Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Opel Astra 2010: remmen werken even niet (2x)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Opel Astra 2010: remmen werken even niet (2x)

Beste

Mijn broer heeft het volgende voor gehad. Hij heeft een astra van 2010. Hij rijdt met cruise control op de autosnelweg, al een half uur. Hij moet toevallig remmen -> remmen werken niet. Hij gaat op de pechstrook. Ontkoppelen op de pechstrook -> remmen werken nog altijd niet. Cruis control afzetten -> remmen werken niet. Pas na wat vertraagd te hebben op de pechstrook werken de remmen terug.
    Toen hij remde, kon hij de rem volledig indrukken, zonder resultaat.

Pas na verschillende pogingen kreeg de rem terug "pak".

Hij is naar de officiële autodealer gegaan. Ze vonden niets, zelfs niet na nog een tweede keer te onderzoeken. Hij is dan nog eens zijn beklag gaan doen; ze hebben dan maar de remsensor vervangen, vermoedelijk omdat hij zou stoppen met zagen.

Vandaag had hij het opnieuw. Op de autosnelweg -> remmen onmogelijk. Zelfde verhaal. Gelukkig geen accident.

Wat raadt u ons aan om te doen? De garage neemt het niet ernstig.

De rem volledig kunnen indrukken, pas na verschillende pogingen terug pak... duid duidelijk op lucht in de leidingen. Ofwel is de hoofdremcilinder defect, of een leiding lek. Ik zou dus eerst eens onder de kap kijken naar het niveau van de remvloeistof en overal kijken of er een leiding nat staat.

En het is ronduit schandalig voor een officiële dealer om u met zo'n probleem wandelen te sturen. Deftige garage zoeken!

Comment

Is dat geen defecte ABS ring,zit los of zo?
      Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

Comment

De dealer heeft er opnieuw naar gekeken. Het is een vreemd verhaal. De denkpiste is dat de cruise control elektronica in een toestand terecht komt waarbij de rem niet meer fysisch aan te sturen is.

Vijf jaar geleden viel de cruise control van die auto soms uit. Dat is dan opgelost geweest enkele weken na levering van de auto.

Enkele weken geleden deed het probleem zich voor het eerst voor. Ze hebben dan de remschakelaar vervangen.

Enkele dagen geleden deed het zich opnieuw voor. Nu is de reden zogezegd dat de remschakelaar wel degelijk correct werd vervangen, maar dat er een bepaalde her-programmatie (soort ijking) vergeten werd. Nu hebben ze dit zogezegd wel gedaan en het zou moeten opgelost zijn. Er is echter geen enkele spoor terug te vinden dat de remschakelaar ooit defect is geweest, er zijn ook nooit foutcodes uitgelezen geweest, er is geen spoor terug te vinden van de incidenten die hebben plaats gevonden. De piste van het wegvallen van de druk wordt niet aangenomen.

Het is een vreemd verhaal en volgens mij niet geloofwaardig. Het is vooral zeer vreemd dat de cruise control programmatie blijkbaar in een toestand kan terecht komen waarbij de rem niet meer bruikbaar is, zelf niet na het uitschakelen van de cruise control, niet na het indrukken van de rem, niet na ontkoppelen of schakelen. Je zou toch verwachten dat bij "problemen" er altijd naar een toestand moet gegaan worden waarbij de rem bedienbaar is? Ik ben zelf programmeur en ik vind dit heel vreemd.

Komt iemand dit verhaal bekend voor?

Comment

Lijkt mij zever in pakskes. Lijkt mij eerder een defecte hoofdremcilinder, ABS pomp, of ne vapour lock omdat uw klauw blijft hangen ofzo...
          DAILY: Opel Corsa A 1.3S - Astra F 1.7D - Astra F 1.7TDS - Astra F 1.8i - Astra H twintop 1.6 - Corsa D 1.7cdti- Astra H GTC 1.7CDTI - Astra H GTC 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.6cdti - Volvo V60 D3 Summum (huidige wagen) Astra F Cabrio 1.8 16v (huidige wagen) OLDIES: Kadett B, Kadett C1, Kadett D, Kadett E, Rekord D, Rekord E1, Vauxhall Chevette, Monza A1 3.0E

Comment

"Remmen werken niet" kan meer dan een ding betekenen. Ik kan aan twee dingen denken maar er zullen er wel meer zijn.
            - Spons: ge duwt er los door en er gebeurt niks.
            - Hard: ge moet heel hard duwen om te remmen.
            30 jaar Mr Yuge!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Compugreen Bekijk Berichten
              De dealer heeft er opnieuw naar gekeken. Het is een vreemd verhaal. De denkpiste is dat de cruise control elektronica in een toestand terecht komt waarbij de rem niet meer fysisch aan te sturen is.
              Je remcircuit is een systeem dat fysisch niet losgekoppeld kan worden door de elektronica... Je mag jij gewoon van een helling rollen en zelfs zonder sleutels op contact (als je dit probeert, steek ze er wel op zodat stuurslot niet vastklikt) en je kan jij zonder elektronica ook remmen, akkoord, je servo gaat niet werken en gaat dus harder moeten remmen dan normaal, maar de computer kan je remmen niet uitzetten.

Moest je nu afgekomen zijn dat je cruisecontrol niet werkt op de snelweg na een lange rit, dat kan, heb dat ook meermaals gehad, maar daar was een andere oorzaak voor. Maar remmen die gewoon niets meer doen, is lucht in het systeem, lek of te weinig remvloeistof.

Een dealer zou dan ook niet zomaar een auto met remproblemen zomaar terug de baan op mogen sturen... Tenzij hij zeker weet dat de remmen gewoon tiptop zijn.

Comment

Daar is nog zoiets van remschoenen die zich niet regelen of teveel speling. Dan moet je ook pompen.
                Slingerende/gegroefde remschijven of vastgeroeste blokjes/klauwen.Door die speling moet je dan ook eerst pompen voor druk.
                Dan die achterremklauwen met handrem op , er sluipt lucht in = pompen .
                Vacuum die de masterpomp leegzuigt ,maar dan zakt je remoliepeil(lichtje).
                Normaal alles te zien via een remmentestbank.
                Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door AeroBandit Bekijk Berichten
                  Je remcircuit is een systeem dat fysisch niet losgekoppeld kan worden door de elektronica... Je mag jij gewoon van een helling rollen en zelfs zonder sleutels op contact (als je dit probeert, steek ze er wel op zodat stuurslot niet vastklikt) en je kan jij zonder elektronica ook remmen, akkoord, je servo gaat niet werken en gaat dus harder moeten remmen dan normaal, maar de computer kan je remmen niet uitzetten.

Moest je nu afgekomen zijn dat je cruisecontrol niet werkt op de snelweg na een lange rit, dat kan, heb dat ook meermaals gehad, maar daar was een andere oorzaak voor. Maar remmen die gewoon niets meer doen, is lucht in het systeem, lek of te weinig remvloeistof.

Een dealer zou dan ook niet zomaar een auto met remproblemen zomaar terug de baan op mogen sturen... Tenzij hij zeker weet dat de remmen gewoon tiptop zijn.
                  Of de ABS module is stuk... er zit een accumulator in (zeg maar exansievat) en waanner dit niet afgesloten wordt van het normale remcircuit wordt je pedaal heel zacht. Ik heb er zo nog een gehad een maand of twee geleden. Helemaal niks meer, kan de hoofdremcilinder of remvloeistof zijn indien sporadisch.

Comment

Bedankt voor jullie antwoorden!

Zijn er nog mensen die kunnen bevestigen dat het onmogelijk is dat je het rempedaal volledig kan indrukken zonder weerstand, alleen op basis van fouten in de elektronica?
                    Wat raadt u ons aan om te doen? Alle dealers in onze regio zijn in handen van de zelfde firma...

Comment

Zijn er nog mensen die kunnen bevestigen dat het onmogelijk is dat je het rempedaal volledig kan indrukken zonder weerstand, alleen op basis van fouten in de elektronica?
                      Wat raadt u ons aan om te doen? Alle dealers in onze regio zijn in handen van de zelfde firma...
                      Rempedaal zonder weerstand indrukken zonder weerstand, perfect mogelijk. Maar enkel en alleen op basis van fouten in elektronica, lijkt me uitgesloten. Moest er iets mis zijn met het ABS systeem, zou je toch een lampje kunnen verwachten. Volgens mij moet dit zelfs in de logs van auto te lezen zijn.

Idd, alle Opels hier in de 8500 regio zitten in dezelfde groep. Als je eens onafhankelijk met je Opel wil gaan kan ik je
                      Garage Vanderheeren Nico BVBA, Brugsesteenweg 155, 8520 Kuurne adviseren. Ofwel als je iets verder wil rijden in Waregem, daar zit Dhondt, al adviseer ik je de werkplaats in Zulte, die is echt goed.

Comment

Rempedaal zonder weerstand indrukken zonder weerstand, perfect mogelijk. Maar enkel en alleen op basis van fouten in elektronica, lijkt me uitgesloten. Moest er iets mis zijn met het ABS systeem, zou je toch een lampje kunnen verwachten. Volgens mij moet dit zelfs in de logs van auto te lezen zijn.

Heb zelf een probleem gehad met de elektronische sturing van de remmen.
                        Wel met een moto maar principe blijft gelijk.

Indien iets mis is met deze sturing, dan gaat deze in storing.
                        Rembekrachtiging, remverdeling ( voor - achter ) en werking ABS liggen dan uit.
                        Je krijgt dan onmiddellijk een rood waarschuwingslampje op je dashboard.

Maar de remmen blijven idd gewoon werken, natuurlijk moet je wel harder duwen omdat de bekrachtiging niet meer kan meehelpen. Moto kan je niet uitlezen maar bij een hedendaagse wagen zal deze ( zware ) fout vast en zeker terug te vinden zijn in het foutenlog.

In dit geval was de fout toevallig ook random, bv 3 dagen geen enkel probleem om dan de vierde dag plots moeten vaststellen, bij stoppen voor een hoofdweg, dat de bekrachtiging is weggevallen.

Of nog erger, lichtjes remmen met de voorrem en achterwiel blokkeert gewoon.
                        Niet plezant als de achterkant van uw moto u wil voorbijsteken...

Hier werd de printplaat pompsturing vervangen en probleem was opgelost.

Dit is natuurlijk niet dezelfde fout als hier het geval, wil enkel zeggen dat normaliter de elektronica idd de fysieke werking van de remmen niet kan blokkeren. Bij falen elektronica moet dit onmiddellijk gemeld worden via een lampje.
                        Last edited by taiko; 17/12/2015, 17:39.

Comment

De situatie hierboven, wist het abs zelf niks van, die dacht dat alles koosjer was. Helaas hebben wij toen ook eerst de hoofdremcilinder vervangen, en pas als dat geen oplossing was een occasie ABS unit gemonteerd, en presto!

Comment

Altijd moeilijk als fouten zich random voordoen en al helemaal als ze geen storing geven.

In mijn geval ook heel sporadisch. Ik dacht dat de sturing zelf niks mankeerde maar ergens iets de goede werking ervan soms belemmerde waardoor de sturing 'voelt' dat 'm zijn werk niet meer naar behoren kan uitvoeren en dan zichzelf in storing gooit.

Batterijspanning meermaals gechecked, geen probleem.
                            Is die te laag dan gaat het boeltje in storing.

Elektronische sturingen doen soms gekke dingen als hun omgevingstemp. te hoog is.
                            Ook hier geen probleem vastgesteld.
                            Mechanische en elektrische check-up van remsysteem door mechanieker, ook niks gevonden.

Toch de sturing dus.

Comment

En als de remolie kookt dan stampt ge het pedaal ook op de grond.

Comment

Het zou me verbazen dat je remolie kookt wanneer je al een half uur op cruisecontrol aan het bollen bent, lijkt me geen mogelijke oorzaak te zijn hier.

Comment

Kan perfect als een klauw blijft hangen en een beetje wrijft. Er hoeft ook maar een kleine hoeveelheid aan water inzitten en ge hebt het nog sneller vlaggen.
                                  DAILY: Opel Corsa A 1.3S - Astra F 1.7D - Astra F 1.7TDS - Astra F 1.8i - Astra H twintop 1.6 - Corsa D 1.7cdti- Astra H GTC 1.7CDTI - Astra H GTC 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.6cdti - Volvo V60 D3 Summum (huidige wagen) Astra F Cabrio 1.8 16v (huidige wagen) OLDIES: Kadett B, Kadett C1, Kadett D, Kadett E, Rekord D, Rekord E1, Vauxhall Chevette, Monza A1 3.0E

Comment

Een klauw die blijft hangen zonder dat je dat voelt ?

Comment

Die in Izegem niet.
                                      Vrees wel dat het een probleem is die niet direct zal opgelost kunnen worden en de mechanieker zal moeten testrijden.
                                      En als je vermeld dat je al van een andere dealer komt zullen ze wellicht wel hun best doen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
                                        Een klauw die blijft hangen zonder dat je dat voelt ?
                                        Op CC lijkt me dat niet onmogelijk.
                                        Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
                                        Current:
                                        1987 Mercedes-Benz W124 200D
                                        1979 Mercedes-Benz W123 280E
                                        1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
                                        Ex:
                                        1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
                                        1976 Mercedes-Benz W123 250
                                        1987 Mercedes-Benz W124 230E

1979 Mercedes-Benz W123 300d
                                        1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
                                        1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
                                        1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel