Mededeling

Collapse
No announcement yet.

luchtverbruik van een auto :-)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• luchtverbruik van een auto :-)

Met dit warme weer gaat een mens eens nadenken ...
    Van een wagen wordt altijd het benzineverbruik in liter / 100km vermeld.
    Maar weten jullie hoeveel lucht je nodig hebt om 1 liter benzine te verbranden ? Raad eens of zoek eens.... 't is veel, heel veel :-) Of eerder :-(
    Mocht het luchtverbuik van een wagen vermeld worden in de verkoopsfolders....dat zou nogal doen fronsen ....

edit : lucht zet nogal uit bij verwarmen, dus veronderstel om makkelijk te rekenen een luchttemp van 20°C

Zoals mijn goede vriend Maurice PP onlangs nog heeft gepost...

Oorspronkelijk geplaatst door Maurice P.P. Bekijk Berichten
    ZUCHT.
    En gij blijft dus geloven dat TS ter goeder trouw een vraag stelt?
    Neen, mijn beste, het ligt er vingerdik op dat het enkel en alleen de bedoeling is de zoveelste polemiek te starten.
    En denken dat we daarin trappen vind ik dus debiel.

... vermoed ik dat jij (of ben jij het Maurice?!) hetzelfde probeert te doen.

Bij deze zijn medeforummers gewaarschuwd!

Comment

Is toch een interessante vraagstelling!

Op deze site een handige calculator om dit ongeveer te berekenen.

Zo die van mij 2000cc benzine aan 2500 rpm iets van een 5000 liter lucht per minuut ... niet min.

Comment

Is dit dan de zoveelste polemiek over dit onderwerp ? Heb er nog nooit een topic over gezien. Vindt je dit dan niet interessant ?
        Of wil je het antwoord niet weten ??

Comment

hint : https://nl.wikipedia.org/wiki/Lambda...(motortechniek)

Comment

Gelukkg is de lucht gratis.
            Dus who cares...

als,je wat doordenkt, dan is de hoeveelheid lucht die je door een motor krijgt het enig wat je vermogen bepaalt.
            Meer lucht betekent dat je meer brandstof kan inspuiten.
            Hoe doe je dat? Er zijn maar een paar mogelijkheden:

meer en grotere cilinderinhoud (werd vroeger ook luchtverplaatsing genoemd)
            compressie van inlaatluch (gaat van ram-air tot turbo of compressor)
            kleppen verder laten opengaan (vroeger getuned nokkenassen), of meer kleppen, en grotere in en uitlaatkanalen of vrijere uitlaat
            hogere toerentallen ( denk aan F1 een paar jaar geleden waar ze atmosferische motoren tot 18.000 toeren lieten draaien)

Denk maar eens war voor een luchtverbruik die F1 motoren hadden als hun 3.5l motor aan 18.000 t/m draaide... dat was 63.000 l/min.

Comment

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten
                Met dit warme weer gaat een mens eens nadenken ...
                Van een wagen wordt altijd het benzineverbruik in liter / 100km vermeld.
                Maar weten jullie hoeveel lucht je nodig hebt om 1 liter benzine te verbranden ? Raad eens of zoek eens.... 't is veel, heel veel :-) Of eerder :-(
                Mocht het luchtverbuik van een wagen vermeld worden in de verkoopsfolders....dat zou nogal doen fronsen ....

edit : lucht zet nogal uit bij verwarmen, dus veronderstel om makkelijk te rekenen een luchttemp van 20°C
                14,7kg....om stoich te rijden,

daarom 1/14,7...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nickotje Bekijk Berichten
                  je hebt toch tenministe je hand voor je mond leren houden als je geeuwt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nickotje Bekijk Berichten
                    wat vind je wél interessant ? vertel eens ?

Comment

Psychologisch profiel van gasten met dubbelaccounts misschien?
                      2021 Taycan 4S
                      2021 Lexus UX250h

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Prancing Moose Bekijk Berichten
                        Zoals mijn goede vriend Maurice PP onlangs nog heeft gepost...

... vermoed ik dat jij (of ben jij het Maurice?!) hetzelfde probeert te doen.

Bij deze zijn medeforummers gewaarschuwd!
                        beetje paranoia ?

Comment

om 1kg benzine te verbranden heb je 14.7 kg lucht nodig

soortelijk gewicht van lucht 1.2 kg/m3

dus voor 1 kg benzine heb je 14.7kg / 1.3 kg/m3 = 11.3 m3 lucht nodig, ofte 11.300 liter

soortelijk gewicht benzine : 0.72 kg / liter

voor 1 liter benzine zal je dan 11.300 x 0.72 = 8136 liter lucht verbrand hebben

dus als je auto 6l/100 km verbruikt zal je op 100 km een goede 48000 liter lucht verbruikt hebben.
                          Dat wil zeggen dat alle zuurstof eruit is (en nog wat co, co2, nox en andere dingen toegevoegd).
                          En niet alleen 48.000 liter lucht verbruikt, maar deze ook nog eens opgestookt tot zo'n 1000 graden (uitlaatgastemperatuur).

Who cares .....

Comment

Heel interesant is dit eigenlijk om te weten hoeveel vuile lucht ik zuiverde met m'n Euro 5 diesel. Ze zouden me moeten betalen om in sommige buurten te gaan rondrijden

Comment

Arbeid uit organische oorsprong, vraagt nu eenmaal zuurstof door de oxidereactie.

Hoeveel verbruikt een mens gemiddeld in een leven?

Comment

een betere vraag is, hoeveel lucht komt er vrij voor mijn auto als herbie stopt met zuurstof te verkwisten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                                  een betere vraag is, hoeveel lucht komt er vrij voor mijn auto als herbie stopt met zuurstof te verkwisten.
                                  De denkwijze van een echte petrolhead

Comment

niet vergeten wat zuurstof voor je hersenen over te houden

Comment

een echte petrolhead kan er ook eens over nadenken welke lucht/brandstofverhouding er nodig is voor het maximum koppel maar waarschijnlijk denken jullie alleen aan rijden ....

Comment

Vraag me af hoelang het nog zal duren eer de petrolheads zich hopeloos belachlijk maken als het op prestaties aankomt.
                                        Een Opel-Ampera-e haalt al de honderd in 7.3 seconden ( ter vergelijk, een clio3rs dacht ik zat aan 6.9 ...)

Comment

Working...
                                        X