Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ford Transit: verliest vermogen en slaat af: oorzaak?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Ford Transit: verliest vermogen en slaat af: oorzaak?

Auto: Ford Transit 300S FD DC100 LR 4,23 uit sep. 2004.
    2 liter motor (1998cm3), 74,00kW
    ca. 275.000 op de km teller.

Probleem:
    Tijdens het rijden op de snelweg zakte het vermogen langzaam terug en de motor sloeg af (er knipperen/branden geen lampjes).
    Na paar minuten was hij weer gewoon te starten. Na 200m rijden zelfde probleem.
    Na uur wachten, weer gestart en gewoon naar huis kunnen rijden (afst. ca. 4-5 km).
    Zag wel dat temperatuurmeter bij bijna thuiskomst hoger stond dan normaal (normaal halfweg; nu op driekwart). Na 5 sec. echter weer halverwege.
    Kan nu wel gewoon rijden (snelweg nog niet geprobeerd). Hij rijdt normaal. Zie wel na kwartier probleem met temperatuurwijzer weer (te hoog en onrustig).

Ik heb geen verstand van auto's.
    Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn?

Groetjes, Joost.

n.b.: Auto heeft 1mei net grote beurt gehad. Hierbij zijn oliefilter, carterplugring, luchtfilter en brandstoffilter vervangen.

had ge nog stroom toen de motor afsloeg?

normaal gezien moet men dit in de garage kunnen uitlezen via het diagnosetoestel, anders wordt het gokken. Krukassensor kan zoiets veroorzaken bijvoorbeeld.
    www.peugeotforum.be

Comment

toch geen vastloper gehad omdat de temperatuur te hoog is opgelopen?
      DAILY: Opel Corsa A 1.3S - Astra F 1.7D - Astra F 1.7TDS - Astra F 1.8i - Astra H twintop 1.6 - Corsa D 1.7cdti- Astra H GTC 1.7CDTI - Astra H GTC 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.6cdti - Volvo V60 D3 Summum (huidige wagen) Astra F Cabrio 1.8 16v (huidige wagen) OLDIES: Kadett B, Kadett C1, Kadett D, Kadett E, Rekord D, Rekord E1, Vauxhall Chevette, Monza A1 3.0E

Comment

Ja, ik had nog gewoon stroom.
        De pechdienst heeft getracht foutcodes uit te lezen, maar zijn apparaat herkende de auto niet. Geen foutcodes bekend dus.
        Als krukassensor zoiets veroorzaakt, klopt het dan ook dat de temperatuurindicatie zo heen en weer gaat/kan gaan?

Comment

En nee, geen vastloper gehad ivm temperatuur.
          Ik weet niet of de temperatuur nu werkelijk zo hoog oploopt, of dat de aanwizjing fout is? (ik vind het raar dat deze binnen 5 seconden van driekwart naar halfweg aanwijst).

Comment

1 Mei laten nazien? Gewoon terug rijden,wellicht een fout in geslopen tijdens de werkzaamheden.
            Alles of veel gaat via uitlezen. Wacht je te lang en is het helemaal stuk dan heb je geen kans meer op garantie.
            Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

Comment

Ik probeer hem in ieder geval nog ergens anders even uit te laten lezen. Hopelijk lukt dit nu wel.

Comment

Hallo, eergisteren pas tijd gehad om auto naar garage te doen. -> foutcodes uit laten lezen -> geen foutcodes.....

Nu even onduidelijk hoe ik het beste verder kan gaan.
                Ik heb op internet gezocht naar mensen met zelfde soort probleem met hun transit.
                Ben er een paar tegen gekomen.
                Men geeft als mogelijke oorzaken aan:
                - temperatuursensor kapot
                - verbindingsasje/aandrijfasje tussen waterpomp en stuurbekrachtigingspomp (komt vaker voor dat dit doorroest).
                - brandstofdrukventiel
                - waterpomp+thermostaat
                - leidingen niet goed vast: valse lucht in het systeem
                - kabelboom ergens doorgeschuurd / slecht electrisch contact ergens
                - verstuivers
                - brandstoffilter
                - brandstofpomp
                - egr klep
                - tankontluchting (<- deze lijkt mij goed)
                - gaspedaal (sensor?)

Het is lastig zoeken met een dergelijk probleem.
                Ik wil het liefst natuurlijk niet verzanden in het laten proberen van een aantal oplossingen die veel geld kosten (zag ik bij veel mensen) en dat het dan pas na de derde of vierde poging opgelost is.
                Misschien maar met de makkelijkste/goedkoopste (maar wel aannemelijke) punten starten en dan stapsgewijs kijken of het verholpen is?
                Maar wat zijn de makkelijke/[relatief] goedkope punten?

Bij 1 eigenaar waren bijv. de egr klep en verstuivers vervangen, beide aardige dure reparaties, en bleek het de brandstofdrukregelaar te zijn.
                Misschien optie om bijv. temperatuursensor en brandstofdrukregelaar te laten vervangen (als deze beide niet zoveel kosten).
                Kan mijn brandstofdrukregelaar ook vooraf getest worden of deze nog goed is, of beter maar meteen vervangen?
                Is het snel te zien of het verbindingsasje/aandrijfasje tussen waterpomp en stuurbekrachtigingspomp kapot is, of is dit al een hoop arbeid?

Comment

Lijkt mij veel luchtbellen. Ik heb vroeger die balg ook eens stuk geknepen. Haastig en dan zoiets plastik-achtig.
                  Zie je soms niet veel luchtbellen in een doorzichtige leiding voorbij gaan?
                  Je hebt ook nog de kopjes (pakkingen) van de radial jet pomp die fitten of evtl de overloopleidingkjes die slecht zijn . Tankontluchting moet ook werken.
                  Wat voor een garage ga jij ? Dat is wekelijkse of maandelijkse kost voor hun.
                  En als het een gast die niks zegt tegen de baas,tja.
                  Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

Comment

Hallo,

Auto naar garage teruggebracht.
                    Zijn er zelf mee gaan rijden -> 3 maal stil langs de snelweg.

Stap1: temperatuursensor vervangen -> dit gaf geen oplossing.
                    Stap2: waterpomp en stuurbekrachtigingspomp laten vervangen -> probleem opgelost.
                    (Stuurbekrachtigingspomp drijft schijnbaar de waterpomp aan -> asje was inderdaad kapot (zoals ik ergens op internet had gelezen; kwaaltje transit dat vaker voorkomt).

Aardig dure reparatie, maar hij rijdt weer.

Iedereen hartelijk dank voor zijn tips.
                    Hopelijk heeft een ander weer iets aan dit probleem + oplossing.

n.b.: dit was mijn eerste item op dit forum; moet ik het nu afsluiten op e.o.a. manier?

Comment

In elk geval is het sympathiek dat je de oplossing laat weten.
                      In veel gevallen verdwijnt de topicstarter.
                      2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Sterk. ik zou het nooit geloofd hebben moesten ze mij gezegd hebben dat vermogen verlies en stilvallen van een stuurbekrachtingspomp komt! Zou gezworen hebben bij mazoutpomp.
                        Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                        Motoren & Tjeurisme

Comment

Working...
                        X