Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wetgeving m.b.t. honden in de auto

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Wetgeving m.b.t. honden in de auto

Hey,

Ik ben van plan om morgen met de hond naar het strand te gaan. Om precies te zijn, naar Knokke. Aangezien mijn hond op leeftijd is en niet meer zelfstandig in en uit de achterbak kan komen (oppakken laat hij liever niet toe en als hij vies is, pak ik hem zelf ook liever niet op ), wilde ik hem op de bijrijdersstoel laten plaatsnemen.
    Nu weet ik dat dit in Nederland is toegestaan, hoewel het natuurlijk niet erg veilig is.
    Hoe zit het met de wetgeving in België? Mag ik m'n hond gewoon 'los' op de bijrijdersstoel laten zitten, of loop ik dan het risico om bekeurt te worden.

Groeten,
    Friso

Het mag niet, maar of je veel kans maakt om bekeurd te worden zou ik niet durven beweren

Comment

Wel rekening houden als je remt dat je hond wel een tegen de voorruit zou durven vliegen. Ofwel in de koffer ofwel benden laten zitten, dat is het veiligst

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GTX Bekijk Berichten
        Wel rekening houden als je remt dat je hond wel een tegen de voorruit zou durven vliegen. Ofwel in de koffer ofwel benden laten zitten, dat is het veiligst
        Ja mij leek het ook het beste, om de bijrijdersstoel helemaal naar achter te zetten en hem op de grond te leggen.
        Alleen op korte stukjes laat ik hem wel eens op de stoel zitten, maar dan rij ik enkel op binnendoor wegen. Op de snelweg vind ik het wel gevaarlijk ja

Bedankt voor de info! Het wordt dus de vloer

Comment

als wij de onze terughalen nadat we van vakantie terugkomen zetten we hem gewoon op de achterbank, na afloop al het gekwijl wegvegen en de damp van de ramen doen maar voor de rest nog geen problemen mee gehad.
          Ik wist trouwens niet dat het verboden was, in't vervolg maar in het koffer zetten dan.

Comment

Ik heb zelf ook een hond en we hebben ooit eens meegemaakt dat die tegen de bestuurderszetel kletste. Ik moet zeggen, ge schrikt u een ongeluk!

@Friso89: Graag gedaan

Comment

in belgie mag nog steeds je hond overal zitten : er is geen specifieke wetgeving

alleen dat je niet gehindert mag worden in je bewegingen

Comment

Mijn hond rijd zelf... althans dat denken mensen als hij op me wacht in de auto.
                Ze heeft trouwens wel een gordel aan als ze vooraan zit...
                www.perfectshine.be

Comment

Is de achterbank geen optie? Wat soort van hond is het?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door EricV Bekijk Berichten
                    Is de achterbank geen optie? Wat soort van hond is het?
                    Wat voor ras het is, weet ik niet. Hij komt uit het asiel
                    Het is een flink uitvergrote Jack Russell. De achterbank is geen optie, want waarschijnlijk ga ik met de cabrio en dan moet het windscherm geinstalleerd worden. En dan kan hij niet op de achterbank zitten

@ Bobo: Bedankt!

Comment

heb je geen foto ? want volgens mij moet dat iets bobo-achtig zijn
                      en mss toch maar een hondegordel kopen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                        heb je geen foto ? want volgens mij moet dat iets bobo-achtig zijn
                        en mss toch maar een hondegordel kopen

http://donnatella.skynetblogs.be/pos...de-auto-zitten
                        Voila, een betere foto heb ik eigenlijk niet:

Het ging trouwens prima, de hond heeft op de achterbank gelegen (ik nam toch m'n eigen auto mee) en heeft op de terugweg alleen maar geslapen. Totaal uitgeput

Comment

straks thuis kijken naar fotoke, wel zalig dat je hond ligt te maffen
                          mijne is in de auto kontenu wakker en op haar qui-vive...desnoods 1500 km aan een stuk op haar 4 poten rechtstaand

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                            straks thuis kijken naar fotoke, wel zalig dat je hond ligt te maffen
                            mijne is in de auto kontenu wakker en op haar qui-vive...desnoods 1500 km aan een stuk op haar 4 poten rechtstaand
                            Haha ja, de mijne springt alleen op als ik stil ga staan. Dan gaat ie bij het raam zitten en naarbuiten kijken of we al thuis zijn

Comment

Bij mij vliegt hij in de koffer

Gelukkig is zij een beetje rustig tijdens het rijden, zelfs met de harde vering blijft ze gewoon maffen. Tenzij ze fietsers ziet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichten
                                Bij mij vliegt hij in de koffer

Gelukkig is zij een beetje rustig tijdens het rijden, zelfs met de harde vering blijft ze gewoon maffen. Tenzij ze fietsers ziet
                                Grote 'woefer' heb jij achteraan zitten

Comment

Valt mee hoor, 't is een zij dus die zijn meestal wat kleiner dan de mannelijk equivalenten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Friso89 Bekijk Berichten
                                    Haha ja, de mijne springt alleen op als ik stil ga staan. Dan gaat ie bij het raam zitten en naarbuiten kijken of we al thuis zijn
                                    bo ruikt dat, en dan doe ik de venster open om haar haar gelijk te geven

hoe hoog is dat beest van jouw ongeveer, heb je een gedacht ?

Comment

Ik ging vroeger regelmatig met de golden retriever (Billy) van een vriendin gaan wandelen. Ik opende mn deur aan de passagierskant, Billy ging rustig op de vloer zitten en legde zn kopje meestal op de zetel. Als ik de deur terug opendeed stapte hij pas uit als hij zag dat ik zn leiband vast had, niet eerder. God, ik mis Billy...
                                      Ooit eens met een Engelse Bulldog en een Bordeauxdog gaan wandelen. Na een uurtje wandelen was de bordeaux te moe om in de auto te kruipen. Dan mag je een beest van ong. 70kg in een Meriva duwen
                                      i 1 2 1/2 6

Comment

Onze Parson-Russel heeft een stalen benche en die gaat dus in de koffer van onze break.Hond is fijn rustig doordat hij in zijn eigen "kotteke" zit en bij een eventueel ongeval hoef ik gene schrik dat hij het op een lopen kan zetten.Of erger een ambulancier of iemand anders een hap verkoopt.
                                        Dat is nog het beste voor iedereen,wel niet zo een benche aanschaffen waar de hond nog maar net plaats genoeg heeft om te ademen.

Comment

Working...
                                        X