Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoelang werkt batterij zonder dat motor draait?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Hoelang werkt batterij zonder dat motor draait?

Ik vraag mij eigenlijk al een tijdje af hoelang je bijvoorbeeld uw radio moogt aanleggen of de verwarming als uw motor niet draait.

Soms sta ik eens ergens te wachten en dan leg ik de radio aan of ik wil de radio aanleggen als ik auto kuis maar ik ben altijd bang dat de batterij gaat leeglopen.

Dus hoelang kunt ge uw radio laten spelen vooraleer de batterij plat is?

Moderne auto's hebben er een beveiliging voor ingebouwd die alle comfortfunctie's uitschakelen wanneer de spanning laag is en de radio springt ook meestal na een halfuur af (of het volledige contact)

Comment

U verwarming werkt niet met de motor af.

Comment

Uit proefondervindelijke ervaring kunt ge met een goede batterij(eentje voor een dieselblok) meer als 5 dagen naar de radio luisteren( volume op een schaal van 0=>10 op niveau 8 laten staan), en daarna nog starten.

Dit was wel in de zomer! In de winter zou ik het niet riskeren om 5 dagen radio te laten aanstaan, en daarna nog een zwaar dieselblok in gang sleuren.

Nog proefondervindelijk: binnenverlichting laten aanstaan ( leeslampen en dergelijke zijn in totaal een 8 lampjes) na 3 dagen en 2 nachten was batterij dood. En wat is dat een miserie als ge op nen ondergrondse parking op -2 staat, en ondanks dat ge startkabels bij hebt geen enkelen donor vindt...)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
          U verwarming werkt niet met de motor af.
          Wel als je een restwarmte knop hebt
          En dat ding verbruikt weldegelijk elektriciteit

Trouwens, als je je contact draait tot het punt waar je zou moeten starten, dan werkt je verwarming ook (niet qua warmte, maar hij blaast dan wel nog de resterende warmte of koude)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde Bekijk Berichten

Trouwens, als je je contact draait tot het punt waar je zou moeten starten, dan werkt je verwarming ook (niet qua warmte, maar hij blaast dan wel nog de resterende warmte of koude)
            Dan blaast ie wat maar verwarmt niet meer he.

Comment

Dan blaast ie wat maar verwarmt niet meer he.
              Daarom heet het ook RESTwarmte eh

Comment

Maar die restwarmte is warmte dat van je motor komt (ofzoiets), dus dat verbruikt op zich niet zoveel extra elektriciteit.

Althans bij BMW is het zo.

Comment

Uiteraard, maar de ventilators moeten wel aangedreven worden

Comment

Voor verbruikers zoals radio, schermen, verlichting etc heb je Ah nodig, hoe meer hoe beter.
                    Voor te starten heb je veel Amperes nodig.
                    Vaak zijn dat 2 kenmerken die moeilijk te combineren zijn in 1 batterij...

De beste startbatterij zijn dergelijke als Optima/maxxima etc. Kosten handenvol geld, maar soms kan na maanden stilstaan de auto nog starten zonder probleem... Nadeel is dat ze eigenlijk niet echt bestaan in hoge Ah...

Hoog ampere-uur is 'n andere opbouw van de batterij. Je bent dan best met de onderhoudsvriendelijke versies.

Hoe lang je een radio of zo kan laten spelen, is sterk afhankelijk van de kwaliteit van je batterij, en de hoeveelheid verbruikers
                    ----------------------------------------------------------------------------------
                    2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
                    2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
                    Pictures here: BMW 7 Series
                    1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
                    Pictures here: Diablo

--------------------------------------------------------------------------------------------
                    It's like being in command of the Battlestar Galactica:
                    It might need half a starsystem to turn around,
                    but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
                    Cylons have respect for it...

--------------------------------------------------------------------------------------------

Comment

Uiteraard, maar de ventilators moeten wel aangedreven worden
                      En het water nog rondgepompt.

Comment

Bij Porsche bv. zal de auto niet meer starten, als je er 4 dagen niet mee gereden hebt... Als je plant er een tijdje niet mee te rijden, maar je de batterij aan't net hangen...

Comment

Ik laat geregeld mijn lichten branden. Iedereen zaagt tegen mij dat ik dan niet meer kan starten nadien. Als je iets of wat deftige batterij hebt kan je echt UREN je lichten laten branden zonder problemen. 't langste dat ik al eens geprobeerd heb was 6 uur. Ik merkte geen verschil op bij het starten...

Ik blijf erbij, eer je een batterij echt wilt uitputten om niet meer te kunnen starten moet je al ff bezig zijn. Maar...je moet een deftige batterij hebben

Comment

Het hangt af van auto tot auto...

Comment

En het water nog rondgepompt.
                              waterpomp hangt aan de motor, das thermosyfon effect

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carioca Bekijk Berichten
                                Dus hoelang kunt ge uw radio laten spelen vooraleer de batterij plat is?
                                Is natuurlijk sterk afhankelijk van de sterkte van uw batterij, en verbruik van uw radio ...

Bij lichten heb ik wel enige ervaring, ik denk dat vanaf een kleine 4 uur tot 8 uur fataal is voor benzinebatterijen

In de veronderstelling dat nen radio evenveel verbruikt ...

't is ook te zien wat je daarvoor gedaan hebt : 200 kilometer gereden, of pas gestart na 2 dagen (in de winter) ... scheelt wel

't zou echt leuk zijn als ze ook een waardemeter konden plaatsen op het dashboard, maar dat vind de batterij-industrie niet leuk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                  waterpomp hangt aan de motor, das thermosyfon effect

Dat effect hangt ook af van motor tot motor. Bij de 300TD kan je daar als het ware niets van profiteren.
                                  Maar de 320cdi heeft een aparte pomp, die het water rondpompt, als je op 'rest' drukt.

Comment

bij mij alleen de ventilator

knap van die extra pomp, batterijtje zal vaak verbvangen mogen worden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door autofreak Bekijk Berichten
                                      Dit was wel in de zomer! In de winter zou ik het niet riskeren om 5 dagen radio te laten aanstaan, en daarna nog een zwaar dieselblok in gang sleuren.

Ik veronderstel dat je 'n ingebouwde radio hebt, want anders heb je je contactsleutel 5 dagen lang zomaar laten zitten?

Comment

Working...
                                      X