Mededeling

Collapse
No announcement yet.

wiellager

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • wiellager

    beste ik heb de kans en ford escort cabrio te open van 95 voor een 500 € maar de wiellagers vooraan zijn stuk nu is de vraag kunje dat zelf steken en wat kost zo een ding en kan ik er mee wa antwerpen naar sint niklaas rijden +- 30 km alvast bedank aan de persoon(nen) die me er me helpen
    Last edited by ; 10/02/2007, 10:53.

  • #2
    Ja ge kunt dat.

    Dat hangt er van af hoe erg ze er aan toe zijn.

    Comment


    • #3
      wel dat weet ik ook niet ik denk dat hij een week of 2 geleden nog gereden heeft

      Comment


      • #4
        Hangt er vanaf, ik zou er zeker niet snel mee rijden, en dus geen autosnelweg nemen. Als ge lid zijt van wegenhulp kunde wel proberen, en als er iets misgaat, kunde laten slepen ... naar een garage. Heeft em een geldig keuringbewijs ?

        Comment


        • #5
          Zelf monteren gaat als je en lager pers hebt.
          Ermee rijden is geen enkele probleem maar op het gemak

          Comment


          • #6
            keuring niet nee maar ja voor 500€ kunde nie alles willen he en voor die prijs wil ik het risico wel nemen voor enkele kosten er aan te maken

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door nesti Bekijk Berichten
              beste ik heb de kans en ford escort cabrio te open van 95 voor een 500 € maar de wiellagers vooraan zijn stuk nu is de vraag kunje dat zelf steken en wat kost zo een ding en kan ik er mee wa antwerpen naar sint niklaas rijden +- 30 km alvast bedank aan de persoon(nen) die me er me helpen

              Om een juiste diagnose te stellen, moet je eerst het boeltje demonteren.
              Heb al meerdere malen meegemaakt dat ook de wielflens of as beschadigd waren.
              In dien je de nodige gereedschappen hebt kan je deze klus zelf klaren.
              Een pers is inderdaad aangewezen, maar niet noodzakelijk.
              Ring kan met een slijpmolen van de as geslepen worden.
              Ring in flens, kan met een dikke doorslag doorgeslagen worden.
              Om terug in elkaar te zetten (lager in flens), kun je inplaats van een pers, 2 dikke spacers en een draadstang gebruiken.Oefen alleen druk uit op de buitenste ring.
              Om het geheel terug op de as te zetten gebruik je een dikke buis, die over de as kan, en niet groter is dan de ring van het rollement.Voorzichtig en recht er terug opslaan.
              Vastzetten van centrale moer moet normaal gebeuren met momentsleutel, indien men geen heeft, deze niet te vast zetten.

              Oefen NOOIT druk uit op en ring die niet gemonteerd moet worden !! rollement kan inwendig beschadigd worden dwz ring in flens duwen, geen druk uitoefen op binneste ring ondersom hetzelfde, het heheel monteren, buis die juist op de binneste ring van het rollement past nemen .


              let wel op,wanneer je slijpt, op het rollement slaat, draag een veiligheidsbril, er kunnen stukjes van het rollement springen.Het is hard staal !!

              Voor 500€ en alleen rollagers, is toch geen miskoop denk ik .





              Greetzzzz
              Last edited by ; 10/02/2007, 13:02.

              Comment


              • #8
                [dus moeilijk is het niet als je wat handig bent
                ja ik weet het daarom dat ik hem ook wil heb aan het rond neuzen op internet en heb er al zien staan voor een 2000 euro maar zo hoog is men buget niet zo hoog

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door nesti Bekijk Berichten
                  [dus moeilijk is het niet als je wat handig bent
                  ja ik weet het daarom dat ik hem ook wil heb aan het rond neuzen op internet en heb er al zien staan voor een 2000 euro maar zo hoog is men buget niet zo hoog
                  ni moeilijk wanneer je een beetje handig bent.
                  alleen uw verstand er een beetje bijhouden en indien er zich veiligheids pinnen (slitpennen ed) altijd nieuwe steken ! , moeren met nylon in eveneens vervangen door nieuwe.


                  Greetzzzz

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door XJefkeX Bekijk Berichten
                    ni moeilijk wanneer je een beetje handig bent.
                    alleen uw verstand er een beetje bijhouden en indien er zich veiligheids pinnen (slitpennen ed) altijd nieuwe steken ! , moeren met nylon in eveneens vervangen door nieuwe.


                    Greetzzzz
                    De centrale moer wordt die altijd vast met de hand aan getrokken of met een moment sleutel?

                    Comment


                    • #11
                      Je kan dat zeker zelf doen. Met de juiste Tools en het nodige verstand (terug opvolgorde te monteren ed) moet dat wel lukken.

                      Dat rijden, zou ik toch rustig aan doen hoor én zeker niet te snel! Ik heb dat ook voorgehad, een knars en het stuur/wiel blokkeert en trekt naar de kant

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door nesti Bekijk Berichten
                        keuring niet nee maar ja voor 500€ kunde nie alles willen he en voor die prijs wil ik het risico wel nemen voor enkele kosten er aan te maken
                        Ge moogt er dus niet mee op de baan ?

                        Uw eerste kosten zijn misschien al groter als de aankoopprijs!

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Lotus freak Bekijk Berichten
                          De centrale moer wordt die altijd vast met de hand aan getrokken of met een moment sleutel?

                          aangepast





                          Greetzzzz

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Zero2 Bekijk Berichten
                            Ge moogt er dus niet mee op de baan ?

                            Uw eerste kosten zijn misschien al groter als de aankoopprijs!

                            zou wel eens best kunnen indien niet controlevrij.
                            Rollementen alleen zijn niet zo'n grote kosten.





                            Greetzzzz
                            Last edited by ; 10/02/2007, 13:00.

                            Comment


                            • #15
                              De vraag of ge er mee kunt rijden is dus overbodig ?

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Zero2 Bekijk Berichten
                                De vraag of ge er mee kunt rijden is dus overbodig ?

                                Mee rijden zal geen probleen zijn, op de baan mogen zal iets anders zijn, niet ingeschreven,verzekering, een geldige controlekaart, tenzij er nog er de origenele van de eigenaar, of handerlaars platen aan zitten.


                                Greetzzzz
                                Last edited by ; 10/02/2007, 13:11.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Lotus freak Bekijk Berichten
                                  De centrale moer wordt die altijd vast met de hand aan getrokken of met een moment sleutel?
                                  altijd met een momentsleutel tot zo'n 200 à 220Nm (dat is dus zeer hard...); afhankelijk van wat de constructeur opgeeft...

                                  voor de lagers ga je misschien best niet bij een garage maar ga die bij SKF ofzo bestellen; dat bespaart vele kosten en uiteindelijk komen ze via de garage toch ook van SKF of Koyo of dergelijke

                                  die 30km zul je zonder problemen nog wel kunnen rijden hoor; een lager is een vrij hardnekkig geval...

                                  de beste manier om een lager te monteren is deze te verwarmen tot, afhankelijk van het typpe, zo'n 100°C (best met een inductieverwarmer) dan kun je die moeiteloos op de as schuiven. tracht persen en slaggereedschap zoveel mogelijk te vermijden (risico op beschadiging van de as zonder dat je het voelt).
                                  voor demontage bestaan er 1001 methoden; maar een destructieve methode moet kost wat kost vermeden worden (beschadiging van de as)
                                  Last edited by ; 13/02/2007, 11:18.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Viltstift² Bekijk Berichten

                                    de beste manier om een lager te monteren is deze te verwarmen tot, afhankelijk van het typpe, zo'n 100°C (best met een inductieverwarmer) dan kun je die moeiteloos op de as schuiven. tracht persen en slaggereedschap zoveel mogelijk te vermijden (risico op beschadiging van de as zonder dat je het voelt).

                                    Ik weet niet precies wat voor lagers er in een voorwiel zitten, maar als het lagers zijn die voor de "levensduur" gesmeerd zijn. Dus lagers waar van de fabriek af vet in zit, met afdichtplaatjes mag je niet verwarmen voor montage! Anders is de smering om zeep.
                                    Dus deze moet ge je wel met kracht monteren en met een beetje gezond verstand geeft dit geen enkel probleem.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Je kunt ook altijd de as afkoelen

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Joël Bekijk Berichten
                                        Ik weet niet precies wat voor lagers er in een voorwiel zitten, maar als het lagers zijn die voor de "levensduur" gesmeerd zijn. Dus lagers waar van de fabriek af vet in zit, met afdichtplaatjes mag je niet verwarmen voor montage! Anders is de smering om zeep.
                                        Dus deze moet ge je wel met kracht monteren en met een beetje gezond verstand geeft dit geen enkel probleem.

                                        op de lagers zelf staat er altijd een serienummer...
                                        lagers met afdichtingen mogen wel verwarmd worden zonder nadelige gevolgen tot 80°C (zie SKF hoofdcatalogus p.262 ... men examen was niet al te lang geleden )

                                        Comment

                                        Working...
                                        X