Mededeling

Collapse
No announcement yet.

160 km/h is beter

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door crepusculum Bekijk Berichten
    Luchtweerstand, luchtweerstand... ajuinsoep gegeten of zo?
    Maar hij heeft wel gelijk...

Diegenen die hier beweren dat er wagens zijn die amper meer verbruiken bij 180 dan bij 120 weten denk ik -eigenlijk ben ik zeker, maarja, we blijven voorzichtig - helemaal niet zo goed waarover ze spreken.

Luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid, om die weerstand te overwinnen is er een evenredige hoeveelheid extra energie nodig, en die moet van ergens komen: meer brandstof. Simple as that.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door fieldmarshall Bekijk Berichten
      In ieder geval niet lineair of exponentieel... Eerder logaritmisch. Tenslotte is het verbruik tussen een monovolumer (= meer luchtweerstand) en een gewone berline eerder toe te schrijven aan het hogere gewicht dan aan de luchtweerstand.

Feit is dat je niet zo veel toeren meer moet maken (en dus ook niet zo veel meer verbruikt)...
      Neen kwadratisch
      Verbruik is helemaal niet evenredig met toerental
      En bij een constante snelheid van 160 km/h heeft het gewicht van het voertuig een verwaarloosbare invloed

Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk Berichten

Diegenen die hier beweren dat er wagens zijn die amper meer verbruiken bij 180 dan bij 120 weten denk ik -eigenlijk ben ik zeker, maarja, we blijven voorzichtig - helemaal niet zo goed waarover ze spreken.

Luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid, om die weerstand te overwinnen is er een evenredige hoeveelheid extra energie nodig, en die moet van ergens komen: meer brandstof. Simple as that.
      Tuurlijk heb ik gelijk. Jij ook trouwens
      BMW 420dA : >>>

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk Berichten

mijn wagen verbruikt bij 180 echt ni veel(onder de 7l/100km) ik rij dan maar aan 3000 toeren
        aan 120 in 5de zit ik juist niet aan 3000 toeren en verbruik ik meer (+ 7l/100km)

ik verbruik sowieso veel... normaal moet mijn kar gemakkelijk een algemeen gemiddelde halen van 6l/100km... ik zit momenteel aan 8.6l/100km

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door TCT Bekijk Berichten
          mijn wagen verbruikt bij 180 echt ni veel(onder de 7l/100km) ik rij dan maar aan 3000 toeren
          aan 120 in 5de zit ik juist niet aan 3000 toeren en verbruik ik meer (+ 7l/100km)

ik verbruik sowieso veel... normaal moet mijn kar gemakkelijk een algemeen gemiddelde halen van 6l/100km... ik zit momenteel aan 8.6l/100km
          en dat lees je af op je boordcomputer die totaal onbetrouwbaar is ... Je hebt aan 180 km/h een 50% hoger verbruik ...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door SUpermasj Bekijk Berichten
            en dat lees je af op je boordcomputer die totaal onbetrouwbaar is ... Je hebt aan 180 km/h een 50% hoger verbruik ...

De boordcomputer is misschien wel niet exact correct, maar het geeft wel een vergelijkend idee (niet tussen verschillende wagens vergelijken, maar voor dezelfde wagen kan het wel een idee geven in verschillende omstandigheden)

Ja zal misschien wel wat meer verbruiken, maar 50% meer lijkt mij wel overdreven. Je verbruikt aan 120kmh ook geen 50% meer dan aan 80kmh...

Comment

De boordcomputer is misschien wel niet exact correct, maar het geeft wel een vergelijkend idee (niet tussen verschillende wagens vergelijken, maar voor dezelfde wagen kan het wel een idee geven in verschillende omstandigheden)

Ja zal misschien wel wat meer verbruiken, maar 50% meer lijkt mij wel overdreven. Je verbruikt aan 120kmh ook geen 50% meer dan aan 80kmh...
              Als je aan constante snelheden rijdt wel. Maar vermits je bij 120km/h op een autostrade rijdt en constant kan doorrijden, is het verschil met 80 km/h op provinciale wegen waar je continu moet afremmen voor voorliggers, kruispunten, ronde punten en verkeerslichten niet zoveel lager.
              Als je 80 - 90 km/h op de autostrade rijdt, komt je verbuik voor een moderne dieselmotor niet boven de 4 l /100 km uit.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door SUpermasj Bekijk Berichten
                Als je aan constante snelheden rijdt wel. Maar vermits je bij 120km/h op een autostrade rijdt en constant kan doorrijden, is het verschil met 80 km/h op provinciale wegen waar je continu moet afremmen voor voorliggers, kruispunten, ronde punten en verkeerslichten niet zoveel lager.
                Als je 80 - 90 km/h op de autostrade rijdt, komt je verbuik voor een moderne dieselmotor niet boven de 4 l /100 km uit.

Vorig jaar Frankrijk-Belgie gedaan met een volgeladen wagen: 1050km met 55l diesel + file in Lyon (uiteraard). Aan 140kmh (teller) komt dit op 5.2l / 100km. Aan 90kmh zou ik dan aan 3.5l moeten komen, lijkt mij wel erg weinig...

Mijn start-stop functie bespaart mij op jaarbasis meer dan als ik continu 20-30kmh trager zou rijden denk'k...

Comment

Vorig jaar Frankrijk-Belgie gedaan met een volgeladen wagen: 1050km met 55l diesel + file in Lyon (uiteraard). Aan 140kmh (teller) komt dit op 5.2l / 100km. Aan 90kmh zou ik dan aan 3.5l moeten komen, lijkt mij wel erg weinig...

Mijn start-stop functie bespaart mij op jaarbasis meer dan als ik continu 20-30kmh trager zou rijden denk'k...
                  3.5 l /100 km aan 90 km/h is helemaal niet "weinig". Dat is normaal. Die 140 km/h op de teller is misschien ook maar 125 of 130 km/h

Ik verbuik met mijn bijna 1,7 ton zware wagen met 2.0HDi (100 kW) gemiddeld 5.2 l/100 km als ik rustig rijd op de autostrade (100-105 km/h) rijd.
                  Als ik met het verkeer meerijdt (120-125 km/h) zit ik aan 6.0 l/100 km. Autostrade maakt ongeveer 50% van de totale afstand uit...

Comment

• Wanneer ik één uur op de autostrade rijd met een constante snelheid van 120 km/h zakt mijn verbruik naar 10 liter (mijn gemiddelde 12.1 liter). Indien ik agressiever rijd maw 140 à 180 km/h zit ik aan 14 liter .
                    AUDI Q7 : hoge wagens pakken veel wind.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
                      Iemand zin om bij wijze van test eens van Brussel tot Antwerpen met 3 naast elkaar 120 te rijden? Filmpunten zetten op bruggen en in de auto's...dan ga je nogal is lachen.

Een paar gasten hebben dat eens in Amerika ergens gedaan, bij wijze van protest tegen de snelheidslimiet (die stamt immers nog uit het oliecrisis tijdperk)...dan sta je daar op die brug en zie je eerst 10 minuten bijna geen auto.
                      En wat als ge tijdens u test zelf ergens trager verkeer voor u krijgt
                      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten

Ik dacht er zelf ook net aan

Vrachtwagens enzo

Comment

Ik dacht er zelf ook net aan

Vrachtwagens enzo
                          Oplossing daarvoor is misschien dat de middenvakrijder dan wat gas lost om de rechtsrijder voor te laden, en als je de vrachtwagen dan voorbij bent terug naar rechts gaan en weer op rij rijden!
                          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)

Comment

Oplossing daarvoor is misschien dat de middenvakrijder dan wat gas lost om de rechtsrijder voor te laden, en als je de vrachtwagen dan voorbij bent terug naar rechts gaan en weer op rij rijden!

I like your thinking

Serieus ik meen dat dus he, ik ga dat echt doen

Comment

I like your thinking

Spijtig dat ik met een scharminkel van een Saxo 1.1 zit, anders zou ik misschien nog meedoen!

Comment

I like your thinking

ik wil meedoen!!!! fucking e19... derjust weer geflitst door ne passat die dat ik ni had zien staan... ik let er normaal zo goe op enja...

Comment

Spijtig dat ik met een scharminkel van een Saxo 1.1 zit, anders zou ik misschien nog meedoen!
                                  Snel genoeg man!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door jancleynen Bekijk Berichten
                                    Snel genoeg man!
                                    Zou wel wat sneller mogen optrekken

Comment

Gewoon allemaal max. 90 rijden. Dan heb je meteen een mooie rij vrachtwagens achter je.

Comment

Iemand zin om bij wijze van test eens van Brussel tot Antwerpen met 3 naast elkaar 120 te rijden? Filmpunten zetten op bruggen en in de auto's...dan ga je nogal is lachen.

Een paar gasten hebben dat eens in Amerika ergens gedaan, bij wijze van protest tegen de snelheidslimiet (die stamt immers nog uit het oliecrisis tijdperk)...dan sta je daar op die brug en zie je eerst 10 minuten bijna geen auto.
                                        Ik veronderstel dat je het hierover hebt : http://www.youtube.com/watch?v=1B-Ox0ZmVIU

('t is niet dat ik zulk spelletjes aanmoedig, maar ik viel hier toevallig op enkele uren nadat ik dit topic las).

Comment

• In Belgie moet je rechts rijden, dus ik vrees dat je toch nog een boete zou kunnen krijgen... In de VS rijd je op vele plaatsen gewoon op de rijstrook van je keuze...

Ik geef die gasten wel gelijk dat 55mph op zo'n weg idioot traag is. Er bestaan in de VS 2-vakswegen (1 in elke richting) waar 65mph op is toegelaten... Andere staten laten 75 tot 80 mph toe...

Comment

Working...
                                          X