Mededeling

Collapse
No announcement yet.

How to: stukken ontroesten dmv electrolyse

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • How to: stukken ontroesten dmv electrolyse

    Daar ik van mijn Audi een top wagen wil maken én hier zoveel mogelijk zelf aan wil doen was deze toepassing echt handig, maar ook wou ik met mijn teststuk nagaan welke anti-roestbehandeling het meest aangewezen is.

    definitie: Elektrolyse is een chemische reactie waarbij onder invloed van een elektrische stroom samengestelde stoffen worden ontleed tot enkelvoudige stoffen en/of andere samengestelde stoffen.
    ofwel: roeste stukken in een zoutoplossing onder stroom zetten en na een paar uur (afhankelijk van de grootte van het stuk) is al het roest losgekomen.


    Benodigdheden:
    - plastic container
    - elektrische draden
    - batterij oplader
    - betonijzer
    - bicarbonaat
    - boormachine


    Het maken van je opstelling kan je hier terugvinden, simpel en duidelijke video:
    http://www.youtube.com/watch?v=54ADeB6V1rQ
    Belangrijke punten als de opstelling klaar is:
    - opstelling moet geplaatst zijn in een goed geventileerde ruimte, lees: gevaarlijke stoffen én ontploffingsgevaar door het vrijkomende waterstof
    - bicarbonaat: één lepel per 3 liter
    - je werkstuk negatief laden en het betonijzer positief laden (keer je dit om dan reinig je het betonijzer en dat is niet de bedoeling)
    - verwerkingstijd: 2 uur voor kleine stukken
    - na afloop moet het stuk nogmaals bewerkt worden met een staalborstel




    1. loszitten vuil weghalen
    Alhier mijn teststuk; het schild dat achter de remschijf zit. Om het proces zo vlot mogelijk te laten verlopen is het uiteraard aangewezen om al het loszittend vuil weg te halen van het stuk met een staalborstel












    2. Stuk hangen in de tank (negatieve ladinge) en ervoor zorgen dat het geen contact maakt met het betonijzer (positieve lading). Zodra je de batterijlader activeert zal je luchtbellen zien verschijnen op je stuk.
    Remember; goed geventileerde ruimte en geen sigaretje opsteken!






    Last edited by McLarenboy; 08/08/2013, 17:06.

  • #2



    Na een uurtje komt al veel vuil los





    Comment


    • #3



      Na nog een uurtje zal het nog smeriger zijn en zal je naast de bruine kleur ook een blauw violet kleur zien. En zoals aangegeven in de video op een bepaald moment is de chemische reactie uitgewerkt (geen bellen meer) en dan is je stuk klaar.






      3. Stuk opkuisen met een staalborstel

      Comment


      • #4





        4. Anti-roest behandeling
        Deze stap is voor mij begonnen met een roestomvormer, Fertan (www.rustbuster.nl) maar je kan hier ook meteen overgaan op de spuitbussen die ik erna gebruikt heb: epoxy primer of verzinkingsspray


        >> Fertan werkwijze:

        - Schoonmaken met water / evt met een sopje
        - Fertan erop
        - na 1 uur natsproeien met water
        - Minimaal 48 uur wachten (mag zelfs tot 6 maanden wachten!)
        - Met een sponsje en sopje het losse zwarte poeder verwijderen en laten drogen






        Komen we uit op dit:



        Comment


        • #5
          >> Epoxy primer en verzinkingsspray





          Na twee lagen komen we uit op dit:



          Comment


          • #6
            5. Stuk in kleur zetten:








            En nu gaat dit stuk het komende jaar buiten aan de waslijn hangen, om de vier weken zal ik dan wat foto's posten met het verloop.

            Comment


            • #7
              leuke how to...ik ben benieuwd naar de updates :-)
              Groetjes, Wim

              Opel Insignia ST Ecoflex 160pk (2010)

              Opel Meriva A 14XEP ( edition "the incredibles" ) (2005)
              Suzuki SJ410 (1983)

              vorige auto's:

              Opel Kadett D 1.2S (1983)
              Opel Frontera Sport (1994)
              Opel Corsa C 1.4 XE (2001)

              Comment


              • #8
                Da's nice!
                Ben wel benieuwd naar het resultaat.

                Comment


                • #9
                  Mooi!
                  Wat doe je dan nadien eigenlijk met wat er overblijft in die bak?
                  2014 BMW 525da Touring http://www.autoforum.be/showthread.p...-525dA-Touring
                  2007 BMW 520da Touring http://www.autoforum.be/showthread.php?t=47253
                  2005 Volvo S60 2.4i http://www.autoforum.be/showthread.p...i-Move-Edition

                  2010 MINI Cooper D Countryman http://www.autoforum.be/showthread.php?t=49104 (sold)
                  1999 Volvo V70 classic 2.5d
                  1967 Volvo 123 GT

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door 123GT Bekijk Berichten
                    Mooi!
                    Wat doe je dan nadien eigenlijk met wat er overblijft in die bak?
                    Riolering?

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door beemer_m3 Bekijk Berichten
                      Riolering?
                      Awel ja, dat was indirect de vraag!
                      2014 BMW 525da Touring http://www.autoforum.be/showthread.p...-525dA-Touring
                      2007 BMW 520da Touring http://www.autoforum.be/showthread.php?t=47253
                      2005 Volvo S60 2.4i http://www.autoforum.be/showthread.p...i-Move-Edition

                      2010 MINI Cooper D Countryman http://www.autoforum.be/showthread.php?t=49104 (sold)
                      1999 Volvo V70 classic 2.5d
                      1967 Volvo 123 GT

                      Comment


                      • #12
                        ik heb zo een test eens gedaan tussen zinkspray en vertind plaatwerk.

                        de grote is vertind en toont aan de randen ook al doorkomend roest, het kleine is met zinkspray gedaan en bleef gewoon proper. ook na 1 jaar buitenliggen (ben nu de plaatjes kwijtgespeeld, dus kan geen fotos meer maken

                        Comment


                        • #13
                          Geeft die electrolyse dezelfde uitkomst als zandstralen?
                          Of haalt het de roest inwendig uit het ijzer?
                          Omdat er in de smeltoven niet genoeg gestookt wordt brand de roest niet kapot.De roest zit dan inwendig in het metaal.
                          Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                          Comment


                          • #14
                            Voordeel van electrolyse is dat de chemische reactie op het volledige stuk gebeurd, zandstralen is niet overal mogelijk (diepe hoeken, ruimte tussen twee platen,...)

                            Comment


                            • #15
                              Probleem is dat ik moeilijk een volledige auto in zo'n bad kan stoppen. Zit niks anders op dan schuren en met roestomvormer te werken (roest op lasnaden onderaan auto).

                              Comment


                              • #16
                                Kan nog van pas komen, knap werk
                                Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                                Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                                Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                                Comment


                                • #17
                                  Yep, heel interessant. Heb alle info gekopieerd in Word. Merci!


                                  Kan da ook niet met Cola?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ik vond per ongeluk dit zonet:

                                    http://kluswiki.nl/roest-verwijderen-roestverwijderaar

                                    Electrisch

                                    Wat je nodig hebt:

                                    - Een stroombron: bijvoorbeeld een acculader.

                                    - Stroomdraad (koper of ijzer).

                                    - stalen platen, roosters of staven, deze moeten van puur staal zijn, dus niet gegalvaniseerd.

                                    - Bak (emmer) die groot genoeg is om het voorwerp onder te dompelen. Let op dat hij geen stroom geleid!

                                    - Soda (ongeveer een halve eetlepel per liter water, afhankelijk van de verroesting kan je meer of minder gebruiken.)

                                    - Water (koud).



                                    Hoe ga je te werk:

                                    - Vul de bak of emmer met water en los er de juiste hoeveelheid soda in op (zie hierboven). Je kunt de soda ook oplossen in wat warm water en dat toevoegen aan het koude water en goed vermengen.

                                    - Plaats de platen,roosters of staven aan weerszijden van de bak en verbind deze met elkaar en de plus (+) van de stroombron.

                                    - Verbind het te ontroesten object met de min (-) en hang het in de bak.

                                    - Zet de stroombron aan. Zorg bij een acculader ervoor dat de meter niet helemaal uitslaat, maar ergens tussen de 0 en de 5 staat. Sluit hij helemaal uit dan heb je kortsluiting en dat wil je niet.

                                    - Wachten maar.... dit kan enkele dagen duren, afhankelijk van de stroombron en de hoeveelheid water. Heb geduld.

                                    - Spoel het voorwerp goed af met schoon water en borstel of schuur de laatste resten roest er af. Vet het in of verf het met hammerite om opnieuw roesten te voorkomen.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Euhm ja, dat is hetzelfde als wat in de youtube link wordt gezegd...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ik denk het ook. Ik heb de clip nog niet bekeken.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X