Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Blazende ventilator na iedere rit

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Blazende ventilator na iedere rit

Dringende geruststelling gevraagd:
    De koeler van mijn Mini Cooper D blijft blazen na iedere rit. Ik rijd zo ondertussen al enkele weken rond, ca 130km/dag. De garagist raadde me aan om het niveau van de koelvloeistof te checken maar is op vakantie dus is onbereikbaar.
    De koelvloeistof is zeer donkerblauw (klopt dat?) en er zit nog voldoende in.
    Ik krijg geen elektronische meldingen van oververhitting op het dashboard.

Verder nog gecheckt:
    Met de meetstaaf zit het olieniveau op een aanvaardbaar niveau: midden tussenin min en max.
    Maar als ik de oliebijvuldop wegneem zie ik geen olie zitten. Klopt dat?

Hier een fotootje:

NOOOOOIT een motor vullen tot je de olie ziet staan.
    je moet tussen minimum en maximum zitten op je peilstok (daarvoor dient diene stok).
    zit je boven het maximum, moet je er olie uithalen EN NIET GAAN RIJDEN!!!

heb er ooit ene gekend die 10liter in zelf golf motor goot en die was nog niet vol. is dan achter een 3de bus gereden, de winkel heeft die niet gehaald.
    één van de carterontluchtingen kwam vol olie te staan en sprong kapot van de druk. gevolg: die golf zal nooit meer roesten in motorruimte of zijn bodem

Comment

kan gerust de thermostaat zijn, als die niet helemaal opent zal de temperatuur oplopen
      heb je een wijzertje met de koelwatertemperatuur?
      1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wotr Bekijk Berichten
        Dringende geruststelling gevraagd:
        De koeler van mijn Mini Cooper D blijft blazen na iedere rit. Ik rijd zo ondertussen al enkele weken rond, ca 130km/dag. De garagist raadde me aan om het niveau van de koelvloeistof te checken maar is op vakantie dus is onbereikbaar.
        De koelvloeistof is zeer donkerblauw (klopt dat?) en er zit nog voldoende in.
        Ik krijg geen elektronische meldingen van oververhitting op het dashboard.

Verder nog gecheckt:
        Met de meetstaaf zit het olieniveau op een aanvaardbaar niveau: midden tussenin min en max.
        Maar als ik de oliebijvuldop wegneem zie ik geen olie zitten. Klopt dat?

Hier een fotootje:

het is zomer, en u airco etc staat waarschijnlijk ook nog op... vrij normaal denk ik dat de ventilator aanslaagt en blijft draaien.....

Comment

Mijn motor blijft ook af en toe eens nadraaien, met zo'n temperatuur is dat normaal is mij gezegd geweest. Mijn zus hare mini cooper blijft ook soms eens nadraaien.
          2016 Skoda Superb Combi 1.6TDI - 120pk - DSG
          2015 Skoda Octavia Combi 1.6TDI - 105pk
          2014 Volkswagen GOLF 7 1.6TDI - 105pk

2007 BMW E91 318d - 122pk

Bekijk
          dit eens als je wil : (Opmerkingen, tips, ... zijn steeds welkom!!)
          http://www.flickr.com/photos/106296179@N03/

Comment

Iemand had dat ook beweerd; maar ik vind het verdacht dat het zoveel gebeurt.

Airco staat zelden aan eigenlijk.

Comment

regeneratie van de roetfilter
              www.peugeotforum.be

Comment

Op reis hadden we dat ook na iedere rit, maar het was daar gemiddeld 35°c. Hier in België heeft ie het nooit meer gedaan. Als dat echt na elke rit is, zou ik er toch verder achter kijken.

Comment

Ik zou me dit echt niet aantrekken. Als ik veel stop en optrek kan ik de ventilator van de camaro zelfs laten opslaan in de winter.... ( met de verwarming op de hoogste stand )

Comment

Heb in het verleden toch ook auto's gehad die na elke rit de motor koelden. Zou me er niks van aantrekken zolang de temp tijdens het rijden ok is. Je weet weinig van auto's (geen verwijt hoor!), dus zou ik van de olie gewoon afblijven. Die is ok zo. Zeker voldoende zolang boven min staat. Twijfel je, ga dan na de vakantie eens bij je garage om het niveau te laten checken en eventueel bij te vullen.
                    Maak je geen zorgen, lijkt me allemaal ok te zijn hoor.
                    Kleur vloeitstof is ook ok.

Comment

Ik ken zelfs auto's waarvan de ventilator onmiddellijk aanslaat, zelfs bij koude motor. Is inderdaad niet abnormaal, kan gewoon een elektronische storing zijn ofzo. Zoals reeds aangehaald kan het geen kwaad zo lang uw temperatuur niet te hoog komt.

Comment

Das bij mij ook als de airco aan staat....
                        Als die in limb modr zit draait de ventilator als je het contact nog maar aan zet

Comment

Dit fenomeen zal er niet op verbeteren, met het downsizen. Motoren worden kleiner, maar de electronica en apparatuur in de wagen neemt toe.
                          “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                          Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

Heb dit bijna met al mn auto's al gehad, ik dacht dat het aan mn sportieve rijstijl lag :p Maar mn vorige Volvo was wel recordhouder, die bleef makkelijk 30-40 min nadraaien. Bij mijn Golf is dat meestal maar een minuutje of 5 max.

Comment

hoe zit dat eigenlijk bij wagens die geen electrische ventilator hebben maar een viscokoppeling ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                hoe zit dat eigenlijk bij wagens die geen electrische ventilator hebben maar een viscokoppeling ?
                                Een visco stopt ermee als de motor stopt, draait immers mee op een poulie.
                                Wel straf dat mijn vorige reactie hier weg is.

Comment

awel ja, die mogen dan rustig oververhitten ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door platten tuub Bekijk Berichten
                                    Een visco stopt ermee als de motor stopt, draait immers mee op een poulie.
                                    Serieus?

De elektroventilator blijft draaien na het stilleggen van de motor, dat doet toch vermoeden dat de motor ongekoeld zou kunnen gaan oververhitten? Waarom blijft de fan anders immers draaien? Ik ga er dan vanuit dat het blok ook nog wat afkoelt zonder dat de waterpomp werkt, gewoon door convectie.
                                    Maar motoren met viscokoppeling koelen niet na. Waarom is het dus blijkbaar niet noodzakelijk?
                                    2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                      Bij koude motor loopt die ventilator gewoon i vrijloop.... als je moedig genoeg bent kan je die met de hand tegenhouden...pas als de motor op temp is dan draait die mee op snelheid van de motor

Comment

ja oke timmie, maar wat als motor het nog warm heeft en je legt de motor stil, heb je ook geen fan meer he, al heb je nog wel thermosyphon effect

maar mij lijkt alsof diesels vooral visco hebben en benzines electrisch ?

Comment

Working...
                                        X