Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mini Cooper vermogenverlies?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Mini Cooper vermogenverlies?

Help! Ik ben een leek en heb nog maar enkele weken mijn mini! Mini cooper s 2007 hatchback R56 met 140.000km

Gisteren een halve dag rondgereden met mijn mini, alles liep vlekkeloos. In de namiddag heb ik mijn olie en koelvloeistof eens gecheckt voor de zekerheid, olie was ok en koelvloeistof bakje was halfleeg dus na wat afkoelen heb ik die bijgevuld tot bijna boven en de motor even laten draaien en naar huis gereden (rit van 30min).

Alles ok tot ik 2-3 uur later terug de baan op moest gaf hij na enkele kilometers aan dat de temperatuur wat hoog was en dat ik mijn snelheid moest matigen, ik heb dan ook mijn airco afgezet omdat ik denk dat mijn auto hierdoor ook opwarmt? Melding is dan snel weggegaan. Toen ik aankwam op mijn bestemming enkele kilometers verder merkte ik wel dat de motor raar begon te doen: bij het inrijden van de parking leek het alsof ik steeds meer en minder gas gaf om de seconde dus het ging in lichte golven op en neer, weet niet hoe ik het beter kan uitleggen maar hij had duidelijk last van de warmte, na afkoelen ben ik dan terug naar huis gereden maar halverwege begon de temperatuur melding opnieuw, ben dan zeer rustig verder gereden maar na een tijdje gaf hij aan dat ik moest stoppen omdat de motor overhit was, ben dan na enkele meters aan de kant gegaan om hem te laten afkoelen. Na afkoelen ben ik naar huis gereden want was bijna thuis maar merkte dat bij het vertrekken ik meer gas moest geven dan gewoonlijk en dat hij een vreemd licht tikkend geluid begon te maken. Toen ik dan bijna thuis was gaf hij aan dat het oliepijl laag was en dat er motorvermogen verlies was en ik onmiddellijk moest stoppen, ik was op een drukke baan waar ik niet kan en mag stoppen en net om de hoek van mijn garage/parking dus ben maar doorgereden (1km), bij aankomst kwam er lichte witte rook uit de auto dat een beetje verbrand rook. Voor ik hem in mijn ondergrondse parking wou zetten heb ik hem toch even stilgezet om te kijken wat er scheelde, witte rook was heel miniem en snel weg, toen ik hem wou starten lukte dit echter niet meer en heb ik dus ook niet meer geprobeerd maar hem gewoon in mijn garage geduwd, klonk zoals een brommer zonder benzine die niet wilt starten. Heel de rit had ik toch schrik maar kon ik niet veel anders doen, vooral niet op het laatste toen ik bijna thuis was.

Ik heb hem in mijn garage laten afkoelen voor enkele uren en ben daarna alles gaan inspecteren, koelvloeistof bakje was volledig leeg en is er allemaal langs de dop uitgespoten (foto hieronder), vandaar de witte rook dus. Olie heb ik bijgevuld, koelvloeistof bijgevuld en nachtje laten rusten, net nog eens gaan kijken en koelvloeistof was wat gezakt (30%) dus weer bijgevuld. Ik heb hem dan proberen starten, ging zonder probleem en alle meldingen waren weg behalve de melding "motor vermogenverlies", motor maakte ook nog altijd een raar afwisselend geluid. (video hieronder)

Koelvloeistof foto: http://oi62.tinypic.com/v8eq8j.jpg
    Geluid motor na 1 nachtje rusten: https://vid.me/TSRc

Iemand enig idee of tips hoe dit snel kan verholpen worden?

Uitlezen en asap naar de dealer bellen.
    Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
    Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
    Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

Koelvloeistof lek ben je niet veel mee met uitlezen. Je zult wel een lek hebben. Waarschijnlijk koppakking .

Comment

Die motoren zijn dikwijls echte probleemgevallen. Als je auto echter aangeeft dat je moet stoppen kan het soms al te laat zijn en kan je motorschade hebben, jij hebt dan nog gewoon doorgereden.

Comment

rip die lampjes zijn er niet voor niets

Comment

Die klinkt niet gezond.

Sent from here
            den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
            "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
            Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
              Koelvloeistof lek ben je niet veel mee met uitlezen. Je zult wel een lek hebben. Waarschijnlijk koppakking .
              Hij gaat in noodloop, dus wel uitlezen, doet hij niet zomaar.
              Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
              Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
              Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

Joint de culasse?
                2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Meteen laten takelen naar de garage, niet meer starten. Lijkt mij ook een koppakking.
                  “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                  Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

garantie of particulier gekocht ?
                    ik hoop het eerste
                    Duitse degelijkheid en betrouwbaarheid !!!!!!!!!!!!
                    geef mij maar een Jap
                    Last edited by camaro 68 rs; 04/07/2015, 09:55.
                    Z4 M40i

Comment

Je had echt niet mogen doorrijden. Koelwater bijvullen bij een warme motor en gaan rijden is al een slecht idee op zich, je kunt schade hebben door het plotse temperatuurverschil.
                      Laat de auto maar takelen en bereid je voor op een stevige rekening.
                      1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                        Die motoren zijn dikwijls echte probleemgevallen. Als je auto echter aangeeft dat je moet stoppen kan het soms al te laat zijn en kan je motorschade hebben, jij hebt dan nog gewoon doorgereden.
                        klopt, die THP motoren van de eerste generatie zijn echte probleemgevallen. Olieverbruik en noodloop zijn jammergenoeg geen onbekenden voor deze blokken. Alsook het typisch 'dieselgeluid'(ratel) is zeker geen onbekende ==> timing van de tandwielen die 'ontregelt' is.

Ik zou de wagen laten takelenen tot jouw dealer en daar een diagnose laten stellen.

Ik hoop voor je dat de kost zal mee vallen...maar vrees ervoor.

Succes en laat zeker het verdere verloop weten.
                        2007 - Peugeot 207 CC - TURBO
                        2009 - Yamaha R1 Model 2008

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door camaro 68 rs Bekijk Berichten
                          garantie of particulier gekocht ?
                          ik hoop het eerste

Naar garantie kan je al fluiten als je toch doorrijdt nadat je melding hebt gekregen dat je moest stoppen.

Comment

Dat is zeker de koppakking. Een koppakking gaat ook niet zomaar stuk, meestal komt dit door oververhitting. Vermits jij dan nog verder gereden hebt durf ik u bijna garanderen dat nu uw kop krom is...

Comment

Gisteren een halve dag rondgereden met mijn mini, alles liep vlekkeloos. In de namiddag heb ik mijn olie en koelvloeistof eens gecheckt voor de zekerheid, olie was ok en koelvloeistof bakje was halfleeg dus na wat afkoelen heb ik die bijgevuld tot bijna boven en de motor even laten draaien en naar huis gereden (rit van 30min).

Alles ok tot ik 2-3 uur later terug de baan op moest gaf hij na enkele kilometers aan dat de temperatuur wat hoog was en dat ik mijn snelheid moest matigen, ik heb dan ook mijn airco afgezet omdat ik denk dat mijn auto hierdoor ook opwarmt? Melding is dan snel weggegaan. Toen ik aankwam op mijn bestemming enkele kilometers verder merkte ik wel dat de motor raar begon te doen: bij het inrijden van de parking leek het alsof ik steeds meer en minder gas gaf om de seconde dus het ging in lichte golven op en neer, weet niet hoe ik het beter kan uitleggen maar hij had duidelijk last van de warmte, na afkoelen ben ik dan terug naar huis gereden maar halverwege begon de temperatuur melding opnieuw, ben dan zeer rustig verder gereden maar na een tijdje gaf hij aan dat ik moest stoppen omdat de motor overhit was, ben dan na enkele meters aan de kant gegaan om hem te laten afkoelen.
                              -1e vet gedrukte zou niet mogen. als je de auto nog niet lang hebt, en die verbruikt ineens water, dan scheelt er iets en zou ik de garage al eens gebeld hebben
                              -2de vetgedrukt wil al zeggen dat je ZEKER de garage al eens mag bellen. een motor overhit niet zomaar tenzij je circuit aan het rijden was.
                              -3de vet gedrukte had je al aan kant moeten gaan en garage zeker bellen, en bij de 4de vet gedrukte regel had ik al niet meer verder gereden. heel duidelijk een probleem als je die 3 voorgaande regels ook al in gedachte houd.

de rest van je verhaal had allang niet mogen gebeuren.
                              waar gekocht? veel betaald of net goedkope aankoop? ik vrees nu toch voor ergere schade aan de motor. hoe warm het ook is, een automotor hoort NIET te overhitten. als die overhit is er een probleem. in t simpelste geval te weinig water of een verstopte radiator (gebeurt nogal vaak bij oudere wagens).da

t geluid in je filmpje klinkt absoluut niet gezond. snelle oplossing zal toch een andere motor worden want deze heeft schade. als die zonder olie heeft gelopen, dan hoor je waarschijnlijk de drijfstanden op de krukas kloppen (maw uw lagers liggen eruit). de vraag is dan ook waar je olie heen is. ofwel ligt er een oliespoor op de weg, ofwel heb je blauwe rook gehad, ofwel is je water nu zwart
                              Last edited by ; 05/07/2015, 07:59.

Comment

Het geluid is afkomstig van de distributieketting. Waarschijnlijk opgerekt in combinatie met een kapotte geleider. Komt vaak voor bij thp motoren. De koelvloeistof lijkt door wat overdruk uit het vat te zijn gekomen. Misschien een defecte temp.sensor of ander koelprobleem.lekke koppakking komt bijna niet voor en is ook niet af te leiden uit de foto

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door www.obdexpert.be Bekijk Berichten
                                  Het geluid is afkomstig van de distributieketting. Waarschijnlijk opgerekt in combinatie met een kapotte geleider. Komt vaak voor bij thp motoren. De koelvloeistof lijkt door wat overdruk uit het vat te zijn gekomen. Misschien een defecte temp.sensor of ander koelprobleem.lekke koppakking komt bijna niet voor en is ook niet af te leiden uit de foto
                                  Door enkel een opgerekte distributieketting en een overdruk van de koelvloeistof, verdwijnt nog steeds uw olie niet he. Je kan wel uw distributieketting snel om zeep helpen door zonder/te weinig olie verder te rijden... en dat is dan weer het gevolg van...

Enige oplossing is wagen naar garage laten slepen en er laten naar kijken, maar ben er zeker van dat er meer aan de hand is dan dat.

Comment

-bakje was 70% vol voor ik vertrok in de ochtend, was door het nakijken later in de namiddag leeg(er) geworden omdat er wat vloeistof uit kwam door de warmte en door de dop te openen. Daarom hebben we het ook bijgevuld na de auto te laten "afkoelen". We hebben de auto eerst half uurtje laten afkoelen en met tuinslang gekoeld alvorens dop te openen.
                                    -auto heeft voor de rest van de dag toen goed gereden zonder problemen, die dag 200 km gereden in de hitte voor ik dit voor had dus er was zeker niets mis mee, is allemaal gekomen nadien...
                                    -eerste melding was niet dat ik moest stoppen maar dat ik snelheid moest matigen, pas nadien toen hij al vreemd ging doen kreeg ik melding overhit en toen ben ik gestopt.
                                    -particulier overgekocht voor €8000, distributieriem pas vervangen door vorige eigenaar
                                    -probleem door overhitting was oorspronkelijk niet het geval want heb er veel mee gereden die dag (200km) en probleem was er pas nadat we koelvloeistof hadden gecheckt en niet goed/voldoende hadden bijgevuld. voornamelijk eigen fout dus...
                                    -ik denk niet dat de olie een probleem was want we hadden die gecheckt bij het bijvullen van de koelvloeistof, waarschijnlijk enkel een melding wegens de overhitting
                                    -ik had inderdaad moeten stoppen ook al kon dit moeilijk of niet, toch merkte ik al wat voor de meldingen er waren dus misschien was het toch ook al te laat.

Kunnen jullie een idee geven wat dit kan kosten uitgaande van best case/worst case en most likely case?

Hier nog 2 foto's, vraagje: als je de olie bijvult tot een voldoende niveau moet dit dan onder de olie staan of is het normaal dat de olie zakt en je dit ziet? Heb er redelijk wat ingedaan nu, enkele liters.

Bedankt alvast voor jullie reacties!

Auto vandaag laten slepen naar de mini dealer, diagnose komt vandaag of morgen binnen normaal. Ik update zodra nieuws

ps: geen oliespoor, geen zwart water en olie was wit vanonder motorkap dus denk niet dat er een probleem is met de olie
                                    Bijgevoegde Bestanden
                                    Last edited by ; 06/07/2015, 11:56.

Comment

Oliepeil moet je meten met de oliepeilstok, normaal staat daar een minimum en een maximum op en het peil moet daar tussen staan. Teveel olie is dus ook niet goed hé... en neen vanboven zie je de olie dus niet staan die zakt naar het diepste punt van de motor (het oliecarter).
                                      Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                                        Oliepeil moet je meten met de oliepeilstok, normaal staat daar een minimum en een maximum op en het peil moet daar tussen staan. Teveel olie is dus ook niet goed hé... en neen vanboven zie je de olie dus niet staan die zakt naar het diepste punt van de motor (het oliecarter).
                                        Zoals ik het dus gedaan heb maar vroeg het mij gewoon af, bedankt voor de toelichting!

Comment

Working...
                                        X