ook niet. wij leggen die ketting steeds rond de bol dus.
                      Da's dus niet legaal, als ik me niet vergis.

                      Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                      Bij mij, ook een GDW, staat er zoiets neven die buis waar de afneembare trekhaak moet in gemonteerd worden;
                      Ik heb me steeds laten vertellen dat dit oog naast de trekhaak zelf moest staan, niet aan de bol (anders vliegt dat ding er ook af wanneer je trekhaak uit zijn systeem zou vallen). Ik heb onder de mijne gelegen en daar zit echter niks aan
                      Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                      Comment


                      • #91
                        KB 15/03/68
                        Artikel 23ter: Periodieke keuringen
                        §1. De periodieke keuringen vinden plaats op de tijdstippen zoals hierna bepaald :

                        3° a)
                        de personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen die aangewend worden voor het slepen van een aanhangwagen, en die uitgerust zijn met een koppelingsinrichting voor het slepen van een aanhangwagen waarvan de maximaal toegelaten massa meer bedraagt dan 750 kg, zijn aan de keuring onderworpen voor de eerste in verkeerstelling in België of de datum van opnieuw in verkeer stellen in België en vervolgens om het jaar;

                        b) de koppelingsinrichting van de personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen, die geen aanhangwagens slepen waarvan de maximaal toegelaten massa 750 kg overtreft of de koppelingsinrichting gebruiken als fietsendrager of motordrager, is aan de keuring onderworpen voor de in verkeerstelling in België van het voertuig dat ermee is uitgerust, en vervolgens elk jaar vanaf het ogenblik dat het voertuig vier jaar oud is geworden.


                        Dus:
                        • Indien een aanhangwagen MTM + 750 kg wordt getrokken, dan dient het trekkend voertuig (personenauto's, auto's dubbelgebruik en minnibussen) te worden gekeurd vóór de eerste in verkeerstelling en vervolgens om het jaar.
                        • Indien een aanhangwagen wordt getrokken MTM tot 750 kg (door één van bovenvermelde voertuigen), dan dient de koppelingsinrichting gekeurd vóór de eerste in verkeerstelling en vervolgens elk jaar vanaf het ogenblik dat het voertuig vier jaar oud is geworden.



                        Art. 1§2 - KB 15/03/68
                        43. "datum van eerste in verkeerstelling in België", het ogenblik waarop het voertuig voor de eerste maal in België wordt gebruikt, hetzij als voertuig in nieuwe staat, hetzij als ingevoerd voertuig in gebruikte staat;
                        44. "datum van opnieuw in het verkeer stellen in België", het ogenblik waarop het voertuig opnieuw in het verkeer wordt gesteld in België na verandering van titularis of op het ogenblik waarop het voertuig, dat in België slechts tijdelijk was ingeschreven, opnieuw in het verkeer wordt gesteld onder een Belgische nummerplaat;




                        De keuring kan je dus in principe geen weekje uitstellen, want dan ben je eigenlijk al in overtreding.

                        Comment


                        • #92
                          hoe doe je een keuring voor de eerste in verkeersstelling? Als particulier mag ik toch niet rijden met een auto die niet is ingeschreven? Dus is het toch de garage die de keuring moet laten uitvoeren?
                          www.peugeotforum.be

                          Comment


                          • #93
                            merci voor de verduidelijking vfr.
                            je moet dus sowieso naar de keuring ongeacht de 750kiloregel.
                            nadien is het dus jaarlijks (hoger dan 750kilo) of om de 4jaar (minder dan)
                            wimoptiek.be op

                            Comment


                            • #94
                              Ik vraag me af welke flik hier van afweet.
                              Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                              Comment


                              • #95
                                Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                                Ik heb me steeds laten vertellen dat dit oog naast de trekhaak zelf moest staan, niet aan de bol (anders vliegt dat ding er ook af wanneer je trekhaak uit zijn systeem zou vallen). Ik heb onder de mijne gelegen en daar zit echter niks aan
                                Ik ken er de ballen van. Naish, op dat 'feestje' dat ik in December geef, moet je dat maar eens vragen aan GD zelve.

                                Comment


                                • #96
                                  Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten

                                  Ik heb me steeds laten vertellen dat dit oog naast de trekhaak zelf moest staan, niet aan de bol (anders vliegt dat ding er ook af wanneer je trekhaak uit zijn systeem zou vallen). Ik heb onder de mijne gelegen en daar zit echter niks aan
                                  Dat oog zit wel degelijk op het vaste gedeelte van de trekhaak, de bol gaat in het gat dat op de foto afgedekt zit met die zwarte rubberen stop, zelfs moest de bol uit zijn behuizing raken dan nog zit de remkabel solide vast in het oog.

                                  Comment


                                  • #97
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
                                    Let wel dat de MTM van de aanhanger ook niet van belang is voor deze regel. Je kan dus perfect met je auto een lege aanhanger trekken die zo bvb 600kg weegt maar die een MTM heeft 3500kg met een keuring voor minder dan 750kg... Leg daarin 200kg briel en je moet jaarlijks keuren.
                                    Omgekeerd zoals gezegd ook met een aanhanger van max 750kg (moet ook niet naar de keuring en eentje van meer dan dat wel (hier wel MTM)) overladen bent, dan moet je auto ook gekeurd zijn voor meer dan 750kg.
                                    Het leuke is dat voor het rijbewijs dat je nodig hebt, het wel de MTM is waar men rekening mee houdt. In jouw voorbeeld heb je dan een BE nodig ...

                                    Ik heb ook geen oog aan mijn trekhaak dus de remkabel gaat bij mij rond de bol, maar ik ben op die manier zonder problemen met de caravan door de keuring geraakt ....
                                    '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                    '15 Volvo XC60 D3

                                    Comment

                                    Working...
                                    X