Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Rijbewijs Quad

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Rijbewijs Quad

Ik ben van plan mij een quad aan te schaffen maar ik geraak er niet wijs uit
    is het zoals bij moto's, tot 125cc gewoon een B-rijbewijs nodig?

Want ik wil wel wat sterkers dan een 125cc want het zou een baanquad worden en niet voor op velden.
    Moet ik dan examen gaan doen voor motorrijbewijs ofzo?

Heb al op verschillende sites zitten lezen (fgov, rijbewijsonline, ...) en echt duidelijk is het dus niet
    mijn rijbewijs is van 2005.

Oorspronkelijk geplaatst door piet-snot Bekijk Berichten
    Ik ben van plan mij een quad aan te schaffen maar ik geraak er niet wijs uit
    is het zoals bij moto's, tot 125cc gewoon een B-rijbewijs nodig?

Want ik wil wel wat sterkers dan een 125cc want het zou een baanquad worden en niet voor op velden.
    Moet ik dan examen gaan doen voor motorrijbewijs ofzo?

Heb al op verschillende sites zitten lezen (fgov, rijbewijsonline, ...) en echt duidelijk is het dus niet
    mijn rijbewijs is van 2005.
    ik dacht enkel voor de rijbewijzen B uitgegeven voor 2001 dat de vrijstelling tot 125cc geldt

in uw geval dus niet, wegens te "jong" rijbewijs

Comment

Hangt het er ook niet van af hoe uw quad is ingeschreven?

Want voor een quad ingeschreven als tractor (dus met gewone rood-witte plaat) heb je toch voldoende aan je B?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Faust Bekijk Berichten
        ik dacht enkel voor de rijbewijzen B uitgegeven voor 2001 dat de vrijstelling tot 125cc geldt

dat weet ik dus ook niet zeker, maar ik dacht dat dat onlangs nogmaals gewijzigd was?

Oorspronkelijk geplaatst door Corneel Bekijk Berichten
        Hangt het er ook niet van af hoe uw quad is ingeschreven?

Want voor een quad ingeschreven als tractor (dus met gewone rood-witte plaat) heb je toch voldoende aan je B?
        zelfs in de motorwinkel weten ze het fijne er niet van

want ik wil de quad dagdagelijks gebruiken bij mooi weer voor naar het werk en terug naar huis te rijden.
        nooit op snelwegen. (heb gelezen dat hij minstens 400kg moet wegen maar daar kom ik toch niet met een quad)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Faust Bekijk Berichten

Met een rijbewijs van voor de invoering van het eu-model (1992?) daarentegen mag je met eender welke motor rijden.

Comment

Rijbewijs B:
            De drie en vierwielers met motor behoren eveneens tot deze categorie indien zij niet voldoen aan de cat. A3. Ook wel Trikes of Quads genoemd.
            Een trike mag max. 1.000 kg wegen in lege toestand
            Een quad 400 kg (
            max. 15 kW)
            of 550 kg als deze voor goederenvervoer wordt gebruikt (max. 15 kW.)
            Een Quad, en een Trike < 400 kg, zijn veboden op de autosnelweg.
            15KW is nu niet bepaald veel, maar ik lees vanalles met cilinderinhouden die niet uitmaken?
            http://64.233.183.104/search?q=cache...ient=firefox-a

Ik zou content zijn moest er iemand duidelijkheid kunnen scheppen!
            op quadfora lees ik dat op de zware quads (voor openbare weg) alleen een B-rijbewijs nodig is en geen A.
            K'zal eens naar de Renaat moeten mailen ofzo?
            Last edited by ; 23/06/2008, 16:04.

Comment

rijbewijs B is nodig. Maar inschrijven als een motorfiets wegens voordelige taksen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tuscani Bekijk Berichten
                rijbewijs B is nodig. Maar inschrijven als een motorfiets wegens voordelige taksen.
                maar om hem in te schrijven als motorfiets, dan heb ik een motornummerplaat.
                heb ik dan ook weer geen motorrijbewijs nodig?

Comment

Goed topic, ik vraag het mij al lange tijd af aangezien ik geregelt de kwad ga halen van een kameraad ( ingeschreven als landbouwvoertuig met een autoplaat rood - wit dus ) en ik eigenlijk geen rijbewijs bezig ..

Comment

@ piet-snot

De reglementering omtrent quads is inderdaad niet eenvoudig

Je kan een quad op 2 manieren inschrijven
                    - Als landbouwvoertuig ( met auto-nrplaat )
                    - Als moto ( met moto-nrplaat )

Een forum waar je deze vraag misschien best ne keer stelt
                    www.wegcode.be -> forum -> ik heb een vraag

Comment

bron : www.wegcode.be

Takke : nie goe bezig

quad
                      « Gepost op: 16 Januari 2007, 14:23 »Volgens het KB van 23/03/98: artikel 2§1.3° Categorie B mag ik met een rijbewijs B met een quad rijden mits: de quad max. 400kg weegt en de motor onder de 15 kW blijft.

Hoeveel CC (van de motor) komt overeen met 15 kW?

op voorhand bedankt

Gelogd Inazuma

Re: quad
                      « Antwoord #1 Gepost op: 16 Januari 2007, 16:17 »Welkom op het wegcode.be forum, sp_la.

Citaat van: sp_la op 16 Januari 2007, 14:23
                      Hoeveel CC (van de motor) komt overeen met 15 kW?

Er is eigenlijk geen vaste relatie tussen het vermogen van de motor van een voertuig, en de cilinderinhoud ervan.

De keuze van de cilinderinhoud is aan de fabrikant van de quad (uiteraard rekening houdend met die 15kW en het gewicht) - rondkijkend op de websites van de fabrikanten kan dat nogal verschillen.
                      « Laatste verandering: 16 Januari 2007, 16:24 door Inazuma » Gelogd Elk land heeft de bestuurders die het verdient.

De Cazze

Re: quad
                      « Antwoord #2 Gepost op: 16 Januari 2007, 23:23 »Misschien nog even ter verduidelijking....

Citaat van: sp_la op 16 Januari 2007, 14:23
                      Volgens het KB van 23/03/98: artikel 2§1.3° Categorie B mag ik met een rijbewijs B met een quad rijden mits: de quad max. 400kg weegt en de motor onder de 15 kW blijft.

De term 'quad' bestaat niet volgens de verkeerswetgeving.
                      Het voertuig in kwestie is allicht ingeschreven onder de noemer 'vierwieler met motor'.
                      Hiervoor is inderdaad een rijbewijs cat. B vereist.

Comment

Ben daarnet ook naar een quad-dealer geweest. Gewoon een B-rijbewijs nodig.

Inschrijving en zo weet ik het fijne (nog) niet van. 't Zou bij mij ook zijn voor landweggetjes en niet zozeer trail.

Al een idee welk model je zou nemen? De verkoper raadde mij een Suzuki LTZ 400 aan. Die viel nog wel mee in prijs had ik de indruk (6500 ofzoiets).

Comment

ik ga komende dagen eens een andere winkel bezoeken.
                          als ik idd een B nodig heb voor eender welke cc, ga ik mijn budget bekijken en eens goed rondhoren.

Comment

Ik vlamde vroeger nogal regelmatig rond met een Kawasaki KVF-650 (=V2 650cc) op landbouwplaten, eigenlijk mocht dit dus niet met mijn B? Oeps

Comment

mijn quad is 350cc en een 'landbouwvoertuig'

gewone wit-rode nummerplaat dus

ik mag overal rijden behalve op de autosnelweg

Comment

Ik vlamde vroeger nogal regelmatig rond met een Kawasaki KVF-650 (=V2 650cc) op landbouwplaten, eigenlijk mocht dit dus niet met mijn B? Oeps

Heb je daarvoor geen rijbewijs G nodig?

Comment

'k Zit ook met zo'n probleem:

Yamaha Grizzly 660cc, <400kg, maar wel boven de 15kW.
                                  Ingeschreven als landbouwvoertuig, dus er hangt een plaatje op van "40km". Hij is niet afgesteld ofzo, dus het ding haalt een goeie 100km.

Als ik bovenstaande tekst goed lees, volstaat mijn rijbewijs B niet?

Comment

B-rijbewijs is voldoende

Comment

nog ff uppen voor mensen die het ook willen weten die nog niet zo lang hun rijbewijs hebben

- voor gemotoriseerde 2-wielers zwaarder dan 125cc motorijbewijs nodig, minder of gelijk aan gewoon B-rijbewijs
                                      - al de rest met meer dan 2 wielen, dus 3 of 4 of ook B-rijbewijs.

Bv.:
                                      1) Quad B-rijbewijs, ook al is het 350 of 750cc.
                                      2) Piaggio MP3 (zo'n brommer/moto met 2 voorwielen en 1 achterwiel) ook B-rijbewijs.

Deze moeten echter verzekerd en ingeschreven worden als een moto, dus ook nr-platen van een moto maar je MOET een B-rijbewijs hebben.

belgië

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door piet-snot Bekijk Berichten
                                        nog ff uppen voor mensen die het ook willen weten die nog niet zo lang hun rijbewijs hebben

- voor gemotoriseerde 2-wielers zwaarder dan 125cc motorijbewijs nodig, minder of gelijk aan gewoon B-rijbewijs
                                        - al de rest met meer dan 2 wielen, dus 3 of 4 of ook B-rijbewijs.

Bv.:
                                        1) Quad B-rijbewijs, ook al is het 350 of 750cc.
                                        2) Piaggio MP3 (zo'n brommer/moto met 2 voorwielen en 1 achterwiel) ook B-rijbewijs.

Deze moeten echter verzekerd en ingeschreven worden als een moto, dus ook nr-platen van een moto maar je MOET een B-rijbewijs hebben.

belgië
                                        Wat dat inschrijven betreft: wat is het verschil tussen inschrijven als landbouwvoertuig of als niet-landbouwvoertuig, behalve de andere nummerplaat?

Mag een sportquad zomaar ingeschreven worden als landbouwvoertuig? En zo ja, doe ik daar dan voordeel mee?

Comment

Working...
                                        X