Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ben ik in dit geval aan het inhalen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Ben ik in dit geval aan het inhalen?

Hi,

Het gebeurt mij wel vaker: Ik rijd zo'n 120-130 op de teller op de rechterrijstrook. Op de midden rijstrook rijdt niemand en op de linkerrijstrook rijden voertuigen trager (Waarom ze links blijven rijden weet ik niet, maar enfin). Aangezien er een lege rijstrook tussen zit en ik gewoon op de rechterrijstrook rijd, denk ik niet dat ik iemand in gevaar breng (en de categorisering van overtredingen is gebaseerd op het "gevaar" je veroorzaakt)...

Ja.

Want: Het inhalen geschiedt links. (art. 16.3 Wegcode)

Enige uitzondering op autostrade:

Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen (...) wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd (...).
    F13 F15

Comment

lalalala

Comment

Freude, je laat wel een paar belangrijke dingen weg in je quote...

16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.
        9.4. Binnen de bebouwde kommen mogen de bestuurders de rijstrook volgen die het best aan hun bestemming beantwoordt :

1° op de rijbanen met éénrichtingsverkeer in rijstroken verdeeld;

2° op de rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting.
        9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :

1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;

2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer;

3° op rijbanen verdeeld in rijstroken waarboven verkeerslichten als bedoeld in artikel 63.2 zijn aangebracht.

Comment

wat ik me ook vaak afvraag:
          mag je bij het nemen van een afrit (dus je zit al op de afrij-strook) wagens die op het rechter rijvak (op de autosnelweg, niet een extra rijvak van de afrit ofzo) voorbij steken/rijden?

Praktisch iedere dag heb ik dat voor aan de afrit bij ons in de buurt.. .dat stuk van de autosnelweg gaat beetje bergop en daar heb je altijd van die slakken zitten die aan amper 90 of 100 op het rechter rijvak aan 't tuffen zijn. Die afrit is giga-lang en omdat ik van het principe ben dat je vlot (maar niet zot) door het verkeer moet gaan neem ik die afrit in 't begin vlotjes aan 120 ofzo.

Moraalridders: die afrit leent er zich echt wel aan hoor, geen paniek

Comment

ja dat mag ook

Comment

Als je bij druk verkeer gewoon je rijvak blijft volgen aan constante snelheid, kan dat gezien worden als "voorbijrijden", hetgeen wel langs rechts mag. Maar dat is natuurlijk een interpretatie van de situatie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fieldmarshall Bekijk Berichten
                Hi,

Het gebeurt mij wel vaker: Ik rijd zo'n 120-130 op de teller op de rechterrijstrook. Op de midden rijstrook rijdt niemand en op de linkerrijstrook rijden voertuigen trager (Waarom ze links blijven rijden weet ik niet, maar enfin). Aangezien er een lege rijstrook tussen zit en ik gewoon op de rechterrijstrook rijd, denk ik niet dat ik iemand in gevaar breng (en de categorisering van overtredingen is gebaseerd op het "gevaar" je veroorzaakt)...
                Dat is heel gevaarlijk, aangezien diegene die links van je rijdt naar rechts kan komen. Meestal zie je dat ook veel moelijker dat er iemand aankomt rechts achter je die je rechts gaat inhalen. Dat verbod op rechts inhalen is er niet zomaar lijkt mij. Al zijn er natuurlijk landen waar het dan weer wel mag ...
                '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                '15 Volvo XC60 D3

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                  Dat is heel gevaarlijk, aangezien diegene die links van je rijdt naar rechts kan komen. Meestal zie je dat ook veel moelijker dat er iemand aankomt rechts achter je die je rechts gaat inhalen. Dat verbod op rechts inhalen is er niet zomaar lijkt mij. Al zijn er natuurlijk landen waar het dan weer wel mag ...
                  wat moet je dan wel doen Ook trager rijden dan zij die links van je rijden? ook al leent de situatie op de rechterrijstrook zich er perfect toe om 120-130 te rijden?

ZO vertraag je de boel alleen nog méér lijkt me

Comment

Hi,

Iemand vertelde me ooit dat jij dan een kleine boete krijgt en de linksrijder een zware.
                    2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kenny De Man Bekijk Berichten
                      wat moet je dan wel doen Ook trager rijden dan zij die links van je rijden? ook al leent de situatie op de rechterrijstrook zich er perfect toe om 120-130 te rijden?

ZO vertraag je de boel alleen nog méér lijkt me
                      Nee je moet die wagen gewoon reglementair langs links inhalen. Op een baan met 2 rijvakken kan dat betekenen dat je geduld moet hebben. Als je anticipeert lukt dit allemaal zonder afremmen en extra vertraging.
                      '15 Volvo XC60 D3

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                        Iemand vertelde me ooit dat jij dan een kleine boete krijgt en de linksrijder een zware.
                        Rechts inhalen is volgens mij een zware overtreding van de hoogste graad. Links rijden is denk ik geen zware overtreding. Dus net omgekeerd denk ik dan wat jij gehoord hebt.
                        '15 Volvo XC60 D3

Comment

Nee ik heb het effectief zo gehoord. Jij moet wel met een constante snelheid rijden he, dus niet gaan accelereren want dan ben je effectief aan het inhalen.
                          Dus bvb: lege snelweg, jij rijdt rustig 120km/h rechts en op de middenrijstrook rijdt een kerel 110km/h...
                          2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Nee ik heb het effectief zo gehoord. Jij moet wel met een constante snelheid rijden he, dus niet gaan accelereren want dan ben je effectief aan het inhalen.
                            Dus bvb: lege snelweg, jij rijdt rustig 120km/h rechts en op de middenrijstrook rijdt een kerel 110km/h...
                            Maak daar in vele gevallen maar het derde rijvak van waar die kerel rijdt aan 110km/u.

Comment

Mja, het lijkt me in ieder geval verschrikkelijk moeilijk te beoordelen zoals jij het nu uitlegt. En de reden dat het niet mag, het gevaar dus, blijft hetzelfde dus het lijkt me sterk.
                              '15 Volvo XC60 D3

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toto Bekijk Berichten
                                Maak daar in vele gevallen maar het derde rijvak van waar die kerel rijdt aan 110km/u.
                                Jij bedoelt dan die Hyundai Elantra/Toyota Carina/Ford Oriion met vtm/Radio 2 sticker en twee-letterige nummerplaat types toch niet hè?

Blijft een grote ergernis idd, linksrijders...

Alleen de forumflikken kunnen hieover uitsluitsel geven lijkt me.
                                2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Jij bedoelt dan die Hyundai Elantra/Toyota Carina/Ford Oriion met vtm/Radio 2 sticker en twee-letterige nummerplaat types toch niet hè?
                                  Veelal oude golfjes met 5 jonge types in waarvan er drie met hun gsm aan hun oor hangen (waaronder de bestuurder), 4 er een baseball-pet ophebben en met een nummerplaat die begint met een V of een X.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toto Bekijk Berichten
                                    Veelal oude golfjes met 5 jonge types in waarvan er drie met hun gsm aan hun oor hangen (waaronder de bestuurder), 4 er een baseball-pet ophebben en met een nummerplaat die begint met een V of een X.
                                    Excuseer, die zie ik eerder aan "hoge" snelheid naderen en dan bumperkleven, hoewel je toch niet weg kan. Nee, mijn cruise control blijft steken, ook al heb ik dubbel zoveel pk's .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten

Euh: als die van links naar rechts komen zitten zij in het midden en ik nog altijd rechts...

En in het andere geval: een wagen heeft spiegels, die staan daar niet ter versiering op

Comment

En in het andere geval: een wagen heeft spiegels, die staan daar niet ter versiering op
                                        Ik heb geen vertrouwen in mensen die door hun rijgedrag geven van een goed verkeersinzicht. Ik reken er dan ook niet op dat ze hun spiegels gebruiken. En ook al heb je gelijk, als je aan 120 van de baan wordt gereden ben je toch maar mooi de sigaar
                                        '15 Volvo XC60 D3

Comment

Working...
                                        X