Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Afstelling koplampen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Afstelling koplampen

Hoe zit het afstellen van de lichten eigenlijk in mekaar? Vaak zie ik onderweg mensen met een van de lampen veel te hoog afgesteld

Weet er iemand iets van de normen? Moeten beide lampen even hoog afgesteld worden of moet een van beide lampen minder hoog staan dan de andere (eventueel om tegenliggers niet te verblinden)

Wanneer wordt een auto afgekeurd mbt lichtstanden?

Je hebt de hoogteregeling die afhankelijk is van de belading van je voertuig. Dit kan automatisch gebeuren (bvb verplicht bij xenons) of met een wieltje in het interieur.

Daarnaast is er ook nog de fijnafstelling van elke koplamp apart. Doormiddel van schroeven of draaiknoppen op de koplamp kun je de koplamp wat meer naar omhoog of naar beneden laten schijnen, wat meer naar links of naar rechts. Bij moderne wagens zijn die afstelknoppen of schroeven vaak moeilijk bereikbaar. En zoiets afstellen doe je doormiddel van een lichtafsteltoestel.

Het is dat laatste dat van tijd tot tijd 'ns gedaan moet worden, en dit bepaalt ook of je door de keuring raakt of niet. Dit moet niet 100% perfect zijn. Met zo'n lichtafsteltoestel kun je een grove en een fijne afstelling doen. Voor de autokeuring moet enkel de grove afstelling ok zijn.

En ja er bestaan Europese normen omtrend koplampen en hoogteregeling. Ik weet die nummers vanzelfsprekend niet vanbuiten Het is wel niet zo dat een lamp minder hoog afgesteld moet zijn als de andere. Wat wel zo is dat het lichtbeeld van een koplamp assymetrisch is zodat er meer licht schijnt naar de berm van de weg dan naar het baanvak van de tegenliggers. Als je het licht van een koplamp opvangt krijg je zoiets te zien:

M.a.w. het rechter gedeelte van de koplamp schijnt 'meer' en schijnt verder dan het linker gedeelte. Als gevolg hiervan verlicht een auto meer de berm dan het baanvak van je tegenligger. Dit is ook de reden waarom je Engelse wagens met van die afdekstickers op hun koplampen ziet rijden wanneer ze de plas oversteken om bij ons te rijden.
    Last edited by Wutputt; 18/06/2007, 22:44.
    The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist

Comment

Bedankt voor de uitleg. Volgens mij schijnt mijn linkerlamp iets hoger dan mijn rechter want als ik mij een paar meter voor de auto zet en langzaam door mijn knieën zak, dan verblindt mijn linker koplamp mij eerst

Als ik op de muur schijn, dan schijnt het links ook iets hoger, dus ik denk da ze ni goed afgesteld staan...

Comment

als je je auto op min 4 zet, heb je in belgie normaal gezien nog genoeg licht en verblinden ze niemand

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
          als je je auto op min 4 zet, heb je in belgie normaal gezien nog genoeg licht en verblinden ze niemand
          Spijtig genoeg redeneert quasi niemand zo. Bovendien denkik dat de meeste auto's sowieso op de hoogste stand geleverd worden en dat de meesten nog ni eens weten waar ze hun lichtstand kunnen regelen

Comment

kunnen ze ook afkeuren als je lichten iets TE LAAG zijn afgeregeld?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Floor Bekijk Berichten
              kunnen ze ook afkeuren als je lichten iets TE LAAG zijn afgeregeld?
              ja ik heb het voor gehad
              rode kaart tot gevolg

Comment

shit...
                bedankt, ik weet wat me te doen staat.

Comment

Auto5, 10 minuutjes, 10€
                  2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Das zowat het enige wat ik altijd doe voordat ik naar de keuring ga, de lichten even gaan laten afstellen!
                    Moet trouwens nog gaan met de saxo voor 3 februari.
                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                      Ik kan perfect je lichten de hemel laten verlichten als je wieltje op -4 staat.
                      Snap je m'n punt?

Je lichten moeten onderling juist staan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                        Auto5, 10 minuutjes, 10€

shit and ik vond de garage om de hoek (8 euro) al duur voor 5 min werk....

Comment

Working...
                        X