Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Helmplicht België

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Helmplicht België

Dag beste leden!

Ik had een vraagje m.b.t. de helmplicht in België. Moet je op alle soorten scooters/brommers een helm dragen?

In NL is het namelijk zo, dat als je scooter gelimiteerd is tot 25km/h, je geen helm hoeft te dragen.
    Ik vraag dit, omdat we in Knokke eigenlijk iets van een scootertje willen neerzetten en we geen zin hebben om voor die kleine stukjes steeds een helm op te zetten.

Zijn er misschien nog alternatieven?
    Een Segway hebben we ook nog aan gedacht, maar die dingen kosten €5000,- per stuk en dat is echt gekkenwerk.

Groet
    Friso

Ja, in België moet je op een snorfiets ook een helm dragen.

Nu is het wel zo dat ik de indruk heb dat ze in Knokke iets lakser zijn op dat vlak. Vriendin van mij reed op haar 14 met een scooter door knokke zonder helm, werd tegengehouden en kreeg alleen een waarschuwing, ook al was ze maar 14

Gewoon zo een potje kopen, heb je niet zoveel last van, en is ook een helm.

Of je kan een golfkarretje of invalidenwagen kopen, maar dat is moeilijker parkeren.
    Fietsen bestaan echter ook nog steeds

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
      Ja, in België moet je op een snorfiets ook een helm dragen.

Nu is het wel zo dat ik de indruk heb dat ze in Knokke iets lakser zijn op dat vlak. Vriendin van mij reed op haar 14 met een scooter door knokke zonder helm, werd tegengehouden en kreeg alleen een waarschuwing, ook al was ze maar 14

Gewoon zo een potje kopen, heb je niet zoveel last van, en is ook een helm.

Of je kan een golfkarretje of invalidenwagen kopen, maar dat is moeilijker parkeren.
      Fietsen bestaan echter ook nog steeds
      tenzij je een pedofiel bent is dat al een tijdje geleden waarschijnlijk?
      de helmplicht voor bromfietsen (met het gele plakje) is pas een aantal jaren geleden ingevoerd. voordien was het enkel voor brommers nodig.

Comment

Zo'n golfkarretje is inderdaad ook handig, ghehe... maar we hebben er niet genoeg parkeerplek voor. In het appartementencomplex waren alle garageboxen al vergeven en we huren nu op jaarbasis een garagebox in een ondergrondse parkeergarage.

Met fietsen ben ik ook bekend , maar we zitten in Duinbergen aan de Zeedijk en als je ff over de boulevard naar het centrum wil fietsen als het 'lekker' waait, daar word je niet vrolijk van

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tuscani Bekijk Berichten
          tenzij je een pedofiel bent is dat al een tijdje geleden waarschijnlijk?
          de helmplicht voor bromfietsen (met het gele plakje) is pas een aantal jaren geleden ingevoerd. voordien was het enkel voor brommers nodig.
          "Vriendin van mij" =/= "mijn vriendin"

is 4 jaar geleden.

Invoering van die regel is 1 januari 2002

Comment

Een helm doe je in de eerste plaats op voor jezelf...

Tenzij je graag hebt dat de politie je ouders mogen inlichten dat hun zoon tegen de grond gesmakt is en verongelukt.

Comment

Een segway, belachelijk ding en imho veel te traag.

Comment

Ik zou gewoon zonder helm rijden, op zo'n 'gele plaatjes' brommerkes zeggen de flikken daar niet gemakkelijk iets van.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door reVel Bekijk Berichten
                  Een helm doe je in de eerste plaats op voor jezelf...

Tenzij je graag hebt dat de politie je ouders mogen inlichten dat hun zoon tegen de grond gesmakt is en verongelukt.
                  Op een brommertje die 25km/h kan vind ik dat niet echt nodig. Op de fiets ga je met gemak harder. En daarvoor zijn helmen ook niet verplicht

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Friso89 Bekijk Berichten
                    Op een brommertje die 25km/h kan vind ik dat niet echt nodig. Op de fiets ga je met gemak harder. En daarvoor zijn helmen ook niet verplicht
                    En maar goed ook, den dag dat ik eenen helm moet dragen op de fiets dan doen ik mijne fiets weg!
                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Op de fiets ga je met gemak harder. En daarvoor zijn helmen ook niet verplicht
                      op een elektrische fiets ook al niet
                      en die gaan hard, harder als een e-solex waar het wel verplicht is en je verzekering zult nodig hebben

Comment

De meeste fietsers rijden geen 25km/u.
                        Tis pas vanaf die snelheid dat de typische ongevallen gebeuren zoals. Brommer rijdt op het fietspad en auto slaat rechtsaf zonder de brommer te zien waarop de brommer erop knalt. Met de fiets gaat het meestal allemaal wat trager en dan is het letsel minder groot.
                        2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                          Jawel dat zijn toch A-klasses...
                          2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                            En maar goed ook, den dag dat ik eenen helm moet dragen op de fiets dan doen ik mijne fiets weg!
                            Daar zeg je zoiets... Zie je die studenten al allemaal met een helm op zo'n oude fiets. In de zomer bijvoorbeeld. Dat wordt een fijn boeltje.
                            On the other hand: ik rij roms 50+ zonder helm op een fiets, en als er dan iets spaak loopt...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                              Jawel dat zijn toch A-klasses...
                              nee, omdat je ten allen tijde moet meetrappen
                              motorke zal niet alleen je fiets aandrijven

das den uitleg en het verschil

Comment

en die gaan hard, harder als een e-solex waar het wel verplicht is en je verzekering zult nodig hebben
                                Een elektrische fiets krijgt tot 25 kmpu motorbekrachtiging, boven die snelheid stopt de ondersteuning en is het de fietser zelf die eventueel hogere snelheden haalt. Het feit is dat je met een elektrische fiets MOET meetrappen wil je ondersteuning krijgen, stop je met trappen dan valt ook de ondersteuning weg. Een E-Solex daarentegen zou ook zonder trappen ondersteuning geven waardoor het een bromfiets of zo wordt en dus een helm verplicht word.

Comment

nee, omdat je ten allen tijde moet meetrappen
                                  motorke zal niet alleen je fiets aandrijven

das den uitleg en het verschil
                                  Sorry bobo, dat is het probleem van de nieuwe postjes beginnen te lezen van bovenaan. Had niet gezien dat je de uitleg al gegeven had.

Comment

zou gewoon geen helm opzetten, in knokke zie ik er genoeg zonder helm rijden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                                      De meeste fietsers rijden geen 25km/u.
                                      Tis pas vanaf die snelheid dat de typische ongevallen gebeuren zoals. Brommer rijdt op het fietspad en auto slaat rechtsaf zonder de brommer te zien waarop de brommer erop knalt. Met de fiets gaat het meestal allemaal wat trager en dan is het letsel minder groot.
                                      Ja, maar mijn punt was... dat je met een fiets ook hoge snelheden kunt halen en daarvoor is een helm niet verplicht. Bovendien zitten er op een brommer betere remmen dan op een fiets.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                                        Een elektrische fiets krijgt tot 25 kmpu motorbekrachtiging, boven die snelheid stopt de ondersteuning en is het de fietser zelf die eventueel hogere snelheden haalt.
                                        dat wist ik niet

Comment

Working...
                                        X