Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Momentsleutel

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door JoriS1 Bekijk Berichten

@PT cruiser: In de bandenzaak waar ik ga trekken ze de wielmoeren altijd op moment aan.. Een zaak die dat niet doet zou in m'n achting dalen!

je moet je gereedschap kiezen voor de taak die het moet vervullen. Als je de wielen op je wagen vastschiet met een boloneuse voor camions, dan is het logisch dat alles naar de kl*ten is.
    Powered by Detroit Diesel.

Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

Comment

onlangs nog een wiel vervangen van de vriendin.. platte band op de baan naar temse
      grote paniek gelukkig zat ik erbij.
      Voor bouten terug vast te steken gewoon is met mijn voet derop geschopt.. ( op de sleutel é - niet op de vriendin )
      wiel is er nog niet afgevlogen dusjah np

Comment

met de voet op staan is mss een beetje overdreven. Als ik de bouten vast zet, dus als de auto terug op z'n vier wielen staat, zet ik de auto in 1e als je dan draait en je verzet je wagen door aan te sleutel te trekken staan ze vast genoeg. En als je echt wil zeker zijn, dan rij je een eindje en trek je de bouten nog eens na.

Comment

Deze links zijn misschien wel interessant:

Of zo'n momentsleutel de moeite (lees het geld) waard is, kan ik niet uit ervaring zeggen.

Comment

me wat verward

10 newton is gelijk aan 1 kilo right?
            1 newton is gelijk aan 0.1 kilo - dus 100 gram

met een momentsleutel..
            Als je der 10 Nm kiest dus 1 kilo maal 1 meter( 100 cm ); dan heb je toch 10 kilo op die vijs staan? ( tis maar 1 kilo é ? )
            Is feitelijk juist hetzelfde als newton eenheid.
            behalve dat er nu meter bijkomt.. maar daar zit ik wat verward over..

Als ze zeggen, zet hem maar 'op 5 kilo met de momentsleutel' bedoelen ze toch 5 Nm? of 50 Nm? ( het is 50 Nm meter é )

Of ben ik er nu volledig aan het afdraaien

Newton heeft toch ook te maken met de valsnelheid nietwaar.. ongeveer 9.81 ?

me ff confused dus
            ------

ff nog eens alles op een rijtje gezet
            nm is de kracht die er nodig is om iets vast te zetten
            1nm = 0,1Kpm
            10nm = 1kpm (kilo per meter)dit wil zeggen dat als je een buis neemt van 1meter dat je daar 1Kilogram moet aan hangen of de kracht die je daar moet op uitoefenen
            dus 22nm = 2,2kpm deze maten staan vermeld op de sleutel zie dus als je een koopt dat die klein genoeg begin
            Dit is het meer é
            sorry ik raak soms verward.

Maar toch nog altijd wat verward over die meter newton verhouding.. Ik zou dan zeggen dat de kracht daardoor vermeerderd door het hefboomsysteem.
            Blijkbaar geen invloed..
            greets
            Last edited by ; 19/09/2007, 17:11.

Comment

Tja van die vraag word ik ook verward

in ieder gevaal

1kg komt overeen met 10N
              1kgm komt overeen met 10Nm
              "komt overeen met" omdat de massa [kg] vermenigvuldigd moet worden met de valversnelling [m/s²] om de kracht [N] te kennen.

Nm is het aandraaimoment van de bout, gebruik je een langere hefboom dan moet je minder hard trekken om hetzelfde moment te zetten..

Op 5kilo zetten bedoelt gewoon 50Nm (maar hier worden de eenheden verkeerd gebruikt!)

Duidelijk?

Comment

duidelijker idd
                de valsnelheid g is 9.81 dus feitelijk zou 1 kg gelijk zin aan 9.81 N

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Khen Rigzin Bekijk Berichten
                  duidelijker idd
                  de valsnelheid g is 9.81 dus feitelijk zou 1 kg gelijk zin aan 9.81 N

Je hebt goed opgelet tijdens de les fysica. Maar laat het ons gemakshalve maar houden op 10N.

Comment

khad dat eens ergens gelezen..
                    haal bijna alles vant internet
                    tnx anywayz hehe

en schijnt dat de valsnelheid verlaagt in de bergen é
                    is logisch want daar verlaagt de atmosferische druk ook.. Normaal dus dat bergbeklimmers soms zuurstofflessen meenemen voor de serieuse toppen te bestijgen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lord Tom Bekijk Berichten
                      Ik zou me een momentsleutel willen aanschaffen.
                      Er bestaat daar echter zeer veel (prijs-)verschil in. Aangezien dat niet zo goedkoop is zou ik me toch eerst wat willen informeren.

Hij zou hoofdzakelijk gebruikt worden voor wielbouten. Maar hij zou toch nauwkeurig genoeg moeten zijn voor eventuele andere werkzaamheden aan de wagen.

Ik heb al gemerkt dat de prijs in grote mate afhangt van de nauwkeurigheid (schaalverdeling) en de gespecificeerde afwijking (in % doorgaans).

Iemand ervaring of nuttig advies? (Welke merken/types zijn aan te bevelen? Aan welk bedrag moet je denken om toch iets deftig te hebben?)

Bijvoorbeeld: Momenteel heb ik eentje van Hazet op het oog (Type 5122-1 CT +, 40-200Nm, schaal=1Nm, afwijking +/- 4% van de schaal, prijs= +/- 235 euro). Dat is zowat het eenvoudigste model dat Hazet aanbied. Is dat iets fatsoenlijk? Of is dat misschien al wat te overdreven goed materiaal als je geen garagist bent?

Wel, als het nu voornamelijk voor wielbouten is, koop u nu gewoon een budgetvriendelijke momentsleutel van pakweg 30 à 35€ btwi dat is goed genoeg.
                      Ga nu niet voor een topmerk van meer dan 200€ want dat is gewoon totale overkill. En misschien slijt dat ding net harder vanwege de gevoeligheid gecombineerd met onervarenheid.
                      Koop u een "professioneel" geval als je je echt dikwijls gaat bezighouden met het uiteendraaien van motorblokken enzo. Dan zal je er toch een stuk of drie nodig hebben. En ik vind het zonde van een momentsleutel van 250 € te "verkl0ten" met een basistaak als wielbouten aantrekken.

Uw wielbouten gaan niet klagen als ze nu met 105 of 95 Nm worden aangetrokken hoor.
                      Ik raad het niet aan maar de realiteit is gewoon dat er nog genoeg garages/bandencentrales zijn waar ze de boel gewoon op gevoel aantrekken of vastschieten met de slagmoersleutel op perslucht. En eerlijk gezegd: Ik heb het zo vroeger ook wel regelmatig gedaan; uit tijdsgebrek of omdat ik de momentsleutel of de juiste aantrekwaarde niet vond. Confiteor, mea culpa!
                      By the way: Als bouten bij 150 Nm afbreken of terug loskomen bij 70 Nm zouden er al duizenden klanten terug bij de garage hebben gestaan.

Conclusie: let op de volgende dingen:
                      -Niet duur.
                      -zoek een standaardgeval bvb: 1/2de duim en 40-210 Nm
                      -niet te klein, een 1/2de sleutel is meestal een 10tal cm groter dan een 3/8ste sleutel en langer is makkelijker voor ze vast te zetten. (nooit een "cheater-bar" gebruiken!)
                      -Combineerbaar met jouw doppen voor je wielbouten (waarschijnlijk maat 17,19 of 21mm in 1/2de duim)
                      -Indien je kopervet op je bouten doet: lagere waarde aantrekken, ook niet teveel vet gebruiken.
                      -Nieuwe momentsleutel enkele keren laten 'klikken' op een lage momentwaarde, bvb oude bout in bankschroef steken en dan dop erop en enkele keren doortrekken tot het intern vet goed verspreid geraakt+enkele keren in- en uitschroeven.
                      -Nooit verdertrekken nadat ie geklikt heeft want een momentsleutel is een aanwijzing, dus geen begrenzing van het moment.
                      -Momentsleutel bewaren op laagste stand.
                      -Nooit verder in- en uitschroeven dan een (halve) omwenteling buiten het bereik.
                      -Blokkeren met schroefje of inklikkende onderkant als je de sleutel gebruikt.
                      Last edited by 911turbo; 25/09/2007, 00:12.
                      A Twist of the Wrist

Comment

iemand een suggestie voor een kwalitatieve, max 50 E kostende moment sleutel met goed bereik en garantie

Comment

iemand een suggestie voor een kwalitatieve, max 50 E kostende moment sleutel met goed bereik en garantie
                          In de Makro van Deurne in de buurt van de motorolie. 40 tot 210 Nm ongeveer.
                          A Twist of the Wrist

Comment

das direct al 4 kilo..
                            teveel

Comment

@911turbo: bedankt voor de bijdrage

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lord Tom Bekijk Berichten
                                @911turbo: bedankt voor de bijdrage
                                No problemo! graag gedaan.
                                A Twist of the Wrist

Comment

das direct al 4 kilo..
                                  teveel
                                  't Is toch niet voor die bougies of olieaflaatdop van die mercedes c240?
                                  A Twist of the Wrist

Comment

Wat ik weet van mijn garagist:
                                    een momentsleutel die niet veel gebruikt wordt, die kan je na een jaar of 2 wegsmijten want de inwenidige veren, mechanisme enzo worden 'lam'.

waarom een lagere waarde instellen als je de bouten invet?

Als ze het in de ene makro hebben, zullen ze het in de ander ook wel hebben zeker?

Hoeveel Nm's zijn eigelijk nodig om een wiel van een gewone auto vast te zetten? en van een zware jeep?