Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Ik veronderstel dat je 'koppel' bedoelt (as in 'trekkracht')?
Hoogstwaarschijnlijk zal die 2 liter motor soepeler zijn en meer koppel hebben, inderdaad. (gesteld dat het hier om twee atmosferische motoren gaat.)
Cilinderinhoud speelt een zeer grote rol wat het koppel van een motor betreft. Nog specifieker kan je kijken of de motor een korte of lange slag heeft. Lange slag-motoren hebben een grote krukastap. En zoals je misschien weet, is een Moment = Kracht x afstand (M=F.a). Dus: een lange slagmotor heeft over het algemeen meer koppel op lage toeren dan een korteslagvariant.
is het ook niet zo dat een kortgeslagen beter/makkelijker in de toeren klimt?
Inderdaad.
Er is zoiets als 'de gemiddelde zuigersnelheid'. Omdat de zuiger in het O.D.P. en B.D.P. stilstaat, en moet veranderen van bewegingsrichting, is de acceleratie en deceleratie van de piston (en deel van de drijfstang) enorm groot bij hoge toerentallen.
Vroeger geldde er een soort vuistregel (vooral in de tuningbussiness), dat de maximale gemiddelde zuigersnelheid de 20 meter/seconde niet mocht overschrijden, omdat anders de stress op de interne onderdelen van de motor te groot werden.
Heden ten dage is dit al een klein beetje 'opgetrokken', maar dan vooral door 'uitzonderingen' (hoogst performante, hoogtoerige motoren).
De slag is de afstand die de zuiger aflegt van het O.D.P. tot het B.D.P.
Dit wil dus zeggen dat, als je een korte- en langeslagmotor allebei 3000 toeren laat draaien, dat de langeslagmotor een hogere gemiddelde zuigersnelheid zal hebben als de korteslagmotor.
Een lange slag wil zeggen een laagtoerige motor, die vooral veel koppel heeft onderin, en waarvan de zgnde 'redline' ook betrekkelijk laag zal zijn. (in de regel! hier zijn zeker uitzonderingen op!)
Een korte slagmotor heeft over het algemeen weinig koppel, maar 'voelt zich goed' in de hoge toeren. Toerental is één van de grootste factoren in het bepalen van het vermogen. Dus een korteslagmotor heeft veel vermogen, op hoge toeren.
Er is zoiets als 'de gemiddelde zuigersnelheid'. Omdat de zuiger in het O.D.P. en B.D.P. stilstaat, en moet veranderen van bewegingsrichting, is de acceleratie en deceleratie van de piston (en deel van de drijfstang) enorm groot bij hoge toerentallen.
Vroeger geldde er een soort vuistregel (vooral in de tuningbussiness), dat de maximale gemiddelde zuigersnelheid de 20 meter/seconde niet mocht overschrijden, omdat anders de stress op de interne onderdelen van de motor te groot werden.
Heden ten dage is dit al een klein beetje 'opgetrokken', maar dan vooral door 'uitzonderingen' (hoogst performante, hoogtoerige motoren).
De slag is de afstand die de zuiger aflegt van het O.D.P. tot het B.D.P.
Dit wil dus zeggen dat, als je een korte- en langeslagmotor allebei 3000 toeren laat draaien, dat de langeslagmotor een hogere gemiddelde zuigersnelheid zal hebben als de korteslagmotor.
Een lange slag wil zeggen een laagtoerige motor, die vooral veel koppel heeft onderin, en waarvan de zgnde 'redline' ook betrekkelijk laag zal zijn. (in de regel! hier zijn zeker uitzonderingen op!)
Een korte slagmotor heeft over het algemeen weinig koppel, maar 'voelt zich goed' in de hoge toeren. Toerental is één van de grootste factoren in het bepalen van het vermogen. Dus een korteslagmotor heeft veel vermogen, op hoge toeren.
ik had het op langgeslagen en toch hoogtoerig, en F1 is geen uitzondering he, das gewoon een volledige klasse apart, zoiets komt nooit van zen leven de baan op.
ik had het op langgeslagen en toch hoogtoerig, en F1 is geen uitzondering he, das gewoon een volledige klasse apart, zoiets komt nooit van zen leven de baan op.
kartmotoren ... hebben een betrekkelijk lange slag, en hebben toch op hoge toerentallen hun vermogen
Simpel voorbeeld:
De 190E 2.3-16 heeft een slag van 80,25mm. Dit is van nature een 'drehfreudig' blok. Theeft z'n max. koppel op 4800 toeren, max. vermogen op 6000.
De 190E 2.5-16 heeft een iets langere slag (83mm), maar is een 'zeer' hoogtoerige motor. Max. koppel tussen 5000 en 6000, max. vermogen op 7200rpm.
Uiteraard gaan de verschillen tussen deze motoren véél verder dan enkel de cilinderafmetingen. Om zo'n karakter te krijgen zijn onder andere nokkenassen, in- en uitlaatkanalen, aanzuigsysteem, etc. veranderd. But you'll get my point.
Allen 150pk. Uit welk van die 4 is bijvoorbeeld het makkelijkst 150pk gehaald? Kan je dan al volgens het aantal cylinders of de opstelling assumpties maken over de hoogtoerigheid, grootte van het koppel bij welk toerental, motorcultuur, welk heeft het grootste verbruik...
Ik kan me inbeelden dat een 2.0 V8 absurd kleine cylinders heeft, en daarom ook kleine klepjes zitten heeft, en dus snel in ademnood komt te zitten? Nogthans heeft Ferrari dit nog gemaakt (voor de 328 GTS?)
Bestaat er niet zo een algemene 'wet' of regel bij de constructeurs van: vanaf die cylinderinhoud moet je overstappen naar dit aantal cylinders...?
Simpel voorbeeld:
De 190E 2.3-16 heeft een slag van 80,25mm. Dit is van nature een 'drehfreudig' blok. Theeft z'n max. koppel op 4800 toeren, max. vermogen op 6000.
De 190E 2.5-16 heeft een iets langere slag (83mm), maar is een 'zeer' hoogtoerige motor. Max. koppel tussen 5000 en 6000, max. vermogen op 7200rpm.
Uiteraard gaan de verschillen tussen deze motoren véél verder dan enkel de cilinderafmetingen. Om zo'n karakter te krijgen zijn onder andere nokkenassen, in- en uitlaatkanalen, aanzuigsysteem, etc. veranderd. But you'll get my point.
Voorbeeldje van bij BMW:
-M50 motor: 2.0 6 in lijn: 150pk (6000tpm) en 190nm (4200tpm): korteslag
-4.4 V8 motor: 'maar' 286pk, maar wel hoog koppel: ik dacht een 430nm: langeslagmotor
Ik denk dat het cilinderaantal een heel kleine invloed heeft ivm het al dan niet gemakkelijk bereiken van een bepaald vermogen.
Tis vooral de longinhoud die het hem doet, en de techniek in en rondom de motor.
Hieromtrent weet ik eigelijk niet zo veel.
Maar sowieso zal die Ferrari 2 liter zodanig geconstrueerd zijn dat 'ie niet in ademnood zal komen. Waarschijnlijk zal dit ook een hoogtoerige motor zijn (2 liter uit acht cilinders is, zoals je zelf zegt, een heel kleine cc/cilinder, dus overeenkomstig zijn ook de waarden van Boring en Slag), terwijl die viercilinder het 'soepelste' zal zijn, ja, misschien zelfs het meeste koppel hebben van de 6 en 8 cilindermotoren.
Voorbeeldje van bij BMW:
-M50 motor: 2.0 6 in lijn: 150pk (6000tpm) en 190nm (4200tpm): korteslag
-4.4 V8 motor: 'maar' 286pk, maar wel hoog koppel: ik dacht een 430nm: langeslagmotor
Goed voorbeeld, hoewel ze ten opzichte van elkaar natuurlijk moeilijk te 'vergelijken' zijn, omdat ze een volledig andere opbouw bezitten.
Maar inderdaad, je ziet duidelijk dat de langeslagmotor in verhouding meer koppel heeft dan de korteslagmotor.
kleine cylinders zijn hoogtoeriger dan grote potten
een 320 zescylinder is amechtiger dan de 320 4-cylinder
een 730v8 is wat amechtiger dan de 730/6
Inderdaad, ik heb ergens gelezen dat de 730i V8 de power vooral in het middengebied moet zoeken (qua toerental), dat hij boven de 5000tpm doodvalt.
En 3.0i 6 in lijn zal daarentegen waarschijnlijk nog mooi doortrekken tot 6000 tpm.
Maar zit het verschil hem hier niet in de grootte van de inlaatkleppen? Een 3.0 V8 16klepper zal noodgedwongen kleinere kleppen hebben dan een 3.0V6 12klepper. Volgens mij kan er daardoor dan ook minder snel genoeg verse lucht in de verbrandingskamer geraken bij hoge toerentallen.
Comment