Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Momentsleutel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Oorspronkelijk geplaatst door P.Stichelb Bekijk Berichten
    QFT !!
    't ligt mss aan mij, maar wat betekent "QFT" ?

    Comment


    • #42
      Oorspronkelijk geplaatst door Lord Tom Bekijk Berichten
      't ligt mss aan mij, maar wat betekent "QFT" ?
      quoted for truth. als auto/vrachtwagen mechanicien trek ik ook nooit wielen aan met een momentsleutel. nog nooit een wiel losgekomen, bouten afgekraakt of wielen beschadigd.

      Comment


      • #43
        en waarvoor gebruik je dan wél een momentsleutel?
        belangrijke ophangingsbouten zijn meestal zelfborgend en voor eenmalig gebruik. ik vervang de moeren in elk geval altijd.
        een versnellingsbak staat niet echt onder druk, dus zo'n ding dichtleggen hoeft ook niet onder een bepaald moment te gebeuren.
        het enige dat ik me kan inbeelden is een cilinderkop, en eventueel drijfstangen aan de krukas, en 't vliegwiel.
        voor de rest lijkt het me nogal zinloos om zo'n ding in huis te hebben.

        Comment


        • #44
          Oorspronkelijk geplaatst door Frankie Loosveld Bekijk Berichten
          en waarvoor gebruik je dan wél een momentsleutel?
          belangrijke ophangingsbouten zijn meestal zelfborgend en voor eenmalig gebruik. ik vervang de moeren in elk geval altijd.
          een versnellingsbak staat niet echt onder druk, dus zo'n ding dichtleggen hoeft ook niet onder een bepaald moment te gebeuren.
          het enige dat ik me kan inbeelden is een cilinderkop, en eventueel drijfstangen aan de krukas, en 't vliegwiel.
          voor de rest lijkt het me nogal zinloos om zo'n ding in huis te hebben.
          idd.
          al heb ik ze nog weten (in een garage die ik niet vernoem) krukas- en drijfstanglagerkappen aanspannen met een "boloneur" wegens het ongemak om met een momentsleutel van 1.5 meter die bouten aan te spannen (blok zat nog in de vrachtwagen). dat ding heeft nog een goeie 700.000 gelopen en is dan verkocht geweest (nog altijd rijdend).

          Aanspannen met de hand wordt wel nog gedaan maar dan weer enkel op het gevoel en niet op dat specifiek moment dat de fabrikant voorschrijft.

          Mijn mening: die momentsleutels heb je voor niet veel dingen nodig buiten motorenopbouw e.d. .
          Last edited by ; 28/09/2007, 18:28.

          Comment


          • #45
            Als je sommige instructieboekjes leest zou je zelfs 'n ampouleken met ne momentsleutel moeten invijzen.

            Comment


            • #46
              haha. een ampouleken.

              Comment


              • #47
                Oorspronkelijk geplaatst door Frankie Loosveld Bekijk Berichten
                haha. een ampouleken.
                Kom nu niet zeggen dat den helft van het forum niet weet waar het over gaat éh ???

                Comment


                • #48
                  Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                  Kom nu niet zeggen dat den helft van het forum niet weet waar het over gaat éh ???
                  driekwart.

                  Comment


                  • #49
                    ik weet van nix

                    Comment


                    • #50
                      Oorspronkelijk geplaatst door Frankie Loosveld Bekijk Berichten
                      haha. een ampouleken.
                      Oorspronkelijk geplaatst door Frankie Loosveld Bekijk Berichten
                      driekwart.
                      Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                      ik weet van nix

                      Comment


                      • #51
                        Oorspronkelijk geplaatst door PT Cruiser Bekijk Berichten
                        waarom een lagere waarde instellen als je de bouten invet?

                        Hoeveel Nm's zijn eigelijk nodig om een wiel van een gewone auto vast te zetten? en van een zware jeep?

                        Bij onderzoek van een bandenfabrikant is aan het licht gekomen dat ingevette bouten veel te hard worden aangedraaid waarbij het centrale gat van het wiel kan vervormen.


                        Aanhaalmomenten van wielen bij gewone wagens kunnen enorm verschillen afhankelijk van het materiaal van wielen, dikte en aantal van bouten, grootte van de wagen etc.

                        enkele voorbeelden: volvo's meestal 140 Nm
                        mercedes 110Nm
                        Bmw : 100 à 110Nm

                        Renault Scenic '03-07: 4 wielbouten = 130Nm ; 5 bouten = 110Nm
                        Clio III : 4 bouten = 105 Nm ; 5 bouten = 140Nm
                        Mégane II 2.0 RenaultSport 225 pk = 140Nm

                        Ford: S-max vergrendelbare moeren M12 = 110Nm
                        niet-vergrendelbare moeren M12 = 130 Nm
                        M14 = 170 Nm

                        Ford Focus/C-max '03-07
                        Stalen wielen met 4 goudkleurige moeren = 90Nm
                        Stalen wielen met 4 zilverkleurige moeren = 130 Nm
                        Stalen wielen met 5 moeren = 130 Nm
                        lichtmetale wielen = 130Nm (niet vergrendelbaar)
                        lichtmetale wielen = 110Nm (vergrendelbaar)

                        Een camionette size ducato etc = ongeveer 180 Nm
                        aanhangers = 150 à 190 Nm
                        A Twist of the Wrist

                        Comment


                        • #52
                          Ff nen bump geven.
                          Ik zou er graag ene willen halen, weet iemand waar ik deze kan halen in het Antwerpse?
                          De auto5 ofzo?

                          Mvg

                          Comment


                          • #53
                            Die van de otto 5 zijn met een wijzerplaat.Je staat daar met trillende handen aan de bout te wringen,kracht op de sleutel houden en vlug aflezen op de wijzerplaat dan.Je zou er 1 moeten hebben die klikt op het ingestelde aanhaalmoment.Via internet heb je heel de wereld op je scherm.Even laten bezorgen ipv je tank leegrijden.
                            Ontspan hem als je hem weglegt en koop een merk met (f)naam.

                            Comment


                            • #54
                              Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
                              Ik krijg de indruk dat het tijd wordt dat steeds meer mensen van hun wagen moeten blijven.
                              Een momentsleutel is leuk speelgoed maar compleet nutteloos voor mensen die enkel eens velgen of remmen willen vervangen. hou je geld opzak of koop een deftige set dopsleutels, inbussen of torx. daar ga je veel meer geniet van hebben.
                              Enige waar ik een momentsleutel voor gebruik is voor sommige rekbouten zoals cilinderkopbouten maar boutjes van injectoren dan weer niet, of bouten van het chassis
                              Die lijsten met aantrekkoppels worden door de merken zelfs soms herzien omdat blijkt dat het niet genoeg is en den boel alsnog los komt

                              kweek gevoel of blijf eraf
                              den helft van de mensen kan trouwens nog geen wiel loskrijgen als ge het op 150 getrokken hebt, dus zet ze gewoon handvast. en zoveel verschil zal daar ook wel niet opzitten dat uw schijven krom trekken
                              vastschieten met den bouloneur is voor amateurs.

                              moest ge u toch nie kunnen inhouden: hazet, berner, wurtz, facom heb ik ervaring mee en is goed gerief (als facom rommel is, waarom geven ze dan levenslange garantie? en dan nog, als het kapot is kun je het inruilen voor iets nieuws)
                              stahlwille ken ik niet van momentsleutels, enkel van sleutels e.d. en als er één merk is dat ik nooit zelf ga kopen is het dat wel. torxen breken als lucifers, imbussen zet ge rond, zelfs al ringsleutels in 2 getrokken en ik ben nochtans niet zo'n rambo type

                              volledig mee eens

                              je moet ook zien hoe vaak je het gebruikt.
                              ikzelf heb een reeks doppen en sleutels en doe er zowat alles mee. vastrekken zet meestal de bouten met dezelfde kracht vast als ik nodig had om ze los te draaien. ( uitzonderingen zijn cilinderkop bouten enz.

                              maar wielen ? kruissleutel erop los, wiel wisselen. terug vast met kruissleutel. ( wel de volgorde 1 3 5 2 4 aanhouden op de bouten )
                              nadat ik de velgen heb gewisseld rij ik altijd nog eens rond het blokje. waarna ik nog eens alle bouten aantrek.

                              Comment


                              • #55
                                Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_Dog Bekijk Berichten
                                Ff nen bump geven.
                                Ik zou er graag ene willen halen, weet iemand waar ik deze kan halen in het Antwerpse?
                                De auto5 ofzo?Mvg
                                Wat wil je er vooral mee doen ?

                                Heb je een exclusieve sportauto en wil je zelf wielen wisselen : ok kopen .

                                Rij je met een meer "normale" wagen : vast is vast .

                                Als je er 1 koopt : liefst in een gespecialiseerde winkel .(ff google raadplegen)

                                Comment


                                • #56
                                  Zoals timmie en frekkel zeggen, gewoon met ne kruissleutel, dat wiel van een exclusieve sportwagen zal er niet afvliegen hoor als dat met 'n kruissleutel gebeurt, ook de velg zal daarmee niet beschadigd worden, alleen zien (maar dat geldt ook met een momentsleutel) dat men "al overhand" de bouten vastzet, tot tegen de velg met de wagen opgekrikt, daarna met het wiel op de grond terug aantrekken (voor goed), een toertje rond het blok doen en terug eens nazien of alles goed zit. (Om "bazaar" te vermijden waggel ik met het wiel terwijl ik de bouten monteer zodat ze goed in het midden van de boutgaten zitten en het wiel goed gecentreerd zit, heb nog nooit moeten na-aantrekken na een toertje gedaan te hebben).

                                  Comment


                                  • #57
                                    Als je meer rijd dan enkel "rond de blok" , dan zou ik toch ook gaan voor een momentsleutel hoor.

                                    Je zal maar eens door Duitsland rijden tegen Xkm/uur en 1 van je wielen is net wat te zacht vastgetrokken....

                                    Of je rijd op circuit , dan komt er wel wat kracht op de wielen

                                    Comment


                                    • #58
                                      Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
                                      Als je meer rijd dan enkel "rond de blok" , dan zou ik toch ook gaan voor een momentsleutel hoor.

                                      Je zal maar eens door Duitsland rijden tegen Xkm/uur en 1 van je wielen is net wat te zacht vastgetrokken....

                                      Of je rijd op circuit , dan komt er wel wat kracht op de wielen
                                      Ik heb net een wielbout overgetrokken van de corolla van men ouders, kan ook zijn dat hij al gebroken was, maar ik vervloekte t dat ik geen momentsleutel had, en wtf die bouten zijn juist karton
                                      Bij loszittende bouten zal je t op voorhand wel voelen trillen, bij 1 bout minder voel je niets, net ondervonden
                                      Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                                      Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                                      Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                                      Comment


                                      • #59
                                        ik heb er eentje van facom,omdat ik een 7tal winter/zomersets overzet iedere winter/lente

                                        geen zever meer met te weinig of teveel...

                                        Comment


                                        • #60
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_Dog Bekijk Berichten
                                          Ff nen bump geven.
                                          Ik zou er graag ene willen halen, weet iemand waar ik deze kan halen in het Antwerpse?
                                          De auto5 ofzo?

                                          Mvg
                                          Auto5 hebben ze er normaal. Ik heb er eentje van. Kracht instellen en hij zegt klak.

                                          Als je even geduld hebt kan je ze ook online bestellen :autogereedschap Ik heb daar een kleintje van besteld.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X