Mededeling

Collapse
No announcement yet.

multitronic

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• multitronic

ik rij sedert een 2-tal maanden met een audi multitronic en heb nu 5000 km op de teller. Tot nu toe zeer tevreden.

Gezien ik veel op de baan ben tijdens de spitsuren komt de motor in D-stand nauwelijks boven de 1600 tpm. Een laag toerental is goed voor het verbruik en betekent ook minder motorlawaai.

Alleen heb ik zo een gevoel dat ik een risico heb op een 'luie motor'.
    Klopt dat? Kan ik dit verhelpen om regelmatig in S-stand te rijden. Is dit goed voor de 'versnellingsbak'?
    (Manueel schakelen kan ook maar daarvoor heb ik geen multitronic).
    bedankt voor jullie tips !!
    2007 Audi A4 Avant 2.0 TDI
    1997 Audi A6 Avant 1.9 TDI
    1992 Audi 80 2.3 E
    1986 Audi 80 1.8 S
    1982 VW Golf 1.6 D
    1980 Renault R5

gewoon af en toe eens stevig opentrappen

Comment

Luie motor? Daar wil ik wel wat meer over weten. Graag iemand met wat technische kennis in dit topic gevraagd.

Heb ook een zo'n type versnellingsbak.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jerry Bekijk Berichten
        Luie motor? Daar wil ik wel wat meer over weten. Graag iemand met wat technische kennis in dit topic gevraagd.

Nouja, door veel 'bompa-style' te rijden, heb je kans op koolstof-afzettingen op kleppen, zuigers en verbrandingskamers (hoewel dat bij moderne diesels wel zal meevallen), maar ook je katalysator en/of roetfilter zien ervan af. Deze komen ten eerste trager op temperatuur, en ook geraken ze sneller verstopt. Op lage toeren en lage belasting is er immers relatief weinig debiet door de uitlaat, dus de roetdeeltjes hopen zich gemakkelijker op in de kat en filter.

Af en toe eens openstampen drijft enerzijds de temperatuur en luchtwisseling in de cilinders ferm op, maar ook het debiet in het uitlaatsysteem verhoogt aanzienlijk.

Daarom dat je vaak zo'n roetwolk uit een auto ziet komen die plots even fel optrekt, nadat 'ie een hele tijd rustig heeft gereden.

Comment

feit is wel dat als je een motor nooit gewoon maakt vanhoge toeren te draaien, deze dat ook nooit gewillig zal doen...de cilinders zijn lichtjes uitgesleten daar waar de zuiger steeds beweegt...biij een motor die vaak hoge toeren draait, zullen de cilinders verder naar boven uitgesleten zijn ten gevolge vande middelpunt vliedende kracht vande zuiger bij bovenste dode punt (zuiger en drijfstang "rekken" ietsje verder uit). Als een cilinder in dit gebied niet uitgesleten is, en je jaagt de zuiger tot dit gebied wordt die automatisch gestremd.

Dus bij hoge toeren zal je het verschil voelen, maar in het normale gebied zou dit geen probleem mogen zijn...ik zou me geen zorgen maken...af en toe es goed doortrekken en die blijft gezond
          Porsche 996 GT3 RS
          Porsche 964 RS
          BMW ///M3 e30
          Mercedes c250 CDI AMG
          www.flamebox.be

Comment

Jaaaa, goede uitleg ook MichM3.

Er zijn maar weinig mensen die ook dát 'effect' kennen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
              Nouja, door veel 'bompa-style' te rijden, heb je kans op koolstof-afzettingen op kleppen, zuigers en verbrandingskamers (hoewel dat bij moderne diesels wel zal meevallen), maar ook je katalysator en/of roetfilter zien ervan af. Deze komen ten eerste trager op temperatuur, en ook geraken ze sneller verstopt. Op lage toeren en lage belasting is er immers relatief weinig debiet door de uitlaat, dus de roetdeeltjes hopen zich gemakkelijker op in de kat en filter.
              + koolstofafzetting op in- en uitlaatpijperij

Daarom dat je vaak zo'n roetwolk uit een auto ziet komen die plots even fel optrekt, nadat 'ie een hele tijd rustig heeft gereden.
              Dat effect heeft weinig met een luie motor te maken. Zo goed als elke performante hedendaagse diesel roet veel als je 'm op z'n staart trapt bij lage tot middelhoge toeren.
              The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wutputt Bekijk Berichten
                Dat effect heeft weinig met een luie motor te maken. Zo goed als elke performante hedendaagse diesel roet veel als je 'm op z'n staart trapt bij lage tot middelhoge toeren.

Ja, daar heb ik het niet over.

Als mijn moeder 2 weken met de CDI heeft gereden, en dan stamp ik dat de eerste keer terug open, komt daar een DIKKE MUUR van roet uit. Je kan de auto die net nog 50 meter achter je reed plots niet meer zien.
                Als ik dat ding 5 keer deftig opentrek, is het slechts 'een deftige waas' die eruit komt.

Het is gewoon de katalysator waarin de roetdeeltjes zich ophopen.

En ja oké, op zich is dit niet echt 'luirijden', maar het is wel een neveneffectje ervan op korte termijn.

(Trouwens, onze CDI heeft een kapotte LMM gehad, waardoor hij in noodloopprogramma ging, en waardoor je dus eigelijk 'enkel nog "lui" kon rijden' met dat ding (max.3000rpm, zwak accelereren, geen koppel, etc). Toen ik de LMM vervangen had, ging die weer in noodloop. Wat bleek? De katalysator zat zodanig verstopt, dat het ding daarop terug in noodloop ging (wss teveel tegendruk in de uitlaat). Na een 15 tal keer toch kunnen opentrekken (een vuile, dikke, bruine roetwolk achterlatend), is 'ie langzaam maar zeker 'uit noodloop' gegaan (steeds opnieuw afleggen als hij in noodloop ging, terug starten, onmiddelijk volgas accelereren, tot hij terug in noodloop ging, en opnieuw het cirkeltje rond). Nu rijdt het ding al ruim een half jaar probleemloos rond, zonder ooit nog noodloop te hebben. )

Maar als ik mijn moeder 2 maand 'gerust laat', mag je ervan overtuigd zijn dat het noodloopprogramma terug de kop zal opsteken.

Af en toe eens ferm opentrappen, de temperatuur laten stijgen (verbrandingskamers, uitlaat en inlaat, turbo, katalysator/roetfilter), en dat ding zwaar belasten, is dus de boodschap.
                Last edited by ; 18/06/2007, 22:41.

Comment

Ah ja ik had het over de 'gewone' roetuitstoot niet over roetmuren
                  The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist

Comment

wil hier toch effe op reageren (roetuitstoot bij belasting)

Dé reden waarom moderne diesels roken/kwarrelen onder last (volgas), zit 'm aan de slechte cilindervulling bij hoge luchtsneleid van de aangezogen lucht.

Zoals jullie wel weten goochelen ze tegenwoordig allemaal met tangentiale inlaatkanalen of oneven lifthoogte van inlaatkleppen bij diesels om de lucht zoveel mogelijk te laten wervelen om zich optimaal te mengen met de rechtstreeks ingespoten diesel (er is immers geen wervelkamer meer). Hoe heger de snelheid van de inlaatlucht, des te meer werveling...hoe meer werveling, hoe slechter en inconsistent, turbulent de cilinder met lucht gevuld wordt waardoor geen optimale menging met de diesel plaatsvindt en er roetvorming ontstaat.

Jullie eerder geschreven uiteenzetting over roetafzetting enzo is zeker waar, maar een brandschone nieuwe diesel kan vanaf de eerste km al roeten omwille van dit fenomeen
                    Porsche 996 GT3 RS
                    Porsche 964 RS
                    BMW ///M3 e30
                    Mercedes c250 CDI AMG
                    www.flamebox.be

Comment

'k Vind het echt interessant. Ik trap ons dieseltje niet echt veel op zijn staart omdat ik niet teveel slijtage enzo wil, dat bakje moet met mijn studentenbudget nog lang meegaan. Maar als ik het goed begrijp is het dus best dat je het af en toe eens doet om nog ten volle van alle power te kunnen genieten in de toekomst.

Comment

tip; vertrek s'ochtends rustig, zeer rustig met je multitronic
                        Bij te zware belasting bij koude toestand slijten ze enorm. Het meest gekende fenomeen is dan schokken en vertraging hebben bij vertrek.

Veel plezier iig ermee, je hebt de beste automatische versnellingsbak beschikbaar op de markt.

Comment

Maar als ik mijn moeder 2 maand 'gerust laat', mag je ervan overtuigd zijn dat het noodloopprogramma terug de kop zal opsteken.
                          Da's toch écht niet normaal
                          Die auto's worden toch niet gemaakt om constant mee te vlammen, en als je dan te rustig en traag rijdt zou 'ie zich vastlopen in noodloop en de kat verstoppen

Comment

Ik zit ook meestal in traag verkeer tijdens de week. Als ik dan na enkele dagen eens 'het kot opentrek', merk ik meestal een ferme donkere roetwolk achter mij. Typisch VAG-TDI...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ugeken Bekijk Berichten
                              Ik zit ook meestal in traag verkeer tijdens de week. Als ik dan na enkele dagen eens 'het kot opentrek', merk ik meestal een ferme donkere roetwolk achter mij. Typisch VAG-TDI...
                              das gewoon typisch diesel

of kat... dat werkt als een soort buffer, en wnr je daar belasting op zet vliegt alle rommel ineens eruit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde Bekijk Berichten
                                Da's toch écht niet normaal
                                Die auto's worden toch niet gemaakt om constant mee te vlammen, en als je dan te rustig en traag rijdt zou 'ie zich vastlopen in noodloop en de kat verstoppen

Nu dat 'ie gechipt is rookt 'ie nog net wat meer als standaard (en toen was het al 'meer dan deftig').

Of hij effectief terug in noodloop zal belanden, weet ik natuurlijk niet zeker. Maar wat wél een feit is, is dat er na lange termijn 'moeder-rijstijl' roetophoping plaatsvindt in de kat. Dit kan je duidelijk onderscheiden van 'normale roetuitstoot' (van de verbranding zelf) omdat deze rook een bruin-achtige kleur heeft.

Comment

Working...
                                X