Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Collega's meenemen in bedrijfswagen mag niet zomaar

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Collega's meenemen in bedrijfswagen mag niet zomaar

Iemand die hier meer over weet ?

Oorspronkelijk geplaatst door pietkonijn Bekijk Berichten
    Ja, mijn vader heeft dat moeten doen.
    Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
    Bestelt
    1995 Mazda MX-5 1.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk Berichten
      Ja, mijn vader heeft dat moeten doen.
      Dus stel, als ik carpool met een collega, moet ik ook zo een rijgeschiktheidsattest afleggen?

Comment

Dus stel, als ik carpool met een collega, moet ik ook zo een rijgeschiktheidsattest afleggen?
        Geen idee. Met je privéwagen NIET in elk geval.
        Last edited by Lotuzzz; 10/04/2008, 17:45. Reden: foutje
        Bestelt
        1995 Mazda MX-5 1.8

Comment

Geen idee. Met je privéwagen wel in elk geval.
          Mijn vraag gaat over een bedrijfswagen

Comment

Wat is dat weer voor onzin. Waarom dient een rijbewijs dan?

Comment

1 april is toch al even voorbij hoor

Comment

't Is te zeggen...

Om het helemaal onlogisch te maken: vervoer je collega's in je privé-auto, is er geen extra attest nodig.
                Bron: http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF10042008_007

Is iedereen nog mee?

Comment

Beetje opgezocht... voor personen boven de 50 jaar is zo'n rijgeschiktheidsattest zelfs maar 3 jaar geldig...

Het rijgeschiktheidsattest is eigenlijk een medisch attest. U moet zich dus wenden tot uw preventieadviseur-arbeidsgeneesheer. Enkel hij kan na een geneeskundig onderzoek zo'n attest afleveren. Met dit medisch attest zal u dan naar het gemeentebestuur of het politiekantoor van uw woonplaats moeten gaan om een nieuw rijbewijs aan te vragen. Het blijft maximum 5 jaar geldig en voor personen ouder dan 50 jaar is de geldigheidsduur beperkt tot 3 jaar.
                  Geen idee of die informatie accuraat is, komt van deze site:

Comment

Met een privé wagen volgens mij juist niet. Carpoolen = van thuis naar het werk en terug. Dat wordt beschouwd als een privé- en niet als een beroepsverplaatsing

Comment

Lees eens goed.

Er staat
                      Wie collega's meeneemt in zijn bedrijfswagen tijdens de werkuren,
                      van en naar het werk (carpoolen is volgens mij niet tijdens de werkuren)

Deze tekst gaat volgens mij vooral voor bv. bouwvakkers en loodgieters ofzo. dus mensen die tijdens de werkuren met volk rondrijden naar hun werf ofzo.

Comment

Iets gevonden op de Radio 1 site

Oorspronkelijk geplaatst door Persoon X op Radio1 site
                        De nadruk ligt op GEORGANISEERD VERVOER! Als ik met een collega afspreek om op eigen initiatief samen te rijden naar een afspraak tijdens de werkuren, is een medische schifting NIET NODIG!

Ik citeer een persoon van de Federale Overheidsdienst mobiliteit en Vervoer, die ik gecontacteerd had:

"Indien hier geen sprake is van georganiseerd en door de werkgever uitgebaat vervoer van personeel, maar vervoer op eerder vrijwillige basis, valt dit vervoer niet onder artikel 43. Gaat het hier echter om carpooling ? In dit geval valt het evenmin onder de toepassing van artikel 43.

Indien het vervoer in opdracht van de werkgever gebeurt en op regelmatige basis, en het vervoer bijgevolg onder het takenpakket van de werknemer valt, is het geneeskundig attest groep 2 wel vereist."

Comment

Dat klopt maar niet enkel voor collega's dacht ik. Als je tijdens je werkuren iemand meeneemt in je firmawagen moet je inderdaad een medische schifting hebben. Er zijn er maar weinigen die dit weten...

Comment

Iets gevonden op de Radio 1 site
                            De vraag is wat is georganiseerd vervoer? Als je iemand gaat afhalen aan de luchthaven of samen naar een meeting rijdt kan dit denk ik aanzien worden als georganiseerd vervoer...

Dus als je veilig wil spelen: gewoon bewijsje vragen aan arts en rijbewijs laten aanpassen. Het blijft 5 jaar geldig en je kan dus bij elke medische checkup (meestal om de 5j voor bedienden?) zo'n attestje vragen.

Kostprijs: Elke 5 jaar nieuw rijbewijs.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tuscani Bekijk Berichten
                              Er staat van en naar het werk (carpoolen is volgens mij niet tijdens de werkuren)
                              Van en naar het werk ben je normaal toch ook voor rekening van je werkgever.

Dan rijden we maar allemaal in kolonne achter elkaar als we een vergadering buitenshuis hebben. Meer file, uitstoot, verbruik weegt niet op tegen onze veiligheid

Comment

Ik bedoel natuurlijk NIET, logischerwijs

Foute formulering
                                Bestelt
                                1995 Mazda MX-5 1.8

Comment

Je hebt voor je rijbewijs cat A, B en B+E het "Bezoldigd Vervoer" nodig van zodra je voor je werkgever (of de werkgever zelf) een voertuig bestuurd en daarbij nog andere personen in meerijden. Dit "bezoldigd Vervoer" krijg je, afhankelijk van het resultaat, na het afleggen van een oogtest. Om de zes jaar dien je weer een oogtest te ondergaan.

Voor vrachtwagens en autobussen heb je een rijbewijs beperkt in geldigheid. Dit wordt eveneens verlengd na medische test.
                                  Last edited by McClane; 11/04/2008, 08:15.
                                  1996 Opel Corsa B Joy 1.2 - 1998 Opel Astra G Comfort 1.7TD - 1995 Opel Corsa B 1.4SI - 2001 Opel Astra G Coupé Bertoné Edition 1.8 - 2002 Opel Zafira A Sport 1.6 - 2005 Opel Vectra C Break Cosmo 1.9CDTI
                                  2006 Opel Corsa C Enjoy 1.2Twinport - 2009 Opel Insignia Sports Tourer Edition 2.0CDTI

Comment

Dame ge bent me voor, idd gewoon na medisch onderzoek moet ge naar tgemeentehuis en krijg je achteraan een stempeltje bij

Comment

Collega's meenemen in bedrijfswagen mag niet zomaar

Deze ochtend is één van onze bestelwagens tegengehouden door de politie. Reden: de chauffeur vervoerde een collega en had daarvoor geen medisch attest.
                                      Gevolg: boete

WTF? Ik heb nog nooit van deze ridicule regel gehoord? Wat is de grondige reden om het transporteren van collega's te verbieden? Eigen kinderen en lifters mogen wel zonder probleem meegenomen worden in de bestelwagen, maar een collega niet. Ik snap de logica niet...

Hoeveel moeten we hiervoor dokken?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maxime Soete Bekijk Berichten
                                        Ik heb nog nooit van deze ridicule regel gehoord?
                                        het is nochtans een tijdje geleden redelijk uitgebreid in de media geweest met dit als gevolg:
                                        Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe wil de wet aanpassen die bepaalt dat mensen die collega's meenemen in een bedrijfswagen tijdens de werkuren een speciaal rijgeschiktheidsattest nodig hebben.

Comment

Working...
                                        X